Vragen met betrekking tot opstarten eenmanszaak

Pagina: 1
Acties:

• Detmer
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 08:27

Detmer

Professioneel prutser

Topicstarter
Tweakers,

In de afgelopen jaren is mijn hobby uitgegroeid tot meer dan een hobby. Ik ben nu dan ook hard bezig om een eenmanszaak te starten naast mijn studie en dit wil ik in laten gaan vanaf 1 januari 2016. Nu krijg ik zeer veel informatie van bijvoorbeeld de belastingdienst en de kvk, maar er blijven ook onduidelijkheden voor mij. In de hoop dat jullie mij van antwoorden kunnen voorzien dit topic.

In het kort wat ik doe: Ik verkoop 2e hands computers, laptops en onderdelen. Dit gaat enkel en alleen via marktplaats (en andere vergelijkbare sites). Daarnaast komt er een website, waar alleen informatie op komt en diensten (zoals een installatie, virus verwijderen e.t.c.), maar geen producten. Mijn marge is niet erg groot, meestal zit ik zo rond de €20,- tot €25,- per computer / laptop.

Nu denk ik het volgende te weten en daaraan heb ik de volgende problemen:

1. Ik heb te maken met de wet koop op afstand. Klanten die online besteld hebben en het product laten verzenden mogen binnen 7 dagen het product zonder opgaaf van reden retour sturen. Ik moet dan het complete bedrag inclusief verzendkosten terug doen binnen 14 dagen.

Mijn marge is echter niet zo groot, wat nu als een klant de computer terug stuurt, dan zit ik in sommige gevallen met 2x €13,25 aan kosten (voor het heen en retour verzenden), wat meer is dan de winst. Hoe kan ik dit dan het beste aanpakken?

2. Een product heeft een verwachte levensduur. Is er een manier om dit bij 2e hands producten te berekenen? Wat als een half jaar tot een jaar na aanschaf de laptop het begeeft? Ik weet niet wat er in de tussentijd allemaal mee is gebeurd...

3. Mag ik kosten rekenen voor het her-installeren van een product dat terug is gekomen d.m.v. wet koop op afstand?

4. Hoe zit het met het versturen van pakketjes? De standaard optie van de PostNL (voor €6,95) is bijvoorbeeld niet verzekerd. Bij klanten geef ik dan nu altijd aan dat het op eigen risico is als ze er om vragen, maar mag dat straks ook nog?

Alvast bedankt voor jullie hulp _/-\o_

Detmer

Verkoopt gebruikte computers, laptops en meer: https://tweakers.net/aanbod/user/412392/ | https://www.ipsumcomputerservice.com

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 00:08

The Eagle

I wear my sunglasses at night

1. Suck it up. Dat heet wettelijke vereisten. Als je dat niet kunt betalen moet je je marge ophogen. Of adverteren via MP en niet via een webwinkel op je eigen site, zodat je niet an die wet hoeft te voldoen.

2. Geen idee

3. Je handelt in hardare, niet in software. Als windows er nieuw op moet kun je dat extra in rekening brengen. Maar ken je klanten, mensen kopen niet voor niks bij je, dat doen ze omdat ze geen geld voor nieuw hebben.

4. Tuurlijk mag dat. Gewoon de optie bieden.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

• NMe
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 20-11 11:59

NMe

Quia Ego Sic Dico.

De verzendkosten terug naar jou komen voor rekening van de koper bij de WKA. Alleen in garantiekwesties moet jij ze op je nemen, AFAIK.

Verzending op eigen risico van den koper mag volgens mij niet. Jij moet als verkoper zorgdragen voor het netjes aankomen van je koopwaar. Als je dat met een bepaalde verzendwijze niet kan garanderen, dan moet je die verzendwijze niet aanbieden.

[ Voor 47% gewijzigd door NMe op 25-08-2015 18:39 ]

'E's fighting in there!' he stuttered, grabbing the captain's arm.
'All by himself?' said the captain.
'No, with everyone!' shouted Nobby, hopping from one foot to the other.

