overstap van windows 10 naar debian8 met xfce4 desktop

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nike
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Ik kon maar niet wennen aan windows 10.
Van de week drukte ik weer ergens op en volla, windows skype komt weer naar voren.

Gezien ik op mijn server Debian 8 draai met kvm met wat virtuele servers gisteren de overstap gemaakt op mijn desktop van windows 10 naar debian 8.

Ik heb nog een probleem maar kon deze vraag niet vinden.

Met windows kon ik met verkenner naar netwerk shares en zo een mp3 aanklikken.
Is het zo dat het vanuit linux zo niet werkt en dat je altijd eerst de share moet mounten met cifs?
Elke film of mp3 werkt dus niet zonder eerst te mounten.

voor de rest nog erg wennen.
Dingen die wel nu gelukt zijn met debian8 en xfce4 desktop:
-freerdp tool
-epson printers en scanner
-thunderbird voor de mail
-pdf viewer
-mozilla firefox!
-en ik heb wine werkend, unreal 2003 werkte!

-edit-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Room42
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
nike schreef op maandag 24 augustus 2015 @ 20:05:
Met windows kon ik met verkenner naar netwerk shares en zo een mp3 aanklikken.
Is het zo dat het vanuit linux zo niet werkt en dat je altijd eerst de share moet mounten met cifs?
Elke film of mp3 werkt dus niet zonder eerst te mounten.
Ik werk dan met Ubuntu, maar daar werkt dat wel gewoon. Ik speel wel met VLC, misschien dat dat helpt. Het path wordt dan:
/run/user/1000/gvfs/smb-share:server=SERVERNAME,share=SHARENAME/PATH/Demons (Diplo Remix).mp3

"Technological advancements don't feel fun anymore because of the motivations behind so many of them." Bron

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• magistus
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 28-09 11:57
Neem aan dat je Thunar gebruikt voor filebrowsing? Net even bij een XFCE doos gespiekt en ik krijg linksonder in de filebrowser gewoon onder de kop 'Network' een optie met 'Browse network'. Misschien heb je nog wat additionele packages nodig. Zie ook http://www.debianuserforu...topic.php?f=7&t=896#p8673 en https://bugs.debian.org/cgi-bin/bugreport.cgi?bug=753159
Dus probeer het package gvfs-backends eens te installeren.

edit:

Of conform https://wiki.debian.org/DebianDesktopHowTo#Xfce
"For network browsing in the thunar file manager, install gvfs-backends and gvfs-fuse, and add your users to the "fuse" group (sudo adduser <user> fuse)."

[ Voor 21% gewijzigd door magistus op 24-08-2015 20:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FRidh
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 21:44
Als je Dolphin gebruikt (KDE) dan moet je gewoon het netwerk kunnen verkennen en direct bestanden kunnen openen. Tenminste, dat is mijn ervaring met SMB van jaren geleden...

Research is to see what everybody else has seen, and to think what nobody else has thought - Albert Szent-Györgyi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nike
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
gelukt, via vlc werkt het. moest inderdaad de gvfs backend installeren, bedankt magistus.

bij exaile geeft ie nog een error, maar bij device staat nog niks. geen driver.
We komen er wel met de overstap.

@hero:
om te proberen of wine ging werken, en unreal was het eerste. nu ik weet dat de linux installer werkl ga ik die ook proberen.
Als server heb ik al jaren goede ervaringen met debian maar als je het dan ineens op je client pc installeer kom je toch ineens een hoop tegen. Ben in ieder geval al blij dat ik mijn printer, scanner, films, en mail allemaal werkend heb.

[ Voor 86% gewijzigd door nike op 24-08-2015 21:10 ]

-edit-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 21:30

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Het punt is dus dat je ondanks GVFS direct naar SMB shares kan, de URI dan smb://server/share/muziek.mp3 krijgt. Dat kunnen de muziekspelers niet aan en moet de SMB share gemount worden naar een locatie dat wel te begrijpen is. Via de tips van magistus zal dat goed moeten gaan.

Waarom heb je Wine geïnstalleerd voor UT2003? Die heeft een native Linux installer! De classic en 2004 edities iig en die laatste is weer gebouwd op de 2003 engine.

Commandline FTW | Tweakt met mate

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FRidh
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 21:44
Ik kan mij nog iets vaags herinneren dat de UT installers niet zo goed meer werkte op hedendaagse systemen vanwege multiarch.

Research is to see what everybody else has seen, and to think what nobody else has thought - Albert Szent-Györgyi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 21:30

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Nou, dan moet je dat maar niet tegen mijn UT2004 zeggen die ik nog eens op Ubuntu had geïnstalleerd en nu nog steeds doet met Debian Unstable. Gewoon volledig 64 bit compatible. Je zal nog wel een paar packages moeten installeren, maar als je UT via een terminal opent, kom je daar vanzelf achter wat 't nog mist en met apt-file kan je die zo vinden.

Commandline FTW | Tweakt met mate

Pagina: 1