Vervangende PC voor Ps en algemeen gebruik

Pagina: 1
Acties:

• jigalvh
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 01-12 23:43
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Ps, waarbij nogal wat foto's teglijkertijd open staan; verder standaard desktop gebruik; af en toe een filmpje uploaden naar youtube en vaak staat de hele dag een browser met FB open.

Wat mag het systeem gaan kosten?
Zo min mogelijk. Als het nodig is dan kan er budget voor komen, maar als het niet uitgegeven hoeft te worden...

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
  • LG GH24NSB0 brander (behoorlijk vaak gebruikt om foto's op te branden)
  • Philips 24" monitor zonder HDMI (DVI/VGA)
  • MS natural keyboard
  • Logitech muis
  • front cardreader (past in gat voor floppy drive)
  • eventueel kast / voeding
Huidige systeem: Athlon 64 X2 5600+; 4GB; ASRock bordje 500G+1,5T schijven, on board graphics

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Geen enkele voorkeur. Uiterlijk van kast is ook totaal onbelangrijk

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Redelijk stil systeem, stabiel. Er worden geen games gespeeld; hooguit een casual game in de browser en daar kan de AMD processor uitstekend mee overweg. PC staat in principe 24/7 aan, maar energieverbruik is geen speerpunt.

Ga je overklokken?
Nee.

Wat verwacht je van ons?
Advies over zoveel mogelijk waar voor m'n geld en tegelijkertijd zo goedkoop mogelijk systeem. Jaren geleden heb ik wel wat PC's gebouwd, maar toen de PC in een drukke periode de geest gaf is er bij een lokale PC-boer een kant-en-klaar systeem van het huismerk gekomen. Deze heeft jaren z'n werk gedaan

Wat ik al uitgezocht heb en waar de gaten in m'n kennis zitten
Onderstaand een lijstje met mogelijke onderdelen. De i5-4460 lijkt het populairst model te zijn; qua performance denk ik meer te halen uit een SSD en meer geheugen dan een i7 (klopt dat?). Een B85 bordje zou voldoende zijn, maar gezien het prijsverschil met een recentere chipset lijkt me die extra USB-poorten, enzo wel het geld waard; maar ik sta zeker open voor deskundig advies. Een aparte koeling leek me ook wel verstandig; de oude PC is niet echt stil terwijl de zelfdbouwsystemen daarvoor met aparte koeling een stuk rustiger klonken.

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5-4460 Boxed€ 177,95€ 177,95
1ASRock H97 Anniversary€ 69,95€ 69,95
1Toshiba PA429xE-1HN0, 3TB€ 91,50€ 91,50
1Zalman Z1€ 30,95€ 30,95
1Microsoft Windows 10 Home EN 64bit OEM€ 100,95€ 100,95
1Scythe Mugen 4€ 35,95€ 35,95
1Crucial Ballistix Sport BLS2CP8G3D1609DS1S00CEU€ 79,95€ 79,95
1Cooler Master GM G650M€ 72,90€ 72,90
1Crucial BX100 250GB€ 82,95€ 82,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 743,05

Ben benieuwd hoeveel er nog afgesnoept kan worden en waar nog winst qua prestaties gehaald kan worden!

• Leijenaar
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 25-10-2022
Winst qua prestaties is (bijna) altijd mogelijk maar kost ook (bijna) altijd meer.
Voor Photoshop is hogere kloksnelheid cpu en meer Ram altijd winst hoe dan ook. Daarbij moet je jezelf wel afvragen of je die winst nog nodig hebt.
Op welk niveau wordt Ps gebruikt en gaat het gebruik met oog op de toekomst nog veranderen.
Puur op je openingstopic afgaand zit je zo goed! Je doet het immer al jaren prima met dat amd systeem. Dan zal dit systeem zowieso al een verademing zijn!

Simpel agsnoepen kan met je besturingssysteem. Koop Win8 en upgrade dat gratis naar Win10. Omdat je geen gpu in dit systeem hebt kun je ook op de voeding fors besparen. Je zou ongeveer op de helft van je huidige model moeten mikken, plusminus 350W. Dat is zonder gpu al ruim!

Dat gezegd hebbende denk ik dat de meeste winst voor het totale systeem juist een gpu zal zijn.

hier staan niet mijn pc onderdelen!

• jeronimo
  • Registratie: September 2003
  • Nu online
Heeft Photoshop geen support voor CUDA/OpenCL? Daarmee zou je een deel van de load kunnen verschuiven naar je CPU. Je zult dan wel moeten kijken of de taken je je het meeste uitvoert daar wel voordeel van hebben. Het toevoegen van een GPU kan dan voordelig zijn.

Wel denk ik dat bezuinigen op je voeding niet verstandig is. Koop altijd het beste wat je je kunt veroorloven. De Cooler Master GM G650M gaat voor €73,=, een Seasonic S12G 450W voor €75,=

Verwijderd

Moederbord is niet geweldig. Een H97 op een erg uitgekleed bord. Een B85 Pro4 is imo een betere en iets goedkopere keuze.
Voeding kan veel lichter en wat goedkoper. Een gold voeding lijkt mij wat overdreven met jou budget, een Antec VPF 350w zou in dit geval een uitstekende keuze zijn.
Een nVidia GTX 750Ti gpu zou de prestaties van Ps zeker boosten. Dan komt er wel ongeveer €130,- bij. Een 350w voeding is ook voldoende bij gebruik van deze gpu.
Als cpu koeler zou je een Gelid Tranquilo rev2 kunnen nemen. Is ruim voldoende voor een non k cpu en stil genoeg.

