Beperkte internet snelheid

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hapkoek
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 02-10 15:04
Hoi,

Ik ben al een tijd bezig om een betere internet snelheid bij ons thuis te krijgen. We hebben momenteel 8MBP/S

Even wat context waarom dit inmiddels van belang is:

Wij hebben een horeca bedrijf, we hebben terrassen en feestzalen. Tegenwoordig is het voor mensen niet meer dan normaal om tijdens een feest even op de wifi te springen en een foto op Facebook te gooien, toch? Zelfde geld voor mensen die op een terras zitten onder het genot van een drankje.

Ook verhuren wij meerdere kamers, deze worden nu verhuurt op lang termijn. Als iemand ergens een kamer huurt valt het ook wel onder de standaard om een (stabiele) internet verbinding te hebben. Het zijn momenteel 3 kamers en 1 klein huisje. Om deze bewoners tevreden te stellen is wel een redelijke verbinding nodig. Ook is het momenteel erg onstabiel.

Dit zijn dus de voornaamste redenen dat we graag een betere verbinding willen. Ook zou ik graag zelf uiteraard een betere verbinding willen omdat wij er momenteel gewoon niet veel mee kunnen. Het zorgt voor beperkingen en soms dus ook voor een klant tevredenheid die wij graag hoger hebben liggen.

Adres:
Sprok
Waaldijk 9
6681KJ Bemmel
www.sprok.nl

Wat ik al heb onderzocht, ik heb eerst bij onze huidige provider KPN gevraagd of er mogelijk is of dat er misschien in de nabije toekomst meer mogelijk is, ook heb ik onze situatie uitgelegd. Als antwoord kreeg ik nee, wij kunnen niet een betere bundel krijgen en er zijn ook geen betere bundels verkrijgbaar in de toekomst.

Ik heb ook gekeken naar internet via satelliet, dit is vaak redelijk prijzig en zijn de bundels niet erg snel, merkte ik op dat er vaak een data limiet aan zit.

Toen heb ik bekeken om het misschien te beamen, als een ander dan een soort satelliet ophangt kan diegene het naar ons 'beamen' dit eist dat de lijn waar gebeamt wordt vrij moet zijn, er mogen dus geen gebouwen staan. Dit maakte het al erg lastig.

Nu heb ik gehoord dat er bij ons in de buurt Wifi4all zit, zij verhuren wifi, hier zou ik eventueel contact mee op kunnen nemen om te kijken wat de mogelijkheden zijn. Dit is alleen toch wel een redelijke afstand van ons vandaan dus daar twijfel ik nog over.

Wij wonen trouwens aan de dijk en die wordt niet gauw open gebroken om een lijn te leggen voor ons. Dit is dus nog een probleem.

Nu is mijn vraag of jullie misschien nog alternatieven weten! Mocht er meer info nodig zijn kan ik deze altijd verkrijgen dus vraag maar raak!

Alvast bedankt.

Groetjes,

Jony

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joostjeb
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 09-10 15:49
Beste Jony,
Als ik even gauw Google zie ik dat er bij de provider Online een lijn van 30 down en 3 up wordt aangeboden.
Misschien is het een idee om ze even te bellen voor de mogelijkheden?
Grt, Joostjeb

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cornfed99111
  • Registratie: September 2006
  • Nu online
Ik zie dat kabel niet mogelijk is? Moeilijk.

Bij die afstand tot de centrale is wel iets meer uit te halen dan 8 Mbit.
Boven de 10 tot zeker 14 is normaal mogelijk
En de lijn is ook nog instabiel?

Heb je de lijn al laten doormeten of een vakkundig persoon naar laten kijken?

Die WIFI4All zou toch een belletje gunnen.
Waarover twijfel je? Afstanden zijn zelden een probleem, zolang maar een line-of-sight is.
Niet geschoten is altijd mis....

[ Voor 31% gewijzigd door cornfed99111 op 25-08-2015 02:04 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• aZuL2001
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 12-10 22:55
Je hebt zo ongeveer een vrije line of sight naar Nijmegen over de Waal heen.
Dan is het niet zo lastig om daar vandaan een wifi verbinding te leggen.

Zoek contact met een woning vlak bij de Waalbrug, waar ze wel een fatsoenlijke verbinding hebben.
Stel voor om hun internetverbinding te betalen, routertje daar, zender daar, ontvanger bij jullie en je zou zo maar tot een 100 mbit verbinding kunnen komen.

Abort, Retry, Quake ???

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Speedmaster
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 11:34

Speedmaster

Make my day...

Eind dit jaar krijgen je "overburen" De Vlietberg VVDSL volgens de planning van https://netco-fpi-info.fourstack.nl/ Wellicht dat je dan middels een zender daar een VVDSL verbinding kan laten plaatsen die jouw internetsnelheid aanzienlijk verbeterd. Meer opties zijn er op dit moment niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hapkoek
Joostjeb schreef op dinsdag 25 augustus 2015 @ 01:23:
Beste Jony,
Als ik even gauw Google zie ik dat er bij de provider Online een lijn van 30 down en 3 up wordt aangeboden.
Grt, Joostjeb
Dit zou kunnen mocht er niks anders mogelijk zijn, we zouden toch liever een iets snellere verbinding nemen als we toch gaan overstappen, maar mocht er niks mogelijk zijn zal ik Online in m'n achterhoofd houden, thanks!
cornfed99111 schreef op dinsdag 25 augustus 2015 @ 01:53:
Ik zie dat kabel niet mogelijk is? Moeilijk.

Bij die afstand tot de centrale is wel iets meer uit te halen dan 8 Mbit.
Boven de 10 tot zeker 14 is normaal mogelijk
En de lijn is ook nog instabiel?

Heb je de lijn al laten doormeten of een vakkundig persoon naar laten kijken?

Die WIFI4All zou toch een belletje gunnen.
Waarover twijfel je? Afstanden zijn zelden een probleem, zolang maar een line-of-sight is.
Niet geschoten is altijd mis....
Kans is ook groot dat het door onze apparatuur in huis instabiel is, dit ga ik uitzoeken door verouderde spullen te vervangen en nieuwe UTP kabels te leggen. Dan hoop ik dat het een stuk stabieler zal zijn.

