Externe Hardeschijf verwijdert bestanden uit zichzelf

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shadow343
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 06-11-2024
Jongens,

Ik ben momenteel zwaar in paniek. Ik ben net 2 dagen terug van vakantie en heb al mijn gopro bestanden gebackupped op mijn externe seagate hardeschijf.

Nu wou ik alles op mijn pc zetten en het viel me al op dat hij een aantal bestanden corrupt achterliet (ik kon ze niet openen) als ik hem aansloot op mijn telefoon kon ik ze wel openen. Ik dacht ik ga ze kopieëren naar mijn sd kaart via mijn telefoon en dan zet ik ze dan wel op mijn pc. Opeens diende er zich een schrijffout aan en kon ik verder niks meer. Ik sloot mijn hardeschijf aan en de bestanden konden niet meer geopend worden vanaf dag 5 (de rest van de dagen waren gebackupped) Als ik ze probeerde te kopieëren gaf mijn pc de melding dat het bestand er niet meer was. Vervolgens opende ik wederom de mapjes dag 5/dag 6 etc tot dag 9 en opeens waren al deze dagen volledig leeg. Het rare is dat de overige dagen wel gewoon er staan( ook de bestanden). Wat moet ik doen???

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Nu online

br00ky

Moderator Harde Waren
Als je ze gebackupped hebt, kan je ze toch weer opnieuw van de originele source halen?

Verder is je verhaal behoorlijk warrig. Welke OS hebben we het over? Die schijffout, wanneer trad dat precies op? Staan ze nog wel goed op de sd kaart?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 15758

Begin eens met de SMART gegevens. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shadow343
Excuus zit helemaal vol met stres dus heb het gehaast getypt.

Ik heb een 64gb kaartje in mijn gopro nu had ik deze tip gekregen om heb te backuppen via een USB OTG kabel door middel van mijn android telefoon. Dus ik doe het SD kaartje van mijn Gopro in mijn telefoon en sluit deze aan op de hardeschijf wat ik elke dag gedaan heb. Ik heb hierdoor elke dag mijn SD kaartje geleegd om de gopro dus vers te kunnen gebruiken voor de volgende dag.

Vandaag had ik de hardeschijf aangesloten op mijn PC. Nu begon ik de bestanden vanaf dag 1 mooi te kopieëren en dat lukte. Nu zag ik dat een aantal JPEG bestanden niet geopend konden worden ik opende deze jpeg bestanden via mijn telefoon en toen deden ze het wel. Ik dacht dus ik ga mijn externe hardeschijf aansluiten aan mijn telefoon en dan backup ik ze wel via mijn SD-kaart om deze vervolgens in mijn PC te doen en daar op te slaan. Nu was het backup proces tot dag 5 bezig en gaf hij een schrijffout weer op mijn telefoon (welke precies ik heb geen idee ik kan dat niet meer terugzien) Zodra ik op annuleer drukte en de hardeschijf in mijn PC heb aangesloten stonden de bestanden er nog. Toen ik hem wou kopieëren vanaf mijn hardeschijf gaf mijn PC aan dat hij het pad niet kon vinden. Na hem nogmaals aangesloten te hebben op mijn PC waren de bestanden vanaf dag 5 tot 9 allemaal weg. Alleen de mapjes staan er nog de JPG en MP4 bestanden zijn allemaal weg. Ik heb trouwens nog wel het idee dat ze er ergens staan als ik namelijk op eigenschappen van de hardeschijf druk staat er 35gb in gebruik terwijl het betreffende mapje (vakantie turkije 2015) aan geeft 4.07gb en dat zullen de bestanden zijn van dag 1 tot 4.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

ik doe het SD kaartje van mijn Gopro in mijn telefoon en sluit deze aan op de hardeschijf
Je sluit een SD-kaart aan direct op de externe hardeschijf? Dat is voor het eerst dat ik dit hoor. Kun je aangeven hoe je dit precies doet? Foto van dat kabeltje? Want dit is heel vreemd.

Normaliter zet je via je computer de bestanden van een disk (SD kaart) over naar een andere disk (Externe schijf). Dat gaat dan via de computer, niet via een kabeltje direct naar de hardeschijf dat zou heel vreemd en afwijkend zijn. Mogelijk dat als dat echt zo is, hierbij ook dingen fout kunnen gaan.

