Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Azerion
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 23-04 08:41
Hey,

Ik heb recent een bestelling geplaatst voor een nieuwe laptop en ben van plan hier een Samsung SM951 512GB in te plaatsen, nou zit ik een beetje online te zoeken welke van de twee M2 sloten nou de PCIe 3.0 x4 slot was en het viel mij op dat er een soort thermal pad/isolatie wordt gebruikt.

http://i.ytimg.com/vi/RHELBRx0Lws/maxresdefault.jpg (Vid: YouTube: P650SE (4710) m.2 SSD dezelfde laptop alleen dan met een 970m ipv 980m, verschil is nihil)

1) Is dit nou om de SSD passief een beetje extra te koelen? of is het om het Moederbord er onder te beschermen?

2) Gezien ik hier totaal geen ervaring mee heb, zou pricewatch: Arctic Cooling Thermal Pad 50x50x1.5mm voldoende zijn om het geheel enigzins veilig te gebruiken? (Thermalthrottling zal rond de 90 graden aangaan, echter verwacht ik nooit deze temps te halen)

Alvast bedankt voor enige reacties!

PS: Ja, ik had me van te voren beter moeten inlezen 8)7 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Ik ga er vanuit dat het bedoelt is als isolatie, extreem warm worden SSDs niet, bovendien koel je maar 1 kant zoals op je foto te zien is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kevin1Smid
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 20-05 16:52
Het is bedoelt als isolatie, zo veroorzaak je geen kortsluiting op je moederbord!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• stin00
  • Registratie: Mei 2013
  • Niet online
Hij zegt in het filmpje dat hij het doet om contact tussen de chips van de M.2 SSD en het moederbord te voorkomen; soort voor bescherming tegen kortsluiting. Het lijkt me toch een wat aparte constructie om een M.2 SSD op die manier passief te koelen, aangezien je thermal pads gebruikt tussen een chip en heatsink. Er zit verder geen heatsink of iets dergelijks onder, dus deze thermal pad zal naar mijn weten geen echte invloed hebben op m'n temperaturen.

Edit: De heren boven mij waren me al voor, maar het punt lijkt me nu wel duidelijk :+

[ Voor 8% gewijzigd door stin00 op 25-08-2015 15:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Azerion
Dank voor de snelle reacties dan maar even snel de thermal pads bijbestellen :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• o0SmOkE0o
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
Misschien niet echt een antwoord op je vraag maar het tijdens het browsen kwam ik wel het volgende tegen :

https://www.pugetsystems....6e-M-2-Qualification-575/

Toestemming nodig voor bekijken van YouTube

Op deze plek staat ingesloten content die van YouTube afkomstig is. Het tonen van deze inhoud kan ertoe leiden dat YouTube persoonlijke gegevens zoals je IP-adres verwerkt en/of cookies op jouw computer of ander apparaat zet. Hiervoor moet je eerst expliciet toestemming geven voor Sociale media.

Bekijk op YouTube
M.2 drive temperature test
As you can see, both of these drives run very, very hot. To be clear, we weren't doing anything crazy (just making a copy of a bunch of ISO files) yet both drives quickly got up to temperatures that we are not comfortable with. One thing we want to point out is that the actual storage chips are not what is getting really hot, but rather all the other chips on the drive like the controller chip.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vandread
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 02-06 14:54
SM951 is al wat minder:
YouTube: Samsung SM951 vs Samsung XP941 Thermal Comparison
Die wilde ik in een HP Spectre X360 stoppen.... maar misschien toch maar niet :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Azerion
De XP941 had geen thermal throttling, de SM951 gaat op de 82 graden throttlen en zal daardoor niet over de 82 heen gaan, maar heb alsnog de thermal pads aangeschaft om contact te voorkomen en de hitte iets geleidelijker naar het moederbord te laten gaan, misschien dat ik mijn laptop nog ga modden en een extra koeler speciaal voor de Controller ga inbouwen. (is ruimte voor aangezien ik geen 2,5" schijven ga gebruiken)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vandread
  • Laatst online: 02-06 14:54
Filmpje gekeken met de SM951? Bepaald gedeelte word ook gewoon 100+....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ghozd
  • Laatst online: 21-02-2024

Ghozd

Orange SPV ROM:1.5.0.27

Hoi Allemaal,

Klein vraagje: Ik heb dezelfde Laptop en ook de SM951 besteld.
Die wil ik er vanavond in gaan zetten. Heb me ook bij Amazon duitsland een thermal pad gekocht en wel deze:

http://www.amazon.de/gp/p...oh_aui_detailpage_o00_s00
Phobya XT Wärmeleitpad 120x20x1mm 7W/mK, weiß

Kan ik die gewoon op het moederboard plakken en dus onder de SSD plaatsen of moet ik nog ergens op letten?