Wifi4All ga ik dan toch even bellen, ik las op hun website dat ze tot bepaalde afstanden wifi kunnen verlenen. Maar hier zal ik dan achter komen.
aZuL2001 schreef op dinsdag 25 augustus 2015 @ 02:11:
Je hebt zo ongeveer een vrije line of sight naar Nijmegen over de Waal heen.
Dan is het niet zo lastig om daar vandaan een wifi verbinding te leggen.

Zoek contact met een woning vlak bij de Waalbrug, waar ze wel een fatsoenlijke verbinding hebben.
Stel voor om hun internetverbinding te betalen, routertje daar, zender daar, ontvanger bij jullie en je zou zo maar tot een 100 mbit verbinding kunnen komen.
Dat zou ook kunnen maar ik denk dat deze methode niet zo hoog op de lijst staat bij ons, mocht er niks anders mogelijk zijn is het wel een goeie manier om een snelle verbinding te krijgen. Ik zal hier eens over overleggen.
Speedmaster schreef op dinsdag 25 augustus 2015 @ 02:34:
Eind dit jaar krijgen je "overburen" De Vlietberg VVDSL volgens de planning van https://netco-fpi-info.fourstack.nl/ Wellicht dat je dan middels een zender daar een VVDSL verbinding kan laten plaatsen die jouw internetsnelheid aanzienlijk verbeterd. Meer opties zijn er op dit moment niet.
Dat is ook goed om te weten, tegen die tijd kunnen we kijken wat de mogelijkheden daar toe zijn, bedankt voor de info!

Iedereen bedankt voor de tips, ik ga weer het een en ander uitzoeken. Mochten er nog tips zijn, ik hoor het graag!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedmaster

Speedmaster

Make my day...

Aanvullend: Al bied Online 30/3 dit is een "tot" snelheid. De link in mijn bericht hierboven kan je als leidend gebruiken voor jouw snelheid en mogelijkheden. Alleen zelf glas aan laten leggen of via een kabelmaatschappij zullen andere snelheden mogelijk maken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• aZuL2001
Of via een wifi point to point verbinding.
Tot 20 km betaalbaar 350/350 is geen probleem, mits line of sight.

Abort, Retry, Quake ???

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bo0bz
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 11:32
Is er misschien een optie voor 4g+ van KPN? Volgens mij speciaal voor de vierdaagse heeft KPN de masten vervangen/geupgrade. Theoretische snelheid van 200 (in ideale omstandigheden.

Btw mooie locatie waar ik op geattendeerd werd door collega's. Kom een keer een borreltje doen :).

[ Voor 21% gewijzigd door Bo0bz op 25-08-2015 21:13 ]

7360wp | 17*320 OZO | 6* 320 WNW | PVoutput | Loria 6008 | Fujitsu AGYG09LV | Gasloos sinds 10-07-2020

• andy88
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 09:54
Je kan op dit adres gewoon Ziggo Zakelijk krijgen, 37,50 euro ex btw voor een 60/10 verbinding (heb ik zelf thuis ook).

Over DSL zal er op dit adres niet meer dan 11/2 geleverd kunnen worden ongeacht de aanbieder, zie de check op https://netco-fpi-info.fourstack.nl/.

[ Voor 52% gewijzigd door andy88 op 27-08-2015 11:20 ]

• Dazzler2120
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 06:02

Dazzler2120

FP ProMod
Joostjeb schreef op dinsdag 25 augustus 2015 @ 01:23:
Beste Jony,
Grt, Joostjeb
Ze bieden een pakket aan van 'tot' 30/3Mbps, ze maken nog steeds gebruik van hetzelfde DSL netwerk als KPN en andere leveranciers. Als hij via een andere DSL provider 8Mbps haalt, zal dat bij online niet veel anders zijn.

PS4 PSN: Dazzler2120

• Gadgeteer
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 08:48
andy88 schreef op donderdag 27 augustus 2015 @ 10:43:
Je kan op dit adres gewoon Ziggo Zakelijk krijgen, 37,50 euro ex btw voor een 60/10 verbinding (heb ik zelf thuis ook).

Over DSL zal er op dit adres niet meer dan 11/2 geleverd kunnen worden ongeacht de aanbieder, zie de check op https://netco-fpi-info.fourstack.nl/.
Via Ziggo postcodecheck:

Neem contact met ons op
Op het door jou opgegeven adres kunnen onze producten helaas niet online worden besteld.
Neem contact op met één van onze verkoopmedewerkers om je bestelling af te ronden.
Bel 0900 – 0730 (normaal tarief)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hapkoek
Speedmaster schreef op dinsdag 25 augustus 2015 @ 18:46:
Aanvullend: Al bied Online 30/3 dit is een "tot" snelheid. De link in mijn bericht hierboven kan je als leidend gebruiken voor jouw snelheid en mogelijkheden. Alleen zelf glas aan laten leggen of via een kabelmaatschappij zullen andere snelheden mogelijk maken.
Daarmee bedoel je dat stel ik neem een 30/3 abonnement, dan krijg ik nog steeds 11 binnen omdat wij gebruik maken van oude bekabeling? (Die dus door de dijk ligt)
aZuL2001 schreef op dinsdag 25 augustus 2015 @ 20:04:
Of via een wifi point to point verbinding.
Tot 20 km betaalbaar 350/350 is geen probleem, mits line of sight.
Misschien kan Wifi4All dit dus bieden, ik zal begin aankomende week een belletje doen!
Bo0bz schreef op dinsdag 25 augustus 2015 @ 21:10:
Is er misschien een optie voor 4g+ van KPN? Volgens mij speciaal voor de vierdaagse heeft KPN de masten vervangen/geupgrade. Theoretische snelheid van 200 (in ideale omstandigheden.

Btw mooie locatie waar ik op geattendeerd werd door collega's. Kom een keer een borreltje doen :).
Ik heb KPN gemaild over mogelijkheden maar er is niks beters beschikbaar en ook niet in de nabije toekomst.. Helaas..

