• micla
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 06-11-2025
Beste mede-tweakers,

Nu heb ik door de jaren heen al heel wat meegemaakt qua pc problemen ( lees uitdagingen ), en alles altijd op kunnen lossen, maar nu zit ik toch echt met een dermate exotische uitdaging dat ik hoop dat jullie expertise nog enig licht kan schijnen op mijn nieuwe avontuur :)

Welnu, eerst maar even mijn systeem:

i7 5930 @4,86 Ghz
Gigabyte x99 Gaming 5p
16 gb G-Skill 3300 Mhz
2x Asus R9 290x ( x flashed ) crossfire
Corsair HX1000 watt
Corsair H110i GT waterkoeling
Ocz Vertex3 SSD
Diverse HDD's
Asus HDAV 1.3 plus
Oculus DK2

Welnu, systeem is 5 maandan oud, altijd goed gewerkt op een enkele boot-misser na. ( onthoud dit ) Het kan een voorbode geweest zijn, maar ook instabiliteit. ( zat vrij snel op de 4,86 Ghz met enkel 0,08 extra op de vCore en systeem was verder superstabiel met erg goede temps dus vond wel best verder ) Heel irritant maar kon er mee leven... Het echte probleem begon nadat ik was overgestapt op Windows 10..
Ik heb dat met een fresh install gedaan met de Win10 rom gedownload van de Microsoft site.

Kan het niet helemaal meer terughalen, maar ik herinner mij dat bij de intallatie van win10 ik problemen had met de manier waarop mijn SSD was gepartitioneerd.
Mijn SSD was volgens het MBR protocol gepartititioneerd en dat moest GPT zijn. ( onthoud dit ook ) Na veel gedoe had ik dat voor elkaar en win10 draaide daarna probleemloos de zwaarste games weg en al wat voor een week of 3....

Totdat ik het tijd vond om mn Oculus maar weer eens te gaan gebruiken... Bij het installeren van de bijbehorende SDK kreeg ik al een foutmelding ( kan me niet meer herinneren wat, maar volgens mij was de display driver niet ondersteund ). Het systeem liep daaropvolgend kompleet vast met alleen een harde reset als oplossing..

Toen begonnen de problemen pas echt; windows bootte niet meer op en bleef op zijn laadscherm staan. ( met werkend windows laad-icoon ) Na een hoop geklungel en pogingen zaken ongedaan te maken ( windows herstel starte nog wel op, maar kon niets oplossen ) besloot ik een herinstall van windows10 te doen. Deze verliep wederom probleemloos, maar in mijn achterhoofd houdend dat het toch heel raar zou zijn als die Oculus SDK dit alles had veroorzaakt, besloot ik direct de proef op de som te nemen; Eerst wat dx en redist zooi geinstalleerd om wat games te testen om vervolgens weer over te gaan naar de Oculus SDK installatie. En drommels, exact hetzelfde gebeurde; windows kompleet overhoop en opstarten ho maar. Na wat gelees op fora er achter gekomen dat de Oculus SDK nog niet geschikt is voor W10 en je deze beter niet kunt gebruiken in combinatie met Win10..

Nou prima, terug naar Windows 7 dan maar.

Dat dacht ik, want alsof ik nog niet genoeg tijd verdaan had, vanaf hier werd mijn eeuwige geduld om dingen weer zelf voor elkaar te krijgen pas echt op de proef gesteld;

De win7 instalatie die ik al jaren gebruikte begon ook in 1 keer te zeuren over mn SSD partitie. Deze zou niet geschikt vanwege een niet ondersteund partitie tabel ( GPT dus waarschijnlijk ) goed, na een hoop geformateer en opnieuw instellen van tabels werd deze weer herkend als beschikbaar medium om win7 op te zetten.

Ook deze installatie verloopt verder soepel en na een uur zat ik al weer GTA5 te spelen in zijn volle glorie..
Vervolgens met volle moed de Oculus SDK weer geinstalleerd en waarachtig na weken van onthouding uren lang weer kunnen genieten van dit spectakel..

