PC kapot of ben ik een ongelooflijke oen?

Pagina: 1
Acties:
  • 1.661 views

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sun0000
  • Registratie: November 2010
  • Niet online
Ik wil graag mijn ervaring delen in de hoop dat als iemand ook zoiets meemaakt je niet dezelfde fout maakt als ik.

In 2009 heb ik na eerst complete computers te kopen besloten om zelf een PC te bouwen. De keus werd gemaakt voor een Gigabyte EX 58 extreme met een unlocked core i7-965 een 1000W voeding en 2 nvidia kaarten in SLI. 4x een Samsung 2TB drive in raid 0 en 3x 2GB RAM. In die tijd een erg snel systeem (en nog steeds na vervaging van de videokaart in een Dual GPU (voorloper van de Titan).

Op een goede dag was er een update van drivers en na installatie de PC afgesloten. Na het opstarten de volgende dag was er na het opstartscherm opeen geen beeld meer. Nadat ik de kast had opengemaakt viel het op dat de LCD op het moederbord wat bij starten 00 aangeeft en dan tijdens het booten naar FF loopt om aan te geven dat het bootproces succesvol is afgerond, bleef het steken op 85. Dit is niet zoals het hoort begreep ik al. Omdat de Gigabyte site geen info gaf over de betekenis van "85" heb ik een mail gestuurd met de vraag welke conclusie ik hier aan moest verbinden maar alvorens ik dat deed besloot Ik eerst naar het BIOS set-up scherm te gaan om te zien of alle settings correct waren. Na het indrukken van de del toets verschijnt "entering bios set-up" in beeld maar daarna blijft het scherm zwart en zoals gezegd het moederbord LCD geeft 85 aan.
Is er iets mis met een component is het systeem? Vraag je jezelf dan af. 2 van de 3 geheugen banken verwijderd en de 2 blu-ray drives losgekoppeld. Geen resultaat. Dan de overgebleven geheugenbank uitwisselen voor een andere en uiteindelijk ook de videokaart verwisseld met een vorig exemplaar die ik nog steeds had liggen. Alles zonder resultaat. Omdat ik het veel te druk had met mijn werk er een tijd niet naar omgekeken. Na een tijd weer aan de gang er mee en ik besloot, omdat het bord is uitgerust met een dual bios waarmee je via een drukknop aan de achterzijde van het bord de laatste succesvol gestarte bios kan activeren, de bios met de voorlaatste bios te vervangen. Ook dit bood geen soelaas. Na de melding "entering bios set-up" bleef het scherm zwart. Omdat de LCD nu wel naar FF ging was het toch merkwaardig dat ik niet in het set-up scherm kwam. Even kijken dus of de monitor wel via de DVI input loopt en dus het menu oproepen van mijn Samsung monitor. Hé geen menu in beeld??? Na het herhaaldelijk indrukken van de sourceknop viel opeens op dat ik even een bios set-up scherm zag maar dat verdween ook direct weer. Dat maakt dus de monitor verdacht. Het bios scherm is blauw met gele tekst en ja hoor omdat het opstarten witte teslt is op een zwarte achtergrond ging die monitor op zwart op het moment dat er kleur weergegeven moest worden. Er was dus helemaal niets aan de hand met de PC!
Nooit gedacht dat dit ook kon. Altijd het simpele idee gehad dat een monitor het doet of helemaal niet doet, maar niet op deze manier. Wees dus gewaarschuwd en als je ook zoiets meemaakt eerst ook even de monitor, die overigens maar 3 jaar oud was (dank u Samsung voor een pulp produkt), controleren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BoAC
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 17:21

BoAC

Memento mori

Zat er geen PC speaker op het moederbord? Die geeft altijd wel foutcodes door.
En ja monitoren gaan ook wel eens stuk :) maar om Samsung nu ineens tot 'pulp product'-bouwer te bombarderen vind ik wel erg kort door de bocht :?

Deze niet gevonden?
http://forums.tweaktown.c...bios-led-debug-codes.html
via: https://www.google.nl/?gw...e+motherboard+error+codes

[ Voor 9% gewijzigd door BoAC op 25-08-2015 07:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sun0000
  • Niet online
Ja die site had ik ook gezien maar gaf geen houvast.
Je mag van een monitor toch wel verwachten dat een paar uur gebruik per dag een monitor het wel langer uithoudt als 3 jaar? Met die ervaring koop ik dus nooit meer een Samsung monitor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mark-k
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 04-10 13:26

mark-k

AKA markkNL

Lol, dus omdat er 1x een monitor na 3 jaar kapot gaat is het hele bedrijf kut en hoef je er niks meer van? Dus als je straks een keer een lekke band hebt ga je dat merk ook nooit meer kopen? Blijft aan het einde van je leven weinig over dan.