Bedankt trouwens, we hebben sinds enige tijd ook een terras op het strand, het slaat er goed aan! Elke dag volle bak met mooi weer. :)
andy88 schreef op donderdag 27 augustus 2015 @ 10:43:

Dus het komt er nog steeds op neer dat de oude kabels niet meer kunnen leveren als dat ze nu doen..
Denk niet dat er bedrijven zijn die de kosten op zich nemen voor het leggen van nieuwe kabels.. En dit zelf doen is volgens mij ook onbetaalbaar. :o

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan-man
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 11:01
Ziggo is via coaxkabel en heel andere techniek dan DSL. Bel ziggo gewoon op. Heb je nog geen coaxkabel in je pand dan kunnen ze vast ook wel een offerte maken voor de aanleg. Wanneer de coaxkabel in de buurt al in de grond ligt hoeft dat heel niet veel te kosten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedmaster

Speedmaster

Make my day...

Hapkoek schreef op zaterdag 29 augustus 2015 @ 22:49:
[...]

Daarmee bedoel je dat stel ik neem een 30/3 abonnement, dan krijg ik nog steeds 11 binnen omdat wij gebruik maken van oude bekabeling? (Die dus door de dijk ligt)

........

Dus het komt er nog steeds op neer dat de oude kabels niet meer kunnen leveren als dat ze nu doen..
Denk niet dat er bedrijven zijn die de kosten op zich nemen voor het leggen van nieuwe kabels.. En dit zelf doen is volgens mij ook onbetaalbaar. :o
Oude kabels is niet het probleem, de afstand naar de centrale wel. Als zoals bij de "overburen" een VDSL wijkkast/straatcabinet geplaatst gaat worden in jouw omgeving (wat voorlopig niet het geval zal zijn) dan is er de mogelijkheid om daar je signaal vandaan te krijgen.

En nogmaals, Online mag dan wel 30/3 bieden maar geloof me, ook zij komen niet verder dan circa 8 - 11 Mb. Online maakt net als bijna iedere andere xDSL provider gebruik van het netwerk en apparatuur van KPN en zullen je dus echt niet meer kunnen bieden aangezien de lengte tot de centrale de technische belemmering is.

Mocht er in de toekomst VDSL beschikbaar komen dan wordt er door KPN 1 glasvezelkabel uitgerold naar een wijkkast en vandaar via koper naar jouw adres, hierdoor is het mogelijk om over glas een hoge aanvoersnelheid te garanderen die nu over koper technisch niet mogelijk is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hapkoek
Speedmaster schreef op zaterdag 29 augustus 2015 @ 23:08:
[...]

Oude kabels is niet het probleem, de afstand naar de centrale wel. Als zoals bij de "overburen" een VDSL wijkkast/straatcabinet geplaatst gaat worden in jouw omgeving (wat voorlopig niet het geval zal zijn) dan is er de mogelijkheid om daar je signaal vandaan te krijgen.

En nogmaals, Online mag dan wel 30/3 bieden maar geloof me, ook zij komen niet verder dan circa 8 - 11 Mb. Online maakt net als bijna iedere andere xDSL provider gebruik van het netwerk en apparatuur van KPN en zullen je dus echt niet meer kunnen bieden aangezien de lengte tot de centrale de technische belemmering is.

Mocht er in de toekomst VDSL beschikbaar komen dan wordt er door KPN 1 glasvezelkabel uitgerold naar een wijkkast en vandaar via koper naar jouw adres, hierdoor is het mogelijk om over glas een hoge aanvoersnelheid te garanderen die nu over koper technisch niet mogelijk is.
Ah oke, dus het is de afstand.. Ik dacht dat de kabel die door de dijk loopt naar ons toe ook een restrictie oplegde. Maar dat is dus niet het geval.. Maar goed, door kabel is er dus niet veel mogelijk.. Dan maar kijken of er wat door de lucht de regelen valt. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedmaster

Speedmaster

Make my day...

Yep, zie het als een zender, uitzending van het signaal uit de centrale is op 20 meter heel sterk, hoe verder weg hoe zwakker het signaal, gezien het feit dat je aanzienlijk ver van de centrale vandaan zit is het signaal te zwak om een hoge snelheid te kunnen krijgen.
Door een glasvezelkabel vanaf de centrale naar een centraal punt in jouw omgeving te leggen is het mogelijk om een extreem sterk signaal in jouw regio uit te kunnen zenden, daardoor kan je met een VDSL aansluiting alsnog een hoge snelheid krijgen. Dus zolang er geen upgrade komt, is het wachten of in het najaar met je overburen gaan praten en kijken naar een zender om het signaal over het water te krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 04-07 16:30
Je zal inderdaad niet zonder flinke kosten een eigen bedrade verbinding kunnen krijgen.

Met point-to-point verbindingen d.m.v. apparatuur zoals AirFiber of AirMax van Ubiquiti om wat te noemen kan je prima met goedkope hardware 25 KM overbruggen. Moet je wel in een straal van 25KM een aansluiting vinden met iemand die wil meewerken of op z'n locatie een 2e verbinding voor jullie wil toestaan.

Als je meer dan 25KM wil doen wordt het al snel duurder. Er zijn ook 300KM oplossingen, maar dan ga je heel snel omhoog met de prijzen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobinF
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 04-10 19:21
Er is misschien ook Zakelijk glas? Wel erg duur, maar dan kan je wat betere snelheden halen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hapkoek
Speedmaster schreef op zaterdag 29 augustus 2015 @ 23:20:
Yep, zie het als een zender, uitzending van het signaal uit de centrale is op 20 meter heel sterk, hoe verder weg hoe zwakker het signaal, gezien het feit dat je aanzienlijk ver van de centrale vandaan zit is het signaal te zwak om een hoge snelheid te kunnen krijgen.
Door een glasvezelkabel vanaf de centrale naar een centraal punt in jouw omgeving te leggen is het mogelijk om een extreem sterk signaal in jouw regio uit te kunnen zenden, daardoor kan je met een VDSL aansluiting alsnog een hoge snelheid krijgen. Dus zolang er geen upgrade komt, is het wachten of in het najaar met je overburen gaan praten en kijken naar een zender om het signaal over het water te krijgen.
Oke oke, duidelijk. Bedankt voor de uitleg! Dan is het dus wachten tot het najaar of eventueel point-to-point verbinding wat genoemd wordt.
johnkeates schreef op zaterdag 29 augustus 2015 @ 23:41:
Je zal inderdaad niet zonder flinke kosten een eigen bedrade verbinding kunnen krijgen.