Voordat je nu iets doet met je hardeschijf, raad ik je sterk aan om eerst de SMART gegevens veilig te stellen. Lees hiervoor het Check je SMART topic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LordSinclair
  • Registratie: Oktober 2014
  • Nu online
Anoniem: 15758 schreef op maandag 24 augustus 2015 @ 16:20:
[...]

Je sluit een SD-kaart aan direct op de externe hardeschijf? Dat is voor het eerst dat ik dit hoor. Kun je aangeven hoe je dit precies doet? Foto van dat kabeltje? Want dit is heel vreemd.
SD kaart in de telefoon > kabeltje (USB OTG) > Externe HD

De telefoon is dus de computer.

OTG: Wikipedia: USB On-The-Go

Edit: het technisch gezien ook geen backup want de bestanden zijn verplaatst naar de HD.

[ Voor 8% gewijzigd door LordSinclair op 24-08-2015 16:26 ]

There's no need to kneel, I'm a very democratic sort of lord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kixtart
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online

Kixtart

Destruction = Improvement

[...]

...
Vanuit zijn telefoon via een OTG kabel dus :)
Wikipedia: USB On-The-Go

☻/
/▌
/ \

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shadow343
[...]

Normaliter zet je via je computer de bestanden van een disk (SD kaart) over naar een andere disk (Externe schijf). Dat gaat dan via de computer, niet via een kabeltje direct naar de hardeschijf dat zou heel vreemd en afwijkend zijn. Mogelijk dat als dat echt zo is, hierbij ook dingen fout kunnen gaan.

Voordat je nu iets doet met je hardeschijf, raad ik je sterk aan om eerst de SMART gegevens veilig te stellen. Lees hiervoor het Check je SMART topic.
Ik doe mijn SD-kaart in mijn telefoon. Vervolgens gebruik ik een USB OTG kabel om mijn telefoon aan te sluiten aan mijn hardeschijf. Hiermee kan ik via mijn telefoon alles overkopiëren (wat ook prima is gelukt en kon alles gewoon nog terug zien gisteren) Hier zijn mijn SMART gegevens:

http://uploadenfoto.nl/pi...c422e9fd4341ef743730d.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Brrrrrrrr. Dus dat betekent dat in die externe hardeschijf firmware zit die zelf een filesystem gaat benaderen en daarvan bestanden gaat plukken? OMG dit is vies en enorm foutgevoelig.... :X

Laten we hopen dat je probleem niet hiermee te maken heeft... want problemen met NTFS journal kan inderdaad datacorruptie en dataverlies betekenen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ResuCigam
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 06-05 14:18

ResuCigam

BOFH

Shadow343 schreef op maandag 24 augustus 2015 @ 16:00:
Ik ben net 2 dagen terug van vakantie en heb al mijn gopro bestanden gebackupped op mijn externe seagate hardeschijf.
Nee je hebt geen backup gemaakt want je hebt de originele bestanden weg gegooid. Dus als nu je harde schijf kapot is heb je een probleem. Een backup maken houdt in dat je een kopie maakt, dus dat je bestanden daarna op 2 plekken staan. Als er dan een harde schijf kapot gaat kan je ze van de andere halen.

We do what we must because we can.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shadow343
Anoniem: 15758 schreef op maandag 24 augustus 2015 @ 16:25:
Brrrrrrrr. Dus dat betekent dat in die externe hardeschijf firmware zit die zelf een filesystem gaat benaderen en daarvan bestanden gaat plukken? OMG dit is vies en enorm foutgevoelig.... :X

Laten we hopen dat je probleem niet hiermee te maken heeft... want problemen met NTFS journal kan inderdaad datacorruptie en dataverlies betekenen.
Je moet het eerder zien dat mijn telefoon als kopieër medium is. SD kaart in telefoon, Hardeschijf doormiddel van de kabel aan de telefoon en vervolgens door middel van een file explorer alles overkopieëren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FooLsKi
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 05-05 23:42

FooLsKi

Prutz0r 4 Life

Anoniem: 15758 schreef op maandag 24 augustus 2015 @ 16:25:

Ik denk eerder andersom, Android ziet middels dat OTG-kabeltje de externe HDD als mass storage device waarop 'ie de data kan plempen.

