Microsoft geeft Lumia 530 en HTC 8S geen update naar Windows

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vickiieee
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 12-09 23:42

Vickiieee

Kritische lezer.

Topicstarter
Dit is gewoon pijnlijk. In de reacties wordt er al heerlijk op los gediscussieerd, artikel moet herzien worden, want het klopt gewoon niet en er staat nu foute informatie.
Microsoft geeft smartphones met een opslag van 4GB geen update naar Windows 10 Mobile, zo blijkt uit de tekst op de Duitstalige site van Microsoft. Daarmee krijgt onder meer de populaire Lumia 530 geen update naar het nieuwe besturingssysteem.
Geertje in 'nieuws: Microsoft geeft Lumia 530 en HTC 8S geen update naar Windows 10'
Amorac in 'nieuws: Microsoft geeft Lumia 530 en HTC 8S geen update naar Windows 10'
Rob_03 in 'nieuws: Microsoft geeft Lumia 530 en HTC 8S geen update naar Windows 10'
Vexxon in 'nieuws: Microsoft geeft Lumia 530 en HTC 8S geen update naar Windows 10'

Duitse site:
Wir arbeiten intensiv daran, Windows 10 für alle Lumia Smartphones zur Verfügung zu stellen, deshalb hier schon einmal eine Liste der Lumia Smartphones, die bei Erscheinen ein kostenloses Upgrade erhalten: Lumia 435, Lumia 532, Lumia 535, Lumia 635, Lumia 640, Lumia 640 XL, Lumia 735, Lumia 830, and Lumia 930. Die Funktionen können je nach Gerät variieren. 8 GByte interner Speicher erforderlich.
Vertaald: 'voor alle Lumia Smartphones beschikbaar te stellen, daarom hier een lijst met Lumia smartphones die bij het verschijnen een kosteloze upgrade krijgen.'

Engelse site:
While we're working hard to make Windows 10 availablefor other Lumia devicess, the following is a first list of Lumia smartphones that will receive a free upgrade when available: Lumia 430, Lumia 435, Lumia 532, Lumia 535, Lumia 540, Lumia 635 (1 GB RAM), Lumia 640, Lumia 640 XL, Lumia 735, Lumia 830, and Lumia 930. Features may vary by device. 8 GB of internal memory required.
Een eerste lijst. Eerste. Er zal er waarschijnlijk dus nog een volgen.

Trotse winnaar van het 'Captain Obvious lintje' van 07-10-2015!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arnoudwokke
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 17-09 13:27

arnoudwokke

Redacteur
Dank dat je deze discussie naar Geachte Redactie haalt; veel mensen opperen vooral zaken in de reacties, maar dit is inderdaad de juiste plek.
Vertaald: 'voor alle Lumia Smartphones beschikbaar te stellen, daarom hier een lijst met Lumia smartphones die bij het verschijnen een kosteloze upgrade krijgen.'
Dat is sowieso niet mogelijk, want de Lumia 800 zal geen update krijgen naar W10 ;) De Engelstalige variant heeft dezelfde tekst, maar daar staat geen 'alle' maar 'other'. In het rijtje ontbreken nog toestellen waarvan het logisch is dat ze update krijgen, zoals de Lumia 920, 925, 1020 en 1520 bijvoorbeeld.
Een eerste lijst. Eerste. Er zal er waarschijnlijk dus nog een volgen.
Dat denk ik ook.

Ik heb de discussie ook gezien en heb ook gereageerd. Kort gezegd komt het hier op neer: Microsoft zegt op de site dat 8GB een requirement is voor de update (dat kan nooit gelden voor de genoemde toestellen, want die zijn er niet in 4GB-varianten). Dat is simpelweg wat er staat.

Ik heb Microsoft voor de zekerheid om een dubbelcheck gevraagd, maar in elk geval diverse techsites volgen dezelfde interpretatie als ik, waaronder AllAboutWindowsPhone - en er zijn weinig sites met zoveel bronnen binnen Microsoft/Nokia als AAWP.