Met point-to-point verbindingen d.m.v. apparatuur zoals AirFiber of AirMax van Ubiquiti om wat te noemen kan je prima met goedkope hardware 25 KM overbruggen. Moet je wel in een straal van 25KM een aansluiting vinden met iemand die wil meewerken of op z'n locatie een 2e verbinding voor jullie wil toestaan.

Als je meer dan 25KM wil doen wordt het al snel duurder. Er zijn ook 300KM oplossingen, maar dan ga je heel snel omhoog met de prijzen.
Zoiets is dan wel misschien te doen met http://www.wifi4all.nl/ zij zitten volgens Google maps 7,9km bij ons vandaan, dat is dus via de weg, een rechte lijn zal dan nog wat schelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 08:14
Je kan natuurlijk een paar Mobile WiFi Routers ophangen van KPN die via 4G gaan: https://mobiel.kpn.com/alle-tablets

Of er is ook geen 4G op die dijk? :o

Check mijn V&A ads: https://tweakers.net/aanbod/user/9258/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hapkoek
Ramon schreef op zondag 30 augustus 2015 @ 00:04:
Je kan natuurlijk een paar Mobile WiFi Routers ophangen van KPN die via 4G gaan: https://mobiel.kpn.com/alle-tablets

Of er is ook geen 4G op die dijk? :o
Dan zit je dus wel vast aan een data bundel als ik het goed zie? Dat zou wel kunnen voor op het terras maar we hebben liever voor heel het gebouw beter internet, ook voor de inwoners zeg maar. Dan ga je denk ik vrij vlot door die bundel heen..

• Hapkoek
Ik heb contact gehad met Wifi4All, het is hoogst waarschijnlijk mogelijk op onze locatie en er kan gratis een meting worden gehouden om te testen of het echt mogelijk is. Echter schrok ik nogal van de abonnementsprijzen. :P

Ik zal ze hier even neerzetten:

10 S10 10Mbit/10Mbit SLA 99,8% 1:10 5TB 1 € 189,00 <-P/M € 1.295,00* <-eenmalig

20 S10 20Mbit/20Mbit SLA 99,8% 1:10 15TB 1 € 249,00 <-P/M € 1.295,00* <-eenmalig

40 S10 40Mbit/40Mbit SLA 99,8% 1:10 35TB 1 € 379,00 <-P/M € 1.595,00* <-eenmalig

50 S10 50Mbit/50Mbit SLA 99,8% 1:10 50TB 1 € 449,00 <-P/M € 1.595,00* <-eenmalig

Ik kan me eigenlijk niet zo goed voorstellen dat iemand bijvoorbeeld bijna 500 euro per maand wil uitgeven aan 50mb/s.. Dan moet je toch wel echt in een hele wanhopige situatie zitten lijkt me.. Dit is niet lullig naar Wifi4All bedoeld, zeker niet. Ik begrijp de kosten wel, het gebeurt allemaal draadloos en is zo makkelijk nog niet.

Ik denk dat dit het ook niet wordt.. Dan heb ik nog een ander idee, wij hebben 2 huisnummers, nummer 9 is het bedrijf en nummer 7 is ons privé nummer, hier wonen we. Je zou het kunnen zien als 2 onder een kap. Maar er komt maar 1 lijn binnen.. Zouden dat er geen 2 moeten zijn? Aangezien elk huisnummer er een zou moeten krijgen..

• aZuL2001
En de kosten voor de door mij gesuggereerde oplossing?

Hardware Wifi brug : €350
Router : €150
Abbo "deler" verbinding: €75 / maand

En wat werkzaamheden op locatie.
Eventueel wat fatsoenlijke accesspoints nog inpandig.

Kom maar op.
Is te maken. Is te doen.

Abort, Retry, Quake ???

• Jeroen_ae92
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 07-10 17:16
Dat zeg je verkeerd...

Je hebt namelijk 2 routers nodig. Eentje aan de overkant die het de "wifi brug" in jaagt en 1 aan de andere zijn om de straalzender te connecten. Waarom zo? Nou dan kun je ook je ADSL nog behouden en verwerken in een dual wan setup als failover. ;)

U+

• aZuL2001
I stand corrected. ;)

(hoewel dat nog niet direct als musthave werd aangegeven)

Abort, Retry, Quake ???

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hapkoek
Dit lijkt een beetje op de laatste (betaalbare) optie die een goeie verbinding kan opleveren, dus hier ga ik verder mee aan de slag om een andere partij te vinden en informatie over een straalverbinding opzetten.

Thanks!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aZuL2001
Die "andere partij" heb je in Jeroen en mij al gevonden hoor ;)

Abort, Retry, Quake ???

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cornfed99111
  • Nu online
Hapkoek schreef op donderdag 03 september 2015 @ 11:48:

10 S10 10Mbit/10Mbit SLA 99,8% 1:10 5TB 1 € 189,00 <-P/M € 1.295,00* <-eenmalig

20 S10 20Mbit/20Mbit SLA 99,8% 1:10 15TB 1 € 249,00 <-P/M € 1.295,00* <-eenmalig

40 S10 40Mbit/40Mbit SLA 99,8% 1:10 35TB 1 € 379,00 <-P/M € 1.595,00* <-eenmalig

50 S10 50Mbit/50Mbit SLA 99,8% 1:10 50TB 1 € 449,00 <-P/M € 1.595,00* <-eenmalig
Stevige prijsjes...
De aanschaf kosten kan ik prima begrijpen, maar de rest.
Er is zelfs een data limiet. Brr.. :F

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 12-10 19:12
Mja, 500 euro voor een zakelijke internetverbinding met SLA en overboekingsgarantie is best redelijk, zeker omdat het een draadloze verbinding betreft.

Ook over glasvezel zijn dat soort bedragen vrij normaal (wij betalen ongeveer 1300 p/m ex BTW voor gigabit) en dat is exclusief de (afschrijving op) apparatuur en de huur van de fysieke glasvezels richting provider, zodra er eenmaal glas ligt zit er niet meer zo'n verschil tussen 20 of 100 Mbit, of tussen 200 en 1000, en 50 Mbit gaat een eind richting de max van Wifi over zulke afstanden, zeker als je er garanties op wil geven.

