[Windows 10] Kleuren verschillen in apps in vgl met Win8

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mlazurro
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 30-09 18:05
Sinds een dikke week draai ik tot grote tevredenheid Windows 10 Pro met twee identieke Dell U2410's naast elkaar voor fotobewerking (Lightroom). Ik kom van Windows 8.0, was tijd voor een update dus.

Sinds kort merk ik dat JPEG's geopend in Lightroom, Firefox en Chrome er allemaal gelijk uitzien. Maar foto's geopend in kleine programma's zoals Paint, de standaard "Foto" app van Windows zelf, FastImageViewer en andere kleine basic photoviewers zien er beduidend meer gesatureerd uit. Ook de thumbnails in Explorer zelf zijn duidelijk anders. De kleuren zijn feller. De huid is roder, planten zijn groener etc..

Ik weet dat colormanagement een complexe materie is, maar ik begrijp alleen niet waarom dit probleem zich stelt met Windows 10 en niet Windows 8. Toen zagen mijn beelden er in elk programma hetzelfde uit.

Bij bij de kleurmanagement opties in Windows zie ik één kleurprofiel, geen verschillende. En bij elke optie is het "default".

"DELL U2410 Color Profile,D6500 - U2410.icm"

Iemand enig idee wat de oorzaak zou zijn of wat er op dit vlak anders is dan in Windows 8?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Room42
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Heb je misschien een color profile in de foto's zitten? Is je monitor gecalibreerd?
Ik heb ook zoiets gehad maar ik moet tot mijn schaamte bekennen dat ik niet meer weet wat de oplossing was. Het was iets stoms, in ieder geval :)

edit:

Zie deze thread, zoiets moet het inderdaad zijn.

[ Voor 26% gewijzigd door Room42 op 25-08-2015 03:20 ]

"Technological advancements don't feel fun anymore because of the motivations behind so many of them." Bron

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mlazurro
Room42 schreef op dinsdag 25 augustus 2015 @ 03:13:
Heb je misschien een color profile in de foto's zitten? Is je monitor gecalibreerd?
Ik heb ook zoiets gehad maar ik moet tot mijn schaamte bekennen dat ik niet meer weet wat de oplossing was. Het was iets stoms, in ieder geval :)
Het is waarschijnlijk inderdaad iets kleins, iets stoms. Maar ik heb al diep gezocht in de instellingen en vind niet direct iets. Ook al de "default system profile" gewisseld tussen die van de Dell zelf en een soort standaard sRGB profile. Geen verschil.

Beide IPS monitoren zijn uit fabriek gekalibreerd en voldoen aan mijn persoonlijke eisen. De kleuren van m'n foto's in Lightroom nu met Windows 10 zien er identiek uit als twee weken geleden in Windows 8. Daar is dus niets mis mee.

Het enige aspect dat veranderd is, is mijn OS en dus "hoe Windows foto's afbeeldt in Verkenner en standaard photoviewers". Als ik ze online gooi (Facebook, etc...), dan zien de kleuren in de browser er opnieuw in orde uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Room42
  • Niet online
Zie mijn edit. Ik denk dat het color profile niet goed in Windows geinstalleerd is.

"Technological advancements don't feel fun anymore because of the motivations behind so many of them." Bron

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mlazurro
Room42 schreef op dinsdag 25 augustus 2015 @ 03:21:
Zie mijn edit. Ik denk dat het color profile niet goed in Windows geinstalleerd is.
In die link lees ik vooral dat de topicstarter een probleem had ivm scherpte; artifacts en randen in de foto. Veel minder een kleurverschil.
Maar het gaat dus inderdaad om een verschil (qua kleur) in weergave van JPEG's gexporteerd uit LR.

En inderdaad sowieso te wijten aan kleurprofielen - van Windows zelf. Alleen: wat en waar ? ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Room42
  • Niet online
Dus je moet het kleurenprofiel van je monitor in Windows installeren, dan heb je daar geen last meer van.

Als je trouwens serieus met foto's bezig bent, zou ik van harte een calibratietool als Datacolor Spyder of X-rite Colormunki aanbevelen. Ook op je gecalibreerde monitor ;)

[ Voor 6% gewijzigd door Room42 op 25-08-2015 03:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mlazurro
Room42 schreef op dinsdag 25 augustus 2015 @ 03:31:
Dus je moet het kleurenprofiel van je monitor in Windows installeren, dan heb je daar geen last meer van.
Al gedaan, maakt niets uit.
Pagina: 1