• jigalvh
Verwijderd schreef op dinsdag 25 augustus 2015 @ 07:32:
Moederbord is niet geweldig. Een H97 op een erg uitgekleed bord. Een B85 Pro4 is imo een betere en iets goedkopere keuze.
'k Heb de specs erbij gezocht van de fabrikant:
http://www.asrock.com/mb/...rsary/?cat=Specifications
http://www.asrock.com/mb/...0Pro4/?cat=Specifications

Kun je uitleggen op welke manier dat B85 bord beter is? Ik ben echt niet genoeg thuis in wat er allemaal op een moederbord rondspookt. Qua prijs scheelt het echt niets (de B85 is zelfs 5 hele centen duurder ;) ) maar tegen een beter bord voor dezelfde prijs zeg ik natuurlijk geen "nee".
Voeding kan veel lichter en wat goedkoper. Een gold voeding lijkt mij wat overdreven met jou budget, een Antec VPF 350w zou in dit geval een uitstekende keuze zijn.
De user reviews zeggen dat hij nogal lawaaiig is, maar ik kan zeker hier een wat lichtere voeding inzetten.
Een nVidia GTX 750Ti gpu zou de prestaties van Ps zeker boosten. Dan komt er wel ongeveer €130,- bij. Een 350w voeding is ook voldoende bij gebruik van deze gpu.
Vanwege alle opmerkingen hierover ben ik op zoek gegaan naar wat in Ps gebruik maakt van GPU features en dat is niet echt veel. Van de lijst zijn er bijzonder weinig dingen die we veel gebruiken, maar misschien dat ik deze rond Kerst naar binnen smokkel :-)
Als cpu koeler zou je een Gelid Tranquilo rev2 kunnen nemen. Is ruim voldoende voor een non k cpu en stil genoeg.
Da's weer een tientje bespaard.

Verwijderd

De B85(M) Pro4 bord heeft een betere netwerk- en audiochip dan de H97 Anniversery. De mATX uitvoering van de B85 Pro4 is een € of 7 goedkoper dan de ATX versie.

• jigalvh
Leijenaar schreef op maandag 24 augustus 2015 @ 23:21:
Op welk niveau wordt Ps gebruikt en gaat het gebruik met oog op de toekomst nog veranderen.
Af en toe een creatieve uitspatting, maar meestal is het foto's uitzoeken voor publicatie, croppen, kleurcorrectie en soms wat retoucheren van ongewenste objecten in beeld.
Koop Win8 en upgrade dat gratis naar Win10.
Goeie! Daar zal wel een leuke aanbieding uit te halen zijn.

• Leijenaar
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 25-10-2022
Zoals al eerder aangegeven en je zelf ook hebt opgezocht maakt Ps weinig gebruik van GPU. Bekijken of de GPU features overeenkomsten met je veelgebruikte handelingen hebben is verstandig.
Toch is het raadzaam om een GPU te nemen. Ps gebruikt de gpu het meeste bij het inzoomen van afbeeldingen. Continu zoomen vereist open GL.
Inzoomen lijkt mij iets dat de meeste Ps gebruikers met regelmaat doen. Ook enkele standaard bewerkingen zoals oa. blur gebruiken gpu.

Daarnaast zal je systeem overall ook beter worden met een gpu. helemaal als je (zij het sporadisch) een game gaat spelen.
Je kunt altijd de IGPU uitproberen en eventueel later een gpu aanschaffen indien nodig. Let dan wel op het wattage van de psu. ipv 350W. zou ik dan 450W. nemen. Ik zie dat je momenteel nog 650W. hebt staan wat echt overdreven veel is voor de huidige setup.

hier staan niet mijn pc onderdelen!

• jigalvh
Na diverse configuraties doorgerekend te hebben ben ik op onderstaand lijstje uitgekomen. Zojuist bij afuture besteld voor EUR 765. Eerst maar eens zonder GPU proberen hoe deze moderne hardware bevalt. Extra optische drive erbij voor installatie en later eens proberen hoe het gaat met branden met twee branders tegelijkertijd (eigen foto's, niets illegaals).

Dank voor alle bijdragen die me aan het denken hebben gezet!

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5-4460 Boxed€ 179,70€ 179,70
1ASRock H97 Anniversary€ 68,95€ 68,95
1Toshiba DT01ACA300, 3TB€ 86,-€ 86,-
1Zalman Z1€ 29,-€ 29,-
1Microsoft Windows 10 Home EN 64bit OEM€ 100,-€ 100,-
1Scythe Mugen 4€ 34,-€ 34,-
1Crucial Ballistix Sport BLS2CP8G3D1609DS1S00CEU€ 79,-€ 79,-
1LG GH24NSB0 Zwart€ 14,25€ 14,25
1Cooler Master GM G450M€ 52,50€ 52,50
1Crucial BX100 250GB€ 82,95€ 82,95
Bekijk collectie