• Illuzionz
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 31-01 15:05
Goedemiddag allen,

Na wat onderzoek met een probleem wat ik had met het spel Counter Strike Global Offensive (topic is hier te vinden; http://gathering.tweakers.net/forum/view_message/44795900) ben ik erachter gekomen dat mijn CPU periodiek terug geklokt wordt. Dit door een voor mij nog onbekende reden.

Mijn setup:
Besturingssysteem
Windows 10 Enterprise 64-bit
Processor
AMD FX-8350 32 °C
Vishera 32nm Technologie
RAM
8,00GB Single-Kanaal DDR3 @ 665MHz (9-9-9-24)
Moederbord
ASRock 970 Extreme3 R2.0 (CPUSocket) 33 °C
Grafisch
IPS277 (1920x1080@60Hz)
2048MBATI AMD Radeon R9 200 Series (MSI) 44 °C
Opslag
111GB Samsung SSD 840 EVO 120GB ATA Device (SSD) 32 °C
1863GB Seagate ST2000DM001-1ER164 ATA Device (SATA) 31 °C
Geluid
ASUS Xonar DGX Audio Device

Ik heb met Prime95 een test gedaan met HWmonitor graph's ernaast, terwijl CPU-Z aanstond.
Hieruit kon ik een aantal dingen opmerken:
-Systeem klokt zich terug naar ongeveer 1.4 GHZ bij 100% belasting met Prime95 (Graph met de drops in processorsnelheid: http://puu.sh/jNSW8/02bc07789f.png , Screenshot van CPU-Z waarin 1.4 Ghz te zien is: http://puu.sh/jNRN2/a7bc2eb8bd.png) Deze drops houden een aantal seconden aan, waarna die weer naar de originele 4.0 Ghz terug gaat.

De processor is nooit door mij overgeklokt en heeft een Cooler Master Hyper 412S welke hem koel genoeg houdt.

In het bios staat Turbo Core en AMD APM uitgeschakeld.

Weet iemand in welke richting ik moet denken, of wat ik nu kan testen?
Alvast bedankt.

• Jean Paul
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 21-10-2025

Jean Paul

Reservebelg

Een aantal ideeën:

Update BIOS/UEFI naar meest recente.
Zet APM aan en HPC uit in de Bios.
Check power settings in Windows: staat cpu cooling op active?

Throttling gebeurt bij AMD ook wanneer de VRM fases te warm worden, ofwel je moederbord heeft te weinig fases en die worden te warm, ofwel er is te weinig airflow in je kast om je moederbord koel genoeg te houden (onwaarschijnlijk).

Gezien je moederbord maar 4+1 fases heeft, vermoed ik dat deze de boosdoener is en je eigenlijk een betere nodig hebt. Maar probeer eerst de overige stappen eens.

Edit: het uitschakelen van APM wordt zelfs afgeraden, dit kan idd de fases overbelasten. Dat de CPU af en toe terugklokt zelfs bij gamen zou je in principe niet mogen merken, een algoritme bepaald wanneer dit het beste gebeurt zonder (teveel) impact.

[ Voor 18% gewijzigd door Jean Paul op 25-08-2015 14:04 ]

Damn ye, you are a sneaking puppy, and so are all those who will submit to be governed by laws which rich men have made for their own security

• Nemesizz
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 19:21

Nemesizz

Untouchable

Is helaas een bekend probleem bij heel veel AMD 970 chipset borden omdat ze vaak te weinig VRM fases hebben en dan oververhitten icm (overgeklokte) hexacore FX of (zelfs op stock) octocore FX.

Je ziet de Asrock bordjes (970 Pro3, 970 Extreme 3, en 970 Extreme 4) ook wel meerdere malen per maand hier langs komen, en bijna iedere keer hetzelfde probleem: octocore FX icm die borden.

