crontab om de seconde

Pagina: 1
Acties:

• THIJZEL
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
kan je met crontab ook een commando om de seconde uitvoeren?

Verwijderd

Ja, dat kan. Er zijn al veel topics over geweest of probeer anders een man crontab.

----edit------------------------------------
Ik lees nog eens goed je vraag en zie dat je om de seconde iets wil uitvoeren ipv elke minuut. Volgens mij kan het dus niet, maar ik vraag me af wat je elke seconde zou willen draaien :?

• Johannes Verelst
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 14-11-2022
Nee, de resolutie van cron is 1 minuut. Als je echt exact elke seconde iets uit wil voeren moet je denk ik zelf een programmatje schrijven in C ofzo wat dat voor je doet (en als het echt time-critical is, gebruik dan realtime-linux oid, daar schijnt timing een stuk beter in te zijn voor realtime toepassingen).

There are no stupid questions, but there are a lot of inquisitive idiots.

Verwijderd

/me is wel benieuwd waarom THIJZEL om de seconde iets aan wil roepen eigenlijk

Ik ben niet nieuwsgierig hoor :P

• Sjonny
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 15:05

Sjonny

Fratser

Ik ben wel heel nieuwsgierig, want wat jij wil is vast een makkelijkere oplossing voor :)
probeer anders dit:
code:
1
2
3
4
while true; do
  sleep 1;
  <doe hier je meuk>
done

The problem is in the part of your brain that handles intelligence.

• Jordi
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

Jordi

#1#1

Ja... maar strikt genomen gebeurt het dan niet elke seconde, hij wacht een seconde na uitvoeren, de tijd van het 'uitvoeren van zooi' wordt daarbij verwaarloosd.

[/mierenneuk] :P

Het zal wel niet, maar het zou maar wel.

• Sjonny
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 15:05

Sjonny

Fratser

Op dinsdag 19 juni 2001 12:04 schreef Jotti het volgende:
Ja... maar strikt genomen gebeurt het dan niet elke seconde, hij wacht een seconde na uitvoeren, de tijd van het 'uitvoeren van zooi' wordt daarbij verwaarloosd.

whahah .. ik zat er al op te wachten eigenlijk .. en total nurd dat er in me schuilt dacht na het posten gelijk eigenlijk dat het dan niet iedere seconden uitgevoerd wordt .. maar ga jij maar es een high-res timer in bash schrijven B-)
als ie dat wil moet ie maar wat in c gaan schrijven ofzo ... (en wie zegt dat wat ie wil uitvoeren niet langer dan een seconde duurt :? )

The problem is in the part of your brain that handles intelligence.

• Johannes Verelst
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 14-11-2022
Op dinsdag 19 juni 2001 12:04 schreef Jotti het volgende:

Ik vind dat geen miereneuken, want als je iets elke seconde uit wil voeren dan geeft bovenstaande een te grote overhead (zelfs als je het proces spawned).

Misschien kan je in perl snel iets bakken met Time::HiRes, of iets in C maken.

There are no stupid questions, but there are a lot of inquisitive idiots.

• Wirf
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 18-08 17:51
Of doe anders dit, dit is al een stuk nauwkeuriger:
code:
1
2
3
4
while :; do
     sleep 1;
     meuk&
done

op die manier hoef je alleen het programma in de achtergrond te starten, en hoef je niet helemaal te wachten totdat je programma is afgelopen.

(je kunt op deze manier wel je machine ophangen trouwens)

Heeft sinds kort zijn wachtwoord weer terug gevonden!

Verwijderd

Op dinsdag 19 juni 2001 12:17 schreef Wirf het volgende:
Of doe anders dit, dit is al een stuk nauwkeuriger:
code:
1
2
3
4
while :; do
     sleep 1;
     meuk&
done

op die manier hoef je alleen het programma in de achtergrond te starten, en hoef je niet helemaal te wachten totdat je programma is afgelopen.

(je kunt op deze manier wel je machine ophangen trouwens)
kom je dan niet in problemen als het scripje langer duurt dan 1 sec?

• ajvdvegt
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 15-08 12:40
Je komt niet echt in de problemen, alleen draaien er dan altijd meerdere programmaatjes. Dat zou een probleem kunnen zijn, maar dat ligt aan je programmaatje.
Als het programma veel meer dan 1 seconde duurt (zeg een minuut ofzo) dan zou het wel verkeerd kunnen gaan. Doordat er steeds meer programma's draaien zou het wel eens heel langen kunnen duren voordat de eerste klaar is. Ook hoeft degene die je als eerste start niet als eerste klaar te zijn

I don't kill flies, but I like to mess with their minds. I hold them above globes. They freak out and yell "Whooa, I'm *way* too high." -- Bruce Baum

• odysseus
  • Registratie: Augustus 2000
  • Nu online

odysseus

Debian GNU/Linux Sid

Je kunt natuurlijk iets doen als dit (geen echte code, maar gaat om het idee):

while (1)
{
time je_commando
#vervolgens met wat {perl,grep,awk}-regexps uitvissen hoelang je programma gedraaid heeft.
sleep (1-$running_time)
}

* odysseus wil anders wel even naar een perl-regexp zoeken die dat netjes kan extracten...grep wil misschien ook nog wel lukken, awk zou ik moeten naslaan.

Leven is het meervoud van lef | In order to make an apple pie from scratch, you must first create the universe.

Verwijderd

[quote]
Je komt niet echt in de problemen, alleen draaien er dan altijd meerdere programmaatjes. Dat zou een probleem kunnen zijn, maar dat ligt aan je programmaatje.
Als het programma veel meer dan 1 seconde duurt (zeg een minuut ofzo) dan zou het wel verkeerd kunnen gaan. Doordat er steeds meer programma's draaien zou het wel eens heel langen kunnen duren voordat de eerste klaar is. Ook hoeft degene die je als eerste start niet als eerste klaar te zijn
[quote]

One word, system Programming :9~
Two words, Unix System Programming :9
tree words, runner deadlock danger >:)

• THIJZEL
  • Niet online
nej hij moet om de seconde een bashscriptje uitvoeren dat uitrekend hoe lang het duurt voor ik nog naar salou ga B-)

en die echoen naar een htmlfile(nu doet ie da om de minuut)

: nee ik kan geen php en ik heb die module nog niet ingebakken in apache, ik kan alleen windows programmeertalen :(]

edit:
ja, ik weet dat php geen os specifieke taal is(correct me if i am wrong)

• imdos
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 05-08 12:09

imdos

I use FreeNAS and Ubuntu

uhm via een cgi-bin script en wat std. unix commando's is dit wel te doen!

gewoon datum die je wil gaan - date doen en die output posten.

Dan heb je elke keer als je die pagina aanroept de juiste tijd, ipv dat dit elke keer weggeschreven moet worden.

En dan kan je met java-script ofzo wel een refresh regelen

pvoutput. Waarom makkelijk doen, als het ook moeilijk kan! Every solution has a new problem

• THIJZEL
  • Niet online
Op dinsdag 19 juni 2001 22:57 schreef imdos het volgende:
uhm via een cgi-bin script en wat std. unix commando's is dit wel te doen!

gewoon datum die je wil gaan - date doen en die output posten.

Dan heb je elke keer als je die pagina aanroept de juiste tijd, ipv dat dit elke keer weggeschreven moet worden.

En dan kan je met java-script ofzo wel een refresh regelen
ja ik zal wel ff wa javascriptjes enzow van inet afplukken en die ff [proberen te]editten

aanwijzingen zijn natuurlijk altijd welkom :)
Pagina: 1