Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

Draadloos internet instellen op studentenkamer

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo andere forumleden!

Ik ben nieuw op dit forum en heb na 2 dagen van alles geprobeerd te hebben de strijd opgegeven. Mijn doel was - en is nog steeds - om een draadloos netwerk te creëren op mijn studentenkamer zodat ik niet alleen met mijn laptop op internet kan, maar ook met alle andere draadloze apparaten zoals telefoons/tablets/spelcomputers.

Nu heb ik in mijn bezit:
- een muur met daaraan een UTP-wandcontactdoos
- 2 netwerkkabels
- 2 (modems/routers?)
-> 1 Thomson TWG870UG
-> 1 Thomson ST780WL
- 1 laptop om alles proberen te regelen
- 1 flinke dosis geduld die bijna op is

Ik zal proberen om de situatie uit te leggen en als dit niet duidelijk genoeg is hoor ik dat graag. Naar mijn idee komt het internet centraal binnen en wordt daarna gesplitst in een aantal kabels die elk naar een aparte kamer op de gang lopen (9 kamers in totaal op de gang). Nu heb ik geprobeerd om met de handleiding die de verhuurder me heeft gegeven het een en ander in te stellen maar ik krijg het niet voor elkaar. Er is een brief met 'netwerkinstallatie gegevens' en daarop staat een statisch ip adres en andere gegevens zoals het subnetmasker en dns adressen.

In een poging om de eerstgenoemde Thomson in te stellen heb ik ingelogd op de configuratiepagina (via 192.168.0.1) en via daar de netwerkinstellingen zo ingesteld als dat het briefje voorstelt. Maar ik krijg het niet aan de praat. Voor de 2e Thomson geldt exact hetzelfde. Wanneer ik mijn laptop rechtstreeks op de wandcontactdoos aansluit is er niks aan de hand. Dan voer ik handmatig de gegevens in via het netwerkcentrum en kan ik op het internet op dit bericht te typen.

Ik hoop dat ik voldoende duidelijk ben geweest en dat iemand in staat is om mij te helpen om dit voor elkaar te krijgen!

Bij voorbaat dank ;)

• eagle00789
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 28-11 15:48

eagle00789

Est. November 2005

Beide Thompsons die jij noemt zijn Modem/routers en geen Router.
Jij hebt een apparaat nodig dat alleen router is, aangezien je een Modem/router nooit kunt inzetten als alleen router.

• diefightdie
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 00:19
--edit--
eagle00789 heeft het antwoord al gegeven. 2e post met hetzelfde is dus niet nodig

[ Voor 78% gewijzigd door diefightdie op 24-08-2015 16:06 ]

Verwijderd

Topicstarter
@eagle00789

Bedankt voor je reactie. Ik heb tijdens het surfen voor informatie voorbij zien komen dat je een modem/router in kunt stellen als access point en dan zou het moeten kunnen werken? Ik heb echter geen idee hoe dat moet.

• eagle00789

eagle00789

Est. November 2005

Verwijderd schreef op maandag 24 augustus 2015 @ 16:07:
@eagle00789

Bedankt voor je reactie. Ik heb tijdens het surfen voor informatie voorbij zien komen dat je een modem/router in kunt stellen als access point en dan zou het moeten kunnen werken? Ik heb echter geen idee hoe dat moet.
Vaak is dit wel mogelijk, echter verlies je dan alle router functies, waardoor je niet meer alles kunt doen wat jij wiilt. Je zult dus echt moeten kijken voor een router.

• diefightdie
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 00:19
Om als student niet veel geld te hoeven investeren.
2 tientjes en je bent klaar.

Goedkoop en simpel. (voor de dagelijkse internetgebruiker. voor een die-hard ICTer wellicht niet interessant)

pricewatch: TP-Link TL-WR841N

Verwijderd

Topicstarter
eagle00789 schreef op maandag 24 augustus 2015 @ 16:10:
[...]

Vaak is dit wel mogelijk, echter verlies je dan alle router functies, waardoor je niet meer alles kunt doen wat jij wiilt. Je zult dus echt moeten kijken voor een router.
En welke functies zouden dit dan zijn? En heb ik die functies wel bij het product dat diefightdie voorstelt?

