Steeds BIOS instellingen gereset na plotseling zwart scherm

Pagina: 1
Acties:

• SRB12
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 03-12-2025
Mijn desktop vertoont een vreemd probleem. Af en toe (eens per aantal weken) wordt het beeldscherm zwart en valt de pc uit, en na het restarten gaat de cpu-fan weer op de volle 100% draaien. Als ik daarna in de BIOS instellingen bekijk zie ik dat mijn smart fan instellingen weer op default staan (uit dus). Het systeem is 5 jaar oud, maar het probleem is ongeveer een half jaar oud. Na een verhuizing heb ik systeem eerst een tijdje niet veel gebruikt, dus heb ik eerder niets aan het probleem gedaan.

Gisteren gebeurde het probleem bij een programma terugkijken op rtlxl.nl. Af en toe gebeurt het ook als de PC niets doet.

Ik gebruik ook regelmatig een fotobewerkingprogramma (Lightroom) en dan moet pc af en toe hard werken, maar dan is het probleem nog nooit voorgekomen.

Het moederbord waar het om gaat is de MSI 770-C45.

Rest van het systeem:

AMD Phenom II X4 925
MSI R4670-MD1G
Recom Power Engine 450W zwart
DDR3 1333MHz 2GB
Samsung Spinpoint F3 500GB 16MB (SATAII)
Cooler Master Hyper TX3
Samsung SSD 840 series 120Gb

Allemaal stock.
Ik heb MSI control center voor drivers en volgens die software heb ik de laatste versie.
Ik heb de kast van binnen gestofzuigd om een eventueel koeling probleem te verhelpen.
Via mdsched.exe heb ik RAM getest, daar kwam geen probleem naar voren.
Zou het batterijtje van mobo kunnen zijn? Maar dan zou je probleem vaker verwachten.

Google zoektocht heeft me nog niet verder geholpen.

Wie kan me helpen?

• rens-br
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 21:05

rens-br

Admin IN & Moderator Mobile
SRB12 schreef op dinsdag 25 augustus 2015 @ 09:02:
Ik heb de kast van binnen gestofzuigd om een eventueel koeling probleem te verhelpen.
Ik kan je aanraden om je computer de volgende keer niet meer te stofzuigen, een stofzuiger veroorzaakt een hoop statitische elektriciteit waardoor je componenten kapot kunnen gaan. De volgende keer kun je het beter met een busje perslucht doen. Deze zijn al te koop voor 3 euro bij de action.
Zou het batterijtje van mobo kunnen zijn? Maar dan zou je probleem vaker verwachten.
Gezien het feit je mobo dingen vergeet, zou ik die in ieder geval ook vervangen. Kleine moeite en zulke batterijen zijn, werderom bij de action, maar een paar euro. Waarschijnlijk zal je moederbord dan dingen niet meer vergeten, maar of dat ook de chashes oplost weet ik niet. Zou dan even kijken of je het probleem van het uitvallen nog optreed.

Mocht het probleem zich blijven voordoen, maar de instellingen worden nu wel onthouden, vermoed ik dat er iets mis is met je voeding. Je voeding zorgt er namelijk voor, mocht je batterij leeg zijn, dat de instellingen gewoon opgeslagen blijven. Op het moment dat de voeding geen stroom meer levert en je batterij is op, gaat je moederbord dingen vergeten.

Ik verwacht dus dat elke keer dat je pc uitvalt, je voeding het op een of andere manier niet bij kan houden. Heb je nog een spare-voeding waar je dat mee kan testen?

[ Voor 25% gewijzigd door rens-br op 25-08-2015 09:22 . Reden: Stuk voeding toegevoegd. ]

• SRB12
Ok bedankt voor je reactie. Vanmiddag ga ik even een nieuw batterijtje halen. Helaas heb ik geen extra voeding liggen. Is er nog een andere manier om de voeding te testen?
En als je voeding niet ok is, openbaren die problemen zich dan juist niet met een volle belasting? De laatste keren was het met weinig activiteit.

• rens-br

rens-br

SRB12 schreef op woensdag 26 augustus 2015 @ 08:42: Is er nog een andere manier om de voeding te testen?
En als je voeding niet ok is, openbaren die problemen zich dan juist niet met een volle belasting? De laatste keren was het met weinig activiteit.
Zover reikt mijn kennis over computer voedingen helaas niet, maar je zou inderdaad wel verwachten dat problemen op treden bij een hoge belasting.

Maar goed, heeft je nieuwe batterij geholpen?

[ Voor 3% gewijzigd door rens-br op 27-08-2015 07:59 ]

• SRB12
Geen idee :) Ik had het probleem sowieso niet heel vaak, dus na één avond durf ik nog niet te zeggen dat het verholpen is.

• marcop82
  • Registratie: Maart 2013
  • Niet online
Onstabiele voeding kan ook gebeuren als hij opgewarmd is, de meeste voedingen worden dan iets minder efficiënt en stabiel, goedkopere voedingen zoals Recom en Sweex kunnen daar nog gevoeliger voor zijn.

