Herinstallatie Dell Inspiron 15R SE 7520; welke drivers DELL

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rzn
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 29-08 11:46
Hallo,

Heb zojuist een schone installatie op mijn laptop uitgevoerd en ik vroeg me welke drivers van de volgende pagina allemaal noodzakelijk zijn:

http://www.dell.com/suppo...-se-7520/drivers/advanced

Misschien kunnen jullie mij hierbij helpen. Ik zie namelijk iets van 10 verschillende drivers voor Wifi e.d. staan.

De laptop had eerst vanaf aankoop Windows 8 erop staan en heb er nu Windows 7 op geinstalleerd omdat hij behoorlijk traag was.

Dell levert natuurlijk altijd extra erbij, dus ik wil bij voorkeur nu alleen de benodigde drivers installeren zodat de PC niet wordt vertraagd.

Bij voorbaat dank.

[ Voor 13% gewijzigd door rzn op 24-08-2015 14:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 22:00

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Zonder verdere specificaties kunnen we je niet zeggen of je nou de Dell Wireless moet hebben, of een van de Intel die aangeboden wordt. Het is wellicht handiger om naar de Intel driver updater te gaan en daar laten scannen. Krijg je gelijk de laatste versie van je drivers die voor Intel van toepassing zijn.

Verder heb je nog een fantastische optie in Google en Apparaatbeheer. Bij dat laatste kan je van apparaten het PCI ID opvragen, die in Google gooien geeft je welk apparaat het is. Daarmee kan je dan de juiste driver zoeken en installeren.

Commandline FTW | Tweakt met mate

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 27-09 22:07

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Ondanks de goede & correcte tips van "Hero of Time", had je ook al geprobeerd Dell te pakken te krijgen via de telefoon of de chat? Dat lijkt me toch op dit tijdstip van de dag een valide optie

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rzn
Bedankt voor de input! Het is gelukt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 27-09 22:07

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

rzn schreef op dinsdag 25 augustus 2015 @ 00:58:
Bedankt voor de input! Het is gelukt.
Het zou nog fijner zijn als je wil aangeven welke drivers je nou stuk voor stuk het geinstalleerd. Dan hebben anderen met eenzelfde machine misschien ook nog wat aan dit topic als je volgende week of maand op GoT komen met dezelfde vraag.

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rzn
Ik heb zelf slechts onderstaande drivers geinstalleerd:

Network_Driver_DKFP4_WN_15.7.0.3_A06
Network_Driver_7HM70_WN_7.054.0309.2012_A02
Input_Driver_KCKT5_WN_11.3.16.1_A07
DELL_S2230MX-MONITOR_A00-00_R303587
Audio_Driver_VH0JF_WN_8.54.37.0_A03
7520_Video_Driver_7VXH5_WN_8.951.9.1000_A04

Heb de laptop na installatie verder niet meer gebruikt omdat ik normaal mijn desktop pc gebruik, maar het draadloze internet werkte in ieder geval zonder problemen na installatie.

Heb dus alleen de videokaart, audio, wifi, touchpad driver geinstalleerd als ik het goed heb.

Misschien is het voor anderen handig om het stappenplan van Hero of Time te volgen; misschien doe ik dat ook nog wel een keer mocht het ik tegen problemen ga oplopen.

[ Voor 12% gewijzigd door rzn op 25-08-2015 21:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Voor als je te 'lui' bent om alle PCI IDs te gaan opzoeken, kan je ook een Linux cd'tje/stickje maken en ermee opstarten. Dan de uitvoer van 'lspci' opslaan. Zie je ook wat er in zit. Vergeet dan 'lsusb' ook niet, in geval er nog apparatuur via USB is aangesloten (zoals vaak met bluetooth wordt gedaan).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rzn
Ik denk dat ik binnenkort maar een SSD ga aanschaffen (onderstaande) want na herinstallatie is de pc nog vrij traag. Misschien komt dit omdat ik een SSD ben gewend op mijn desktop PC. Bij aanschaf van SSD zal ik toch alles weer opnieuw moeten installeren dus dan zal ik alle handelingen wel even correct verrichten ;)

pricewatch: Crucial BX100 250GB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Als je er dan toch een SSD in gaat gooien, probeer dan eens een Linux distro op de HDD. Wie weet heb je dan weer het snelheidsgevoel terug. ;) Als je niet veel bijzonders met de laptop doet, zoals wat surfen en mailen is het een prima optie om te proberen. Kan je weer ~€90,- schelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rzn
Hero of Time schreef op woensdag 26 augustus 2015 @ 08:05:
Als je er dan toch een SSD in gaat gooien, probeer dan eens een Linux distro op de HDD. Wie weet heb je dan weer het snelheidsgevoel terug. ;) Als je niet veel bijzonders met de laptop doet, zoals wat surfen en mailen is het een prima optie om te proberen. Kan je weer ~€90,- schelen.
Kan je me uitleggen wat een linux distro is? Heb je het dan over het installeren van een ander bestuurssysteem?

