Dit is, voor een newbie als ik, het meest relevante subforum om dit op te posten. Heb ik dit verkeerd; verplaats het dan aub voor me.
Ik ben door een vriend doorverwezen naar Tweakers.net, wat ik zelf al van naam kende, maar nooit frequent bezocht, om hier verder hulp te halen en/of onderdelen te gaan verhandelen (mocht het daartoe komen).
Dus hallo!
Ahem.
Mijn probleem is als volgt (samenvatting 1 alinea verder):
Ik heb ergens in 2011-2012 een Medion Erazer x6821 (md98154) gekocht (specs staan hieronder). Dit ding deed het tot voorkort probleemloos. Tot vanmiddag, toen de flapflop zonder pardon uitviel.
Geen bluescreen, geen error-melding, geen vastgelopen beelden. Boempatsbeng uit.
Daarna wilde 'ie ook niet aan. Allerlei truckjes geprobeert (je kent ze wel: haal de main en battery eruit, 30sec wachten, zet thee, druk de power knop onder het zingen van Vader Jakob in en bid tot God dat er iets gebeurt).
Voorgenoemde vriend van me suggereerde dat het wellicht aan de GPU kon liggen; sommige systemen weigeren te starten mits ze geen werkende dedicated GPU hebben (omhoogevallen klotedingen).
Dus ik voor de 7e maal m'n laptop opengesloopt, schroefjes hier & daar, mijn GTX 670m eruit gesloopt, en flapflop weer dichtgetimmerd. Wat blijkt: hij doet het.
Daarna natuurlijk met volle hoop de GPU er weer in proppen, maar dat werktte niet.
Dus in het kort (tl;dr)
> laptop crashed tijdens gamen
> wilt niet meer aan
> GTX 670M eruit gehaald
> doet het weer
Hij draait nu op de interne INTEL 4000HD waarmee ik kan Pinballen als vanouds en wellicht 240p videos kan draaien.
Ik wil dit dus, mocht het mogelijk zijn, verhelpen. Mijn GPU reanimeren.
Lukt dit niet, dan wil ik voor deze optie gaan:
http://forum.notebookrevi...n-a-medion-erazer.764562/
omdat mijn laptop upgradable is, en ik verder geen nieuwe CPU of iets dergelijks nodig heb, wil ik dit overwegen als de issue daadwerkelijk ook mijn GPU is.
ALVAST BEDANKT
Specs:
Operating System
Windows 7 Home Premium 64-bit SP1
CPU
Intel Core i7 3610QM @ 2.30GHz 39 °C
Ivy Bridge 22nm Technology
RAM
8,00GB Dual-Channel DDR3 @ 665MHz (9-9-9-24)
Motherboard
MEDION X682X (SOCKET 0) 28 °C
BIOS VERSION
E16F3IM7.10D
SMBIOS
2.7
Graphics
Generic PnP Monitor (1920x1080@60Hz)
Intel HD Graphics 4000 (MSI)
Hard Drives
119GB SAMSUNG MZ7PC128HAFU-000 (SSD) 28 °C
699GB Seagate ST9750420AS (SATA) 31 °C
Optical Drives
HL-DT-ST DVDRAM GT40N
Audio
Realtek High Definition Audio
Defecte GPU
GTX 670m
ALVAST BEDANKT
Ik ben door een vriend doorverwezen naar Tweakers.net, wat ik zelf al van naam kende, maar nooit frequent bezocht, om hier verder hulp te halen en/of onderdelen te gaan verhandelen (mocht het daartoe komen).
Dus hallo!
Ahem.
Mijn probleem is als volgt (samenvatting 1 alinea verder):
Ik heb ergens in 2011-2012 een Medion Erazer x6821 (md98154) gekocht (specs staan hieronder). Dit ding deed het tot voorkort probleemloos. Tot vanmiddag, toen de flapflop zonder pardon uitviel.
Geen bluescreen, geen error-melding, geen vastgelopen beelden. Boempatsbeng uit.
Daarna wilde 'ie ook niet aan. Allerlei truckjes geprobeert (je kent ze wel: haal de main en battery eruit, 30sec wachten, zet thee, druk de power knop onder het zingen van Vader Jakob in en bid tot God dat er iets gebeurt).
Voorgenoemde vriend van me suggereerde dat het wellicht aan de GPU kon liggen; sommige systemen weigeren te starten mits ze geen werkende dedicated GPU hebben (omhoogevallen klotedingen).
Dus ik voor de 7e maal m'n laptop opengesloopt, schroefjes hier & daar, mijn GTX 670m eruit gesloopt, en flapflop weer dichtgetimmerd. Wat blijkt: hij doet het.
Daarna natuurlijk met volle hoop de GPU er weer in proppen, maar dat werktte niet.
Dus in het kort (tl;dr)
> laptop crashed tijdens gamen
> wilt niet meer aan
> GTX 670M eruit gehaald
> doet het weer
Hij draait nu op de interne INTEL 4000HD waarmee ik kan Pinballen als vanouds en wellicht 240p videos kan draaien.
Ik wil dit dus, mocht het mogelijk zijn, verhelpen. Mijn GPU reanimeren.
Lukt dit niet, dan wil ik voor deze optie gaan:
http://forum.notebookrevi...n-a-medion-erazer.764562/
omdat mijn laptop upgradable is, en ik verder geen nieuwe CPU of iets dergelijks nodig heb, wil ik dit overwegen als de issue daadwerkelijk ook mijn GPU is.
Specs:
Operating System
Windows 7 Home Premium 64-bit SP1
CPU
Intel Core i7 3610QM @ 2.30GHz 39 °C
Ivy Bridge 22nm Technology
RAM
8,00GB Dual-Channel DDR3 @ 665MHz (9-9-9-24)
Motherboard
MEDION X682X (SOCKET 0) 28 °C
BIOS VERSION
E16F3IM7.10D
SMBIOS
2.7
Graphics
Generic PnP Monitor (1920x1080@60Hz)
Intel HD Graphics 4000 (MSI)
Hard Drives
119GB SAMSUNG MZ7PC128HAFU-000 (SSD) 28 °C
699GB Seagate ST9750420AS (SATA) 31 °C