Advies: Midrange gaming PC voor student (800eu)

Pagina: 1
Acties:

• Dark-Mist
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 08:57
Momenteel ben ik genoodzaakt om te werken op enkel een laptop, de HP Pavilion dv6 3170ed. Dit was in 2011 een top-of-the-line laptop qua video- en foto-bewerking. Nu, een aantal jaren verder is de laptop traag en sloom. Deze wil ik gaan vervangen door een Toshiba Chromebook 2 (CB30-b-104) of de nieuwe reeks van Dell. Hierop bespaar ik een hoop geld waardoor er budget vrijkomt voor een game pc die ook gebruikt gaat worden voor surfen, films etc. Door deze korte intro kunnen jullie mij misschien specifieker van hulp zijn :)

Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Gamen (het liefst nieuwste games @60FPS), af en toe videostreamen (Twitch), surfen, films kijken 1080p, tekstverwerken, eigenlijk allround.

Wat mag het systeem gaan kosten?
800eu, uitloop tot 850eu.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Geen, de laatste desktop pc die hier thuis staat komt uit 2003. OS heb ik al wel beschikbaar (Windows 10 Home)

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Qua hardware zat ik te denken aan de laatste generatie i3/i5, 16gb RAM. Belangrijk punt is dat de pc in de toekomst kan worden geüpgrade. Bijvoorbeeld extra ruimte voor RAM, videokaart, HDD's/SSD's noem het maar op. Beeldscherm minstens 23,8"inch, full HD, 5ms en het liefst 75Hz.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Alleen qua processor, mij persoonlijk is Intel altijd goed bevallen. Alternatieven zijn natuurlijk mogelijk als het mij ten zeerste wordt aangeraden. Ik heb namelijk ook gezien dat AMD een stuk goedkoper is en dezelfde prestaties levert?

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Grootte maakt niet uit, geluidsniveau maakt niet uit, energieverbruik maakt niet uit. Het komt eigenlijk neer op best bang for buck.

Ga je overklokken?
Nee.

Wat verwacht je van ons?
Ik heb al een lange tijd de pc markt niet meer in de gaten gehouden en de technologie gaat tegenwoordig snel. Laatste tijd wel weer kort onderzoek gedaan en daar is de volgende build uit gekomen. Wat ik verwacht is advies over hoe ik de performance nog kan verbeteren of als er bv. een goedkoper alternatief is dan hoor ik dat ook graag.

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5 4440 Boxed€ 181,30€ 181,30
1ASRock B85M Pro4€ 62,95€ 62,95
1MSI GeForce GTX 960 GAMING 2G€ 210,50€ 210,50
1Seagate Desktop HDD ST1000DM003, 1TB€ 47,95€ 47,95
1Cooler Master Elite 430 Window (fan met rode LED) USB 3.0€ 42,50€ 42,50
1LG 24M47VQ Zwart€ 129,47€ 129,47
1Sharkoon Skiller€ 14,99€ 14,99
1Sharkoon Shark Force Zwart€ 12,95€ 12,95
1Crucial Ballistix Tactical BLT2C4G3D1608ET3LX0CEU€ 51,-€ 51,-
1Samsung SH-224DB Zwart€ 14,40€ 14,40
1Antec VPF Series 450W€ 52,01€ 52,01
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 820,02

• JoepD
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 29-11 14:45
Dat is best een goede build die je hebt samengesteld. Een paar opmerkingen:

Neem wel de net wat snellere pricewatch: Intel Core i5-4460 Boxed, die ook net iets goedkoper is.

Verder zou ik ook een ATX-moederborden nemen als je ook een kast neemt waar ATX in past. Maar dat is misschien een persoonlijke keuze. In plaats van de B85M kun je dan dus de B85 nemen: pricewatch: ASRock B85 Pro4. De iets luxere maar ook iets duurdere pricewatch: Gigabyte G1.Sniper B6 of pricewatch: ASRock Fatal1ty B85 Killer zijn momenteel ook goede en populaire keuzes.

Verder heb je een TN-scherm gekozen, wat bekend staat om zijn mindere beeldkwaliteit. Mocht je bereid zijn iets kleiner te gaan, dan is een pricewatch: BenQ GW2265HM Zwart een leuke keuze.

Wat betreft de videokaart: de 960 is wel een leuk dingetje, maar met 2GB niet heel future proof als je op redelijke settings wilt gamen. Voor heel wat minder geld kun je tweedehands een R9 280X krijgen, die net wat beter is. Of voor iets meer geld kun je tweedehands een R9 290 krijgen, wat echt een veel betere kaart is.

• DaLucovic
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 15-11 22:20
Goeie volledige topicstart!

Ik heb zelf een aantal maanden geleden dezelfde overstap gemaakt; van een Acer Aspire V3-571G naar een desktop (zie kopje 'Gamedesktop') in combinatie met een Toshiba Chromebook (1).