De laptop gebruik ik verder voor mijn studie, films en series. Meestal sluit ik de laptop bij het kijken van series/films aan de TV aan via een hdmi kabel.

De laptop was overigens de best buy in 2013, maar heb hem na korte tijd altijd al vrij traag gevonden;
http://tweakers.net/produ...ial-edition-7520/reviews/

[ Voor 25% gewijzigd door rzn op 26-08-2015 13:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

rzn schreef op woensdag 26 augustus 2015 @ 13:10:
[...]

Kan je me uitleggen wat een linux distro is? Heb je het dan over het installeren van een ander bestuurssysteem?
Kom op, je bent toch een tweaker? Dat kan je makkelijk in Google vinden. Of nog beter, kijk 2 fora lager dan hoe je hier bent gekomen, daar staat het prachtige NOS forum met alle informatie over Linux. ;)
De laptop gebruik ik verder voor mijn studie, films en series. Meestal sluit ik de laptop bij het kijken van series/films aan de TV aan via een hdmi kabel.

De laptop was overigens de best buy in 2013, maar heb hem na korte tijd altijd al vrij traag gevonden;
http://tweakers.net/produ...ial-edition-7520/reviews/
An sich prima voor Linux, maar het is wel vreemd dat een machine na 2 jaar al 'vrij traag' wordt. Wat installeer je er allemaal op? Want mijn eerste laptop gaat nog prima mee met een 5400 rpm schijf en Windows 8.1. Je moet natuurlijk geen 10 dingen tegelijk proberen te doen, maar wellicht is 't handig om iets verder te kijken wat de traagheid veroorzaakt. Is het geheugen vol, staan er achtergrond taken veel CPU te gebruiken? Etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rzn
Hero of Time schreef op woensdag 26 augustus 2015 @ 14:07:
[...]

Kom op, je bent toch een tweaker? Dat kan je makkelijk in Google vinden. Of nog beter, kijk 2 fora lager dan hoe je hier bent gekomen, daar staat het prachtige NOS forum met alle informatie over Linux. ;)

Hehe, ben niet echt een tweaker. Bezoek enkel deze website zo af en toe om wat advies te raadplegen ;)
Ben overigens niet van plan om van windows 7 af te gaan; de laptop had eerder al windows 8, en ben nu terug naar win7 omdat ik daar gewoon mijn weg weet..

[...]

An sich prima voor Linux, maar het is wel vreemd dat een machine na 2 jaar al 'vrij traag' wordt. Wat installeer je er allemaal op? Want mijn eerste laptop gaat nog prima mee met een 5400 rpm schijf en Windows 8.1. Je moet natuurlijk geen 10 dingen tegelijk proberen te doen, maar wellicht is 't handig om iets verder te kijken wat de traagheid veroorzaakt. Is het geheugen vol, staan er achtergrond taken veel CPU te gebruiken? Etc.
Programmalijst bestaat uit:
Afbeeldingslocatie: http://s8.postimg.org/i6d05bf5h/programs.png

Het downloaden gaat overigens via utorrent overigens ook maar met 1-50kb, terwijl mijn desktop voor hetzelfde bestand download met 2.2 mb. Speedtest voor wifi is 25mb/download

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Welke uitvoering heb je genomen? Er zijn er namelijk 8. Als een van de twee 500 GB HDD versies hebt, dan heb je volgens de standaard specs maar 4 GB aan geheugen. Ook de reviews hebben 't over een langzame HDD en dat is zeer waarschijnlijk waar je last van hebt. Maar een torrent met nog geen 100 KB/s downloaden is een ander probleem dan langzame schijf. Voor een goede speedtest met torrents pak ik eigenlijk altijd een populaire Linux distro. Die heeft altijd wel veel en goede seeds.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rzn
Hero of Time schreef op woensdag 26 augustus 2015 @ 14:49:
Welke uitvoering heb je genomen? Er zijn er namelijk 8. Als een van de twee 500 GB HDD versies hebt, dan heb je volgens de standaard specs maar 4 GB aan geheugen. Ook de reviews hebben 't over een langzame HDD en dat is zeer waarschijnlijk waar je last van hebt. Maar een torrent met nog geen 100 KB/s downloaden is een ander probleem dan langzame schijf. Voor een goede speedtest met torrents pak ik eigenlijk altijd een populaire Linux distro. Die heeft altijd wel veel en goede seeds.
Heb even een screenshot gemaakt van de mail die ik nog had:

Afbeeldingslocatie: http://s9.postimg.org/njuu9ou73/specs.png

De download gaat inmiddels van 1,1 mb naar 9 kb/s. Misschien heeft het met ziggo te maken; heb op desktop afgelopen dagen ook telkens wat last van timeout van 5 sec of meer.

