Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ---Roel---
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 27-07 04:30
Geachte,

Ik heb zojuist mijn moederbord binnengekregen. Alle andere onderdelen heb ik al behalve een gpu en een nieuwe voiding. Ik heb een oude 400 watt cooler master voeding met een 80Plus certificering(geen brons). Is het slim om mijn dure moederbord(evga z97 stinger) en i7 4790s te riskeren?

Bedankt voor het lezen :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Registratie: November 2007
  • Niet online
De vraag is welke voeding het is. Cooler Master heeft namelijk van alles verkocht, van slechte tot goede voedingen en een 80PLUS certificaat zegt helemaal niks over hoe goed of slecht een voeding is.

Bitfenix Whisper 450W review
[PSU] Voeding advies en info
AMD Nieuwsdiscussie
AMD Radeon Info en Nieuwsdiscussietopic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kuusj
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 14-09 16:24

Kuusj

Ofwel varken in 't Limburgs

---Roel--- schreef op dinsdag 25 augustus 2015 @ 15:20:
Geachte,

Ik heb zojuist mijn moederbord binnengekregen. Alle andere onderdelen heb ik al behalve een gpu en een nieuwe voiding. Ik heb een oude 400 watt cooler master voeding met een 80Plus certificering(geen brons). Is het slim om mijn dure moederbord(evga z97 stinger) en i7 4790s te riskeren?

Bedankt voor het lezen :)
Dat ligt er helemaal aan hoe oud die voeding is, hoeveel hij in zijn "vorig leven" mishandeld is en of je Prime95 48 uur gaat laten draaien met overclocks of niet.

Je hebt geluk als dat systeem 150W trekt onder full-load, echt heel risicovol vind ik het nu ook weer niet. Heb je toevallig nog een ander (ouder) systeem om even te testen onder full load, grote kans dat deze PC meer trekt dan je nieuwe en totdat je je nieuwe GPU hebt zou je dan deze PSU nog kunnen gebruiken zodat je ten minste aan de slag kunt met je nieuwe PC.

9800X3D - RX 6900XT - Volvo S40 T5 '10 - Kever '74

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• |sWORDs|
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 16-09 13:02

|sWORDs|

vSphere/ESXi

Waarom zou je het riskeren noemen? Een 400Watt voeding is meer dan voldoende om zonder GPU te booten. Als die voeding nog geen problemen gegeven heeft zou ik hem gewoon gebruiken tot de GPU en nieuwe voeding binnen zijn.

Te Koop:24 Core Intel Upgradeset

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ---Roel---
Nooit prime95 laten draaien en mijn huidige gpu is een gt220 mijn huidige processor verbruik 88w. Ik heb wel video's gerendert en zo nu en dan C4D gebruikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Niet online
|sWORDs| schreef op dinsdag 25 augustus 2015 @ 15:24:
Waarom zou je het riskeren noemen? Een 400Watt voeding is meer dan voldoende om zonder GPU te booten. Als die voeding nog geen problemen gegeven heeft zou ik hem gewoon gebruiken tot de GPU en nieuwe voeding binnen zijn.
Omdat CM van alles heeft verkocht van slecht tot goed en 99% van de mensen niet kan beoordelen om een voeding nog goed werkt of niet. Dus zo raar is het woordt riskeren niet gekozen. :p

AMD Nieuwsdiscussie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ---Roel---
-The_Mask- schreef op dinsdag 25 augustus 2015 @ 15:26:
[...]

Omdat CM van alles heeft verkocht van slecht tot goed en 99% van de mensen niet kan beoordelen om een voeding nog goed werkt of niet. Dus zo raar is het woordt riskeren niet gekozen. :p
Het is een OEM voeding. EN het heft last van coil whine wanneer pc uitstaat.

[ Voor 7% gewijzigd door ---Roel--- op 25-08-2015 15:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Niet online
Het is een OEM voeding.
Is het een OEM voeding of een Cooler Master? Cooler Master is geen OEM voor voedingen namelijk. Cooler Master laat voedingen maken door een OEM, waarbij Cooler Master alleen meedenkt over de voeding en hun naam erop zet, waarna CM ze verkoopt.
EN het heft last van coil whine wanneer pc uitstaat
Dit is vrij normaal bij moderne voedingen.