• Tazzios
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 22:08

Tazzios

..

Instellen als accesspoint zal niet werken omdat er maar 1 IP adres beschikbaar is gesteld:

"Er is een brief met 'netwerkinstallatie gegevens' en daarop staat een statisch ip adres en andere gegevens zoals het subnetmasker en dns adressen.. "

[ Voor 8% gewijzigd door Tazzios op 24-08-2015 16:17 ]

• eagle00789

eagle00789

Est. November 2005

Verwijderd schreef op maandag 24 augustus 2015 @ 16:14:
[...]

En welke functies zouden dit dan zijn? En heb ik die functies wel bij het product dat diefightdie voorstelt?
Kort: Ja
Lang: Neem het antwoord van mijn collega hierboven maar gewoon serieus en bespaar je een hoop ellende door een modem te willen gebruiken als AP. :*)

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt allemaal voor jullie (zeer snelle) reacties. Ik ga dat andere product aanschaffen en laat weten of het dan wel gelukt is.

• pacificocean
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 23:13
diefightdie schreef op maandag 24 augustus 2015 @ 16:12:
Om als student niet veel geld te hoeven investeren.
2 tientjes en je bent klaar.

Goedkoop en simpel. (voor de dagelijkse internetgebruiker. voor een die-hard ICTer wellicht niet interessant)

pricewatch: TP-Link TL-WR841N
Gaat dat wel werken bij TS? Heeft de verhuurder niet al een router en krijg je dan geen router achter router configuratie dat het ook weer lastig maakt?

• Tazzios
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 22:08

Tazzios

..

pacificocean schreef op maandag 24 augustus 2015 @ 16:26:
[...]
Gaat dat wel werken bij TS? Heeft de verhuurder niet al een router en krijg je dan geen router achter router configuratie dat het ook weer lastig maakt?
Bij sommige, meestal grotere studenten huizen, krijg je 1 WANIP adres en moet dus zelf een router neerzetten indien je meerdere apparaten hebt. Gezien de verhuurder de IP settings op een brief heeft aangeleverd zal dit het geval zijn.

Verwijderd

De uitdaging zit hem in het feit dat er weinig over het netwerk bekend is. Hierdoor is het moeilijk om je te helpen met het configureren van een router.

Je kan het volgende proberen met de in het topic aangeraden TP-link router.

1. Je router moet op de volgende manier worden aangesloten en geconfigureerd.

WAN:
Je wan poort is eigenlijk je router poort. Via die poort kan data naar een ander subnet worden gestuurd. Deze poort moet je op de wandcontact doos aansluiten.

Je WAN moet dan op de volgende manier geconfigureerd worden:

1. Statisch IP
2. De door je verhuurden aangeleverde gegevens van IP adres, subnet mask, DNS servers en default gateway moeten daar worden ingevuld.

Dat was het makkelijke gedeelte. Nu moet je vervolgens je eigen subnet maken dat buiten de IP range van het netwerk van het gebouw valt.

Wat je zou kunnen doen is hier even je IP adres en subnet mask te posten en dan kunnen we op basis daarvan even verder kijken. De volgende stap is om uit te vinden of er binnen jou gebouw meerdere subnets zijn. Daarvoor zou je aan random mensen op de verschillende gangen hun IP en subnet mask kunnen vragen. Dat creert al wat inzicht in wat de netwerk configuratie is.

De andere optie is om een ander classfull IP netwerk te gebruiken. Heb je van de verhuurder een IP adres 192.168.x.x gekregen? Dan configureren we jou interne subnet met een 10.x.x.x range.

Om je eigen subnet te maken moeten er twee zaken geconfigureerd worden. Je routers LAN poort en de interne DHCP server. We gaan er even van uit dat we voor jou interne netwerk het volgende subnet gaan gebruiken. 10.1.1.0/24.

Voor de lan poort gaan we dan de volgende zaken instellen:

1. IP address: 10.1.1.1
2. Subnet mask: 255.255.255.0
3. Proxy: disabled

De volgende stap is het configureren van de DHCP server. Bij de DHCP server zal nu het volgende moeten worden geconfigureerd:

1. Start IP address: 10.1.1.2
2. End IP address: 10.1.1.254
3. Default gateway: Het ip van je lan poort dus 10.1.1.1
4. Primary en Secondary DNS: De eventuele DNS IP's die je van je verhuurder hebt ontvangen.

