Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Droid
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 03-10 21:50
Hallo,

Ik heb zojuist een UX305LA gekocht en ik zie in deze computer dat er voor het OS 95GB van de 256GB is vrijgemaakt. Aangezien W10 maar een paar GB is lijkt me dat erg veel. Hoe krijg ik derest van de opslag die over is naar mijn dataopslag partitie? Ik heb er niet zoveel verstand van en google helpt me ook niet echt verder.

Bij voorbaat dank.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Basement
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 08:59
Apart dat google mij wel helpt, en jou niet

Hoe verander ik de grootte van een partitie?

Volg de onderstaande stappen om een partitie te verkleinen of uit te breiden in Windows:

Klik met de rechtermuisknop op het Start-menu Image.
Klik op Schijfbeheer.
Klik met de rechtermuisknop op het volume die u wilt wijzigen en klik op Volume uitbreiden om de partitie groter te maken of Volume verkleinen om de partitie te verkleinen.
Vul de aangepaste grootte in en klik op Uitbreiden of Verkleinen om de wijzigingen door te voeren.

http://acer-nl.custhelp.c...-verkleinen-of-uitbreiden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• k-eviin
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 05-09 14:22
Ter aanvulling:
Wanneer je de standaard Windows (8 of 10) optie gebruikt om de C-schijf te vergroten dan dient de D-schijf eerst verwijderd te worden.
Een applicatie als GParted maakt het echter wel mogelijk om de grootte aan te passen per partitie, zonder deze te verwijderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik gebruik deze gratis tool om partities te vergroten/verkleinen of samen te voegen: AOMEI Partition.

Vooral het mergen is handig, bijvoorbeeld wanneer je een recovery-partitie (die vaak toch meteen al verouderd is) wilt samenvoegen met je D-schijf.

Maarre, ik vind 95GB niet zo'n gekke maat hoor, als C-schijf en de rest van de 256GB die over is als D-schijf. Windows heeft toch nog wat zooi extra nodig, en als je nog een Office of Photoshop of wat dan ook op C installeert, dan is die 95GB zo vol. Je Windows updates nemen ook schijfruimte in! Kan je weliswaar later weer verwijderen via Disk Cleanup, maar je hebt toch die ruimte eerst wel nodig. Dus ik zou het lekker laten staan zo.