Hoezo, ik zit je raar aan te kijken? Zo kijk ik altijd! Slijpen is niet nodig, ik prefereer de botte bijl.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shadow343
FooLsKi schreef op maandag 24 augustus 2015 @ 16:29:
[...]

Ik denk eerder andersom, Android ziet middels dat OTG-kabeltje de externe HDD als mass storage device waarop 'ie de data kan plempen.
Precies dit!
ResuCigam schreef op maandag 24 augustus 2015 @ 16:27:
[...]

Nee je hebt geen backup gemaakt want je hebt de originele bestanden weg gegooid. Dus als nu je harde schijf kapot is heb je een probleem. Een backup maken houdt in dat je een kopie maakt, dus dat je bestanden daarna op 2 plekken staan. Als er dan een harde schijf kapot gaat kan je ze van de andere halen.
Oke in dat geval inderdaad. Maar de bestanden van dag 1 tot 4 staan er nog wel op.. de rest blijkbaar niet en verder doet mijn hardeschijf het nog. Is er nog hoop? haha

[ Voor 18% gewijzigd door Shadow343 op 24-08-2015 16:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Je SMART is in orde. Je kunt een filesystem check doen (chkdsk) - echter kan het zijn dat daarbij ook dataverlies plaatsvindt. Als je data echt enorm belangrijk is, eerst een 1:1 kopie maken voordat je ook maar iets met je externe schijf doet.
Je moet het eerder zien dat mijn telefoon als kopieër medium is. SD kaart in telefoon, Hardeschijf doormiddel van de kabel aan de telefoon en vervolgens door middel van een file explorer alles overkopieëren.
Het probleem is dat een filesystem een belangrijk en foutgevoelig iets is. De minste fout in een filesystem-implementatie, en je kunt gigantisch veel data verliezen. Als ik het goed begrijp, is de firmware van de schijf zelf degene die de NTFS-filesystem opent en hier wijzigingen aan brengt, en niet Windows middels ntfs.sys - zoals het hoort.

Linux en BSD hebben al jaren NTFS emulatie, waarbij iets van een decennium alleen read-only toegang werd aangeboden. En zelfs nu hebben de meeste implementaties de journal nog niet geïmplementeerd. Soms moet je dan de disk even in Windows aankoppelen zodat deze de schade kan repareren, voordat je deze weer in Linux/BSD kunt gebruiken zonder dataverlies. Dat is het niveau van 15 jaar ontwikkeling ongeveer. En de firmware in jouw hardeschijfje pleurt gewoon wat data op het NTFS-filesystem en dan hopen dat het goed gaat? Dat doe je alleen met onbelangrijke data IMO.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shadow343
Anoniem: 15758 schreef op maandag 24 augustus 2015 @ 16:31:
Je SMART is in orde. Je kunt een filesystem check doen (chkdsk) - echter kan het zijn dat daarbij ook dataverlies plaatsvindt. Als je data echt enorm belangrijk is, eerst een 1:1 kopie maken voordat je ook maar iets met je externe schijf doet.

[...]

Het probleem is dat een filesystem een belangrijk en foutgevoelig iets is. De minste fout in een filesystem-implementatie, en je kunt gigantisch veel data verliezen. Als ik het goed begrijp, is de firmware van de schijf zelf degene die de NTFS-filesystem opent en hier wijzigingen aan brengt, en niet Windows middels ntfs.sys - zoals het hoort.

Linux en BSD hebben al jaren NTFS emulatie, waarbij iets van een decennium alleen read-only toegang werd aangeboden. En zelfs nu hebben de meeste implementaties de journal nog niet geïmplementeerd. Soms moet je dan de disk even in Windows aankoppelen zodat deze de schade kan repareren, voordat je deze weer in Linux/BSD kunt gebruiken zonder dataverlies. Dat is het niveau van 15 jaar ontwikkeling ongeveer. En de firmware in jouw hardeschijfje pleurt gewoon wat data op het NTFS-filesystem en dan hopen dat het goed gaat? Dat doe je alleen met onbelangrijke data IMO.
Dat wist ik verder niet. Ik zag het op het gopro forum hier op tweakers en dacht dat is handig omdat ik geen laptop wou meenemen. Maar wat geeft die 35gb die in gebruik is aan op mijn hardeschijf? Zijn dat mijn bestanden die nu weg zijn of?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kixtart
  • Niet online

Kixtart

Bij OTG moet je ook nog support hebben voor NTFS inderdaad. ES File Explorer is een bekende en goede file explorer die dit bijvoorbeeld ingebakken heeft. Er is geen firmware nodig op de HD zelf voor OTG.