• Detmer

Detmer

Professioneel prutser

Topicstarter
The Eagle schreef op dinsdag 25 augustus 2015 @ 18:36:
1. Suck it up. Dat heet wettelijke vereisten. Als je dat niet kunt betalen moet je je marge ophogen. Of adverteren via MP en niet via een webwinkel op je eigen site, zodat je niet an die wet hoeft te voldoen.
Zoals aangegeven is het niet de bedoeling om te adverteren via de eigen website, maar is deze er meer ter ondersteuning. De advertenties blijven op marktplaats e.t.c.
4. Tuurlijk mag dat. Gewoon de optie bieden.
Maar is dit ook rechtsgeldig. Stel een pakketje verdwijnt bij de PostNL en de klant klaagt mij daarop aan...

[ Voor 36% gewijzigd door Detmer op 25-08-2015 18:42 ]

Verkoopt gebruikte computers, laptops en meer: https://tweakers.net/aanbod/user/412392/ | https://www.ipsumcomputerservice.com

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 00:08

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Dan moet jij de boel idd weer bij PostNL claimen. Ik zou alvast een andere vervoerder zoeken als ik jou was ;)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

• NMe
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 20-11 11:59

NMe

Quia Ego Sic Dico.

Detmer schreef op dinsdag 25 augustus 2015 @ 18:39:
[...]

Maar is dit ook rechtsgeldig. Stel een pakketje verdwijnt bij de PostNL en de klant klaagt mij daarop aan...
Jij bent gewoon verantwoordelijk, jouw klant heeft niks te maken met jouw transportpartner. Het is zoals gezegd jouw verantwoordelijkheid om te zorgen dat de goederen bij je klant aankomen.

Aanklagen komt pas als de klant je meermaals heeft gevraagd om je leveringsplicht na te komen en jij daar geen gehoor aan geeft. ;)

'E's fighting in there!' he stuttered, grabbing the captain's arm.
'All by himself?' said the captain.
'No, with everyone!' shouted Nobby, hopping from one foot to the other.

• mvrhrln
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 25-11-2023
Verzekeren van pakketjes is niet zo heel duur.

Anders kijken naar b.v myparcel.nl zullen vast nog meer aanbieders zijn voor verzenden.

Een deel van ondernemen houdt wel in dat je dit soort zaken zelf kan uitzoeken voor aanvang en tijdens de duur van je "onderneming" natuurlijk.

• ybos
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 04-12 08:03
voor dit soort zaken zou ik persoonlijk geen bedrijf starten. Lekker gewoon "zo" blijven doen, of de nette manier, winst bijhouden en dit aangeven bij je opgaaf onder post "overige inkomsten".
Stel dat je ook nog een boekhouder nodig hebt voor de (btw) aangifte(s), verdien je dan nog wel geld, of is het een dure hobby omdat er dan geld bij moet :?

• Detmer

Detmer

Professioneel prutser

Topicstarter
MvanRijnen schreef op dinsdag 25 augustus 2015 @ 20:08:
Verzekeren van pakketjes is niet zo heel duur.

Anders kijken naar b.v myparcel.nl zullen vast nog meer aanbieders zijn voor verzenden.

Een deel van ondernemen houdt wel in dat je dit soort zaken zelf kan uitzoeken voor aanvang en tijdens de duur van je "onderneming" natuurlijk.
Ik wil heel veel zelf (en kan naar mijn mening ook veel zelf), maar bij sommige dingen heb ik wel hulp nodig. Ik heb geen studie recht gedaan en weet hier dan ook weinig vanaf. Alles wat ik vind, krijg ik van het internet of vanuit hier thuis en dat is niet altijd correct. Vandaar ook de vraag hoe dat nu precies zit, ik wil straks graag goed beslagen ten ijs komen en me netjes aan de regels houden.