[ Voor 13% gewijzigd door rzn op 26-08-2015 14:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

En daar staat ook gewoon je wireless kaart op! Waarom kwam je hier ook alweer vragen welke driver je moest hebben? :+

Maar ja, die 750 GB 5400 RPM schijf is niet echt snel. Echter heb ik 3,5" schijven op 5400 RPM die sneller zijn dan m'n 500 GB 7200 RPM schijf, dus het aantal rpm zegt dus ook niets. Ga eens met resource monitor e.d. tools kijken waar je bottleneck zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rzn
Hero of Time schreef op woensdag 26 augustus 2015 @ 14:55:
En daar staat ook gewoon je wireless kaart op! Waarom kwam je hier ook alweer vragen welke driver je moest hebben? :+

Maar ja, die 750 GB 5400 RPM schijf is niet echt snel. Echter heb ik 3,5" schijven op 5400 RPM die sneller zijn dan m'n 500 GB 7200 RPM schijf, dus het aantal rpm zegt dus ook niets. Ga eens met resource monitor e.d. tools kijken waar je bottleneck zit.
Naja, het probleem is dat ik bij het openen van een map/browser/video telkens 10 seconden of meer kan wachten. Heb het gevoel dat de laptop nog beter presteerde met de oude 8.1 windows.

Het laden van een video (van mijn PC) op mijn laptop via het netwerk werkt namelijk al helemaal niet meer; misschien komt dit door het internet; maar voorheen had ik altijd geen problemen hiermee. Heb zondag nog een film gekeken zonder bufferen via mijn laptop (en de film stond op mijn PC).

Nu duurt het eerst 5 minuten voordat hij de video laadt, en dan loopt ie ook nog elke x aantal minuten vast; terwijl het ook nog om een kleiner bestand gaat (serie vs film).

Ik kijk het nog wel even af hoe het in de komende weken verloopt... en anders zal ik maar een SSD gaan aanschaffen; mocht dat geen effect hebben, kan ik het altijd nog weer doorverkopen of iets degelijks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Death1ord
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 01-10 15:41
Jouw problemen klinken toch erger dan enkel maar een trage HDD. Als je taakbeheer opent, zijn er dan sommige processen die een groot deel van de HDD resources gebruiken? Het klinkt eerder alsof iets jouw HDD voor 100% gebruikt waardoor alles sterk vertraagd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rzn
De computer reageert inmiddels al wat sneller; misschien was hij nog ergens verborgen bezig met het installeren van windows updates.

Het downloaden gaat echter niet hoger dan 20 kb/s;
heb de settings van mijn desktop pc al overgenomen; geen resultaat
laptop dichter bij router; geen resultaat;
firewall+security tijdelijk uit; geen resultaat
snelheid/upload staat beide op unlimited;

[ Voor 5% gewijzigd door rzn op 26-08-2015 17:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reepje
  • Registratie: Juni 2010
  • Niet online
De ene computer is ook meer gevoelig voor malware dan de andere.

Nu heb je, om voor mij onbekende redenen kmspico erop staan. Daar heb je verschillende versies van, en de ene echte is 2 MB. Je hebt ook een package, die is 19 MB en die package kan bestaan uit een enorme zooi malware die je computer ongelooflijk vertraagd.

Begin eens met een malware scan met bijv malwarebytes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rzn
Reepje schreef op woensdag 26 augustus 2015 @ 21:36:
De ene computer is ook meer gevoelig voor malware dan de andere.

Nu heb je, om voor mij onbekende redenen kmspico erop staan. Daar heb je verschillende versies van, en de ene echte is 2 MB. Je hebt ook een package, die is 19 MB en die package kan bestaan uit een enorme zooi malware die je computer ongelooflijk vertraagd.

Begin eens met een malware scan met bijv malwarebytes.
Het is voor office, en de gehele zooi erbij heb ik volgens mij niet geinstalleerd. Maar heb op jouw aanbeveling maar gedeinstalleerd en ik laat nu malwarebytes lopen. Heb het overigens ook op mijn desktop staan, en daar heb ik geen problemen, maar zoals je zei is de ene computer meer gevoelig voor 'malware' dan de ander. Heb inmiddels de variant van 1.3 mb gevonden (portable, v. 10.1.5), maar daar zal ik verder geen woorden aan wijden.

Update:

De laptop werkt inmiddels naar behoren; hij reageert snel en het laden van video's gaat ook weer probleemloos. Weet niet wat de boosdoener was, want malwarebytes vond zelf geen malware. Heb de troep overigens wel verwijderd.

Alleen nog proberen het uTorrent probleem te tacklen, maar daar zal ik later zelf nog wel naar googlen.

[ Voor 21% gewijzigd door rzn op 26-08-2015 23:04 ]

Pagina: 1