☻/
/▌
/ \

Acties:
  • 0 Henk 'm!

FooLsKi schreef op maandag 24 augustus 2015 @ 16:29:
Maar je kunt geen bestanden op een opslagapparaat opslaan. Je slaat bestanden op op een bestandssysteem, en dat bestandssysteem staat op een opslagapparaat. En dat is het hele probleem: iets moet buiten Windows om het NTFS-filesystem benaderen, en dat betekent dus dat je een 'nepimplementatie' van NTFS moet hebben. Het is zeker niet uitgesloten dat hierin bugs zitten die dataverlies veroorzaken. Het verdwijnen van bestanden is zeker een symptoon wat zich voor zou kunnen doen in zo'n geval, waarbij de 'nepimplementatie' van NTFS niet goed genoeg is versus het origineel (ntfs.sys).

Bij filesystems zoals FAT is dit veel minder een probleem, omdat dit geen journaal heeft en heel simpel is - vandaar ook alle beperkingen en gevoeligheid voor dataverlies - er is geen enkele bescherming aanwezig.
Kixtart schreef op maandag 24 augustus 2015 @ 16:36:
Bij OTG moet je ook nog support hebben voor NTFS inderdaad. ES File Explorer is een bekende en goede file explorer die dit bijvoorbeeld ingebakken heeft. Er is geen firmware nodig op de HD zelf voor OTG.
Het kan zijn dat ik het nog steeds niet goed begrijp, maar wie of wat zit nu aan het NTFS filesystem op de hardeschijf? Er wordt data van de SD-kaart naar de externe schijf gekopiëerd. Dat betekent dat er iets moet zijn wat het NTFS-bestandssysteem snapt en hiermee gaat rommelen. Aangezien dit los van je computer en dus Windows' ntfs.sys gebeurt, betekent dit een firmware-achtige implementatie van NTFS. Meestal worden dergelijke implementaties alleen in read-only mode ondersteund - en met goede redenen. Maar als deze implementatie ook wijzigingen aanbrengt aan het NTFS-bestandssysteem, dan vrees ik voor de mogelijke bugs in deze implementatie. Dat zou in elk geval zijn klacht goed kunnen verklaren, vrees ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waah
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 00:28
Is de sd-kaart zeker weten goed? want bij "neppe" sd-kaarten geeft die bijvoorbeeld 64gb aan, maar is die maar 8gb. De camera blijft schrijven, maar hij overschrijft gewoon die 8gb van daarvoor.

Als je hiervoor nooit problemen had met de kaart, heb ik niks gezegd....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kixtart
  • Niet online

Kixtart

@CiPHER: De telefoon regelt dit met onboard NTFS support of via een file explorer.
In geval van TS is het goed mogelijk dat er wat fout is gegaan, want de NTFS support is beta zo te zien: Google Play: USB plugin for Total Commander
- copying/moving can unexpectedly stop in background mode;
- unstable work with card readers. Using a shorter cable for connection may eliminate this issue.

Aangezien er een plugin voor ntfs voor total commander is ga ik er vanuit dat deze nog niet out of the box werkt.
Nu was het backup proces tot dag 5 bezig en gaf hij een schrijffout weer op mijn telefoon (welke precies ik heb geen idee ik kan dat niet meer terugzien) Zodra ik op annuleer drukte en de hardeschijf in mijn PC heb aangesloten stonden de bestanden er nog.
Ik denk zelf dat het hier mis is gegaan. Een of andere fout bij kopieren kan vanalles zijn, zelfs dat de kabel bijvoorbeeld kort niet goed aangesloten was of power-loss. Bij het openen kan het zijn dat het 'lijkt' dat de files er zijn, maar dus alsnog niet volledig gekopieerd zijn. Eventueel dus vanwege de know bugs in total commander.