[ Voor 22% gewijzigd door -The_Mask- op 25-08-2015 15:30 ]

AMD Nieuwsdiscussie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ---Roel---
-The_Mask- schreef op dinsdag 25 augustus 2015 @ 15:30:
Is het een OEM voeding of een Cooler Master? Cooler Master is geen OEM voor voedingen namelijk. Cooler Master laat voedingen maken door een OEM, waarbij Cooler Master alleen meedenkt over de voeding en hun naam erop zet, waarna CM ze verkoopt.
Ik weet amper wat OEM betekent 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Niet online
Op de voeding zelf staat wel een type, kun je dat niet geven, dat maakt het een stuk duidelijker. :p

AMD Nieuwsdiscussie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ---Roel---
Oke, ik laat wat van me horen. Het kan wel even duren aangezien ik nu op de pc met de voeding zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ---Roel---
Afbeeldingslocatie: http://s30.postimg.org/pxywzrjlt/IMG_20150825_153933.jpg[/url]
Zo als te zien: passive PFC, ik weet toevallig dat in moderne voedingen active PFC wordt gebruikt om een hogere efficiëntie te behalen.

Net een link gevonden van CM:http://www.coolermaster.com/powersupply/elite-power/elite-power-400w/

[ Voor 18% gewijzigd door ---Roel--- op 25-08-2015 15:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Niet online
---Roel--- schreef op dinsdag 25 augustus 2015 @ 15:51:
[afbeelding][/url]
Zo als te zien: passive PFC, ik weet toevallig dat in moderne voedingen active PFC wordt gebruikt om een hogere efficiëntie te behalen.
Helaas je gaat niet door voor de koelkast. :p Actieve PFC zorgt er voor dat je een betere power factor krijgt, waardoor het schijnbaar en werkelijk vermogen dicht bij elkaar komt te liggen. Meestal niet heel interessant voor de gemiddelde consument, maar wel voor de stroomleverancier/netbeheerder.
Net een link gevonden van CM:http://www.coolermaster.com/powersupply/elite-power/elite-power-400w/
Ja een Elite Power gemaakt door Solytech, niet echt iets om blij van te worden.

AMD Nieuwsdiscussie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ---Roel---
Tja, maar mijn verwachtingen waren ook niet super. De 80Plus efficiëntie klopt trouwens ook niet, volgens mij stond dat er ook niet op maar goed. Ik denk dat ik hem wel zal gebruiken, misschien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Niet online
Tja, die keuze ligt bij jou. Hoe lang wil je er dan gebruik van maken? 400W voeding is het niet, trouwens, goed kijken en ne ziet dat het een 350W voeding is welke als 400W verkocht wordt.

Maar C6 en C7 powerstate ondersteuning heeft de voeding iig niet. Dus dat kun je wel uitzetten in de UEFI mocht het aanstaan. Anders is de kans op vastlopen of crashen na of tijdens zo'n slaapstand nogal groot.

[ Voor 17% gewijzigd door -The_Mask- op 25-08-2015 16:15 ]

AMD Nieuwsdiscussie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ---Roel---
Ik wil er niet meer dan een week gebruik van maken. De voeding die ik uiteindelijk wil gebruiken is een van de Seasonic Fanless serie, maar daar zie ik er niet zoveel van qua tweedehands.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Niet online
Dat kan kloppen, zijn vanzelfsprekend niet veel van verkocht en de meeste mensen die er één hebben hebben niet echt een reden om hem weg te doen.

Overigens is het voor de meeste mensen interessanter om gewoon een stille voeding te nemen dan een passief gekoelde voeding, omdat dit best wel eens stiller kan zijn. Er zijn namelijk genoeg extreem stille voedingen welke je niet hoort als de fan draait. Terwijl er genoeg passief gekoelde voedingen zijn waarbij je lichte coil whine hoort. Daarnaast moet je de opening van een passief gekoelde voeding naar boven richten zodat de warmte eruit kan, in de meeste moderne behuizingen betekend dit dat de warmte opstijgd in de behuizing en videokaart. Waardoor de rest van de PC alleen maar meer lawaai gaat maken, waardoor je er dus totaal niks mee opschiet. Daarnaast is een luchtgekoelde voeding natuurlijk een stuk beter voor de levensduur.