Niet toevallig een keer zelf wat stoms gedaan met de monitor bijvoorbeeld? In 3jaar kun je dat best eens vergeten. Keer om laten vallen ofzo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spank_mojoo
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 15:32
Er staat helemaal nergens dat hij nooit meer iets van samsung wil hebben...
hij geeft alleen aan dat het een pulp-product is.
in het ergste geval val dit onder de categorie "Negatieve review".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArnieNFW
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 08:42
Ik heb na een verhuizing 5 Samsung apparaten gekocht:
netwerkprinter (een dure), magnetron, koelkast, full-hd-tv, hd-tv. Of de hd-tv na hebben ze het allemaal tussen de 2-3 jaar begeven. De full-hd tv viel nog onder een coulance regeling.
Ik heb een tijd de smoor in het bedrijf gehad. Koop ook geen witgoed meer van ze, maar recent wel weer een tv gekocht.
Uiteindelijk breng je jezelf in het nadeel als je ervoor kiest een bedrijf over te slaan. Je kan beter per keer een afweging maken. Toch hou ik altijd dit gevoel bij het merk...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zinloos1
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 18:15
spank_mojoo schreef op dinsdag 25 augustus 2015 @ 10:36:
Er staat helemaal nergens dat hij nooit meer iets van samsung wil hebben...
hij geeft alleen aan dat het een pulp-product is.
in het ergste geval val dit onder de categorie "Negatieve review".
Toch wel.
sun0000 schreef op dinsdag 25 augustus 2015 @ 09:35:
Ja die site had ik ook gezien maar gaf geen houvast.
Je mag van een monitor toch wel verwachten dat een paar uur gebruik per dag een monitor het wel langer uithoudt als 3 jaar? Met die ervaring koop ik dus nooit meer een Samsung monitor.
Lijkt me inderdaad een beetje te makkelijk om zo af te geven op Samsung. Zou betekenen dat elk product dat op de infameuze "maandagochtend" is gemaakt voor een ban op het merk zou zorgen.
Maar ook ik zou denk ik lang andere onderdelen de schuld geven voordat ik bij de monitor uit zou komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
Nee spank_mojoo, er staat inderdaad niet van nooit meer iets van Samsung, wat dat betreft heb je letterlijk gezien wel gelijk. Maar er staat wel wat in dit geval op het zelfde neer komt: "Met die ervaring koop ik dus nooit meer een Samsung monitor".

En dat is ook in mijn ogen wat al te kort door de bocht. Ik was door de jaren heen een uiterst tevreden gebruiker van een Samsung Monitor. Hij functioneert (inmiddels 10 jaar oud) nog steeds vlekkeloos. Letterlijk zelfs wat dit laatste betreft. Ik vergelijk het namelijk met mijn veel nieuwere exemplaar.
Op zeker moment kocht ik er een compleet systeem bij. Of liever gezegd, ik vernieuwde een stokoud systeem dat daarna meteen naar de stort ging (na verwijdering van de harde schijf). Op dat moment hadden ze even niet een Samsung monitor. Uiteraard kon deze worden besteld, dan zou ik hem de volgende dag hebben. Ze hadden wel in hetzelfde formaat eentje van het fabricaat LG en deze was nog aanmerkelijk goedkoper ook. Dus oké, zal vast ook wel goed zijn was mijn gedachte..

Moet ik nou ook zo kort door de bocht gaan door te zeggen: "Met die ervaring koop ik dus nooit meer een LG monitor"? Want deze sneuvelde weliswaar niet echt na drie jaar, maar begon rond die tijd wel een aantal storende gebreken te vertonen. Te beginnen met een defecte pixellijn (permanent een verticale rode lijn over het scherm). Was nog mee te leven, want de lijn bevond zich uiterst links. Maar even later volgde dat de helft van het scherm ongeveer half zo donker was als de rest. Kortom, voor mij einde LG-monitor. En toch terug naar een nieuwe Samsung die al weer jaren naar tevredenheid werkt.
Toch zal denk ik menigeen hierop antwoorden: "Nee hoor, komt niet overeen met mijn wel terdege goede ervaring met LG".

Edit:
Zie onderstaande reactie. Van een slechte naam weet ik niets. Maar ik acht het best mogelijk dat ze een jaargang hebben gehad die wat minder succesvol was. En dat zal je dan maar net treffen, dan zal het wellicht een poosje duren voor ze bij iedereen de goede naam terug hebben.

[ Voor 11% gewijzigd door Techneut op 25-08-2015 17:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smuey
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 26-08 13:50
Samsung heeft wel een verleden als het gaat om het bouwen van apparatuur, en dan met name monitors, die het net na twee jaar (dus net na de garantieperiode...) opgeven. Oorzaak is dan maar al te vaak het gebruik van condensators van een belabberde kwaliteit. Gelukkig is het een probleem dat redelijk eenvoudig te verhelpen is als je basic soldeer-skills hebt, maar het is voor mij een reden om geen monitor van Samsung te kopen. (waarschijnlijk ook in jouw geval - kapotte condensatoren op het bord dat de voeding regelt...)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sun0000
  • Niet online
Iedereen neemt denk ik een aankoopbeslissing gebaseerd op eigen ervaring. Als "de pers" lovend zou zijn over Samsung monitoren en jij hebt er een gehad die na 3 jaar kapot is dan denk ik dat je die in je keuze laat vallen. Objectief is het natuurlijk allemaal niet maar zo werkt het nu eenmaal vaak in het hoofd. Enfin nu gelukkig met een 4K Dell monitor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Goed, ik denk dat het einde van de discussie wel bereikt is, voordat er een Samsung bash begint gooien we er maar een slotje op.
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.