☻/
/▌
/ \

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shadow343
Kixtart schreef op maandag 24 augustus 2015 @ 16:46:
@CiPHER: De telefoon regelt dit met onboard NTFS support of via een file explorer.
In geval van TS is het goed mogelijk dat er wat fout is gegaan, want de NTFS support is beta zo te zien: Google Play: USB plugin for Total Commander
- copying/moving can unexpectedly stop in background mode;
- unstable work with card readers. Using a shorter cable for connection may eliminate this issue.

Aangezien er een plugin voor ntfs voor total commander is ga ik er vanuit dat deze nog niet out of the box werkt.

[...]

Ik denk zelf dat het hier mis is gegaan. Een of andere fout bij kopieren kan vanalles zijn, zelfs dat de kabel bijvoorbeeld kort niet goed aangesloten was of power-loss. Bij het openen kan het zijn dat het 'lijkt' dat de files er zijn, maar dus alsnog niet volledig gekopieerd zijn. Eventueel dus vanwege de know bugs in total commander.
Maar hij ging juist van Externe hardeschijf naar SD kaart omdat ik zag dat van externe hardeschijf naar pc een aantal corrupte files gaf die ik met total commander wel kon openen. Wat ik dan raar vind is dat mijn hardeschijf ze zomaar weghaald. Of is er wat anders mee gebeurd? Ik ben nu recuvu aan het gebruiken maar dit duurt nog 2u voor alleen de foto's al. Hopelijk lukt het.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kixtart
  • Niet online

Kixtart

Niet per ongeluk toch 'move' gedaan tijdens ipv copy in total commander?

Voor verdere discussie:
is de HD trouwens NTFS geformatteerd? De eerste die ik erover hoorde was Cipher :)

Ik snap je verhaal inmiddels al iets beter. Misschien handiger in de toekomst om met bullets even kort samen te vatten

[ Voor 28% gewijzigd door Kixtart op 24-08-2015 17:02 ]

☻/
/▌
/ \

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Van externe hardeschijf (NTFS) naar SD kaart (met FAT of ExFAT?) ging je kopiëren? Of heb je bestanden verplaatst? In dat laatste geval schrijf je namelijk ook naar de externe hardeschijf.

Als de telefoon met Linux een plugin voor NTFS heeft, dan is dat de 'nepimplementatie' waar ik op doel. Als daar een fout in zit, kun je dataverlies op je NTFS-volume krijgen.

Je hardeschijf verwijdert geen bestanden. Je hardeschijf heeft helemaal geen weet van bestanden. Het enige dat je hardeschijf ziet zijn blokjes (sectoren) van 512 bytes of 4K. Het heeft geen weet van de inhoud hiervan, laat staan dat het zich met de inhoud zou bezighouden. Dat is niet de taak van een opslagapparaat, maar van een bestandssysteem/filesystem. En daar is het bij jou denk ik misgegaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shadow343
Kixtart schreef op maandag 24 augustus 2015 @ 16:57:
Niet per ongeluk toch 'move' gedaan tijdens ipv copy in total commander?

Voor verdere discussie:
is de HD trouwens NTFS geformatteerd? De eerste die ik erover hoorde was Cipher :)

Ik snap je verhaal inmiddels al iets beter. Misschien met bullets nog even kort samenvatten
Ja HD is NTFS geformatteerd als hij Fat was had ik total commander en de plugin niet nodig. Prima zal het even samenvatten

- Gopro SD kaart word in de telefoon gestopt
- Externe hardeschijf (NTFS) wordt door middel van OTG USB kabel aangesloten op de telefoon
- Note 4(android) ziet harde schijf als opslag door total commander en haar plugin
- Door total commander alles bestanden van de SD kaart met MOVE(verplaats) naar de hardeschijf
- Externe hardeschijf gaf corrupte files op de pc terwijl deze op de telefoon prima vertoont werden
- Het kopieër proces dit keer omgekeerd en alles van hardeschijf door middel van de OTG naar SD kaart gekopieërd
- Deze gaf een schrijffout bij dag 5
- Externe hardeschijf aangesloten op de PC en bestanden werden nog weergeven maar konden niet geopend worden. Vervolgens was alles van dag 5 tot dag 9 weg.