AMD Nieuwsdiscussie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ---Roel---
-The_Mask- schreef op dinsdag 25 augustus 2015 @ 17:22:
Dat kan kloppen, zijn vanzelfsprekend niet veel van verkocht en de meeste mensen die er één hebben hebben niet echt een reden om hem weg te doen.

Overigens is het voor de meeste mensen interessanter om gewoon een stille voeding te nemen dan een passief gekoelde voeding, omdat dit best wel eens stiller kan zijn. Er zijn namelijk genoeg extreem stille voedingen welke je niet hoort als de fan draait. Terwijl er genoeg passief gekoelde voedingen zijn waarbij je lichte coil whine hoort. Daarnaast moet je de opening van een passief gekoelde voeding naar boven richten zodat de warmte eruit kan, in de meeste moderne behuizingen betekend dit dat de warmte opstijgd in de behuizing en videokaart. Waardoor de rest van de PC alleen maar meer lawaai gaat maken, waardoor je er dus totaal niks mee opschiet. Daarnaast is een luchtgekoelde voeding natuurlijk een stuk beter voor de levensduur.
Hier heb ik wat aan _/-\o_
Ik ga voor wat stille voedingen zoeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ---Roel---
Wat is jouw mening over een instap voeding (corsair builder, seasonic sg2 zoiets) en dan als ik een noctua ventilator over heb die daar in schroeven met een rubber fan gasket?

Ik bedenk me trouwens net dat ik met een koptelefoon ga pc'en. Ik denk ook dat ik ben geobserdeerd door stilte doordat ik mijn huidige pc de cpu koeler heb vervangen en het een wereld van verschil is. Ik ben van plan een open koptelefoon te gebruiken omdat mensen op youtube zeggen dat dat goed is. Ik heb zelf mijn vader's grado labs gebruikt en ik vindt dat je wel wat meer het gevoel krijgt of het echt is.

[ Voor 30% gewijzigd door ---Roel--- op 25-08-2015 17:49 . Reden: sorry ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Niet online
---Roel--- schreef op dinsdag 25 augustus 2015 @ 17:44:
[...]

Wat is jouw mening over een instap voeding (corsair builder, seasonic sg2 zoiets) en dan als ik een noctua ventilator over heb die daar in schroeven met een rubber fan gasket?
Corsair Builder is een oninteressante lowend line, voor een vergelijkbare prijs haal je veel betere voedingen.
En Seasonic SG2 is S12G? S12G is nu niet echt heel stil en de fan vervangen kan betekenen dat de voeding oververhit of dat de voeding zichzelf uitschakeld om oververhitting te voorkomen, beide wil je iig niet. Is eigenlijk altijd beter om gewoon een stille voeding te kopen en die be quiet! is een extreem stille voeding met een high-end fan, dus waarom moeilijk doen als het makkelijk kan.
Ik bedenk me trouwens net dat ik met een koptelefoon ga pc'en. Ik denk ook dat ik ben geobserdeerd door stilte doordat ik mijn huidige pc de cpu koeler heb vervangen en het een wereld van verschil is. Ik ben van plan een open koptelefoon te gebruiken omdat mensen op youtube zeggen dat dat goed is. Ik heb zelf mijn vader's grado labs gebruikt en ik vindt dat je wel wat meer het gevoel krijgt of het echt is.
Oh dit klinkt nu niet echt dat je een echt stille voeding nodig hebt. Waarschijnlijk ga je de Seasonic S12G ook gewoon heel erg stil of onhoorbaar vinden, terwijl het echt nog veel beter kan. :p

AMD Nieuwsdiscussie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ---Roel---
Ik had geen zin om de naam van de serie op te zoeken :) . Gelukkig begreep je wat ik bedoelde. Maar als ik dus met een open back koptelefoon aan het gamen ben op een redelijk volume kan ik toch netzo goed voor een tweedehands cs450m gaan die ik in de buurt kan ophalen voor een redelijke prijs? Want ik vind de bequiet straight power 10 een mooie voeding ik snap ook niet waarom alle voedingen standaard met een 140mm fan(die van bequiet is 135mm weet ik). Want als ik mijn pc superstil maak en ik heb een koptelefoon op spoel ik eigenlijk geld door de gootsteen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Niet online
---Roel--- schreef op dinsdag 25 augustus 2015 @ 18:07:
Maar als ik dus met een open back koptelefoon aan het gamen ben op een redelijk volume kan ik toch netzo goed voor een tweedehands cs450m gaan die ik in de buurt kan ophalen voor een redelijke prijs?
Qua geluid moet dan zelf een niet stille voeding nog prima zijn. De stilte van de be quiet! Straight Power 10 400W is gewoon extreem stil dat is niet iets wat je zoekt zo te zien, niet dat het anders een slechte voeding is, is nog steeds een prima voeding als je niet zo'n stille voeding hoeft.