Bedankt voor de reactie.

P.s. Wil niet het draadje stelen, maar om hier nu een nieuwe thread voor te starten leek mij niet handig en ik denk dat mijn vraag ook voor de topic starter relevant is.

------Greeeezzz Ghozd----------

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Azerion
Ghozd schreef op maandag 14 september 2015 @ 14:24:
Hoi Allemaal,

Klein vraagje: Ik heb dezelfde Laptop en ook de SM951 besteld.
Die wil ik er vanavond in gaan zetten. Heb me ook bij Amazon duitsland een thermal pad gekocht en wel deze:

http://www.amazon.de/gp/p...oh_aui_detailpage_o00_s00
Phobya XT Wärmeleitpad 120x20x1mm 7W/mK, weiß

Kan ik die gewoon op het moederboard plakken en dus onder de SSD plaatsen of moet ik nog ergens op letten?

Bedankt voor de reactie.

P.s. Wil niet het draadje stelen, maar om hier nu een nieuwe thread voor te starten leek mij niet handig en ik denk dat mijn vraag ook voor de topic starter relevant is.
kan je iets verklappen, Clevo levert een thermal pad mee 8)7 8)7 degene die je in de video zit krijg je meegeleverd, daarnaast kan deze laptop niet het maximale uit de SSD halen, hierdoor zal deze rond de 60 graden komen. (PCIe 2.0 x4 slot en geen PCIe 3.0 x4)

Daarnaast gewoon op dezelfde plaats neerleggen als dat je op de foto ziet en vervolgens SSD er in plaatsen

[ Voor 5% gewijzigd door Azerion op 14-09-2015 14:39 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jeroenneman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 03-05-2024

Jeroenneman

Pre-order/Early Acces: Nee!

Ik zou die drives nog niet in een laptop plaatsen. Ze worden zonder airflow behoorlijk warm!

| Old Faithful | i7 920 @ (3,3Ghz) / X58 UD4P / GTX960 (1,550Mhz) / CM 690 | NOVA | i5 6600K (4,4Ghz) / Z170 Pro Gaming / GTX 960 (1,500Mhz) / NZXT S340

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ghozd

Ghozd

Hmm - ik heb de thermal pad nergens in de doos erbij gevonden...
Iig ook niet gevonden toen ik de laptop open maakte... Vandaar dat ik hem maar besteld heb.

belangrijkste is iig dat hij niet mijn moederbord kapot maakt, dus plak ik mijn bestelde pad gewoon op het moederbord.... Tnx voor de reactie..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ghozd

Ghozd

Jeroenneman schreef op maandag 14 september 2015 @ 14:40:
Ik zou die drives nog niet in een laptop plaatsen. Ze worden zonder airflow behoorlijk warm!
Tnx voor het advies, bij BTO en andere leveranciers staat deze SSD als keuzeoptie, vandaar dat ik hem besteld heb. Ik ga het gewoon proberen....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Azerion
Jeroenneman schreef op maandag 14 september 2015 @ 14:40:
Zit er bij mij inmiddels al een 2 weken in, wordt niet warmer dan 60 graden tijdens benchmarks, dit komt doordat de laptop niet de juiste aansluiting heeft om de SSD volledig te ondersteunen.

Even snel een benchmark gedraaid, is overigens 30 graden in deze ruimte. Afbeeldingslocatie: http://static.tweakers.net/ext/f/6D1bxoIeMqcUFTEor7lEEkhv/full.png

[ Voor 16% gewijzigd door Azerion op 14-09-2015 16:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ghozd

Ghozd

@Azerion,

Zie ik hier juist dat je 1578.32 MB/s Lees snelheid en 1505.51MB Schrijfsnelheid hebt?
Inderdaad niet helemaal het volste van de Laptop, maar naar mijn mening iig snel genoeg :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Azerion
Ghozd schreef op maandag 14 september 2015 @ 19:07:
@Azerion,

Zie ik hier juist dat je 1578.32 MB/s Lees snelheid en 1505.51MB Schrijfsnelheid hebt?
Inderdaad niet helemaal het volste van de Laptop, maar naar mijn mening iig snel genoeg :-)
Yup dat zijn de snelheden van de 512GB variant de kleinere varianten hebben een lagere schrijfsnelheid, leessnelheid zal rond hetzelfde uitkomt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ghozd

Ghozd

Tnx - Sinds gisteren in mijn Clevo P655SE geplaatst. Werkt inderdaad ERG snel allemaal.
Heb er trouwens ook een thermal pad tussen geplaatst en nog niets gemerkt dat dit niet goed werkt.

Erg blij met de laptop! :-)

Pagina: 1