Misschien is dit wat duidelijker. Bedankt alvast allemaal!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Dus je hebt met een vreemde implementatie wijzigingen aan NTFS aangebracht, dat is zeer risicovol zeker als het om waardevolle data gaat.

Je kunt nu het beste een 1:1 kopie maken van je hardeschijf met 'ddrescue' of een soortgelijk programma, vervolgens Windows chkdsk op de gekloonde schijf loslaten en kijken welke data je kunt redden.

In het vervolg kun je wat je wilt opzich wel doen, maar mount je NTFS-volume dan read-only en dan lees je alleen (kopiëren) ipv ook schrijven (verplaatsen). Dat laatste betekent namelijk dat er ook wijzingen aan NTFS moeten worden aangebracht, en schrijftoegang naar NTFS kun je het beste exclusief door Windows laten gebeuren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kixtart
  • Niet online

Kixtart

- Externe hardeschijf gaf corrupte files op de pc terwijl deze op de telefoon prima vertoont werden
Werkte de filmpjes ook echt? Het ziet er naar uit dat ze sowieso corrupt waren bij het kopieren naar de SD en daarom je ook de schrijffout kreeg.

De beste is om nu te proberen om je data terug te krijgen, zoals CiPHER als zegt. In de toekomst zou ik juist niet kiezen voor NTFS ism OTG, maar om gewoon voor FAT32 te kiezen (zolang de files niet groter zijn dan 4GB)

☻/
/▌
/ \

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shadow343
Anoniem: 15758 schreef op maandag 24 augustus 2015 @ 17:09:
Dus je hebt met een vreemde implementatie wijzigingen aan NTFS aangebracht, dat is zeer risicovol zeker als het om waardevolle data gaat.

Je kunt nu het beste een 1:1 kopie maken van je hardeschijf met 'ddrescue' of een soortgelijk programma, vervolgens Windows chkdsk op de gekloonde schijf loslaten en kijken welke data je kunt redden.

In het vervolg kun je wat je wilt opzich wel doen, maar mount je NTFS-volume dan read-only en dan lees je alleen (kopiëren) ipv ook schrijven (verplaatsen). Dat laatste betekent namelijk dat er ook wijzingen aan NTFS moeten worden aangebracht, en schrijftoegang naar NTFS kun je het beste exclusief door Windows laten gebeuren.
Oke maar wat denk jij als er staat dat er 35gb in gebruik is op de schijf maar het betreffende mapje 4.07gb aangeeft. Wat is de overige 31 gb? Partitie geheugen of zullen dat mijn bestanden kunnen zijn?

Hoe kan ik trouwens het terugkrijgen op jou manier. Als ik een kopie heb gemaakt en ddrescue heb gedraaid en chkdsk uitgevoerd heb zouden die bestanden er weer op moeten staan of hoe moet ik dat zien?
Kixtart schreef op maandag 24 augustus 2015 @ 17:21:
[...]

Werkte de filmpjes ook echt? Het ziet er naar uit dat ze sowieso corrupt waren bij het kopieren naar de SD en daarom je ook de schrijffout kreeg.

De beste is om nu te proberen om je data terug te krijgen, zoals CiPHER als zegt. In de toekomst zou ik juist niet kiezen voor NTFS ism OTG, maar om gewoon voor FAT32 te kiezen (zolang de files niet groter zijn dan 4GB)
Op mijn pc waren sommige corrupt zowel filmpjes als afbeeldingen. Ik had ze bewust gekopieërd om zoiets te voorkomen. Toen ik mijn hardeschijf weer op mijn telefoon aansloot en ik opende dezelfde bestanden op mijn telefoon deden ze het prima (deze waren nog van dag 1). Daarom besloot ik om ze te kopiëren naar mijn SD kaart en toen ging het fout.