De verzekerde verzending aanbieden is inderdaad een goede conclusie die daaruit kan volgen en dit is dan ook het meest waarschijnlijke. Ook zijn er mogelijkheden zoals Kiala waarvan ik op de hoogte ben, die ook een mogelijkheid zijn. Dit is iets wat allemaal nog bekeken moet worden, maar ik weet nu tenminste dat ik aansprakelijk ben bij verlies of diefstal onderweg.
ybos schreef op dinsdag 25 augustus 2015 @ 20:33:
voor dit soort zaken zou ik persoonlijk geen bedrijf starten. Lekker gewoon "zo" blijven doen, of de nette manier, winst bijhouden en dit aangeven bij je opgaaf onder post "overige inkomsten".
Stel dat je ook nog een boekhouder nodig hebt voor de (btw) aangifte(s), verdien je dan nog wel geld, of is het een dure hobby omdat er dan geld bij moet :?
Ik heb het voorgelegd aan een bevriende accountant en die heeft het weer voorgelegd aan een bevriende fiscalist. Hieruit is gekomen dat de juiste en beste manier een eenmanszaak starten is.

[ Voor 39% gewijzigd door Detmer op 25-08-2015 22:07 ]

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 08:28

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

Hoe beïnvloedt het verkopen via marktplaats ipv via een eigen site precies je plichten als verkoper? Je blijft als bedrijf op afstand verkopen aan een consument en bent dus gewoon gebonden aan de wet koop op afstand.

@2: geen idee, vraag het eens na bij de ACM zou ik zeggen.
@3: niet aan degene die het product retourneert, als je dat bedoelde. De enige schade die je mag verhalen is schade die is ontstaan door andere handelingen dan de handelingen die nodig zijn om het product uit te proberen binnen de bedenktermijn.
@4: als bedrijfsmatig verkoper aan consumenten ben je altijd verantwoordelijk voor de verzending. Tenzij de koper zelf de verzendmethode aandraagt (maar een lijstje opties waaruit je klant kan kiezen valt daar dus niet onder).

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

• Detmer

Detmer

Professioneel prutser

Topicstarter
Orion84 schreef op dinsdag 25 augustus 2015 @ 20:45:
[...]

Hoe beïnvloedt het verkopen via marktplaats ipv via een eigen site precies je plichten als verkoper? Je blijft als bedrijf op afstand verkopen aan een consument en bent dus gewoon gebonden aan de wet koop op afstand.

@2: geen idee, vraag het eens na bij de ACM zou ik zeggen.
@3: niet aan degene die het product retourneert, als je dat bedoelde. De enige schade die je mag verhalen is schade die is ontstaan door andere handelingen dan de handelingen die nodig zijn om het product uit te proberen binnen de bedenktermijn.
@4: als bedrijfsmatig verkoper aan consumenten ben je altijd verantwoordelijk voor de verzending. Tenzij de koper zelf de verzendmethode aandraagt (maar een lijstje opties waaruit je klant kan kiezen valt daar dus niet onder).
Punt 3 heb ik bij verschillende winkels die gebruikte computers verkopen in de voorwaarden gezien, vandaar de vraag. Maar eigenlijk is dat dus ook niet wettelijk :? . Hebben zij het dan zo slecht voor elkaar?

Dus als ik alleen aangetekend verzenden aanbied en de klant vraagt zelf om niet verzekerde verzending, dan ben ik er niet verantwoordelijk voor als het pakket bij verzenden verloren raakt?

• Orion84

Orion84

Fotogenie(k)?

Detmer schreef op dinsdag 25 augustus 2015 @ 20:49:
[...]

Punt 2 heb ik bij verschillende winkels die gebruikte computers verkopen in de voorwaarden gezien, vandaar de vraag. Maar eigenlijk is dat dus ook niet wettelijk :? . Hebben zij het dan zo slecht voor elkaar?
je bedoelt @3? Er zijn genoeg winkels met brakke voorwaarden, heb je wellicht een paar voorbeelden? Desnoods alleen de tekst, zonder de winkels te noemen (om te voorkomen dat we afdwalen naar het bespreken van die winkels).
Dus als ik alleen aangetekend verzenden aanbied en de klant vraagt zelf om niet verzekerde verzending, dan ben ik er niet verantwoordelijk voor als het pakket bij verzenden verloren raakt?
Dat is volgens mij inderdaad hoe het werkt.