Totdat ik een reboot deed....en nu dus echt de problemen begonnen;

Ik kon nu ook windows7 niet meer opstarten, ( WTF? Was toch een Win10 probleem? ) maar kon nu zelfs ook het bios niet meer benaderen!!!!!
Na het eerste opstartscherm ( Gigabyte screen waar je moet "del'en" om in bios te komen ) blijft alles op zwart staan. Wat vreemdgenoeg nog wel nog werkte is het bootmenu en het q-flash menu. ( resp. F12 en End )

Zo heb ik de bios al kunnen updaten naar de nieuwste versie, echter bood dit ook geen soelaas..

Verder kon ik nog wel via het bootmenu handmatig de bootdisk selecteren ( dus de SSD ) en daarmee Windows7 normaal opstarten. Dit heeft, zoekende naar een oplossing tienmalen keren gewerkt.....gisteren....

Echter vandaag, een dag verder, start helemaal niets meer op. Geen bios, en ook windows wil nu via het bootmenu niet meer opstarten..

Het vreemde is nu, dat als ik mijn SSD er uit trek ( s-ata kabel los ) de pc wel gewoon opstart en de bios wel weer toegankelijk word. Ik heb daar echter weinig aan omdat mijn OS op mijn SSD staat en deze daarmee niet toegankelijk is voor eventuele bios instellingen...

Heb geprobeerd om Win7 op een "normale" HDD te installeren, en dat werkt prima. Maar dat is dus niet wat ik wil....

De SSD schijf heb ik getest in een ander systeem, daar werkt hij naar behoren en ook verschillende tests wijzen op geen problemen aldaar.

Even kort samengevat;

-SSD naar GPT tabel gepartitioneerd om Win10 install te doen.

-Meerdere weken goed gewerkt

-Problemen ondervonden met Oculus SDK, dus terug naar win7

-SSD niet meer toegankelijk na nieuwe GPT partitionering van de win10 install.

-Terug gebracht naar MBR voor Win7 install.

- Innitieel goed werkende Win7 install.

-Toch opstartproblemen maar nog wel mogelijk bootdisk te starten via bootmenu.

-Oculus SDK opnieuw geinstalleerd, uren gespeeld, en na reboot huidig probleem.

En wat ik al geprobeerd heb;

-nieuwste bios versie

-OS op andere hd, werkt prima

-S-ATA instellen als IDE ipv AHCI

-XHCI en EHCI opties uitgeschakeld in bios

-Alles ge-unplugged ( usb, sata hd's, dvd drive, externe monitoren etc. etc.)

- Geheugen modules 1 voor 1 gecheckt

-GPU's 1 voor 1 gecheckt

-Bios resets incl. overklock d.m.v C-mos reset.

- SSD getest in ander systeem.

-Vermoeden: iets biosmatig probleem met SSD schijf. Wat wat heeft die Oculus SDK er mee te maken???????

Wat ik wel heb gelezen in diverse fora is dat X99 borden diverse problemen hebben met bootloops en en dergelijken..ik kab het echter niet lijmen met ofwel het veranderen van de partitietabellen, ofwel het installeren van de Oculus SDK.

Mijn laaste ( but not least ) idee is om jullie hulp te vragen.....

I'm all out of options...

Edit: zojuist geprobeerd met een voorheen altijd werkende usb flashdrive waarop een bootable Windows7 install op staat. Maar deze wordt nu ook niet meer geboot via het bootmenu...zowel uefi als normaal niet...

:(

[ Voor 4% gewijzigd door micla op 25-08-2015 20:34 ]

Verwijderd

Is de firmware van je ssd up to date?