Integenstelling tot wat de fabrikanten beweren, werkt een octocore FX zelden goed met 4+1 VRM fases.
Het zijn vaak goedkopere moederborden, en de kwaliteit van de VRM's zijn dan ook vaak matig tot slecht (althans, niet geschikt voor high-end CPU's met een hoog verbruik, quad-cores bijvoorbeeld wil prima).
Geluk bij een ongeluk, de Asrock bordjes laten de CPU wel throttelen, kost je performance maar branden je VRM's niet meteen door. Een aantal andere borden (MSI is er een beetje berucht om) hebben die beveiliging niet en kunnen dan door branden, met gevolg een dood moederbord en met een beetje pech je CPU mee.

Oplossing is een bord zoeken met betere VRM's of meer fases. Dat eerste gaat erg moeilijk (omdat de meeste fabrikanten op de 4+1 bordjes geen hoge kwaliteits VRM's op gooien), dat 2e is een stuk makkelijker.
Op het moment is de Gigabyte 970-UD3P de meest aangeraden vervanger, een van de weinige relatief goedkope bordjes met 8+2 fases die wél goed overweg kan met een octocore FX.

Veel andere borden met 8+2 of meer kom je vaak in een veel duurder segment terecht.

*EDIT*
Bedenk me nog, als tijdelijke oplossing, kun je ook een ventilator direct op de VRM's (vrm heatsinks, dat heeft de extreme 3 gelukkig nog wel) laten blazen. Hierdoor blijven de VRM's iets koeler en zal die minder snel throttelen (bij hoge belasting waarschijnlijk nog wel steeds, maar bij iets mindere belasting niet zo gauw).

[ Voor 10% gewijzigd door Nemesizz op 25-08-2015 15:23 ]

• stin00
  • Registratie: Mei 2013
  • Niet online
Wat Nemesizz zegt kan ik beamen. Als je naar de Asrock site gaat en jouw moederbord bekijkt: http://www.asrock.com/mb/AMD/970%20Extreme3%20R2.0/ dan zie je dat er een 4+1 power fase design op zit. Bij aankoop houd je hier echter geen rekening mee omdat er niks over gezegd wordt; een moederbord met 4+1 fases kan doodleuk beweren de zwaarste octacore FX te ondersteunen terwijl dit in de praktijk onverantwoord is.

Gigabyte levert zoals genoemd een 8+2 powerfase design bord voor een schappelijke prijs: pricewatch: Gigabyte GA-970A-UD3P

Dit 8+2 VRM power design zorgt voor genoeg stroomtoevoer naar je dikke AMD cpu zodat hij zich niet zal terugclocken :)

Op overclock.net is een redelijk handige database aangemaakt met specificaties per moederbord over de mogelijkheden: http://www.overclock.net/...rboards-vrm-info-database

🪦🪦🪦RIP Pricewatch 19-01-2026🪦🪦🪦

• Illuzionz
Alle drie bedankt voor jullie input, van dit probleem met dit moederbord was ik totaal niet op de hoogte en was ik zelf niet zo snel achter gekomen.

Vanmiddag heb ik de Gigabyte GA-970A-UD3P aangeschaft, welke veel degelijker uitgevoerde heatsinks heeft, viel me gelijk op.
Met deze nieuwe setup ga ik vannacht benchmarken om te kijken of het nu wel stabiel blijft.

Nogmaals bedankt, ik heb weer wat geleerd en het probleem is opgelost!

• stin00
  • Registratie: Mei 2013
  • Niet online
Illuzionz schreef op dinsdag 25 augustus 2015 @ 21:17:
Alle drie bedankt voor jullie input, van dit probleem met dit moederbord was ik totaal niet op de hoogte en was ik zelf niet zo snel achter gekomen.

Vanmiddag heb ik de Gigabyte GA-970A-UD3P aangeschaft, welke veel degelijker uitgevoerde heatsinks heeft, viel me gelijk op.
Met deze nieuwe setup ga ik vannacht benchmarken om te kijken of het nu wel stabiel blijft.