Maar de be quiet! Straight Power 10 400W zal je niet horen als je een PC hebt met een i7 4790 welke passief gekoeld is. En dan de CPU vol belast zodat de PC totaal een kleine 100W zal verbruiken, als je dan je oor op de voeding zou liggen dan hoor je waarschijnlijk niks of een heel klein beetje luchtstromen. De fan draait dan namelijk op 300RPM en dat is gewoon heel erg langzaam, daarnaast is de motor in de fan een erg stille 6 polige motor en het fan lager een hele stille FDB lager.

Maar dan moet je wel op het platteland leven en het moet windstil zijn, anders hoor je sowieso het geluid van de fan al niet meer en heb je ook niet zo'n stille voeding nodig. :p

De Corsair CS450M is duidelijk minder stil, maar sowieso al onhoorbaar op laten we zeggen een halve meter afstand in een PC welke 100W verbruikt en waarbij allemaal high-end langzaam draaiende fans heeft. De fan van deze voeding zal dan namelijk maar op zo'n 600RPM draaien.

Er zijn echter wel meerdere redenen waarom je de Corsair CS450M niet moet nemen. Deze voeding heeft namelijk maar één PEG connector en is dus alleen maar geschikt voor low-end en mainstream videokaarten en niet voor high-end videokaarten. Dus dan is de vraag waarom je uberhaubt al 450W nodig hebt als je niet eens een high-end videokaart kunt aansluiten door het te kort aan connectors. Mainstream videokaarten met één PEG connector kunnen ook prima op 300/350W voedingen draaien. High-end videokaarten zet je op 400/500W voedingen. Dus Corsair had er net zo goed een 350W voeding van kunnen maken door het te kort aan aansluitingen of hem een extra PEG connector moeten geven.

Maar ja de Corsair CSM serie is dan ook een low-end serie van Corsair en dat zie je ook terug aan de kwaliteit van de gehele voeding. Dus het is een beetje afhankelijk van de prijs die er voor gevraagd wordt, de huidige nieuwprijs is iig belachelijk hoog.
Want ik vind de bequiet straight power 10 een mooie voeding ik snap ook niet waarom alle voedingen standaard met een 140mm fan(die van bequiet is 135mm weet ik).
140mm zit sowieso een (belachelijk) patent op, daarom worden voedingen met 140mm fan vaak ook verkocht als zijnde een 139mm fan. Maar een andere reden is dat het niet perse nodig is of niet altijd beter hoeft te zijn.

Voor een voeding zouden twee 70mm fans naast elkaar het meest ideale zijn. Die kunnen de lucht namelijk door de voeding blazen, bij een 120 of 140mm fan dan moet de fan bovenop de voeding worden geplaatst en moet de lucht een 90 graden hoek door, hierdoor krijg je heatspots. Plaatsen waarbij turbulentie ontstaat en plaatsen waar de warme lucht zich ophoopt.

Ander nadeel is dat twee 80mm fans aan de achterkant van de voeding geen ruimte laat voor de kabels of uberhaubt modulaire kabels. Vandaar dat je tegenwoordig vooral 120 of 140mm ziet. In principe minder ideaal, maar dat weet toch bijna niemand, iedereen denkt het omgekeerde. :p En eigenlijk ook de enige goede mogelijkheid door het misschien wel wat onhandige formaat van de ATX standaard.

AMD Nieuwsdiscussie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcop23
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 22:51
Ik wil niet dit topic kapen, maar mijn vraag gaat eigenlijk over semi-hetzelfde: Ik heb precies dezelfde voeding in de computer van mijn ouders. Die schijnt dus niet zo geweldig te zijn, maar waarom precies dan niet? Dat z'n vermogen niet als beloofd is, maakt niet uit, die pc vraagt misschien max 120W. Die voeding zit er nu misschien vier jaar in, snel opgehaald bij een lokale computerwinkel omdat er een nieuwe nodig was.
Pagina: 1