• rjmno1
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 04-01 21:12
Volgens mij heeft gpt niks met windows 10 te maken.
Ik draai zelf ook windows 10 en die is volgens ntfs geformateerd.
Ook dit heeft te maken waar je je eufi bios insteld.
Ik heb een ami bios en die is ingesteld op windows 7 met ahci.
De ahci instelling moet aangevinkt staan voor de ssd schijf actief te krijgen in windows.
Windows 10 kan je daarna converteren naar gpt, maar ook dat is geen goede optie omdat windows 7 en 8 daar niet goed mee overweg kan.zij zijn nog afhankelijk van ntfs.
wat rest er nog te doen? Boot met een opstert cd of dvd waar recentelijk een patitionerings progamma opstaat.Zet je ssd en verwijder de gehele schijf in dat progamma dat natuurlijk met de cd of dvd opstart.
Formateer je harde schijf volgens ntfs formaat en installeer windows 10 overnieuw

Ik heb zelf met gpt veel problemen gehad met een gewone magneet schijf.
En met veel kunst en vlieg werk mijn hd weer in orde gekregen omdat ik de schijf had geconverteerd naar gpt.
Nee geef mij maar ntfs en alles draait weer zoals naar behoren. :)

http://www.partitionwizar...n-wizard-bootable-cd.html

https://www.google.nl/?gw...rtition+software+bootdisk

veel plezier kies een progamma wat hoog aangeschreven staat meestal kan je dan een bootleble schijf mee branden en vervolgens met de bootlble image weer aan de slag om alles weer na behoren te configureren.
vervolgens andere schijven ander partitioneren gpt kan grotere schijven aan dan ntfs.
Of wat mischien nog beter is bootle c: schijf volgens ntfs formateren en de data schijven volgens gpt formateren.
Gpt kan een grotere schijf maken dan ntfs.

veel plezier:rjmno1 :)

[ Voor 7% gewijzigd door rjmno1 op 25-08-2015 23:49 ]

Verwijderd

rjmno1 schreef op dinsdag 25 augustus 2015 @ 23:41:

Windows 10 kan je daarna converteren naar gpt, maar ook dat is geen goede optie omdat windows 7 en 8 daar niet goed mee overweg kan.zij zijn nog afhankelijk van ntfs.
Wat GPT is, dit heeft namelijk niets te maken met NTFS of enig ander bestandssysteem.

• micla
Formateer je harde schijf volgens ntfs formaat en installeer windows 10 overnieuw
Wellicht dat je mijn post niet helemaal gelezen hebt; ik WIL geen windows10 meer want de Oculus SDK kan daar niet mee overweg.. ik heb mijn schijf reeds teruggebracht naar ntfs volgens het mbr tabel en daar weer windows 7 op gezet..

Windows7 werkt gewoon goed als die ssd maar opstart. Gisterenavond nog 1 en ander geprobeerd, en van de 20 bootpogingen is hij er toch 1 keer in geslaagd windows op te starten. Daarna weer zwart scherm..

Verder zal ik eens kijken naar dat eufi gebeuren. Ik vermoed dat dat er iets mee heeft te maken.

• micla
Verwijderd schreef op dinsdag 25 augustus 2015 @ 20:35:
Nee, dat is het enigste wat ik nog niet geprobeerd heb omdat ik daar een beetje terughoudend in ben. Kan me ook niet voorstellen dat dat nu ineens een probleem kan kan.. heeft altijd goed gewerkt en heb verder geen hardware veranderd.

Maar ik houd hem in mn achterhoofd. Dank

Verwijderd

micla schreef op woensdag 26 augustus 2015 @ 13:14:
[...]

Nee, dat is het enigste wat ik nog niet geprobeerd heb omdat ik daar een beetje terughoudend in ben. Kan me ook niet voorstellen dat dat nu ineens een probleem kan kan.. heeft altijd goed gewerkt en heb verder geen hardware veranderd.

Maar ik houd hem in mn achterhoofd. Dank
Zou het toch even proberen, er zijn hier in het verleden behoorlijk wat problemen langsgekomen die gerelateerd waren aan OCZ ssd's en de firmware.

