Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RazerB
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 28-09 18:48
Hallo Tweakers.

Ik heb 3 TEC1-12715 TEC dit zijn 231 watt pelieren.
Deze 3 heb ik onder mijn waterblock gedaan en worden -11 als ik de tempratuur meet met een meter (niet de cpu ,Maar de peltier)
Maar als ik 1,2 of 3 peltieren op me cpu doe maakt de tempratuur geen verschil.
Of moet ik nog een koperen plaatje tussen mijn cpu en het peltier doen?

Of hebben Jullie een beter idee?

mvg Bas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WK100
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 09:34
Zit er wel koelpasta tussen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RazerB
ja:)
heb er gouden koelpasta

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WK100
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 09:34
Hoe heb je de peltierkoeler aangesloten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 13:53
Peltiers van hetzelfde vermogen stapelen heeft geen zin.

Een peltier van 231 Watt kan 231 Watt energie transporteren. Maar gebruikt daar ook 231 Watt voor.
Je moet aan de hete kant dus 462 Watt koelen.

Als je peltiers stapelt moet je dus een peltier van 462 Watt op je 1e doen. En dan een koelsysteem dat 924 Watt kan koelen.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RazerB
@WK100 Ja ik heb ze aangeslotem

@RocketKoen Ik heb het geprobeerd met 1,2,3 peltiers ,Maar dit maakt met temps niks uit

maar heeft een koperen plaatje nut?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cheezus
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 15:53

Cheezus

Luiaard

Die -11 is zonder belasting? Controleer dan eerst eens of je peltier voeding wel voldoende is, deze zou een stuk kouder moeten worden namelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RazerB
@Cheezus ja dat is zonder belasting
Deze peltier is tocht 12volt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
RazerB schreef op maandag 24 augustus 2015 @ 19:58:
@WK100 Ja ik heb ze aangeslotem

@RocketKoen Ik heb het geprobeerd met 1,2,3 peltiers ,Maar dit maakt met temps niks uit

maar heeft een koperen plaatje nut?
Zoals ik zeg. Als je peltiers van hetzelfde vermogen gebruikt maakt het niet uit of je er nu 1 of 100 op elkaar stapelt.
Het is eigenlijk eerder slecht omdat je waterkoeling onnodig veel warmte moet afvoeren.

Als je lager dan die -11 wilt moet je 1 peltier kopen met een hoger vermogen

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RazerB
@rocketKoen ik haal -11 met 3 peltiers maar op internet stond als je met hetzelfde peltier ook - 11 kon halen maar dan met 1 peltier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
RazerB schreef op maandag 24 augustus 2015 @ 20:13:
@rocketKoen ik haal -11 met 3 peltiers maar op internet stond als je met hetzelfde peltier ook - 11 kon halen maar dan met 1 peltier
Ja, dat zeg ik....

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Nu online
Je kunt peltiers stapelen als je het temperatuur verschil wilt vergroten. Immers hebben peltiers een maximum verschil. Stapelen levert een groter totaalverschil, maar volgens mij halveert dat ook het koelvermogen. Dat is ook waarom je gestapelde peltiers kan kopen, welke een kleiner oppervlak hebben boven, en groot onder.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RocketKoen
jeroen3 schreef op maandag 24 augustus 2015 @ 22:25:
Je kunt peltiers stapelen als je het temperatuur verschil wilt vergroten. Immers hebben peltiers een maximum verschil. Stapelen levert een groter totaalverschil, maar volgens mij halveert dat ook het koelvermogen. Dat is ook waarom je gestapelde peltiers kan kopen, welke een kleiner oppervlak hebben boven, en groot onder.
Peltiers hebben geen temperatuursverschil. Ze hebben een vermogensverschil.

Een 231W peltier kan 231W aan warmte van je processor afvoeren. Gebruikt je processor maar 180 Watt? Dan wordt de overige 51 Watt gebruikt om te koelen.

Maar als je processor 231W gebruikt, dan zal het temperatuursverschil 0 zijn. En gebruikt je processor meer dan zal hij oververhit raken.

Je kan peltiers stacken. Maar dan moet de 2e peltier minimaal het vermogen hebben van de processor + de eerste peltier. De TS probeert te stacken met 3 peltiers van hetzelfde vermogen. Dat werkt niet.

Overigens is peltier koelen een enorm slecht idee. Je verdient een paar procent extra overklok ten opzichte van waterkoeling. Maar voor de kosten (peltier, isolatie en vooral je elektricieitsrekening) kun je een 2x zo snelle PC kopen.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Nu online
Maximaal 70 graden verschil volgens de datasheet.
Daarnaast is de hoeveelheid elektrisch vermogen niet gelijk aan verplaatste energie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RocketKoen
Dat temperatuursverschil is het verschil tussen de warme en koude kant. Als er op de koude kant geen warmtelast zit.

Als je -11 haalt wil dat zeggen dat de warme kan zo'n 59 graden is. Wil je lager dan die -11, dan moet je de warme kant beter koelen. Met een betere waterkoeling of een peltier die een paar stappen groter is (vaak een factor 4 of meer).

Overigens heb je verder helemaal niets aan die cijfers. Want je gebruikt een koeling niet onbelast. En de temperatuur van een peltier is heel erg afhankelijk van de warmtelast op de koude zijde.

TheS4ndm4n#1919

Pagina: 1