[ Voor 34% gewijzigd door Shadow343 op 24-08-2015 17:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Shadow343 schreef op maandag 24 augustus 2015 @ 17:22:
Oke maar wat denk jij als er staat dat er 35gb in gebruik is op de schijf maar het betreffende mapje 4.07gb aangeeft.
Dan denk ik dat je filesystem metadata inconsistent is geworden, doordat een nepimplementatie met zijn vuile tengels aan de NTFS metadata heeft gezeten. Dat denk ik dan. ;)
Hoe kan ik trouwens het terugkrijgen op jou manier. Als ik een kopie heb gemaakt en ddrescue heb gedraaid en chkdsk uitgevoerd heb zouden die bestanden er weer op moeten staan of hoe moet ik dat zien?
chkdsk (Check Disk) zal de NTFS metadata weer consistent met de data brengen. Dat betekent dat wat NTFS denkt te hebben opgeslagen, ook klopt met waar de data staat. NTFS heeft geen bescherming tegen corruptie, dus dat blijft een mogelijkheid. Maar zaken als dat de aangegeven ruimte niet klopt, zou hiermee verholpen moeten zijn.

In sommige gevallen krijg je bestanden in een soort 'Lost & Found' directory. In andere gevallen zullen bestanden of directories weer toegankelijk worden. Maar helaas: in de meeste gevallen zal chkdsk de data verwijderen of prunen, zodat de metadata consistent is maar je data weg. Daarom moet je ook de 1:1 backup maken, je kunt dan opnieuw beginnen met recoverytools die direct naar MFT-records zoeken en niet de NTFS metadata gebruiken. Dit is echter risicovol in de zin dat niet zeker is dat je een bestand foutloos inleest. Features als file extents kunnen hier in het bijzonder voor zorgen.

Ik zeg dus niet dat je je bestanden foutloos weer kunt terugkrijgen. Maar je data je waardevol is, dien je wel alle voorzorgsmaatregelen te treffen zodat je in elk geval het maximale kunt terugkrijgen wat mogelijk is. Daarvoor heb je dus een lege schijf van minimaal dezelfde grootte nodig, en dien je met ddrescue oid. te werken. Je externe schijf dien je zo snel mogelijk af te koppelen. Alles wat je ermee doet in een inconsistente staat, zal de zaken alleen maar verërgeren. Ik vrees voor je dat dit allang is gebeurd en de kans op volledige datarecovery vrijwel nihil is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shadow343
Oke dat is dan mooi balen. Ik ben nu bezig met Revucu en die geeft al aardig wat foto's weer die hersteld kunnen worden. Ik heb het idee dat er wel wat tussen zit. Nu zitten er ook een hoop onzin foto's tussen maar voor mijn vakantiefilmpje en de rest zal ik al blij zijn met 50% van die dagen aangezien de laatste 4 dagen voor mij het meest waardevol waren qua foto's en video's. Duimen dus maar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Recuva is inderdaad een programma dat direct naar MFT-records zoekt en zo een deel van de NTFS-metadata overslaat. Dus zodoende kun je mogelijk toch dingen terughalen die met een chkdsk-procedure niet mogelijk zijn.

Ik hoop inderdaad voor je dat je de belangrijkste dingen kunt terughalen, want ik kan me voorstellen dat dit flink balen is voor je. Wel een idee om voortaan de zaken anders te regelen. Want je had denk ik niet door dat bij gebruik van een dergelijke 'NTFS kloon-implementatie' je je data blootstelde aan grote risico's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shadow343
Anoniem: 15758 schreef op maandag 24 augustus 2015 @ 17:50:
Recuva is inderdaad een programma dat direct naar MFT-records zoekt en zo een deel van de NTFS-metadata overslaat. Dus zodoende kun je mogelijk toch dingen terughalen die met een chkdsk-procedure niet mogelijk zijn.

