Windows 10 privacy tools

Pagina: 1
Acties:
  • 8.351 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hiccup
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 14-03-2024
Er worden meer en meer tooltjes uitgebracht om allerlei privacy gevoelige instellingen in Windows 10 vanuit één programma aan te kunnen passen.
Met als voordeel natuurlijk dat de gebruiker niet zelf door allerlei Windows instellingen hoeft te struinen, registry aanpassingen hoeft te doen, firewall/host file aanpassingen hoeft te doen, etc. etc.

Na wat speurwerk en wat vergelijkingen heb ik nu zelf W10Privacy (http://www.winprivacy.de/) gebruikt, en ben hier best enthousiast over.
Deze lijkt ook clean, en doet geen dingen zoals OpenCandy instalatie zoals b.v. DoNotSpy10 dat doet.

Hebben jullie misschien andere ervaringen of goede suggesties voor dit soort tooltjes?

edit:
Helaas blijkbaar nodig:
Graag enkel reacties van mensen die ervaringen hebben met dit soort tooltjes, en daar specifieke adviezen over kunnen en willen geven.

Het gaat mij dus om verschillen tussen, en ervaringen met dit soort tooltjes.
Niet om het gebruik van Windows 10 in verband met privacy, of het nut van dit soort tooltjes in het algemeen.

Voor algemene opinies over Windows 10 en privacy kun je naar:
[Windows 10] Privacy & instellingen

[ Voor 26% gewijzigd door hiccup op 25-08-2015 15:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ivo1969
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 20:23
Ik gebruik zelf O&Oshutup10

http://www.oo-software.com/en/shutup10

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hiccup
Ziet er simpel en netjes uit.
Wel jammer dat hij zo te zien niet checkt en toont welke instellingen al aangepast zijn op het betreffende systeem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 27-09 22:07

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Heb je [Windows 10] Privacy & instellingen gemist?

Ik heb het niet op allerlei tooltjes die wel/niet door virusscanners komen en dingen doen die ik niet kan zien. 99% van alle privacy-opties kan je zelf ook wel vergaren (want je geeft aan niet allerlei instellingen in registry te hoeven doen) maar als je het 1x goed inricht, heb je een mooi stukje Powershell waarin jouw specifieke instellingen altijd kunnen worden herhaald.

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hiccup
Nee hoor, maar dit topic gaat wat mij betreft dus puur over features van, en ervaringen met kant en klare tooltjes.
Natuurlijk zullen er mensen zijn die per definitie geen interesse hebben in dat soort tools, maar het is dan wat mij betreft niet zo heel zinnig om hier te reageren.
(tenzij er concrete argumenten zijn wat bepaalde tools fout doen of bepaalde risico's met zich mee brengen natuurlijk)

[ Voor 11% gewijzigd door hiccup op 25-08-2015 13:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400

MAX3400

hiccup schreef op dinsdag 25 augustus 2015 @ 13:56:
[...]

(tenzij er concrete argumenten zijn wat bepaalde tools fout doen of bepaalde risico's met zich mee brengen natuurlijk)
Voorbeeld: MAX3400 in "[Windows 10] Ervaringen & Discussie - Deel 2" (de bijbehorene URL is al weggehaald door de moderator). Dat ging om een tool gepost door iemand die blijkbaar iets van MVP is/was op de Microsoft Community.

Ik zeg niet dat sommige tools niet goed kunnen werken maar als je weet wat je doet, kan je het ook zelf reproduceren bij iemand anders op de machine of er controle op houden of het goed blijft gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hiccup
Tja, dat soort risico's zijn er natuurlijk altijd met programma's die je van internet download.
(Jotti anyone? ;-)

Dat was voor mij ook één van de redenen om hier een topic voor te openen.
Maar ook omdat ik er na maanden zelf priegelen en aanpassen toch af en toe weer achterkom dat ik nog iets gemist heb. Of dat Microsoft weer iets aangepast heeft via obscure updates waardoor ik misschien opnieuw aan de gang moet.
Dan is een up-to-date betrouwbaar tooltje runnen toch een zegen wat mij betreft.

Als moderatie vindt dat dit in het privacy & instellingen topic hoort dan merk ik het wel en leg ik me daar bij neer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carnoustie
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 21-09 01:53
Ik blijf het echt hoogst opmerkelijk (en eigenlijk ook wel een beetje vermakelijk) vinden dat mensen die zich zo druk maken over hun privacy en wat (evil) microsoft (of beter nog: de nsa...) allemaal nou wel of niet heen en weer stuurt, vervolgens allemaal compleet onduidelijke programmaatjes van het internet plukken en dat dan installeren...
Je installeert dan weliswaar wel een echte keylogger die actief opzoek gaat naar creditcardgegevens, maar he, de nsa en bilderberggroep hou je toch maar mooi buiten de deur. Die laatste werkt je immers al je hele leven tegen, heeft ervoor gezorgd dat iedereen op je laatste werkplek tegen je werd opgezet, en nu zit je met een uitkering op de bank... Maar he, jou zullen ze niet krijgen daar bij microsoft, en zodra het jij en de rest van de verschoppelingen die zetbaas van een Rutte hebben afgezet, zul jij je rechtmatige plek als leider van dit land innemen: niemand heeft het allemaal immers zo goed begrepen als jij, en het begint allemaal met bugreporting in windows 10 uitzetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hiccup
En nu verder weer on-topic s.v.p.
Dat zou (zeker hier bij Tweakers) toch niet zo heel moeilijk moeten zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carnoustie
En nu verder weer on-topic s.v.p.
Dat zou (zeker hier bij Tweakers) toch niet zo heel moeilijk moeten zijn?
Lijkt mij on-topic, ik stel je gewoon een (hooguit beetje ongemakkelijke) vraag: weet je eigenlijk wel wat je precies doet met dat programmaatje?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MAX3400

MAX3400

Carnoustie schreef op dinsdag 25 augustus 2015 @ 14:34:
[...]

