• Chris96
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 26-01 19:54
Hardware
Fractal design R4 black
Asus p8p67 rev 3.1
2500k @ 4.5 ghz @ 1.376v (voor 3jaar nu)
Coolermaster 240m watercooler
8GB kingston valueram @ 1866
Sapphire Radeon r9 290 tri-x @ 1080mhz
Antec HCG-620 watt

Ik kan prime95 Small FFT en Blend 4uur lang draaien zonder problemen.

Maar recent heb ik iets onverklaarbaars tot op heden.
Soms als ik mijn pc een coldboot geef. Start hij op hij meld zich netjes met een piep en valt weer uit.
om vervolgens weer na 5sec opnieuw te starten en alsnog netjes aan te gaan en richting windows te booten. Tot zover kon ik nog leven met de kuren.

Maar nu merkte ik al een aantal keer op dat hij tijdens idle (youtube streamen of gewoon webbrowsen)
hij gewoon opeens uit valt en opnieuw weer opstart alsof hij een hard reset krijgt.

Tijdens gamen of prime95 is er dus niets aan de hand.
En vaak valt hij ook alleen uit in de eerste 15min daarna niet meer.
Ook het terug zetten van Cpu / mem of gpu naar stock geeft geen resultaat.

Moet ik denken aan een defecte voeding of moederbord? en hoe sluit ik dit het beste uit?

• Nemesizz
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 19:21

Nemesizz

Untouchable

Heb je automatisch herstarten bij een BSOD (Blue Screen of Death) uitstaan?
Automatisch staat 'automatisch herstarten' aan in Windows, en dan komt zo'n BSOD zo snel voorbij dat je vaak niet eens wat ziet en het lijkt alsof de PC gewoon spontaan reboot.

Als coldboots problemen geven, en eenmaal warmgelopen niet meer (of minder) verdenk ik meestal de voeding.

• Chris96
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 26-01 19:54
BSOD schermen zie ik gewoon voorbij komen tijdens het Prime95 draaien heb ik ze vaak genoeg voorbij zien komen.

Dus is gewoon meer uitval te noemen alsof je de stekker eruit trekt en er weer in duwt.
Want mijn bios reageert op stroom uitval met een reboot.

Dus dan zou de voeding aan zijn einde zijn?

• Nemesizz
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 19:21

Nemesizz

Untouchable

Gaat mijn vermoeden wel naar uit, enige manier om er zeker van te zijn is te testen met een andere voeding, of je huidige voeding in een andere (ongeveer gelijk uitgeruste) PC proberen.

Als een andere voeding geen problemen geeft, of je huidige voeding in een ander systeem juist wel problemen geeft kun je er wel vanuit gaan dat ie aan z'n einde loopt.