50 TB datalimiet bij 50 Mbit, dat is geen datalimiet want dat red je niet in een maand :P Als je 24/7 50 Mbit/s upload, en 50 Mbit/s download dan zit je maar op ~1 TB/dag. Ik verwacht dan ook dat je zo snel krijgt als ze kunnen leveren maar dat er maar 50 van worden gegarandeerd; anders heeft het geen zin zulke datalimieten te hanteren.

"Your life is yours alone. Rise up and live it." - Richard Rahl
Rhàshan - Aditu Sunlock

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cornfed99111
  • Nu online
Paul schreef op vrijdag 04 september 2015 @ 12:49:
Mja, 500 euro voor een zakelijke internetverbinding met SLA en overboekingsgarantie is best redelijk, zeker omdat het een draadloze verbinding betreft.

Ook over glasvezel zijn dat soort bedragen vrij normaal (wij betalen ongeveer 1300 p/m ex BTW voor gigabit) en dat is exclusief de (afschrijving op) apparatuur en de huur van de fysieke glasvezels richting provider, zodra er eenmaal glas ligt zit er niet meer zo'n verschil tussen 20 of 100 Mbit, of tussen 200 en 1000, en 50 Mbit gaat een eind richting de max van Wifi over zulke afstanden, zeker als je er garanties op wil geven.

50 TB datalimiet bij 50 Mbit, dat is geen datalimiet want dat red je niet in een maand :P Als je 24/7 50 Mbit/s upload, en 50 Mbit/s download dan zit je maar op ~1 TB/dag. Ik verwacht dan ook dat je zo snel krijgt als ze kunnen leveren maar dat er maar 50 van worden gegarandeerd; anders heeft het geen zin zulke datalimieten te hanteren.
Het is voor een horecabedrijf. Ze willen graag WIFI aanbieden voor de gasten.
Dan is alles... Lijkt mij toch wel wat overpriced, niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul
Het maakt toch niet uit wie de klant is om te bepalen of een bepaald bedrag voor een bepaalde dienst realistisch is?

Als het bedrag voor de klant te hoog is dan moeten ze of een ander budget vaststellen of een andere dienst zoeken :) Een horecabedrijf is niet afhankelijk van de internetlijn, het is een nice-to-have, dus iets met een SLA van 99% ipv 99.8% en een overboeking van 1:50 ipv 1:10, of zelfs een consumenten-iets met een SLA van best-effort past dan misschien beter.

Ik wil vooral aangeven dan 500 euro voor 50 Mbit niks met 'wanhopig zijn' te maken heeft :)

Hapkoek schreef op donderdag 03 september 2015 @ 11:48:
Dan heb ik nog een ander idee, wij hebben 2 huisnummers, nummer 9 is het bedrijf en nummer 7 is ons privé nummer, hier wonen we. Je zou het kunnen zien als 2 onder een kap. Maar er komt maar 1 lijn binnen.. Zouden dat er geen 2 moeten zijn? Aangezien elk huisnummer er een zou moeten krijgen..
Deze had ik gemist; die optie is er zeker. KPN is niet verplicht om al van te voren in ieder huis lijnen te hebben liggen, wel zijn ze verplicht een POTS / PSTN-verbinding aan te leggen (al kan het zijn dat ze bij NLS3 kosten mogen rekenen, zo goed zit ik ook niet in die materie), hier kun je vervolgens ADSL over aanvragen.

Er zijn diverse modems die multi-WAN ondersteunen, dus 2, 3, 4 (of zelfs meer) ADSL-lijnen gebruiken. Per connectie ben je over het algemeen wel gebonden aan de max van één lijn, maar aangezien je toch tientallen gasten hebt zal dat niet zo'n probleem zijn. Bijvoorbeeld de pricewatch: Ubiquiti EdgeRouter X zou dit zonder problemen moeten kunnen en heeft zelfs een aantal wizards. Heb je de nodige netwerkkennis en schuw je de command line niet dan kun je nog veel meer zaken instellen. Maar ook bijvoorbeeld Draytek maakt modellen met meerdere WAN-poorten.

Rhàshan - Aditu Sunlock

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• knakworst
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 09:40

knakworst

Get more sats!

Inderdaad meerdere lijnen regelen (eventueel ook Ziggo indien mogelijk?) lijkt beste optie.
http://www.smallnetbuilde...l-wan-router?limitstart=0
http://www.routershop.nl/...-gigabit-router/pid=29912

En dan op strategische plaatsen wat access points neerzetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johnkeates
Meerdere lijnen gaat niet veel helpen en is wel erg duur. Als je geen 40Mbit+ gaat halen heeft het weinig zin om te gaan investeren. Zodra je 4 gasten hebt die even wat opzoeken en zelf al wat bandbreedte gebruikt zit je zo over de 35Mbit, daar wil je dan niet met een bond van 16mbit mee komen aanzetten. Multi-Wan is ook een poep-idee, veel mensen denken dat je dan magisch 2x je Up en Down snelheid krijgt, maar zo werkt het niet. In dit geval is het ook niet zinvol, het is niet alsof er twee zones onafhankelijk van elkaar op 8 Mbit kunnen draaien. Automatische load balancing is in dit geval ook niet zinvol, je hebt per (bijv.) tcp sessie dan alsnog maar 8/1.

De oplossing die je hier moet hebben hoeft niet duur te zijn, je hoeft alleen maar een particulier of bedrijf te vinden in een straal van 25KM om voor 200 euro een wireless bridge op te zetten, plus de kosten voor het abbo op de lijn bij de meewerkende partij.

Twee keer een NanoBeam AC aanschaffen, desnoods twee masten om een beetje vrije line of sight te creëren en je kan gaan. Stel dat je de verbinding wil delen met de persoon op het andere adres, dan kan je daar nog een gateway plaatsen, een fatsoenlijk bakje met pfSense ofzo is al genoeg. Het beste is natuurlijk als je iemand kan vinden die twee of meer verbindingen kan krijgen. Bijvoorbeeld iemand met Coax en Glas of Coax en Koper. Dan kan je gewoon 'het andere' nemen. Zit de locatie bijv. bij Ziggo, dan neem je op die locatie de KPN verbinding af. Zitten ze op KPN, dan neem je Ziggo af. Compleet eigen verbinding, wat wil je nog meer? Je kan het contract ook gewoon op je eigen bedrijf zetten en de aansluiting op het adres van de verbinding maken.

