There are only two rules in life. #1. There always is a loser. #2. Don't be the loser.
http://www.dotnetperls.com/7-zip-examples
[ Voor 51% gewijzigd door Zenety op 24-08-2015 15:28 ]
Maw, kan ik een met 7-Zip gemaakte ZIP unpacken met Winzip?
Ik wil het gebruiken voor encryptie van een paar honderd gig foto's/videos om vervolgens te uploaden naar Backblaze oid, dus retentie op lange termijn is essentieel.
UPDATE: op die download pagina van 7-Zip baart het woor "beta" me wel enige zorgen:
Laatste niet-beta versie lijkt me uit 2010 te stammen.Download 7-Zip 15.06 beta (2015-08-09) for Windows:
[ Voor 20% gewijzigd door demichel op 24-08-2015 15:44 ]
There are only two rules in life. #1. There always is a loser. #2. Don't be the loser.
waaarom installer het niet gewoon. lekker proberen 7-zip is hardstikke goed.demichel schreef op maandag 24 augustus 2015 @ 15:38:
Aha, OK, dank voor de replies tot dusver! Mag ik dan aannemen dat de ZIP-archives die vb 7-Zip produceert volledig compatibel zijn met vb Winzip (ook met encryptie/splitting e.d.)??
Ok, en de retentie op korte termijn ...is die niet essentieel ? (wat heeft zit te maken met zip)Ik wil het gebruiken voor encryptie van een paar honderd gig foto's/videos om vervolgens te uploaden naar Backblaze oid, dus retentie op lange termijn is essentieel.
rar files kun je par files voor maken dat kan ik nog een beetje begrijpen
[ Voor 7% gewijzigd door Fish op 24-08-2015 15:45 ]
Met "retentie" bedoel ik dus dat er binnen pakweg 20 jaar nog software voorhanden is die die archieven kan uitlezen. Met de populaire formaten zal dat wel het geval zijn, mag ik hopen, voor meer exotische hobbyprojectjes uit verweggistan, zal dat wat moeilijke worden vrees ik. Maar ik denk, met ZIP of RAR, zit ik wel goed.Fish schreef op maandag 24 augustus 2015 @ 15:44:
[...]
waaarom installer het niet gewoon. lekker proberen 7-zip is hardstikke goed.
[...]
Ok, en de retentie op korte termijn ...is die niet essentieel ? (wat heeft zit te maken met zip)
rar files kun je par files voor maken dat kan ik nog een beetje begrijpen
PAR2s kun je toch ook voor ZIP archieven maken? Of zie ik dat nu verkeerd?
Ja. Anders zou het gebruik van ZIP ook zinloos zijn. Het is een redelijk verouderd en inefficiënt formaat met als enige echte voordeel dat het een breed ondersteunde standaard is.demichel schreef op maandag 24 augustus 2015 @ 15:38:
Aha, OK, dank voor de replies tot dusver! Mag ik dan aannemen dat de ZIP-archives die vb 7-Zip produceert volledig compatibel zijn met vb Winzip (ook met encryptie/splitting e.d.)??
Maar als je echt een "retentie" van 20 jaar wilt, kun je maar beter zelf ook testen of de ZIP's die jij maakt echt met andere programma's te lezen zijn. Het zou niet de eerste keer zijn dat programma's weigeren om een "standaard" bestandsformaat te lezen omdat ze de standaard net wat anders interpreteren.
Wat betreft die beta's, 7-Zip heeft inderdaad al jaren geen non-beta versie meer gehad. Geen idee waarom dat is. Ik gebruik zelf al jaren de laatste non-beta en daar is niks mis mee.