Ik hoop inderdaad voor je dat je de belangrijkste dingen kunt terughalen, want ik kan me voorstellen dat dit flink balen is voor je. Wel een idee om voortaan de zaken anders te regelen. Want je had denk ik niet door dat bij gebruik van een dergelijke 'NTFS kloon-implementatie' je je data blootstelde aan grote risico's.
Ik zal je inderdaad vertellen. Ik voor 4 maand terug de Gopro aangeschaft tot nu toe alleen gebruikt voor kleine dingetjes wat ik met een 64gb kaartje wel kon redden. Nu ik voor het eerst op vakantie ging ermee wou ik me laptop liever niet mee hebben en kwam op deze optie terecht. Inderdaad had ik totaal niet door wat voor risico's het met zich mee bracht. Na het getest te hebben werkte het namelijk gewoon verder. Ik hoop echt dat ik wat terug kan krijgen. Ik laat het wel weten. Bedankt in ieder geval voor jullie hulp!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VERINGTENTJE
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 02:20

VERINGTENTJE

BtC Hodler since '15

Wat als z'n externe HD als (ex)fat was geformatteerd? Had het dan wel gewoon goed gegaan, of heeft het daar helemaal niks mee te maken?

Dit komt nooit meer goed. Kale macaroni for life. ®Jaapio Verwijderd69

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Dan was het wel goed gegaan; omdat een writable FAT-implementatie veel simpeler is dan een closed source NTFS implementatie. De enige echt bruikbare NTFS implementatie is dat van Windows. Linux of via FUSE hebben ook NTFS implementaties met tegenwoordig ook schrijftoegang (niet meer read-only). Maar die implementatie mag je niet gelijkstellen aan de implementatie van Windows. In bijna alle implementaties is de NTFS journal - een veiligheidsmechanisme tegen verloren recente writes dat FAT niet heeft - uitgeschakeld. Dat betekent dat schrijven naar NTFS gevaarlijk kan zijn als de journal nog data bevat en je vervolgens de disk op Windows aansluit.

Ik krijg kriebels van dit soort dingen, omdat zonder dat de gebruiker het weet er grote risico's met diens data genomen wordt. Als de gebruiker een grote waarschuwing krijgt te zien voordat read-write access naar NTFS wordt ingeschakeld, is denk ik het grootste probleem al opgelost. Dan heeft de gebruiker de keuze om door te gaan mits het onbelangrijke data betreft, of te stoppen als diens data waardevol is en zeker wanneer er geen backup van aanwezig is.

Zoiets als wat bij Shadow343 is gebeurd, zou nooit mogen gebeuren. Softwareontwikkelaars moeten gebruikers beschermen tegen dit soort risico's. Om maar een analogie te maken: je wilt niet dat je in een vliegtuig zit en de computer daarvan opeens een blauw scherm krijgt. Je kunt bij zaken die belangrijk zijn niet bèta-technologie gebruiken. Absoluut not-done!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shadow343
Snap er echt helemaal niks van. Hij vind echt 100.000 afbeeldingen. Alleen de foto's van mijn gopro lijken wel van de aardbodem verdwenen. Ze staan er zelfs niet eens tussen onherstelbaar of niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shadow343
Heb een oplossing wellicht gevonden. Recuva over dat SD kaartje heen plaatsen hij vind nu al verschrikkelijk veel bestanden tijdens het scannen terwijl hij volledig nieuw was aangeschaft voor de vakantie. Fingers crossed

EDIT:

van dag 5 een aantal dingen hersteld voor de rest alles weg dag 6 7 en 8.. mooi klote

[ Voor 18% gewijzigd door Shadow343 op 25-08-2015 00:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• luuksnijmegen
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 05-05 22:05
Zoals hierboven aangegeven:

Is de sd-kaart zeker weten goed? want bij "neppe" sd-kaarten geeft die bijvoorbeeld 64gb aan, maar is die maar 8gb. De camera blijft schrijven, maar hij overschrijft gewoon die 8gb van daarvoor.

Welk type SD kaartje heb je? Een "echte" van Samsung of SanDisk of iets dergelijks, of eentje uit China? Ik heb met nepkaartjes veel gedoe gehad, ook verdwenen bestanden en corrupte data.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shadow343
luuksnijmegen schreef op dinsdag 25 augustus 2015 @ 13:22:
Zoals hierboven aangegeven:

Welk type SD kaartje heb je? Een "echte" van Samsung of SanDisk of iets dergelijks, of eentje uit China? Ik heb met nepkaartjes veel gedoe gehad, ook verdwenen bestanden en corrupte data.
Het sd kaartje is gewoon prima. Uit nederland gehaald en geen neppe meuk. Een samsung evo 64gb. Overigens lag de fout niet daar maar pas bij mijn externe hdd.
Pagina: 1