Voor andere mensen die in dit draadje langskomen, de volgende dingen zijn geen optie:

- 4G, te duur, te weinig data
- Kabel/Coax, is niet op locatie, aanleggen is te duur
- Glasvezel, is niet op locatie, aanleggen is te duur
- Multi-WAN, gaat het probleem niet oplossen
- WiFi project uit de buurt, te duur
- Pair bonding, gaat je op z'n best 16 Mbit opleveren en een verdrievoudiging van de kosten
- Satelliet internet, te duur, te lage upload om gasten te laten internetten

Het enige wat hier gaat werken is zelf een verbinding leggen naar een adres in de buurt waar wel hoge snelheden mogelijk zijn, en het goedkoopste is dat met een wireless bridge te doen. Het spul van Ubiquiti is daar uitstekend geschikt voor en de aanschafkosten zijn relatief laag. Een andere optie is EnGenius spul.

Het enige wat nog moet gebeuren is een adres vinden in de buurt waar vrij zicht op is voor de wireless bridge en dat mee wil werken met dit project. Er zijn zat mensen die het kunnen/willen installeren!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• knakworst
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 09:40

knakworst

Get more sats!

johnkeates schreef op vrijdag 04 september 2015 @ 14:05:
Zodra je 4 gasten hebt die even wat opzoeken en zelf al wat bandbreedte gebruikt zit je zo over de 35Mbit, daar wil je dan niet met een bond van 16mbit mee komen aanzetten.
Even opzoeken, posten, etc. daar heb je geen 35 mbit voor nodig. Als iedereen op youtube gaat, dan wel ja. Het is de vraag of je dat gaat realiseren voor "erbij". Als je nou een vijf sterren hotel bent prima. Maar voor erbij, ik ben allang blij als het werkt bij een restaurant. Bovendien met 4G en steeds groter wordende databundels wordt de noodzaak steeds kleiner. Uitgezonderd de gasten in appartementen uiteraard, dat is toch wel absolute noodzaak.

De straalverbinding wordt makkelijk voorgesteld. Maar ik twijfel aan de betrouwbaarheid. Als er een boot doorheen vaart, blijft de verbinding dan up?

[ Voor 9% gewijzigd door knakworst op 04-09-2015 14:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul
johnkeates schreef op vrijdag 04 september 2015 @ 14:05:
Als je geen 40Mbit+ gaat halen heeft het weinig zin om te gaan investeren
Mijn ouders hebben (door afstand) een 3/1 ADSL-lijntje, en zij kunnen zonder problemen tegelijkertijd een Youtube-video spelen op de ene laptop terwijl er via Skype een video-chat loopt. 'Even' iets opzoeken gebruikt heel wat minder dan een videostream, en zelfs al zou één gebruiker één van je WAN-verbindingen helemaal vol trekken dan nog heeft hij voor de meeste zaken gewon voldoende aan 8/1.

We zijn redelijk verwend hier in Nederland met alle reclames over 'Oh, ik heb thuis een 120 Mbps verbinding en was nu een week bij iemand met 10 gigabit; wat een verademing; eindelijk niet meer wachten!", maar als ik hier op onze monitoring kijk hoeveel werkstations er zijn ingelogd en op de firewall kijk hoeveel dataverkeer er plaats vindt dan kom ik op 1000 medewerkers en +/- 10 KByte/sec (of 80 Mbit/s) per medewerker, en dat is met een topology (don't ask :P ) waarbij ook nog eens alle verkeer tussen Outlook en Exchange 2x door de firewall gaat. In een kroeg heeft 90%+ van je bezoekers wel wat beters te doen dan gaan zitten internetten, de meesten raken hun telefoon de hele avond niet aan. De rest doet dat niet allemaal tegelijkertijd.
- Multi-WAN, gaat het probleem niet oplossen
Tja, daar ben ik het dus fundamenteel mee oneens :) Je hebt echt geen 35 MBit/s nodig om met zijn vieren iets op te zoeken :)

Ik heb net de cache van mijn browser geleegd en Wikipedia: Comparison of Canon EOS digital cameras opgevraagd met de Developer Toolbar open: 9 requests, 583 KB, 1.14 seconde. Dat is 4 MBit/s voor die ene pagina, waarvan niets in cache staat. Als ik de pagina refresh dan zijn het 4 requests, 303 KB, 0.71 seconde, of 3.4 MBit/s. Zelfs al heb ik maar 1 MBit/s ter beschikking dan is het nog met 4 seconde gebeurd. Ik weet niet hoor, maar mijn telefoon heeft die tijd ook nodig om het te renderen, wat bijzonder weinig met het dataverkeer te maken heeft. En vervolgens ben ik ongeveer een minuut bezig met het het bekijken van die pagina (of 10 seconde, als de gewenste info er niet staat).

Men overschat echt gigantisch hoeveel je nodig hebt om een beetje te kunnen internetten met zijn allen. Als je er vervolgens ook nog een transparante proxy tussen zet dan heb je zelfs bijna geen last meer van pagina's die een bepaald device voor de eerste keer opvraagt want de kans is redelijk groot dat een andere bezoeker diezelfde pagina recent ook al heeft opgevraagd.

Rhàshan - Aditu Sunlock

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johnkeates
Tsja, met die redenering kan je iedereen ook met hun eigen 4G verbinding laten internetten...

Het gaat hier om een extra service waarbij de initiele investering plus de abbo kosten voor de verbinding op het adres waar het wel aanwezig is eigenlijk altijd voordeliger is dan al die andere oplossingen. Voor 150 euro ex. BTW per maand een pairbonded verbinding op 16Mbit gebruiken of voor 40 euro een medium Coax of Koper verbinding op een punt waarbij je een redelijke consumentensnelheid hebt is dan toch goedkoper.