Totdat Microsoft zelf klaarheid geeft, volg ik de lijn zoals die site op de Lumia-site van Microsoft zelf. Die vermeldt een harde eis van 8GB intern geheugen, waarbij de L530 dus helaas buiten de boot valt.

Ik vind het mooi dat zoveel mensen ons erop proberen te wijzen dat we een fout maken. Doet me goed dat zoveel mensen betrokken zijn bij een juiste berichtgeving. Laten we hopen op snel antwoord uit Seattle!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• incaz
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 15-11-2022
Volgens mij is het veel zorgvuldiger om te stellen dat we, zolang Microsoft niet gereageerd heeft, gewoon echt niet weten wat men precies bedoelde. De 'first list' stelt in elk geval beslist niet dat het de enige lijst is en dat dus alle toestellen die er niet op staan zijn uitgesloten.

Het is uit het stukje volstrekt niet te halen of die 8GB requirement ook werkelijk zal slaan op alle updates, of alleen maar op die uit de eerste list. De redenatie dat het wel voor alles moet gelden omdat er binnen die lijst geen toestellen zijn met minder dan 8GB is wat mager, het klinkt wel logisch maar is nauwelijks waarschijnlijker dan dat men intern gecommuniceerd heeft 'we beginnen met de toestellen van 8GB.' En ronduit strijdig met 'für alle" of 'for other'.

Volgens mij is de enige conclusie die er op dit moment betrouwbaar te trekken is, dat de toestellen uit de lijst wel een update krijgen, en ook dat de overige toestellen niet als eerste aan de beurt zijn. Maar de conclusie dat bepaalde toestellen worden uitgeloten kan niet zo stellig getrokken worden dat het zonder voorbehoud in het artikel of de titel kan.

Never explain with stupidity where malice is a better explanation

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vexxon
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 04-03 16:33
Ik ben toch bang dat je de Engelse vertaling niet juist interpreteert, al moet ik toegeven dat het gebruik van het woord 'other' niet slim gekozen is.

Als ik zowel de Engelse als de Duitse tekst lees dan staat er dat Windows 10 bij release beschikbaar zal zijn voor de toestellen uit de genoemde lijst en dat het voor de 'andere' toestellen nog komt, althans er wordt aan gewerkt.
Er is simpelweg geen keihard bewijs dat Windows 10 NIET naar de Lumia 530 komt, het lijkt mij dus logisch om in ieder geval de titel van het artikel aan te passen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SinergyX
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 18:10

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

arnoudwokke schreef op dinsdag 25 augustus 2015 @ 14:37:
Ik vind het mooi dat zoveel mensen ons erop proberen te wijzen dat we een fout maken. Doet me goed dat zoveel mensen betrokken zijn bij een juiste berichtgeving. Laten we hopen op snel antwoord uit Seattle!
Maar waarom dan zo'n harde titel als jullie zelf er ook niet zeker van zijn?

Nu stellen jullie dat dus MS geen update geeft, maar het is vooralsnog een aanname op wat er te vinden is op hun site en de combinatie dat er voor een specifiek toestel geen update komt die 'toevallig' 4GB opslag heeft.

Als je het verleden pakt, de W1 zou bv geen update krijgen vanwege beperkt geheugen (512MB?) en werd meteen gesteld dat 512MB's geen 8.1 zouden krijgen, maar dit bleek achteraf niet het geval te zijn, maar was een issue vanuit Huawei zelf en niet vanuit MS (die wel aantal 512MBs een update gaf).

Goed, ook de 4GB was bij 8.1 en 8.5 een discussie, dat het mogelijk waar kan zijn, maar de titel is imho wel iets te 'feitelijk' gekozen.