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

• Detmer

Detmer

Professioneel prutser

Topicstarter
Orion84 schreef op dinsdag 25 augustus 2015 @ 21:04:
[...]
je bedoelt @3? Er zijn genoeg winkels met brakke voorwaarden, heb je wellicht een paar voorbeelden? Desnoods alleen de tekst, zonder de winkels te noemen (om te voorkomen dat we afdwalen naar het bespreken van die winkels).

[...]
Dat is volgens mij inderdaad hoe het werkt.
Ik bedoelde punt 3 idd, zojuist aangepast :9 .

Een stukje voorbeeld van een website welke vooral in 2e hands laptops doet:

"Voorts worden er bij retournering van laptops altijd kosten in rekening gebracht voor het leegmaken (blanco) + her installatie van Windows van de laptop, deze kosten bedragen standaard € 20-, per laptop."

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Nu online

D4NG3R

kiwi

:)

Even een snelle reactie omdat ik van de rest van het onderwerp weinig tot geen kennis heb:
Detmer schreef op dinsdag 25 augustus 2015 @ 18:25:
1. Ik heb te maken met de wet koop op afstand. Klanten die online besteld hebben en het product laten verzenden mogen binnen 7 dagen het product zonder opgaaf van reden retour sturen. Ik moet dan het complete bedrag inclusief verzendkosten terug doen binnen 14 dagen.
Dit is niet 7; maar 14 dagen (en zelfs 3 maanden indien het nergens vermeld staat tijdens het bestellen). En vervolgens heb jij als winkel 2 weken de tijd om terug te betalen, en nee dit is niet vanaf het moment dat jij het hebt ontvangen maar vanaf het moment dat de koper aanspraak maakt op WKoA, je mag wel wachten totdat de goederen binnen zijn gekomen en/of de koper bewijs heeft dat hij het heeft verstuurd (mits het bedrag binnen die 2 weken bij zijn of haar bank staat).

Komt het pakketje nooit bij jouw aan? Jammer dan, je moet de boel alsnog vergoeden indien de koper bewijs heeft dat het is verstuurd.

[ Voor 7% gewijzigd door D4NG3R op 25-08-2015 21:16 ]

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

• Orion84

Orion84

Fotogenie(k)?

Detmer schreef op dinsdag 25 augustus 2015 @ 21:08:
[...]

Ik bedoelde punt 3 idd, zojuist aangepast :9 .

Een stukje voorbeeld van een website welke vooral in 2e hands laptops doet:

"Voorts worden er bij retournering van laptops altijd kosten in rekening gebracht voor het leegmaken (blanco) + her installatie van Windows van de laptop, deze kosten bedragen standaard € 20-, per laptop."
https://www.acm.nl/nl/ond...den-van-de-overeenkomst-/
De ondernemer mag geen kosten in rekening brengen voor het verwerken van de ontbinding.
Zie ook:
http://wetten.overheid.nl...ldigheidsdatum_25-08-2015

• D4NG3R
  • Nu online

D4NG3R

kiwi

offtopic:
Een dubbelpost van een modje admin zelfs, gekker moet het niet worden. >:)

Die bookmark ik even, m'n oom heeft hier een maand of 2 geleden nog mee te maken gehad en ik heb hem onterecht aangegeven dat eventueel gemaakte schade voor de koper is. Echter ging het hier ook over het gebruik van Windows om te testen.

Waarschijnlijk is het te laat omdat hij er mee akkoord is gegaan, maar misschien valt die €15 nog terug te halen.

[ Voor 16% gewijzigd door D4NG3R op 25-08-2015 21:22 ]

• Detmer

Detmer

Professioneel prutser

Topicstarter
Inmiddels heb ik even alle informatie opnieuw op een rijtje gezet.