• micla
@E65,

Ok, zal daar eens naar kijken dan. Mischien toch de volgende stap.

Ik ben trouwens wel iets verder gekomen, lees mijn volgend bericht;

• micla
UPDATE:

Ik ben iets verder gekomen;

De reden dat ik naar het plavont in ging van frustratie is waarschijnlijk omdat ik te kampen heb met 2 afzonderlijke problemen;

Ik ben er achter gekomen dat het HELEMAAL niet opstarten van windows iets te maken had met overklocking. Bij de uitgevoerde cmos reset heeft de bios de turbo functie aan gezet. Deze heb ik nooit eerder gebruikt ( gelijk gaan overklocken ) en als ik deze op disable zet, kan ik nu wel 100% windows opstarten. We zijn dus een stukje verder...
( sterker nog, ik ben gelijk weer gaan overklocken en zit zelfs gewoon alweer op de 4,5 Ghz omdat ik bijna alle instellingen nog kon herrineren van de vorige overklock )

Dus dat werkt wonderbaarlijk weer..

Nu zit ik dus alleen nog met het feit dat mijn SSD nog steeds moeilijk doet met opstarten. Dus nog steeds geen bios en geen automatische doorstart naar windows als de SSD is aangesloten..

Alleen als ik via het bootmenu ga kan ik windows ( met oc ) 100 % van de keren opstarten..

Dit laatste lijkt mij met forceren van het opstart medium te maken.. in de bios kan ik de SSD niet instellen als first boot device, omdat ik simpelweg de bios niet in kom als de SSD in aangesloten.. sluit ik hem wel aan, kom ik de bios dus niet in.
Maar kan ik hem dus wel als boordevice opgeven via het aparte bootmenu. En dan start windows nu prima.

Aan de ene kant lijkt het dus echt een bios instelling te zijn, echtwr heb ik nu toch alles wel geprobeerd wat er te proberen valt..

Het oplossen van de doorstart problemen naar windows door die maffe clocks maken de rest van het probleem in ieder geval wel een stuk duidelijker gelukkig.

Ik zal nu eerst eens E65 zijn advies op gaan volgen...

Wordt vervolgd

• Aardwolf
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 04:41
Ga nu eerst alles eens testen op stock, anders ben je als een kip zonder kop bezig en kunnen fouten van allerlei andere dingen komen. Vind het niet bepaald handig om met een haperend systeem meteen je overklok terug te zetten. Zorg eerst dat de rest stabiel is, later kan je de oc wel opnieuw doen, desnoods schrijf je de waarden ff op papier dat je ze niet vergeet.

Verder begrijp ik het niet helemaal. Als je de SSD aansluit dan kom je zowel de BIOS niet in en Windows start dan ook niet op? Hoe kom je anders dan wel in Windows, dan moet de SSD er toch inzitten? Je zegt via de BIOS, sluit je de SSD dan later aan of hoe? vage shit.

Ik zou zelf eerst de BIOS resetten, gezien hij bij de flash blijkbaar ook dingen heeft aangezet of dat je dat zelf per ongeluk hebt gedaan. Resetten en fris beginnen, stap voor stap alles instellen. Voor het gemak rest van de HDD/SSDs weglaten en alleen met de SSD beginnen.

- SSD aansluiten op de eerste geïntegreerde poort, niet op die van een third party chip
- checken of de controllersettings goed staan in de BIOS, staat onder chipset > PCH SATA configuration > config SATA as: ... In jouw geval afhankelijk hoe je nu W7 hebt geïnstalleerd, namelijk in de IDE of AHCI modus? Wanneer het IDE was, dan nu daarop beginnen en straks in W7 de registersetting aanpassen voor AHCI modus. Anders meteen in AHCI beginnen natuurlijk.
- fastboot uitzetten, handig als je regelmatig in de BIOS moet en anders de POST veel te snel voorbij vliegt.
- CSM settings moet volgens mij aan staan, zodat W7 als legacy BIOS kan booten (aan is volgens mij standaard voor UEFI, zeg ik onder voorbehoud want weet ik niet zeker... kan je testen)
- daarna pas de bootsequence instellen

