[Macbook Pro retina] Hoe koeler bij gebruik Windows?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijnm71
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 01-09 18:03
Iets meer dan een jaar geleden een Mac Book pro retina 15 inch gekocht, maar na een jaar proberen te wennen is het duidelijk dat OSX, Safari en ik geen vriendjes kunnen worden.

Dus om te voorkomen dat er een dure laptop ligt weg te stoffen of dat ik me erger aan OSX en Safari lijkt het mij geen slecht idee om er Windows 8 of 10 op te zetten, allemaal geen probleem met bootcamp.

Maar (nu komt de vraag), ik kijk veel filmpjes op YouTube en Vimeo, en zeker als je dat op schoot doet wordt ie erg warm (SMC geinstalleerd, maar permanent blazende fans zijn ook niet helemaal mijn ding).

In Safari gaat het nog, maar in Chrome wordt ie rustig 80/90 graden. Weet iemand of een 2014 Mac Book pro in Windows en Chrome dezelfde problemen heeft qua warm worden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nWn
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 22:06

nWn

In Geocentric Orbit

OS X heeft een stuk beter energiebeheer op een Macbook Pro. Ik herken dat Windows warmer wordt bij dezelfde taken als OS X. Misschien dat je:

1) Chrome kan installeren op OS X.
2) Parallels / VMware kan gebruiken om Windows te kunnen draaien onder OS X.

In geval van het laatste zou je filmpjes op OS X kunnen kijken, terwijl je minder belastende zaken via een VM kan doen. Helaas geen perfecte oplossingen, maar misschien een idee?

Optie 3 kan natuurlijk ook: MBP verkopen en bijv. een Dell XPS kopen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijnm71
Chrome is al geinstalleerd, niet alleen de gewone maar ook de laatste canarybuild die wat beter zou zijn maar de problemen nog niet verhelpt.

VM ware had ik nog niet aan gedacht, optie die ik eens zou moeten bekijken.

Optie 3: is niet nodig, vriendinlief zit met als een aasgier naar de pro te kijken dus die komt wel in goeie handen terecht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lothiriel
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 28-09 17:29
Ik heb ook al gemerkt dat Windows een MacBook Pro veel warmer laat worden, ja. En Chrome vreet je geheugen (en batterij), ook in OS X.

Daarom gebruik ik nu meestal Safari, al snap ik dat dat geen alternatief is voor jou. Ik denk dat het idee om Windows te virtualiseren nog het beste is. Behalve als je echt helemaal afwilt van OS X, dan is het eigenlijk maar een halfslachtige oplossing als je het mij vraagt.

Mocht je een alternatieve computer overwegen (ik weet niet wat je budget is) dan kan ik zeker de XPS 13 en de Spectre x360 aanraden :)

MacBook Air 13' M1 |  iPad mini 2022 |  iPhone 14 Pro | Watch S7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijnm71
Had eigenlijk helemaal geen andere pc in gedachte, maar die Spectre en XPS13 zien er wel erg smakelijk uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 04-07 16:30
Maar waarom kan je er eigenlijk niet aan wennen? Probeer je iets te doen waarvoor het niet gemaakt is en erger je je daar dan aan? Of is het meer een 'missende functionaliteit' probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blupmans
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 29-09 19:42
Ten eerste vind ik het bijzonder dat je er niet aan kunt wennen. Als je eenmaal een beetje door hebt hoe alles in elkaar zit werkt het echt heerlijk. Alleen al hoe je trackpad werkt met alle gestures onder osx. Niet te vergelijken met Windows...

Zelf heb ik echter ook Windows op mn macbook pro staan zodat ik af en toe even een spelletje kan spelen, en het klopt zeker dat ie onder Windows warmer wordt.
Dat komt ook omdat onder Windows altijd je videokaart wordt gebruikt ipv de igpu (mits je het model met losse gpu hebt nstuurlijk).
Wat wel helpt is om een ander energie schema te kiezen, bijvoorbeeld gebalanceerd of maximale accuduur ipv hoge prestaties. Dat maakt bij mij een enorm verschil en zorgt ervoor dat de fans gewoon stil blijven.

Toch is het aan te raden om óf te wennen aan osx, of je macbook van de hand te doen (vriendin blij maken ;) )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijnm71
Ben als systeembeheerder op DOS begonnen, helemaal uit het dak gegaan bij de eerste kleurenmonitor en daarna de eerste windows versies, denk dat het gewoon teveel in mijn hersens zit vastgeklonterd :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hoedje
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 21:47
Ik heb de titel van je topic iets verduidelijkt naar: "[Macbook Pro retina] Hoe koeler bij gebruik Windows?".