Mijn marge is echter niet zo groot, wat nu als een klant de computer terug stuurt, dan zit ik in sommige gevallen met 2x €13,25 aan kosten (voor het heen en retour verzenden), wat meer is dan de winst. Hoe kan ik dit dan het beste aanpakken?
Dit is niet geheel juist. De klant mag binnen 14 dagen i.p.v. 7 dagen zonder opgaaf van reden retourneren. Binnen 14 dagen dien ik het geld (inclusief verzendkosten) terug te betalen. Ik mag echter wachten tot het product weer retour is / ik bewijs van retour heb.
Als ik het vooraf aangeef, zijn de retourkosten voor de klant zelf.
2. Een product heeft een verwachte levensduur. Is er een manier om dit bij 2e hands producten te berekenen? Wat als een half jaar tot een jaar na aanschaf de laptop het begeeft? Ik weet niet wat er in de tussentijd allemaal mee is gebeurd...
Is nog onbekend, advies om het bij de ACM na te vragen.
3. Mag ik kosten rekenen voor het her-installeren van een product dat terug is gekomen d.m.v. wet koop op afstand?
Ik mag hiervoor geen kosten rekenen
4. Hoe zit het met het versturen van pakketjes? De standaard optie van de PostNL (voor €6,95) is bijvoorbeeld niet verzekerd. Bij klanten geef ik dan nu altijd aan dat het op eigen risico is als ze er om vragen, maar mag dat straks ook nog?
Het is niet rechtsgeldig om dit zo te doen. Het risico ligt bij mij, ook bij de retourzending als de klant aan kan tonen dat hij/zij het verzonden heeft. Bij retourzending ligt het risico bij de klant. Aangeven dat dit zo is, is dan wel zo netjes. Mag ik de klant dan verplichten tot aangetekende verzending?

• Orion84

Orion84

Fotogenie(k)?

Welke dubbelpost? O-)

Overigens is dat met activeren van software op een laptop wel een lastige, aangezien software wel een uitzondering is op de bedenktijd. Maar oa. Het volgende artikel geeft aan dat het retourrecht waarschijnlijk gewoon behouden blijft: http://blog.iusmentis.com...bij-laptops-via-internet/

• psychodude
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 08:13
Detmer schreef op dinsdag 25 augustus 2015 @ 21:31:
Het is niet rechtsgeldig om dit zo te doen. Het risico ligt bij mij, ook bij de retourzending als de klant aan kan tonen dat hij/zij het verzonden heeft. Mag ik de klant dan verplichten tot aangetekende verzending?
Het risico ligt bij de zendende partij. Bij een retourzending draagt de klant het risico. Zie bijv. https://webwinkelrecht.nl...t-risico-bij-retourneren/

Ik denk niet dat je een klant kunt verplichten tot aangetekende retourzending, maar het is wel net om bij de klant kenbaar te maken dat het risico op niet arriveren bij de klant ligt. En daarmee een aangetekende, verzekerde verzending raadzaam is. Of eventueel persoonlijk retourneren indien dit een optie is.

• D4NG3R
  • Nu online

D4NG3R

kiwi

psychodude schreef op dinsdag 25 augustus 2015 @ 21:34:
[...]

Het risico ligt bij de zendende partij. Bij een retourzending draagt de klant het risico. Zie bijv. https://webwinkelrecht.nl...t-risico-bij-retourneren/

Ik denk niet dat je een klant kunt verplichten tot aangetekende retourzending, maar het is wel net om bij de klant kenbaar te maken dat het risico op niet arriveren bij de klant ligt. En daarmee een aangetekende, verzekerde verzending raadzaam is. Of eventueel persoonlijk retourneren indien dit een optie is.
Al is het bericht van Arnoud; het komt ondertussen al weer van 2010. Ik ben zelf al vaker andere info tegen gekomen die dit tegen spreekt maar kan zo niet 1-2-3 bronnen geven.

• psychodude
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 08:13
D4NG3R schreef op dinsdag 25 augustus 2015 @ 21:38:
[...]

Al is het bericht van Arnoud; het komt ondertussen al weer van 2010. Ik ben zelf al vaker andere info tegen gekomen die dit tegen spreekt maar kan zo niet 1-2-3 bronnen geven.
In 2014 was het nog niet anders, "wie verzendt draagt het risico".

https://webwinkelrecht.nl...et-risico-van-verzending/

En hoewel een keurmerk uiteraard in deze mogelijk niet altijd de meest geschikte bron is, wel een zeer recente, juni j.l.: 'Raakt het product kwijt of beschadigd tijdens retourzending, dan is dit voor risico van de klant.'

https://blog.webwinkelkeu...jna-nooit-voor-consument/

Dus indien inmiddels anders, ben ik benieuwd naar een bron. Bij mijn weten draagt de klant namelijk toch altijd nog het risico voor de retourzending. En in de retour reglementen van diverse grote spelers staat dit dan ook gewoon opgenomen.