Nogmaals bedankt, ik heb weer wat geleerd en het probleem is opgelost!
Ik vind het ook vrij schandalig dat moederbord fabrikanten doodleuk adverteren met 'hier kan je elke dikke octacore op prikken!'. Dit is iets waar je normaal gesproken totaal nooit iets over hoort en ook niet van op de hoogte bent..

Laat vooral even weten hier of het probleem is verholpen, zien we altijd benieuwd naar :D

🪦🪦🪦RIP Pricewatch 19-01-2026🪦🪦🪦

• Illuzionz
Vannacht heeft die flink mogen zweten maar hij heeft het prima volgehouden(http://puu.sh/jOXc9/3799350c65.png) 1 hickup gespot, maar lang niet meer wat het is geweest.

Heb eerst even getest met beide kanten van de case open (net klaar met inbouwen en even kijken of alles werkt), die koelribben worden echt belachelijk warm! Schrok hier een beetje van, misschien dan toch een extra casefan aan de bovenkant monteren, of is dit hier wel op gebouwd?

Wel merk ik dat de CPU warmer wordt dan in de oude setup. Dit kan ook komen doordat ik de koelpasta niet had vervangen. Dacht dat ik deze nog in huis had, bleek niet zo te zijn.

Ik vind hem iets te warm worden onder full load (http://puu.sh/jOXk2/8581030f29.png)

• Nemesizz
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 19:21

Nemesizz

Untouchable

stin00 schreef op dinsdag 25 augustus 2015 @ 21:59:
[...]

Ik vind het ook vrij schandalig dat moederbord fabrikanten doodleuk adverteren met 'hier kan je elke dikke octacore op prikken!'. Dit is iets waar je normaal gesproken totaal nooit iets over hoort en ook niet van op de hoogte bent..
Ja klopt, zag zelfs een keer een 3+1 ongekoelde VRM AMD bord die beweerde dat ie gewoon een octacore FX aankon... 8)7 Misschien idle, maar met een beetje load lijkt me sterk dat dat lang goed gaat :P

Bij sommige Intel borden begint dat probleem nu ook, metname bij de ITX bordjes, ook te weinig fases én ongekoeld en dan krijg je ook last van thermal throttle als je er een i5 of i7 onder full load op zet...

• Ardjee
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 01-02 21:37
Illuzionz schreef op woensdag 26 augustus 2015 @ 09:28:
Vannacht heeft die flink mogen zweten maar hij heeft het prima volgehouden(http://puu.sh/jOXc9/3799350c65.png) 1 hickup gespot, maar lang niet meer wat het is geweest.

Heb eerst even getest met beide kanten van de case open (net klaar met inbouwen en even kijken of alles werkt), die koelribben worden echt belachelijk warm! Schrok hier een beetje van, misschien dan toch een extra casefan aan de bovenkant monteren, of is dit hier wel op gebouwd?

Wel merk ik dat de CPU warmer wordt dan in de oude setup. Dit kan ook komen doordat ik de koelpasta niet had vervangen. Dacht dat ik deze nog in huis had, bleek niet zo te zijn.

Ik vind hem iets te warm worden onder full load (http://puu.sh/jOXk2/8581030f29.png)
Nu vind ik sub 80 graden voor je octacore nog niet heel schandalig, maar echt lekker is het niet nee.

Ik zou zeker je koeler loshalen, schoonmaken, en er goede koelpasta op doen! dat gaat je temperaturen met 99% zekerheid een stuk verlagen!

• nachtnet
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 19:12
Illuzionz schreef op woensdag 26 augustus 2015 @ 09:28:

Koelpasta niet vervangen terwijl je wel de cpu en koeler los van elkaar naar een ander moederbord zet is vragen om moeilijkheden. Nieuwe Koelpasta is echt nodig. en zal je zoals Ardjee zegt echt nog een stuk schelen voor de temps
Pagina: 1