Waarschijnlijk gebruiken de sites die jij noemt onder Chrome flash voor het afspelen van de video's. Safari doet dit niet. Dat maakt een enorm verschil. Je zou dus de volgende plugin kunnen proberen: HTML5ify.

"If you get up in the morning and think the future is going to be better, it is a bright day. Otherwise, it's not."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijnm71
Dank je wel :)

YouTube is toch standaard ook naar HTML5?

[ Voor 18% gewijzigd door martijnm71 op 24-08-2015 17:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xanion
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 12-03 21:20
blupmans schreef op maandag 24 augustus 2015 @ 15:06:
Ten eerste vind ik het bijzonder dat je er niet aan kunt wennen. Als je eenmaal een beetje door hebt hoe alles in elkaar zit werkt het echt heerlijk. Alleen al hoe je trackpad werkt met alle gestures onder osx. Niet te vergelijken met Windows...
Tja, zoals jij niet snapt dat mensen er niet aan kunnen wennen, snappen anderen niet dat mensen er wel aan kunnen wennen. Ik heb nu 3 jaar een 15" Retina en destijds overgestapt van Windows naar OSX en ook gedacht van, gewoon kwestie van wennen. Maar ik wacht op een mooie Skylake laptop dit najaar en ga weer fijn terug naar Windows. Dat werkt vanaf het begin heerlijk zonder dat je alles een beetje hoeft door te hebben. En de trackpad gestures, die biedt Windows ook, dus daar hoef je niet voor bij OSX te blijven.

Wat betreft, Chrome installeer The Great Suspender eens. Dan verbruikt Chrome stukken minder energie en geheugen. (mits je tenminste altijd veel tabbladen openhoudt)

There are 10 types of people in the world: Those who understand binary, and those who don't. .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dr86
  • Registratie: September 2009
  • Niet online
had het zelfde met mn iMac 2010 windows via bootcamp er op, werkte opzich prima en vlot, maar bij iets van activiteit begon meteen alles te blazen en werd de behuizing erg heet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• supersnathan94
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 06-10 23:59
Dat komt omdat bootcamp gebruikt maakt van de dedicated GPU. Ook bij desktop werk. Je mac wordt daarmee stnadaard al een stuk warmer en er hoeft dan maar iets van CPU kracht bij te komen en dan gaat ie actief maar eens aan de slag.

• MaZo
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
nWn schreef op maandag 24 augustus 2015 @ 14:31:
OS X heeft een stuk beter energiebeheer op een Macbook Pro. Ik herken dat Windows warmer wordt bij dezelfde taken als OS X. Misschien dat je:

1) Chrome kan installeren op OS X.
2) Parallels / VMware kan gebruiken om Windows te kunnen draaien onder OS X.

In geval van het laatste zou je filmpjes op OS X kunnen kijken, terwijl je minder belastende zaken via een VM kan doen. Helaas geen perfecte oplossingen, maar misschien een idee?

Optie 3 kan natuurlijk ook: MBP verkopen en bijv. een Dell XPS kopen :)
Als er iets je Mac warm laat worden / fans laten blazen is het Chrome wel (naar mijn ervaring althans).

• nWn
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 22:06

nWn

In Geocentric Orbit

MaZo schreef op donderdag 27 augustus 2015 @ 09:09:
[...]
Als er iets je Mac warm laat worden / fans laten blazen is het Chrome wel (naar mijn ervaring althans).
Ik gebruik zelf ook vaak Chrome op een MBP (early 2015), maar heb zelden last van warmte bij gewoon browsen (kijk verder weinig filmpjes). Het lijkt dus echt daar aan te liggen.

• Bossie
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 23:27
nWn schreef op donderdag 27 augustus 2015 @ 11:24:
[...]

Ik gebruik zelf ook vaak Chrome op een MBP (early 2015), maar heb zelden last van warmte bij gewoon browsen (kijk verder weinig filmpjes). Het lijkt dus echt daar aan te liggen.
Chrome is natuurlijk een draak van een browser, wat gebeurt als je een andere browser gebruikt?

Ik heb overigens tot nu toe weinig problemen met de browser in windows 10 in bootcamp. Dm maar als ik een paar dingen moet testen op mijn rmbp15/2014.

We're just enthusiastic about what we do. -- Steve Jobs, 1985; Battle.net: Bossie#2919

• Jumpman
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 23:58
Hier gisteren Mac OS X El Capitan geinstalleerd in VirtualBox op een Windows PC. Dit werkt verassend goed! Dus als je andersom iets wilt testen op een Spectre of XPS 13 kan dit nog wel.

Nintendo Network ID: Oo_Morris_oO | PSN: Oo_Morris_oO.

Pagina: 1