• RocketKoen
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 03-12 10:33
Orion84 schreef op dinsdag 25 augustus 2015 @ 21:33:
Welke dubbelpost? O-)

Overigens is dat met activeren van software op een laptop wel een lastige, aangezien software wel een uitzondering is op de bedenktijd. Maar oa. Het volgende artikel geeft aan dat het retourrecht waarschijnlijk gewoon behouden blijft: http://blog.iusmentis.com...bij-laptops-via-internet/
De beste manier om hier mee om te gaan is om 3 losse posten op de rekening (en dus ook bij de bestelling) op te geven

2e hands computer: €xxx
Windows licentie: €yyy
Windows installareren: €zz
Totaal: €xyz

De computer mogen ze terug brengen.
De windows licentie (cdkey) lever je verzegeld. Als ze die installeren op de computer moet je de computer nog wel terugnemen. maar dan hoef je ze geen geld terug te betalen voor de windows licentie.
Ze kunnen er ook voor kiezen om de computer te krijgen met windows er al op. Het geld voor het installeren is een dienst en valt dus ook niet onder de wkoa. Zolang je de koper informeert dat ze bij deze dienst afzien van hun wettelijke bedenktijd.

TheS4ndm4n#1919

• Detmer

Detmer

Professioneel prutser

Topicstarter
RocketKoen schreef op dinsdag 25 augustus 2015 @ 21:45:
[...]

De beste manier om hier mee om te gaan is om 3 losse posten op de rekening (en dus ook bij de bestelling) op te geven

2e hands computer: €xxx
Windows licentie: €yyy
Windows installareren: €zz
Totaal: €xyz

De computer mogen ze terug brengen.
De windows licentie (cdkey) lever je verzegeld. Als ze die installeren op de computer moet je de computer nog wel terugnemen. maar dan hoef je ze geen geld terug te betalen voor de windows licentie.
Ze kunnen er ook voor kiezen om de computer te krijgen met windows er al op. Het geld voor het installeren is een dienst en valt dus ook niet onder de wkoa. Zolang je de koper informeert dat ze bij deze dienst afzien van hun wettelijke bedenktijd.
Het betreft hier 2e hands desktops / laptops, waarvan de licentie veelal op de computer / laptop zit. De licentie verzegeld meeleveren zal dus lastig gaan ;) . De rest is een leuk idee, maar of het bij mij toepasbaar is weet ik nog niet helemaal. Als de klant nu bijvoorbeeld zegt: "doe dan maar zonder installatie", dan verdien ik er natuurlijk amper iets op. Ik zal er ten ieder geval eens over gaan denken.

[ Voor 11% gewijzigd door Detmer op 25-08-2015 21:58 ]

• pacificocean
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 01:42
Volgens mij ben je ook btw plichtig houd je daar ook rekening mee-eet je marge?

• Detmer

Detmer

Professioneel prutser

Topicstarter
pacificocean schreef op dinsdag 25 augustus 2015 @ 21:51:
Volgens mij ben je ook btw plichtig houd je daar ook rekening mee-eet je marge?
Dat klopt gedeeltelijk. Ja, ik ben BTW plichtig, maar ik moet nog wel even voordat ik genoeg verdien om daadwerkelijk BTW af te moeten dragen. Tot een x bedrag per jaar hoeft dat namelijk niet, alleen als ik daarboven kom.

