Waar op te letten bij spraak-speakers?

Pagina: 1
Acties:

• Baardappel
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 12:24
Ik heb de eer gekregen om voor een logopedistenkantoor speakersetjes voor de computers aan te schaffen. Een beetje kennis van geluidsapparatuur heb ik wel, maar deze mensen gebruiken hun computers voornamelijk om spraakopnames mee te beluisteren. Ik vroeg me af of iemand me advies kan geven over zaken waar ik dan extra op moet Letten bij het uitzoeken van een setje?

• Jag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 09:24

Jag

Budget? In de basis zou ik naar studio monitoren kijken.

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Het leuke van het afluisteren van spraakopnames is dat je grotendeels afhankelijk bent van de apparatuur waarmee is opgenomen. Ieder element in de geluidskring heeft zo z'n effecten op het geluid wat uiteindelijk geproduceerd wordt. Je zult dus voor een goede combi moeten gaan wanneer ook de opnames in dat kantoor worden gedaan.

Verwijderd

Studio monitoren zijn al snel goed genoeg. Die klinken in het spraak gebied al snel adequaat.
En voor details kan een (gesloten) headset ook uitkomst bieden.

• downtime
  • Niet online

downtime

Everybody lies

Baardappel schreef op maandag 24 augustus 2015 @ 19:10:
Ik heb de eer gekregen om voor een logopedistenkantoor speakersetjes voor de computers aan te schaffen. Een beetje kennis van geluidsapparatuur heb ik wel, maar deze mensen gebruiken hun computers voornamelijk om spraakopnames mee te beluisteren. Ik vroeg me af of iemand me advies kan geven over zaken waar ik dan extra op moet Letten bij het uitzoeken van een setje?
Hangt natuurlijk erg van je budget af. Gelukkig speelt spraak zich in een heel beperkt frequentiebereik af zodat je prima met compacte speakers kunt werken. Zelfs stereo is waarschijnlijk niet belangrijk (behalve om af en toe wat muziek te draaien). Eigenlijk hoef je nergens op te letten, behalve aansluitmogelijkheden, en de vraag of je actieve speakers neemt of een aparte versterker wilt gebruiken, en dan zal een gemiddelde studiomonitor al snel genoeg zijn.

Het wordt pas lastig als je dat met een budget van een paar tientjes moet doen. Dan zit je naar el-cheapo plastic speakertjes te kijken en daar komt vaak niet erg realistisch geluid uit.

• DonJunior
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 06:42
Als ik mijn mening mag geven. Zorg voor speakers waarvan je de lage tonen variabel kan instellen. Er is in mijn ogen niets irritanter dan een dreunende bass tijdens spraak. (vaak bij speaker setjes met een subwoofer erbij (2.1 of 5.1. etc)
Het is dan prettig om de lage tonen iets terug te kunnen schroeven zodat het gesprek prima te volgen blijft.
Verder voldoen volgens mij al vrij veel setjes aan je vereisten. Als er meerdere mensen samen op 1 kantoor zitten zou ik zoals hierboven ook wordt aangegeven inderdaad voor een koptelefoon oplossing gaan ipv speakers.

*sowieso

• downtime
  • Niet online

downtime

Everybody lies

DonJunior schreef op dinsdag 25 augustus 2015 @ 15:21:
Als ik mijn mening mag geven. Zorg voor speakers waarvan je de lage tonen variabel kan instellen. Er is in mijn ogen niets irritanter dan een dreunende bass tijdens spraak. (vaak bij speaker setjes met een subwoofer erbij (2.1 of 5.1. etc)
Gewoon stereosetje zonder subwoofer kopen. Een subwoofer is voor deze toepassingen alleen maar een storende factor waar je dan ook nog voor betalen moet. En kleine speakers dempen lage tonen van nature, omdat lage tonen een forse klankkast nodig hebben.

Verwijderd

Center speakers op een versterker
Center speakers zijn gemaakt om de stem duidelijk te laten klinken in een film
Pagina: 1