Zeker niet slecht om dat in het gedacht te houden als het vervangen van het CMOS batterijtje geen oplossing biedt.

We hebben op de zaak een aantal Acer Veriton compacte desktop toestellen, die weigeren te werken als hun CMOS batterij kapot is. Batterijtje vervangen en ze doen het weer.

• jovadca
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 01-02 14:57
Ik denk dat als je de PSU vervangt dat je van de problemen af bent. (Goedkoop is vaak duurkoop.)
Het vervangen van de CMOS batterij is ook goed, want dan ben je voorlopig weer zeker.

• SRB12
Helaas, zojuist weer het probleem ervaren.

PC heeft ongeveer een halfuurtje aangestaan. Ik had ongeveer 8 tabjes in mijn browser open staan en ik was muziek aan het luisteren. Dat was de enige activiteit. Vervolgens hield de muziek op en werd beeld zwart.
Na een tijdje werd het beeld blauw met de melding van memory dump. Daarna startte de PC opnieuw op, helaas stond mijn CPU koeler weer 100% te blazen. -> nieuwe batterij heeft dus niet geholpen. Daarnaast reageerden toetsenbord en muis ook niet meer.
Ik heb dus zelf maar op de reset knop gedrukt op de kast en de BIOS instellingen weer aangepast. Muis en toetsenbord werken ook weer.

Ik vraag me toch wel echt af of dit door de PSU komt... Ik zei eerst dat ik geen andere PSU had, maar we hebben nog een desktop thuis. Ik moet even bekijken wat het vermogen van die is, anders zet ik die over.

Edit: bij aanschaf dacht ik trouwens dat de Recom wel een ok voeding was, geen top, maar zeker geen meuk. Kennelijk denken jullie daar anders over?

[ Voor 8% gewijzigd door SRB12 op 28-08-2015 00:09 ]

• jovadca
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 01-02 14:57
Allereerst zou ik PSU zo snel mogelijk vervangen voordat die eventueel andere componenten kapot gaat maken. (Misschien is er iemand in de buurt die je even zijn PSU in jouw PC wil zetten om te testen.)

Wat ik ook zou doen is je geheugen uitbreiden naar minimaal 4GB, maar beter is 8GB. Dit kan ook bottleneck zijn i.v.m. de blue screens.
  • Heb je eventueel nog settings in de BIOS verandert?
  • Heb je het mobo batterijtje al vervangen?
  • Zitten alle stekkertjes goed in de connector en steken deze op de goede plaats in?
  • Geen sluiting tussen mobo en kast?
Je kan opstarten met het minimale aan componenten dat je nodig hebt en dan een tijdje laten draaien. Daarna component voor component weer aansluiten om er zo achter te komen welke eventueel de problemen veroorzaakt.

Opm:
  • Antistatisch werken.
  • Natuurlijk wel de PC tussendoor uitzetten, component aansluiten en dan weer aanzetten.

• SRB12
Ok bedankt, ik ga er mee aan de slag. Gek genoeg sinds de vorige melding 4 uur terug nog geen probleem gezien.
Ik zie trouwens dat ik een fout heb gemaakt in de OP. Ik heb nl 2x 2GB.
Batterijtje is al vervangen.
Connectoren ga ik nog controleren.

• marcop82
  • Registratie: Maart 2013
  • Niet online
Steekt het 4-pin stekkertje in het moederbord ?

Afbeeldingslocatie: http://www.msi.com/media/product/five_pictures1_20100805153950.jpg62405b38c58fe0f07fcef2367d8a9ba1/600.png
Rechts-onder het groen-blauwe poortje op deze foto.

[ Voor 4% gewijzigd door marcop82 op 28-08-2015 08:54 ]

• SRB12
Ja die zit erin.
Ik heb zojuist de kast even open gehad en met de pc aan met de vinger tegen alle stekkertjes getikt. Bij de 24 polige aan de onderkant viel de pc direct uit. Kennelijk was die verbinding niet goed. Wellicht niet helemaal een verstandige way of working, maar wel meest effectief in mijn ogen :D. Vervolgens heb ik de spanning eraf gehaald en stekkertje losgehaald, schoon geblazen met perslucht (rest van de kast ook even meegenomen) en een heel klein beetje contactspray er op gedaan. Stekkertje zit er nu weer in en als ik hem nu aantik blijft de pc aan. Dus hopelijk is probleem nu verholpen, want dit zou best de oorzaak kunnen zijn. PC hoort niet uit te vallen met het aantikken van de stekker.

• SRB12
Het probleem lijkt verholpen. Sinds vorige week heeft het zich niet meer voorgedaan. Bedankt voor de hulp.

Wat mij betreft slotje.

• rens-br

rens-br

SRB12 schreef op dinsdag 08 september 2015 @ 10:57:
Het probleem lijkt verholpen. Sinds vorige week heeft het zich niet meer voorgedaan. Bedankt voor de hulp.

Wat mij betreft slotje.
Fijn dat je het zelf hebt opgelost! Scheelt weer een hoop werk met het vervangen van de voeding.
Pagina: 1