Nog 1 keertje.. het is SinergyX, niet SynergyX
Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arnoudwokke

arnoudwokke

Redacteur
Maar waarom dan zo'n harde titel als jullie zelf er ook niet zeker van zijn?
Waar staat dat ik er niet zeker van ben? Maar we vragen altijd bevestiging, ook nu :)

Ik snap alle redeneringen, maar als je het op de keper beschouwt, sluit Microsoft hier de L530 uit van de update. Dat is wat er staat en daarom staat die kop er zoals die er staat :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vexxon
Precies zoals SinergyY aangeeft. De toon van de titel en het artikel lijkt zeer definitief te stellen dat de Lumia 530 geen update krijgt. Terwijl de tekst, waarop het artikel gebaseerd is, iets anders lijkt te zeggen of het in ieder geval onduidelijk is. Dat strookt niet met elkaar.

"Totdat Microsoft zelf klaarheid geeft, volg ik de lijn zoals die site op de Lumia-site van Microsoft zelf. Die vermeldt een harde eis van 8GB intern geheugen, waarbij de L530 dus helaas buiten de boot valt. "
Die 8GB eis geldt alleen bij release dat staat duidelijk in de tekst.
En het lijkt mij logischer om het omgekeerd te doen aangezien je nog geen bevestiging gekregen hebt vanuit Microsoft. Je hebt nu een geheel artikel gebaseerd op een niet heel duidelijke tekst die duidelijk voor meerdere interpretaties vatbaar is.
Ik vind bovenstaande uitspraak ook nogal, zo begint tweakers.net een beetje op een roddelblad te lijken die volgen namelijk dezelfde lijn. Zolang we geen bewijs hebben wat het tegendeel bewijst is onze roddel waar.
Het is maar net wat je doel is...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vexxon
@Arnoud.
Leest nu nog de tekst nogmaals. Microsoft sluit de Lumia 530 uit van de update bij RELEASE van windows 10. Ik begrijp niet zo goed waarom je dat niet kan begrijpen. Het staat duidelijk in de tekst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arnoudwokke

arnoudwokke

Redacteur
En het lijkt mij logischer om het omgekeerd te doen aangezien je nog geen bevestiging gekregen hebt vanuit Microsoft. Je hebt nu een geheel artikel gebaseerd op een niet heel duidelijke tekst die duidelijk voor meerdere interpretaties vatbaar is.
Ik vind bovenstaande uitspraak ook nogal, zo begint tweakers.net een beetje op een roddelblad te lijken die volgen namelijk dezelfde lijn. Zolang we geen bewijs hebben wat het tegendeel bewijst is onze roddel waar.
Het is maar net wat je doel is...
De tekst is in mijn ogen helemaal niet op meerdere manieren te interpreteren. De reactie van Microsoft dient voor mij alleen, zodat we een punt kunnen zetten achter deze discussie :)

Sterker nog: totdat Microsoft reageert zet ik een punt achter de discussie hier en op de frontpage. Ik waardeer ieders moeite om te reageren en weet dat jullie reacties gehoord zijn op de redactie - en andere redactieleden hebben meegelezen en meegesproken over dit onderwerp. En nogmaals: laten we hopen dat Microsoft snel klaarheid geeft over welke toestellen precies wanneer updates krijgen, want de vele reacties op dit onderwerp tonen ook aan dat veel Lumia-gebruikers (waaronder ik) graag meer info willen over de release van W10 voor onze telefoons :)

[ Voor 28% gewijzigd door arnoudwokke op 25-08-2015 15:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• incaz
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 15-11-2022
arnoudwokke schreef op dinsdag 25 augustus 2015 @ 15:17:
[...]

Ik snap alle redeneringen, maar als je het op de keper beschouwt, sluit Microsoft hier de L530 uit van de update.
Eh, dan snap je de redeneringen dus niet ben ik bang, want 'op de keper beschouw[d]' sluit Microsoft dat niet expliciet uit en is de enige houdbare conclusie dat er meerdere interpretaties mogelijk zijn en dat we het dus niet weten.