Lijkt mij on-topic, ik stel je gewoon een (hooguit beetje ongemakkelijke) vraag: weet je eigenlijk wel wat je precies doet met dat programmaatje?
Mijn ongezouten mening; als jij het over bugreporting in Windows 10 hebt om dan maar de regering omver te werpen, heb je weinig tot niets begrepen van de materie in Windows 10. Afgelopen weekend heb ik eens diepgaand gekeken naar een aantal zaken en zonder te technisch te praten: een aantal zaken kan je officieel niet eens aan- of uitzetten op je eigen Home / Pro installatie.

Dat mensen (in het algemeen) dan meteen in de privacy-modus springen en willen vertrouwen op andere tools, dat is een mogelijkheid. Je kan ook vertrouwen op de hype en voornamelijk andere sites napraten over wat er allemaal wel niet zo fout is aan Windows 10.

Mijn advies aan thuisgebruikers (en ja, dat is 99% van Tweakers ook!): als je het niet vertrouwt, dan ga je terug naar Windows 7 of Windows 8.1 (of welk OS je hiervoor dan ook had). Of je gaat gebruik maken van de grote grabbelton aan (des-)informatie op internet in de hoop de risico's voor jou in Windows 10 te beperken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carnoustie
MAX3400 schreef op dinsdag 25 augustus 2015 @ 14:43:
[...]

Mijn ongezouten mening; als jij het over bugreporting in Windows 10 hebt om dan maar de regering omver te werpen, heb je weinig tot niets begrepen van de materie in Windows 10. Afgelopen weekend heb ik eens diepgaand gekeken naar een aantal zaken en zonder te technisch te praten: een aantal zaken kan je officieel niet eens aan- of uitzetten op je eigen Home / Pro installatie.

Dat mensen (in het algemeen) dan meteen in de privacy-modus springen en willen vertrouwen op andere tools, dat is een mogelijkheid. Je kan ook vertrouwen op de hype en voornamelijk andere sites napraten over wat er allemaal wel niet zo fout is aan Windows 10.

Mijn advies aan thuisgebruikers (en ja, dat is 99% van Tweakers ook!): als je het niet vertrouwt, dan ga je terug naar Windows 7 of Windows 8.1 (of welk OS je hiervoor dan ook had). Of je gaat gebruik maken van de grote grabbelton aan (des-)informatie op internet in de hoop de risico's voor jou in Windows 10 te beperken.
Ok, misschien was ik iets te cynisch, maar wat ik (gechargeerd probeerde duidelijk te maken) bedoel is dat ik echt niet begrijp waarom mensen die zich blijkbaar zo druk maken over wat een windows versie (mogelijk) allemaal aan data kan (zou kunnen, bij veel dingen is het helemaal niet duidelijk wat er nu precies wel of niet aan de hand is) verzamelen, wel "zomaar" iets gaan installeren/runnen. Daarvan weet je toch ook niet wat er precies allemaal voor code instaat? Misschien zet je met dat tooltje wel een backdoor naar de duitse inlichtingendienst openen, weet jij veel? Ik vind het gewoon nogal dubbel allemaal: enerzijds vertrouw je microsoft niet (prima, mag), maar anderzijds installeer je wel vanalles wat je uit onduidelijke bronnen plukt. Dat is toch erg dubbel? Of zie ik dat helemaal verkeerd...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hiccup
Jongens, jullie replies passen waarschijnlijk prima in het reeds bestaande Windows 10 privacy & instellingen topic.

Dit topic heb ik echter geopend betreffende specifiek de verschillende tools waarmee je eenvoudig diverse instellingen kan aanpassen.
Heb je daar ervaringen mee die je wil delen, graag en prima.
Maar dit topic s.v.p. niet verder vervuilen met allerlei algemene of zijdelingse persoonlijke privacy meningen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ivo1969
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 20:23
Het tooltje wat ik hier heb aangeven bevalt mij prima , als je aangeeft terug te willen naar fabrieksinstellingen dan gebeurd dat netjes.
Om het te gebruiken hoef je het niet te installeren.

En ja je kan het allemaal zelf uitspitten om de instellingen te veranderen en zeker als je het tooltje niet vertrouwt.
Maar ik gebruik het tooltje en het bevalt mij prima , dan ben ik maar geen doorgewinterde tweaker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hiccup
ivo1969 schreef op dinsdag 25 augustus 2015 @ 15:09:
Maar ik gebruik het tooltje en het bevalt mij prima , dan ben ik maar geen doorgewinterde tweaker
Dat O&O is ook van een volgens mij goed bekend staande software leverancier.
Ik mis alleen wat meer inzicht in wat de verschillende instellingen precies doen.
Verschillen tussen functies zoals:
- Disable telemetry (1 of 3)
- Disable telemetry (2 of 3)
- Disable telemetry (3 of 3), etc. zijn mij zo snel niet erg duidelijk.

Ook kan ik zo snel niet vinden of hij bijvoorbeeld aanpassingen doet aan de firewall of de host file?

Dus lijkt me een best goed advies, maar ik zou zelf nog iets meer inzicht willen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheVMaster
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 13:27

TheVMaster

Moderator WOS
Ik stel voor dat we de Windows 10 Privacy zaken gewoon in het daarvoor bestemde topic bespreken (dat houdt alles mooi duidelijk bij elkaar) : [Windows 10] Privacy & instellingen

Deze gaat dus op slot
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.