• mvrhrln
Als je met handel niet aan het bedrag komt om BTW plichtig te zijn , is het wel de vraag om officieel te starten waard is. Je bent pas zeker vrij van BTW bij een omzet van ongeveer 6500eu.
Houdt er rekening mee dat bij het BTW plichtig worden je dus grof weg 21% van je winst weer moet inleveren of je vraagprijzen verhogen. Zou dus bij alle berekening even van uit gaan dat je gewoon BTW moet betalen, zo niet kan een en ander nog al gaan tegenvallen na bepaalde periode.

ik neem aan dat je hier al gekeken hebt:
http://www.belastingdiens...kleineondernemersregeling

[ Voor 19% gewijzigd door mvrhrln op 25-08-2015 22:10 ]

• Blauw
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 04-12 19:57

Blauw

De Schreeuw

Als je marge maar €20 tot €25 euro is zul je wel erg veel computers moeten verschepen om dit enigzins de moeite waard te maken als bedrijf.

Bovendien zit je als bedrijf aan een stuk meer regels gebonden zoals hierboven al beschreven worden.

Het feit dat een fiscalist zegt dat je een bedrijf moet starten zegt niks: dit kan ook prima als inkomen onder overige werkzaamheden op je IB.

Het lijkt me persoonlijk sterk dat je met zulke marges meer dan €5.000 op jaarbasis verdient. De Belastingdienst zal bij dat soort bedragen niet echt snel moeilijk gaan doen. Daarnaast moet je ieder kwartaal BTW aangifte doen. Lijkt me allemaal een beetje zonde van de tijd omdat allemaal als bedrijf te gaan formaliseren.

Ga gewoon lekker ondernemen zodra je ongeveer €30.000 euro omzet op jaarbasis kan boeken, dan heeft het ondernemen (en de randzaken) ook echt zin. No offence natuurlijk: ik gun iedereen z'n hobby :)

• pacificocean
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 01:42
Detmer schreef op dinsdag 25 augustus 2015 @ 21:53:
[...]

Dat klopt gedeeltelijk. Ja, ik ben BTW plichtig, maar ik moet nog wel even voordat ik genoeg verdien om daadwerkelijk BTW af te moeten dragen. Tot een x bedrag per jaar hoeft dat namelijk niet, alleen als ik daarboven kom.
Dat bedrag is volgens deze site 1345 euro btw.
http://www.dezaak.nl/de-k...-wat-is-het--1707334.html

Het gaat hierbij om de omzet en niet hoeveel je verdient. Dus al bij een omzet van zo'n 6400 euro (ex btw). Tenzij je natuurlijk ook al bij je inkoop btw betaald.

Verwijderd

ik denk dat TS het stukje btw mist in zijn berekeningen.
Je koopt 2ehands in, uitgaande dat dit particulieren zijn dan ben je daarover al 21% btw kwijt ook over je winst. De kans dat je onder de KOR regeling valt (btw vrij onder de 1345 euro per jaar aan btw afdracht is vrij klein met jouw business opzet. Want je hebt geen btw om af te trekken. En een bedrijf starten voor 6000 euro omzet is praktisch zinloos. Geef dan je winst op bij de belastingdienst in je jaaropgave.

Ik ben zelf begin dit jaar gestart, maar zat op een omzet van ruim 15.000(p/j) euro toen ik echt naar kvk en alles ben gegaan. Ik zit nu na 6 maanden op het 4 voudige. Op een omzet van 60.000 betaal ik bijna 8.000 btw.Mede ook door inkoop uit het buitenland maar ook gewoon door de omzet zelf.

[ Voor 23% gewijzigd door Verwijderd op 25-08-2015 23:10 ]

• Trommelrem
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 09-11-2021
Verkoop alleen zakelijk. Dan heb je niet te maken met de vervelende consumentenwetgeving.
Als je toch aan particulieren verkoopt, richt dan een aparte BV op voor de particuliere verkopen en ga niet vanuit een eenmanszaak verkopen. Een BV kost toch niets meer, je raakt alleen wel je kleine ondernemersvoordelen kwijt. Of je moet toch vanuit een eenmanszaak 1200 uur werken en de rest via de BV. Kan overigens prima naast je studie. Ik heb naast mijn voltijd studie ook twee BV's en een eenmanszaak. Ik kan zelfs aantonen dat ik de 1200 uur in de eenmanszaak ook echt haal.