Never explain with stupidity where malice is a better explanation

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vexxon
Sorry dat ik het moet zeggen, maar ik vind je onwil om het van de andere kant te bekijken stuitend.
Je hebt als 'journalist' blijkbaar liever dat er een foutief artikel op je website staat dan dat je eerst wacht op een bevestiging voor je het artikel plaatst.
Je zou in ieder geval je bewoordingen aan kunnen passen dat er onduidelijkheid over bestaat.

[ Voor 6% gewijzigd door Vexxon op 25-08-2015 15:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SinergyX

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

Ach het is nu toch al zo de wereld in gegaan, aantal sites doen nog 'netjes' maar de rest neemt het blind over.

Hier nog dat bericht over die 512MB discussie.
http://www.pcworld.com/ar...nt-some-lumia-owners.html

Met originele tweet:
Hey all: we ARE working on Win10 for 512MB, including 520. Our ambition is to make #Win10 available for these devices but features may vary

Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vali
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 16-09 09:49
SinergyX schreef op dinsdag 25 augustus 2015 @ 15:44:
Ach het is nu toch al zo de wereld in gegaan, aantal sites doen nog 'netjes' maar de rest neemt het blind over.

Hier nog dat bericht over die 512MB discussie.
http://www.pcworld.com/ar...nt-some-lumia-owners.html

Met originele tweet:
Hey all: we ARE working on Win10 for 512MB, including 520. Our ambition is to make #Win10 available for these devices but features may vary
Tja en daar was ik dus ook ook bang voor. Websites gaan het ook zonder na te denken overnemen en dan mag uiteindelijk Microsoft het maar oplossen. Mijns inziens staat het duidelijk verwoord dat de eerste x aantal toestellen de update gaan krijgen. Toestellen zoals de 920,820,620,520 staan er allemaal niet tussen en hebben 8 GB opslag. Het is echt onzin dat het daar aan ligt.

Ze willen Windows 10 for phones eerst stabiel krijgen op de nieuwste toestellen (hebben ze aangekondigd, kan de bron ff niet vinden) en dan pas naar oudere toe. Gelukkig maar, want als ze dat wel deden had ik net zo goed een Apple kunnen kopen en het gezeik van ios 8 kunnen ervaren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geenstijl
  • Registratie: Juli 2005
  • Niet online
Eens met de eerdere reacties. Jammer Arnoud dat je niet je standpunt aanpast, gezien de vele reacties.
Ik val in herhaling, maar Microsoft zegt niet "hard" dat de 530 etc. geen updates krijgen. (ik sluit niet uit dat ze alsnog buiten de boot vallen, maar dat is voor nu niet relevant).
Als je alle tweets leest (onder andere @GabeAul), dan blijkt dat MS nog aan het werk is de update op de 4GB toestellen te krijgen.
Ze melden nergens dat bepaalde toestellen definitief geen update krijgen, ze geven alleen aan dat voor de eerste "uitrol" wave dit geldt. (en ook de 8 GB eis).

Van tweakers had ik toch meer nuance verwacht in het artikel i.p.v. de harde titel die op dit moment gewoon niet te rechtvaardigen is, totdat e.e.a. is bevestigd vanuit Microsoft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vickiieee

Vickiieee

Kritische lezer.

Topicstarter
geenstijl schreef op dinsdag 25 augustus 2015 @ 16:10:
[...]
Als je alle tweets leest (onder andere @GabeAul), dan blijkt dat MS nog aan het werk is de update op de 4GB toestellen te krijgen.
Ze melden nergens dat bepaalde toestellen definitief geen update krijgen, ze geven alleen aan dat voor de eerste "uitrol" wave dit geldt. (en ook de 8 GB eis).