Eventueel zou je nog de volgende static route kunnen configureren:

Destination IP: 0.0.0.0
Subnet mask: 0.0.0.0
Default gateway: Het IP op je wan poort (de gene die je van je verhuurder hebt gekregen)

De bovenstaande configuratie zegt eigenlijk gooi alles wat buiten de bekende routes valt maar uit de wan poort.

Omdat we niks kunnen met de router aan de andere kant van de wan poort is het dus een kwestie van hopen dat die de route naar jou subnet leert.

Mocht dit allemaal als chinees voor je klinken begin dan eens met het posten van de gegevens die je van de verhuurder hebt gekregen + het aantal studentenkamers in het huis :)

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op dinsdag 25 augustus 2015 @ 13:59:
De uitdaging zit hem in het feit dat er weinig over het netwerk bekend is. Hierdoor is het moeilijk om je te helpen met het configureren van een router.

Je kan het volgende proberen met de in het topic aangeraden TP-link router.

1. Je router moet op de volgende manier worden aangesloten en geconfigureerd.

WAN:
Je wan poort is eigenlijk je router poort. Via die poort kan data naar een ander subnet worden gestuurd. Deze poort moet je op de wandcontact doos aansluiten.

Je WAN moet dan op de volgende manier geconfigureerd worden:

1. Statisch IP
2. De door je verhuurden aangeleverde gegevens van IP adres, subnet mask, DNS servers en default gateway moeten daar worden ingevuld.

Dat was het makkelijke gedeelte. Nu moet je vervolgens je eigen subnet maken dat buiten de IP range van het netwerk van het gebouw valt.

Wat je zou kunnen doen is hier even je IP adres en subnet mask te posten en dan kunnen we op basis daarvan even verder kijken. De volgende stap is om uit te vinden of er binnen jou gebouw meerdere subnets zijn. Daarvoor zou je aan random mensen op de verschillende gangen hun IP en subnet mask kunnen vragen. Dat creert al wat inzicht in wat de netwerk configuratie is.

De andere optie is om een ander classfull IP netwerk te gebruiken. Heb je van de verhuurder een IP adres 192.168.x.x gekregen? Dan configureren we jou interne subnet met een 10.x.x.x range.

Om je eigen subnet te maken moeten er twee zaken geconfigureerd worden. Je routers LAN poort en de interne DHCP server. We gaan er even van uit dat we voor jou interne netwerk het volgende subnet gaan gebruiken. 10.1.1.0/24.

Voor de lan poort gaan we dan de volgende zaken instellen:

1. IP address: 10.1.1.1
2. Subnet mask: 255.255.255.0
3. Proxy: disabled

De volgende stap is het configureren van de DHCP server. Bij de DHCP server zal nu het volgende moeten worden geconfigureerd:

1. Start IP address: 10.1.1.2
2. End IP address: 10.1.1.254
3. Default gateway: Het ip van je lan poort dus 10.1.1.1
4. Primary en Secondary DNS: De eventuele DNS IP's die je van je verhuurder hebt ontvangen.

Eventueel zou je nog de volgende static route kunnen configureren:

Destination IP: 0.0.0.0
Subnet mask: 0.0.0.0
Default gateway: Het IP op je wan poort (de gene die je van je verhuurder hebt gekregen)

De bovenstaande configuratie zegt eigenlijk gooi alles wat buiten de bekende routes valt maar uit de wan poort.

Omdat we niks kunnen met de router aan de andere kant van de wan poort is het dus een kwestie van hopen dat die de route naar jou subnet leert.

Mocht dit allemaal als chinees voor je klinken begin dan eens met het posten van de gegevens die je van de verhuurder hebt gekregen + het aantal studentenkamers in het huis :)
Het klinkt niet allemaal als chinees, maar heb het inmiddels al voor elkaar gekregen met de hierboven genoemde router. Bedankt voor alle hulp! :)
Pagina: 1