[ Voor 24% gewijzigd door Trommelrem op 25-08-2015 23:34 ]

• D4NG3R
  • Nu online

D4NG3R

kiwi

Zakelijke verkoop met 2e hands goederen? Tenzij de TS zich richt op relatief specialistische systemen (massas OEM systemen en/of servers bijv) verwacht ik niet dat dat gezond is voor z'n zaak. :X

• Trommelrem
Daarom een aparte BV voor de consumentenverkopen.

• mvrhrln
Jaarlijkse Accountants kosten voor een BV liggen toch al weer een stukje hoger dan voor eenmanszaak.
Als ik zie met welke bedragen TS rekent, zal dat niet echt de moeite zijn.

• Trommelrem
Hangt van je accountant af en hoe veel van je administratie je zelf doet. Als je letterlijk alle bonnetjes inscant direct naar je accountant toe, dan kan het best wel duur zijn. Verder is er met iedere accountant wel een prijsafspraak te maken voor de eerste drie jaar met betrekking tot jaarrekeningen e.d. :)

Ik zou in ieder geval nooit met consumenten zaken doen vanuit een eenmanszaak. De kans dat een boze consument je prive kapotmaakt is veel te groot.

[ Voor 45% gewijzigd door Trommelrem op 25-08-2015 23:43 ]

• St@m
  • Registratie: December 2001
  • Nu online

St@m

@ Your Service

Tweedehandse ouwe troep verkopen.. ;) en dat nog zakelijk ook..
Ik heb zelf een eenmanszaak gehad, gewoon omdat het kon, pc hulp, websites enz. Ik ben er na een jaar weer mee gestopt. Je wilt niet weten welke administratieve zaken je je op de hals haalt.

Ik raad het je echt af. Maar je hebt een goede businesscase geschreven denk ik, je uitvoerig laten informeren bij de KvK en belastingdienst, dus ik ga er vanuit dat je precies weet waar je instapt voor die paar 100 euro bijverdienen ;)

Ik heb hier toen ook een topic gestart: [Serieus] Eigen bedrijf, werkgever staat er niet voor open
Misschien heb je er wat aan.

Overigens, als je het wilt doen om de ervaring op te doen, om te leren en gewoon voor de heb, dan moet je het zeker gewoon doen! Gewoon zelf ondervinden, maar als het je om het geld (wit) gaat, er zijn makkelijkere manieren.

[ Voor 28% gewijzigd door St@m op 26-08-2015 00:26 ]

vuurwerk - vlees eten - tuinkachel - bbq - alcohol - voetbalwedstrijden - buitenfestivals - houtkachels

• Wildfire
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 07:11

Wildfire

Joy to the world!

Geloof me dat het gewoonweg allemaal niet de moeite waard is. De marges zijn dusdanig dat je echt flinke verkopen moet hebben, daarnaast haal je je een rompslomp aan administratie op de hals. Als je dat uitbesteed is weer een gedeelte van je toch al niet zo hoge winst foetsie.

Heb zelf ook een tijdje een eenmanszaakje gedraaid in computerhulp e.d. Het was echt niet de moeite waard, ben blij dat ik achteraf zonder schulden de boel hebben kunnen stopzetten. Effectief uiteindelijk niets aan overgehouden behalve een bezoek van de belastinginspecteur met de conclusie dat ik technisch gezien een boete verschuldigd was, was maar een paar tientjes dus is gelukkig kwijtgescholden omdat het niet de moeite waard was om te claimen (gelukkig maar).

Doe wat je hier eerder al is aangeraden: blijf het gewoon als bijverdienste doen en meer niet.

-- Edit: en dan deed ik niet eens verkopen dus de ellende van garantieclaims had ik niet eens. Als ik dat er nog eens bovenop had gekregen had ik met verlies de eenmanszaak moeten stoppen. Gelukkig niet, ik kwam alles netto zo ongeveer op nul uit...

[ Voor 12% gewijzigd door Wildfire op 13-06-2016 23:10 ]

Systeemspecs | Mijn V&A spulletjes | Mijn RIPE Atlas probe

Verwijderd

*spam*

[ Voor 97% gewijzigd door Señor Sjon op 13-06-2016 22:18 ]

Pagina: 1