Hoe je het ook wendt of keert, het is niet alleen de snelste oplossing maar ook de goedkoopste.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul
johnkeates schreef op vrijdag 04 september 2015 @ 14:52:
Tsja, met die redenering kan je iedereen ook met hun eigen 4G verbinding laten internetten...
Klopt, voor diegenen die een deftig abonnement met 4G hebben :) Zelfs 3G is regelmatig sneller dan de hotspot van de lokale kroeg. Echter, lang niet iedereen heeft eindeloos veel MB's in zijn of haar abonnement, en soms is ook het bereik (buitengebied, of in het gebouw) niet al te geweldig. Wifi bied je niet alleen aan voor de mensen met een Hi Premium-abonnement maar ook de mensen met een instap-prepaid van T-mobile (om maar een semi-fictief voorbeeld te noemen).

En 4x KPN Internet op een Edgerouter X (~32/4 Mbit/s, KPN Internet 20Mbit/s) voor € 130/mnd en € 100 eenmalig die het gewoon doet, en een Wifi-verbinding voor € 50/mnd (Ziggo Internet Complete), € 500 eenmalig (mits line-of-sight) en afspraken maken met de eigenaar van het pand waar je de remote AP hangt, waarbij je ook nog afhankelijk bent van het weer en de magnetron in de keuken, tja, dat moet ieder voor zich bepalen :)

Stabiel, snel, goedkoop. Kies er twee... Ik wil niet zeggen dat kabel + wifi-verbinding niet stabiel kan zijn, maar er zijn meer factoren dan alleen de prijs :) En ik schilder het hierboven misschien iets te treurig, over het algemeen loopt het wel los, maar het zijn wel allemaal schakels in een keten waar je bij een multi-WAN ADSL-setup geen last van hebt.

Rhàshan - Aditu Sunlock

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johnkeates
Hoe kom je aan 130 euro per maand voor 4 verbindingen? KPN stapelt niet voor nop, dat kost je (ik heb het even opgezocht) 155 euro per maand ex. BTW voor een 3-pair bonded verbinding van 24 Mbit, en je mag het alleen met hun hardware gebruiken.

Verder vraag ik me ook af waar je die 500 euro vandaan trekt voor een wireless bridge, een NanoBeam AC kost 80 euro incl. BTW en verzenden, voor 160 euro heb je je bridge dus, daar zitten PoE injectors en bevestigingsmateriaal bij. Voor muurbevestiging koop je voor 30 euro per stuk wallmounts. Daar kan je dus 25KM mee bridgen op tenminste 100Mbit... de meeste bridges die ik heb draaien halen zulke bandbreedtes ook gewoon en veroorzaken eigenlijk nooit meer dan 70 ms latency. Onderbrekingen heb je ook alleen als je ze te laag hangt en er dingen tussen door kunnen rijden/varen, en bij slecht weer doen ze het alleen minder goed als het echt heel hard naar beneden komt (regen/sneeuw/hagel), maar ook dan heb je meestal tussen de 20 en 40 mbit over.

Voor 40 euro per maand heb je VVDSL bij KPN. Verder is de AP helemaal niet microwave based, maar gewoon 5Ghz, en om dat je ze buiten plaatst hebben ze eigenlijk nergens last van wat betreft er binnen uitgespookt wordt.

Bonding is misschien stabieler als je perse die 16-24 mbit wil hebben, maar voor minder geld heb je iets wat het nagenoeg ook altijd doet en eigenlijk ook niet onder de 20 mbit komt in een slecht geval. Alleen als de bliksem inslaat heb je een defecte bridge, maar dat heb je ook met een modem :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul
johnkeates schreef op vrijdag 04 september 2015 @ 15:36:
Hoe kom je aan 130 euro per maand voor 4 verbindingen? KPN stapelt niet voor nop, dat kost je (ik heb het even opgezocht) 155 euro per maand ex. BTW voor een 3-pair bonded verbinding van 24 Mbit, en je mag het alleen met hun hardware gebruiken.
Wie heeft het over een gestapelde verbinding? :P https://bestellen.kpn.com/pakket/basis/internet/ * 4... Je zit toch niet in je eentje op die verbinding, dus load balanced is ook goed...
Verder vraag ik me ook af waar je die 500 euro vandaan trekt voor een wireless bridge
Ik ging misschien iets te kort door de bocht nu ik het uitteken maar ik rekende met een deftige router (€ 100), een paar AP's (€ 75/stuk), een paar richtantennes (€ 50/stuk), wat kabel met connectoren (€ 30/stuk), een paar palen en beugels etc...
NanoBeam AC kost 80 euro incl. BTW en verzenden
Leuk apparaatje, had hem nog niet gezien :)
70 ms latency
Auw?
Verder is de AP helemaal niet microwave based, maar gewoon 5Ghz
Deze niet nee :) Ze worden steeds goedkoper maar tot voor kort was 5 GHz bijna onbetaalbaar :P

Rhàshan - Aditu Sunlock

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johnkeates
Een worst-case van 70 ms is toch niet zo auw? :p Ik heb even wat pings gepakt, de meeste locaties (varierend tussen 1KM en 10KM bridging waar ik zo bij kon) pingen tweakers.net bijv. met 9ms. De slechtste gaat met 12ms, en dat is zelfs een dubbele bridge (er was een obstakel, dus we moesten een hoekje om :p ).

[ Voor 42% gewijzigd door johnkeates op 04-09-2015 16:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul
'Eigenlijk nooit meer dan X' las ik vooral als de normaal, met wat uitschieters: 'meestal (iets onder) X, af en toe erboven' :P

9~12 ms naar Tweakers is al heel wat beter inderdaad :)

Rhàshan - Aditu Sunlock

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Op vakantieadres hebben we sinds een jaar ook verbinding via een nano om daarmee ca 1 km afstand te overbruggen. Tot nu toe erg tevreden over stabiliteit en snelheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hapkoek
We gaan proberen een Wifi bridge op te zetten. Eerst moeten we een andere partij vinden die ons kan voorzien van een abonnement. Ik hoop dat we misschien goed zicht hebben op vriend of iemand uit de familie, dat zou het makkelijkste zijn.