• micla
Verder begrijp ik het niet helemaal. Als je de SSD aansluit dan kom je zowel de BIOS niet in en Windows start dan ook niet op? Hoe kom je anders dan wel in Windows, dan moet de SSD er toch inzitten? Je zegt via de BIOS, sluit je de SSD dan later aan of hoe? vage shit.
Als je mijn post beter had gelezen had je gezien dat ik een aparte boot sectie heb buiten mijn bios om. Met de SSD aangesloten kan ik dus inderdaad niet het bios in, maar vanuit het aparte bootmenu wel Windows opstarten. Daar is niets vaags aan.. het enige wat er vaag is dat hij Windows niet zelf opstart. Waarschijnlijk omdat hij niet voorbij het bios komt met de SSD aangesloten, en het aparte bootmenu deze dus blijkbaar passeerd o.i.d.

Verder heeft het helemaal niets met overklokken te maken, deze is stabiel en kan uren lang prime draaien met max 72 gr. Ik gebruik de pc veel voor VR presentaties dus overklokken is een must.

Tijdens het testen en veranderen van dingen in de bios zet ik hem uiterraard wel weer eerst op stock..
Ik zou zelf eerst de BIOS resetten, gezien hij bij de flash blijkbaar ook dingen heeft aangezet of dat je dat zelf per ongeluk hebt gedaan. Resetten en fris beginnen, stap voor stap alles instellen. Voor het gemak rest van de HDD/SSDs weglaten en alleen met de SSD beginnen.
Dit heb ik uiteraard ook allemaal al geprobeerd ( ook dit had je reeds kunnen lezen )
- SSD aansluiten op de eerste geïntegreerde poort, niet op die van een third party chip
check, maar geen verschil
- checken of de controllersettings goed staan in de BIOS, staat onder chipset > PCH SATA configuration > config SATA as: ... In jouw geval afhankelijk hoe je nu W7 hebt geïnstalleerd, namelijk in de IDE of AHCI modus? Wanneer het IDE was, dan nu daarop beginnen en straks in W7 de registersetting aanpassen voor AHCI modus. Anders meteen in AHCI beginnen natuurlijk.
Check, was en is AHCI
- fastboot uitzetten, handig als je regelmatig in de BIOS moet en anders de POST veel te snel voorbij vliegt.
Check, fastboot staat ( altijd al ) uit
- CSM settings moet volgens mij aan staan, zodat W7 als legacy BIOS kan booten (aan is volgens mij standaard voor UEFI, zeg ik onder voorbehoud want weet ik niet zeker... kan je testen)
Daar zou ik zeker nog even naar kunnen kijken ja, ik ben er bijna zeker van dat UEFI er iets mee heeft te maken..

Ik heb echter helaas niet veel tijd doordeweeks, dus zal dat er aankomend weekend even naar kijken

Bedankt voor je reactie...

• grass460
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 21-01 19:12

grass460

[DPC] Division_Brabant

andere sata kabel proberen, kan namelijk ook vage klachten geven.

• micla
grass460 schreef op dinsdag 01 september 2015 @ 12:31:
andere sata kabel proberen, kan namelijk ook vage klachten geven.
Ook reeds geprobeerd, geen verschil..

