Mijn desktop vertoont een vreemd probleem. Af en toe (eens per aantal weken) wordt het beeldscherm zwart en valt de pc uit, en na het restarten gaat de cpu-fan weer op de volle 100% draaien. Als ik daarna in de BIOS instellingen bekijk zie ik dat mijn smart fan instellingen weer op default staan (uit dus). Het systeem is 5 jaar oud, maar het probleem is ongeveer een half jaar oud. Na een verhuizing heb ik systeem eerst een tijdje niet veel gebruikt, dus heb ik eerder niets aan het probleem gedaan.
Gisteren gebeurde het probleem bij een programma terugkijken op rtlxl.nl. Af en toe gebeurt het ook als de PC niets doet.
Ik gebruik ook regelmatig een fotobewerkingprogramma (Lightroom) en dan moet pc af en toe hard werken, maar dan is het probleem nog nooit voorgekomen.
Het moederbord waar het om gaat is de MSI 770-C45.
Rest van het systeem:
AMD Phenom II X4 925
MSI R4670-MD1G
Recom Power Engine 450W zwart
DDR3 1333MHz 2GB
Samsung Spinpoint F3 500GB 16MB (SATAII)
Cooler Master Hyper TX3
Samsung SSD 840 series 120Gb
Allemaal stock.
Ik heb MSI control center voor drivers en volgens die software heb ik de laatste versie.
Ik heb de kast van binnen gestofzuigd om een eventueel koeling probleem te verhelpen.
Via mdsched.exe heb ik RAM getest, daar kwam geen probleem naar voren.
Zou het batterijtje van mobo kunnen zijn? Maar dan zou je probleem vaker verwachten.
Google zoektocht heeft me nog niet verder geholpen.
Wie kan me helpen?
Gisteren gebeurde het probleem bij een programma terugkijken op rtlxl.nl. Af en toe gebeurt het ook als de PC niets doet.
Ik gebruik ook regelmatig een fotobewerkingprogramma (Lightroom) en dan moet pc af en toe hard werken, maar dan is het probleem nog nooit voorgekomen.
Het moederbord waar het om gaat is de MSI 770-C45.
Rest van het systeem:
AMD Phenom II X4 925
MSI R4670-MD1G
Recom Power Engine 450W zwart
DDR3 1333MHz 2GB
Samsung Spinpoint F3 500GB 16MB (SATAII)
Cooler Master Hyper TX3
Samsung SSD 840 series 120Gb
Allemaal stock.
Ik heb MSI control center voor drivers en volgens die software heb ik de laatste versie.
Ik heb de kast van binnen gestofzuigd om een eventueel koeling probleem te verhelpen.
Via mdsched.exe heb ik RAM getest, daar kwam geen probleem naar voren.
Zou het batterijtje van mobo kunnen zijn? Maar dan zou je probleem vaker verwachten.
Google zoektocht heeft me nog niet verder geholpen.
Wie kan me helpen?