Hopelijk vinden we wat!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barre73
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 12-10 14:06
Hapkoek schreef op zaterdag 05 september 2015 @ 01:00:
We gaan proberen een Wifi bridge op te zetten. Eerst moeten we een andere partij vinden die ons kan voorzien van een abonnement. Ik hoop dat we misschien goed zicht hebben op vriend of iemand uit de familie, dat zou het makkelijkste zijn.

Hopelijk vinden we wat!
Er is nog 1 optie die in eerste aanleg duur is maar daarna niet meer. Ik zie op de kaart van www.eindelijkglasvezel.nl/nijmegen, dat er glasvezel van Reggefiber ligt op circa 600 meter afstand (Vossenpelsestraat). Via een provider naar je eigen keuze kan je een Haalbaarheidsonderzoek bij Reggefiber laten doen en een offerte krijgen,. Denk aan circa 20 tot 25 euro per meter totaal (incl BTW trouwens).
Dat is een pittige investering (zakelijke aftrek mogelijk voor de belasting misschien??) maar daarna heb je gewoon een normale aansluiting en kan je elke provider op het Reggefiber netwerk kiezen voor een normale prijs (60, 70 euro per maand max?). En ook een 500/500 abonnement behoort dan ineens tot de mogelijkheden.

Geen ongevraagde verzoeken via DM svp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hapkoek
Barre73 schreef op zondag 06 september 2015 @ 00:09:
[...]

Er is nog 1 optie die in eerste aanleg duur is maar daarna niet meer. Ik zie op de kaart van www.eindelijkglasvezel.nl/nijmegen, dat er glasvezel van Reggefiber ligt op circa 600 meter afstand (Vossenpelsestraat). Via een provider naar je eigen keuze kan je een Haalbaarheidsonderzoek bij Reggefiber laten doen en een offerte krijgen,. Denk aan circa 20 tot 25 euro per meter totaal (incl BTW trouwens).
Dat is een pittige investering (zakelijke aftrek mogelijk voor de belasting misschien??) maar daarna heb je gewoon een normale aansluiting en kan je elke provider op het Reggefiber netwerk kiezen voor een normale prijs (60, 70 euro per maand max?). En ook een 500/500 abonnement behoort dan ineens tot de mogelijkheden.
Oké, dan zou er dus vanaf de Vossenpels een kabel naar ons komen? 20 - 25 euro per meter is inderdaad wel een hoop geld als het X 600 moet. :o

Maar wel goed om te weten. BTW aftrek is dan inderdaad mogelijk verwacht ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timmie1
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 12-10 20:21
Er is hierboven ergens gezegd dat satellietinternet geen goed alternatief zou zijn, maar ik denk dat het voor TS misschien toch het overdenken waard is. Je kunt namelijk afhankelijk van je abonnement snelheden van 25Mbit down en 6Mbit up halen en de aansluiting op korte termijn al werkend hebben. Data via satelliet is tegenwoordig niet meer zo duur, en er bestaan al onbeperkte abonnementsvormen zoals o.a. Skydsl. Bovendien is het een maandcontract, dus zo ontbonden en teruggestuurd als TS niet tevreden is.
Enige nadeel kan de hoge ping zijn, maar ik denk niet dat gasten in een horecagelegenheid online gaan zitten gamen dus in dit geval nvt. :)

Spiegeltje, spiegeltje aan de wand, wie heeft de mooiste telefoon van het land?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johnkeates
Je hebt geen 'andere partij' nodig met een 'abonnement'. Je hebt een wireless bridge nodig, die koop je 1x en je hebt een adres nodig naar de verbinding die je wil hebben aanwezig is.

Stap 1. Kijk om te beginnen in een straal van 25KM welke adressen er zijn
Stap 2. Noteer de adressen die de verbinding hebben die je wil hebben
Stap 3. Ga de adressen langs of doe een persoonlijk briefje in de brievenbus
Stap 4. Kies van de positieve antwoorden een adres uit dat makkelijk is qua aanleg (dus niet te ver veg en zo goed mogelijk zicht)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul
johnkeates schreef op dinsdag 08 september 2015 @ 00:16:
Je hebt geen 'andere partij' nodig met een 'abonnement'.
Niet? Hoe noem je dan:
je hebt een adres nodig naar de verbinding die je wil hebben aanwezig is.
:? ;)

Rhàshan - Aditu Sunlock

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeroen_ae92
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 07-10 17:16
johnkeates schreef op dinsdag 08 september 2015 @ 00:16:
Stap 1. Kijk om te beginnen in een straal van 25KM welke adressen er zijn
Stap 2. Noteer de adressen die de verbinding hebben die je wil hebben
Stap 3. Ga de adressen langs of doe een persoonlijk briefje in de brievenbus
Stap 4. Kies van de positieve antwoorden een adres uit dat makkelijk is qua aanleg (dus niet te ver veg en zo goed mogelijk zicht)
25km zou ik niet prefereren met een Nanobeam AC maar eerder met een Powerbeam AC. Latency tussen de schotels is dan 0ms tot 1ms. Daarnaast is het wel zo dat je scope van "kijk rond in een straal van 25km" de noodzakelijke toevoeging moet krijgen dat het echt, echt, echt clear line of sight moet zijn. Zeker over die afstanden.

En stap 4, buiten de kosten voor hardware en abonnementskosten die je vergoed, 1x in de 6 maanden gratis uit eten voor 4 personen ofzow. Binnen hengelen die hap :P

U+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prolution
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 08:24
Als ik check via https://netco-fpi-info.fourstack.nl op een aantal postcode's op redelijke afstand dan is daar te zien dat er Q1 2016 500Mbit glasvezel uitrol op de planning staat, o.a. de straten Eikenlaan (6663EN) & Olmlaan (6663ER).

Via deze tool: http://ahn.arcgisonline.nl/hoogteprofiel/ kan je vervolgens een lijntje trekken om te kijken of er een zichtverbinding mogelijk is. De afstand is ongeveer 800m (richting Eikenlaan), en qua obstakels valt het mijn inziens ook nog wel relatief mee.

Nog een handige hoogtekaart: http://www.ahn.nl/pagina/viewer.html

Zie trouwens dat er nog dichterbij ook glasvezel wordt aangelegd en mogelijk al aanwezig is, namelijk op de Immanuel Kantstraat (6663LG), dat is nog maar op zo'n ~500m.
Pagina: 1