• LopendeVogel
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 22:01
Verwijderd schreef op dinsdag 25 augustus 2015 @ 20:35:
In korte lijnen heb ik dit probleem ook gehad. Bij mij is het basic, upgrade gedaan naar windows 10 en daarna boote het systeem regelmatig niet ( gigabyte mainboard ) en bleef op het bootlogo van mijn mainboard hangen, de eene keer start hij toch door na 20 min wachten en de andere keer gewoonweg niet.
Ook een test gedaan door terug naar windows 7 te gaan maar problemen houden aan.
Kortom, bij mij zijn de problemen ontstaan vanaf windows 10, echter na een format en een clean win 7 install zelfde problemen.
Ik dacht bij mij zelf aan mijn voeding of mainboard die om 1 of andere reden niet lekker werken met booten, echter doordat deze tweaker min of meer hetzelfde probleem heeft denk ik weer aan win 10, het enige wat deze tweaker en ik hetzelfde hadden/hebben is het OS. Wel redelijk dezelfde klachten.

Hopelijk kan dit jullie denkwijze ''veranderen'' en aan windows 10 als oorzaak denken ( ik weet, nogmaals, ook niet zeker of het windows 10 is die alles veroorzaakt heeft..)

• micla
JeroenC,

Dat is inderdaad frapant.. Had jij dan ook dat je je hd moest omzetten naar GPT voor Win10 installatie?

En zo ja, heb je deze ook teruggezet naar MBR om weer Win7 te installeren?

Dan, als bij jou je systeem ook weer gewoon werkt met een andere HD ( zoals bij mij ) Dan zou het toch echt met de installatie van windows10 te maken hebben. Wellicht dat er toch iets blijft hangen van die GPT partitie waardoor hij anders boot o.i.d.

P.s. is jou probleem nu opgelost dan? Omdat je in verleden tijd spreekt...

[ Voor 8% gewijzigd door micla op 01-09-2015 13:22 ]

• Aardwolf
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 04:41
micla schreef op dinsdag 01 september 2015 @ 12:19:
[...]

Als je mijn post beter had gelezen had je gezien dat ik een aparte boot sectie heb buiten mijn bios om.
lol, misschien. Ik heb het een aantal keer doorgelezen en kon er mij geen beeld bij vormen hoe het eruit zou moeten zien/werken. Ik zie nu in de manual dat het in feite een losse bootsequence is die je via F12 bereikt na de POST (p.38). Een van de weinige bladzijden waar ik geen aandacht aan heb geschonken, excuses.
Met de SSD aangesloten kan ik dus inderdaad niet het bios in, maar vanuit het aparte bootmenu wel Windows opstarten. Daar is niets vaags aan.. het enige wat er vaag is dat hij Windows niet zelf opstart. Waarschijnlijk omdat hij niet voorbij het bios komt met de SSD aangesloten, en het aparte bootmenu deze dus blijkbaar passeerd o.i.d.
Dat is wel apart ja.
Verder heeft het helemaal niets met overklokken te maken, deze is stabiel en kan uren lang prime draaien met max 72 gr. Ik gebruik de pc veel voor VR presentaties dus overklokken is een must.
Een must als je in Windows komt en het out-of the-box prima werkt. :P (imo)
Je kan een workaround maken zoals je nu al hebt bedacht zodat het tijdelijk werkt voor jou, wil niet zeggen dat het probleem daarmee is opgelost. Daarom heb je dit topic toch geopend? Maar goed, ik wil hier niemand de les lezen, alleen proberen jou verder te helpen.

Mijn opmerking ging vooral over dat je zei dat het bord opeens een auto OC deed na de reset. Ik vond het na het lezen niet vreemd om te denken dat er mogelijk nog wel veel meer fout staat, dat in eerste oogopslag niet opvalt maar wel de problemen veroorzaken of verergeren. Het hoeft niet, het kan. De auto OC heb je nu weggehaald, maar heb je ook de rest van de waarden nagekeken? Verder verstandig van je dat je bij het testen de OC uitzet, vanaf default toch wat meer zekerheid dat het minimaal moet werken.

Verder weet ik het niet, misschien weten anderen nog wat.
Succes in elk geval. Ben benieuwd wat het uiteindelijk is, W10-gevolgen of wat anders. :)
Pagina: 1