Externe SSD voor virtuele machines

Pagina: 1
Acties:

• KRAI.7
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 08:36

KRAI.7

Bwoah...

Topicstarter
Beste Tweakers,

Omdat ik aankomend schooljaar veel met VM's aan de gang moet en eigenlijk iets te weinig opslagcapaciteit heb (256GB SSD) ben ik aan het kijken naar een externe SSD. Mijn grootste vraag is eigenlijk: zijn de prestaties hiervan voldoende voor een redelijk soepele werking van virtuele machines? De betreffende VM's worden: Linux (verschillende versies), Windows Server 2012 (R2?) en Windows 10. Ik heb zelf de Samsung T1 250GB op het oog vanwege het compacte formaat, redelijk hoge snelheden en de betaalbaarheid.

Moet zeggen dat hier niet heel veel over te vinden is op internet, enkel mensen die het wel icm gebruiken maar kan nou niet echt uitgebreide meningen erover vinden....

Ga het gebruiken icm mijn huidige rMBP 13 inch met Parallels Desktop 11.

Alvast bedankt! :)

Mvg,

Marco

P.S. Moet zeggen dat ik eigenlijk geen idee heb in welke categorie dit nou geplaatst moet worden. 8)7

[ Voor 6% gewijzigd door KRAI.7 op 24-08-2015 21:28 ]

• crypt0rr
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 13-12 17:39
Het zou in principe naar behoren moeten werken omdat de snelheid van de Samsung T1 prima is voor het draaien van Virtuele Machines, mits je deze aansluit op USB 3.0

Ga je meerdere virtuele machines naast elkaar tegelijk draaien?

AdGuard Home

• KRAI.7

KRAI.7

Bwoah...

Topicstarter
Hij wordt idd aangesloten op een USB 3.0 aansluiting, en ik zal wel meerdere virtuele machines tegelijk gaan draaien, hoeveel dit er zijn weet ik helaas nog niet...

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 16-12 22:31

The Eagle

I wear my sunglasses at night

SSD's en VM's gaat prima samen. Alleen: als je die van externe schijf wilt draaien moet je wel iedere keer zorgen dat dat ding aangekoppeld is. Je zou niet de eerste en ook niet de laatste zijn die de VM om zeep helpt doordat de hypervisor hem niet kan vinden ;)

Wat ik zelf altijd gedaan heb: Gewoon een 1TB 7200rpm eSATAp / USB3.0 schijfje naast mijn ingebouwde SSD. EN als ik hem nodig had, kopieerde ik de directory zodat de hypervisor hem weer kon vinden. ZO groot zijn VM's nou ook weer niet. Basic windows is ook maar 25GB ofzo, kun je dr makkelijk 5 van hebben. En met 1TB schuif je zo heen en weer :)

Ik zou ze echter hoe dan ook niet vanaf externe disk willen draaien. Dan liever kopieren.

[ Voor 7% gewijzigd door The Eagle op 24-08-2015 22:03 ]

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

• KRAI.7

KRAI.7

Bwoah...

Topicstarter
True heb je opzich gelijk in, heb alleen m'n MacBook ook al in BootCamp met Windows 10 staan + andere data op m'n SSD, dus of ik moet even uitzoeken of ik die BootCamp partitie wel daadwerkelijk nodig heb, of ik moet kijken naar jouw oplossing idd.

Snap alleen je stukje over Hyper-V niet helemaal, zou je dat kunnen uitleggen?

• dcm360
  • Registratie: December 2006
  • Niet online

dcm360

Moderator Discord

HD7767 powered

Volgens mij noemt hij geen Hyper-V? Een hypervisor is de generieke term voor de software die de virtualisatie regelt.

VM's draaien vanaf een externe schijf kan overigens wel aardig naar mijn ervaring. Mijn ervaring met een 7200rpm-schijfje via USB2.0 is dat het niet heel erg vlot is, maar ook niet tergend langzaam. Een externe SSD via USB3 gaat vast niet tergend langzaam zijn dus.

• crypt0rr
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 13-12 17:39
dcm360 schreef op maandag 24 augustus 2015 @ 22:26:
Volgens mij noemt hij geen Hyper-V? Een hypervisor is de generieke term voor de software die de virtualisatie regelt.

VM's draaien vanaf een externe schijf kan overigens wel aardig naar mijn ervaring. Mijn ervaring met een 7200rpm-schijfje via USB2.0 is dat het niet heel erg vlot is, maar ook niet tergend langzaam. Een externe SSD via USB3 gaat vast niet tergend langzaam zijn dus.
De door TS aangegeven hypervisor is inderdaad geen Hyper-V, dit is namelijk Parallels Desktop 11(betaald pakket).

Inhakend op je reply @marcovk ; Je kan meerdere virtuele machines naast elkaar tegelijk starten met de externe SSD, alleen zal dit ten kosten gaan van de performance van de machines. Ga je op 1 systeem veel disk resources gebruiken dan zal je dit merken in de snelheid van de andere virtuele machines, echter zal dit niet zorgen voor een onwerkbare situatie.

Probleem met het niet vinden van locaties op een externe schijf heb ik onder OS X nog nooit meegemaakt, wel onder Windows i.v.m. schijfletters die wel eens kunnen wijzigen. Hier verwacht ik dan ook geen problemen.

AdGuard Home

• dcm360
  • Registratie: December 2006
  • Niet online

dcm360

Moderator Discord

HD7767 powered

Mijn ervaring is overigens dat als een schijf van een VM niet gevonden kan worden, dat de hypervisor dan een beetje gaat mopperen (een foutmelding geeft), en niet meer dan dat. Kwestie van kijken wat de oorzaak is, het probleem oplossen (schijf aansluiten, config wijzigen) en nogmaals starten: geen probleem verder.

Wat wel heel erg vervelend kan zijn is de schijf per ongeluk loskoppelen terwijl er een VM van gestart is. Dat kan de disk image van een VM dusdanig beschadigen dat de VM niet meer te starten is.

• KRAI.7

KRAI.7

Bwoah...

Topicstarter
Sorry, foutje over Hyper-V en hypervisor...

Het enige wat ik me nu nog afvraag is: ik snap niet helemaal wat Hyper-V nou precies inhoudt, ik lees er veel over en vandaag op school kwam het ook even voorbij, maar als ik bijvoorbeeld Windows 10 draai in Parallels 11 kan ik Hyper-V niet aanzetten omdat het al aanstaat en gebruikt wordt door de VM zelf, dan zou ik dus Nested Virtualization moeten inschakelen maar dat zie ik ook niet... Heb ik dit uberhaupt nodig? Of werkt dit nog niet met Windows 10? Edit: al aan kunnen zetten door naar de config.pvs in de pakketinhoud van de VM te gaan en de waarde 'VirtualizedHV' van 0 naar 1 te zetten. :) Nu kan ik Hyper-V gewoon aanzetten!

En de situatie zou bijvoorbeeld zijn: VM van Windows Server 2012 R2 draait bijvoorbeeld van de externe SSD, als ik dan weg moet ivm pauze of einde vd les kan ik hem gewoon afsluiten of suspenden, afkoppelen en als ik weer verder wil gewoon in omgekeerde volgorde? Of kan dit dan niet, moet ik hem zeg maar vanaf het moment dat m'n rMBP opstart al aangesloten hebben?

Sorry voor de vele vragen, maar ben op gebied van virtualisatie eigenlijk nog een beetje nieuw...

[ Voor 8% gewijzigd door KRAI.7 op 25-08-2015 13:18 ]

Pagina: 1