Van tweakers had ik toch meer nuance verwacht in het artikel i.p.v. de harde titel die op dit moment gewoon niet te rechtvaardigen is, totdat e.e.a. is bevestigd vanuit Microsoft.
Dus, wat dacht je er van? :)
https://twitter.com/joebelfiore/status/564537267776020480

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vali
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 16-09 09:49
aah die tweet zocht ik waar werd gezegd dat 512mb devices ondersteund gaan worden (al doen ze dat nu al met de beta)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SinergyX

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

MS blijkt dus al toch iets te hebben gezegd in het verleden over 4GB:
http://www.windowscentral...ws-10-phones-and-desktops
At the WinHEC conference in Shenzhen, China, Microsoft has revealed the minimum hardware requirements needed to successfully boot, run, update and service Windows 10. The hardware maker has shared details for desktops as well as Windows 10 for phones.

In terms of device hardware, the minimum amount of RAM is listed as 512MB, which is unchanged from Windows Phone 8.1. Minimum storage required to run Windows 10 for phones will be 4GB, although Microsoft mentions that mobiles that offer 4GB internal memory should have an SD card installed to facilitate future updates.

PowerPoint, dia 7
https://view.officeapps.l...12-b54b-cffc2b612d6e.pptx

Sidenote voor wat het waard is:
Update, 11:53: Microsoft heeft de informatie over de vereiste van 8GB intern geheugen ook toegevoegd aan de Engelstalige pagina.

Nu weet ik niet hoe internetarchive werkt met site van Windows, maar daar stond het dus al op de 15de.
https://web.archive.org/w....com/en/mobile/windows10/

[ Voor 22% gewijzigd door SinergyX op 25-08-2015 17:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mrjraider
  • Registratie: Juli 2012
  • Niet online
Dan moet eigenlijk de titel ook aangepast worden, aangezien deze niet juist is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vexxon
Meneer Wokke weigert dat, voor hem is de tekst van de betreffende pagina maar op 1 manier intrepeteerbaar en dat is dat de Lumia 530 NIET de update naar Windows 10 krijgt. PUNT.
Als ik zijn reacties zo lees in dit topic, maar ook onder het artikel lijkt hij ook niet echt open te staan voor een echte discussie en elk argument wat het tegendeel bewijst is incorrect.
Persoonlijk vind ik het als 'journalist' echt niet kunnen dat je een dergelijk artikel schrijft waar zoveel onduidelijkheid over bestaat en waar je nog geen bevestiging van hebt gekregen in deze bewoordingen zo plaatst en weigert enige nuance in aan te brengen.
Ik wil niet meteen Arnoud in een kwaad daglicht stellen, maar ik kom toch vaker reviews en shoot outs van zijn hand tegen op tweakers waar Windows Phone er consequent bekaaid vanaf komt. Neem de review van de Lumia 920 of nog erger een shootout van toestellen van toestellen onder de 200 euro waarbij er een Windows Phone gekozen wordt van 100€, terwijl er toch een aantal Lumia's beschikbaar waren die rond de 200€ lagen, en alle overige toestellen veel dichter bij die 200€.
En als er dan kritiek komt wordt gedreigd te stoppen met het schrijven van reviews van toestellen met Windows Phone, lekker professioneel.
Dat noemt zich dan een serieuze techsite die objectieve reviews neerpent en abonnementen probeert te slijten voor die content. Helaas, dan zal die content toch echt wat beter moeten worden op sommige vlakken.
Het meest vervelende is dat je dan ook meteen in een hoekje geduwd wordt als fanboy, wellicht waar, en dat erg argument die je aandraagt afgedaan wordt als onzin of fanboy uitspraak.
Maar goed ik zal nu wel weer een berichtje krijgen dat ik in moet binden, want kritiek wordt hier niet echt gewaardeerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vickiieee

Vickiieee

Kritische lezer.

Topicstarter
Vexxon schreef op woensdag 26 augustus 2015 @ 16:12:
[...]
En als er dan kritiek komt wordt gedreigd te stoppen met het schrijven van reviews van toestellen met Windows Phone, lekker professioneel.
[...]
Heb je hier bewijs voor? Eventueel via een DM?

Pagina: 1