Het eerste wat me opvalt aan je systeem is het gebrek aan een SSD, naar mijn mening kan een PC met dit budget niet zonder SSD. Goede opties zouden bijvoorbeeld MX100 256GB of de BX100 256GB. Het verschil tussen beide SSD's is klein, beiden zullen een goede aanvulling zijn op je systeem. Desnoods schaf je een 128GB versie van een van deze SSD's aan voor alleen het OS en je belangrijkste programma's. Het verschil als je alleen je OS er al op zet is al heel groot; je PC start sneller op en Windows voelt sneller aan. Mocht de aanschaf van een SSD op dit moment te duur zijn, zou ik zelfs aan durven te raden om in het begin enkel een SSD aan te schaffen en de HDD later (wanneer je SSD vol zit) te kopen.

Je toetsenbord- en muiscombinatie is trouwens sterk af te raden. Ik dacht hetzelfde; een goedkoop toetsenbordje erbij bestellen zodat je in het begin gewoon aan de slag kan en niet meteen een hoofdprijs hoeft te betalen. Na nog geen maand kocht ik alweer een nieuwe omdat ik me dood irriteerde aan de Sharkoon Skiller. Ik zeg niet dat dit setje de top is, maar de CM Storm Octane zal je in ieder geval wat irritaties besparen voor maar een tientje meer. Je muis en tobo zijn wel de dingen (net als je scherm) waar je niet op moet bezuinigen omdat je hier constant tegenaan kijkt en ook daadwerkelijk in je handen hebt.

Mocht je de rode led ventilator los willen laten, zou je ook kunnen kijken naar de goedkope, degelijke budgetkast CM N300

Ten slotte zou ik ook de i5-4460 overwegen; een paar euro goedkoper, maar wel hoger geklokt en een hogere turbofrequentie. Het verschil zou niet direct merkbaar zijn, maar voor hetzelfde geld kun je dan beter voor een hoger geklokte processor gaan. Voor de rest zit er geen/nauwelijks verschil tussen de i5-4440 en de i5-4460.

Voor de rest een mooi systeem waar je veel plezier van gaat hebben. Qua videokaart zou je nog 20 euro extra bij kunnen leggen en kijken naar de R9 380 4GB. Naast de 2GB aan extra VRAM presteert de R9 380 net een stukje beter als de GTX960, al is het meer een kwestie van Nvidia vs AMD ;)

Succes met de keuze en veel plezier met het bouwen ervan.

Review: I7 6700K - 32GB RAM - Titan X 12GB - 512GB SSD Gebruikersreview - Acer Predator G6-710 Titan X NL review door DaLucovic

• Dark-Mist
Dank voor de snelle reacties! Ik heb jullie aanbevelingen in overweging genomen en ik kom nu uit op de volgende build. Valt overigens wel iets buiten het budget.. Iemand nog een alternatief?

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5-4460 Boxed€ 177,95€ 177,95
1Gigabyte G1.Sniper B6€ 82,95€ 82,95
1Sapphire Radeon R9 380 4GB Nitro€ 232,25€ 232,25
1Cooler Master N300 (KKN1, closed)€ 35,95€ 35,95
1BenQ GW2265HM Zwart€ 127,-€ 127,-
1CM Storm Octane - Gaming Gear Combo€ 38,-€ 38,-
1Crucial BX100 120GB€ 61,95€ 61,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 921,41

Deze i5 is inderdaad een veel betere keuze, meteen even gewisseld haha. De SSD heb ik ook maar genomen omdat ik toch bereidt ben om de switch te maken voor die 60 euro. Het is dan wel maar een 120GB schijfje maar zoals je zegt voor het OS en een aantal programma's is het genoeg.

Moederbord veranderd naar een Gigabyte, zag ook dat er m.2 iets op zat (iets met SSD?). Tevens in februari gereleased dus een vrij nieuw moederbord, nice. Ik ga voor het toetsenbord en muis af op jouw persoonlijke voorkeur DaLocuvic! Ik ben benieuwd of het mij ook zal bevallen :)

Case ook overgenomen al twijfel ik nog of ik de windowed version wil van 5 euro duurder. Volgens mij zitten er dezelfde features op maar het ziet er wat leuker uit. Is het het waard?

BenQ monitor ook toegevoegd al moet ik zeggen dat de response tijd van 6ms wel kut is bij gamen, mij lijkt hoe sneller hoe beter. Overigens heb ik ook geen ervaring met een A-MVA panel, liever IPS met 5ms.

• DaLucovic
Dark-Mist schreef op maandag 24 augustus 2015 @ 16:19:
Dank voor de snelle reacties! Ik heb jullie aanbevelingen in overweging genomen en ik kom nu uit op de volgende build. Valt overigens wel iets buiten het budget.. Iemand nog een alternatief?
Als tweedehands een optie is, zou je in de Vraag&Aanbod een tweedehands GPU kunnen halen, je zou kunnen kijken naar de R9 280x/290 welke al voor 150-200 euro te vinden zijn. Sommige advertenties bieden er ook nog garantie bij!
... Ik ga voor het toetsenbord en muis af op jouw persoonlijke voorkeur DaLocuvic! Ik ben benieuwd of het mij ook zal bevallen :)
Toetsenbord en muis combinaties zijn erg persoonlijk. Ik heb het CM Storm Octane setje zelf niet gehad, maar in mijn omgeving wel positieve dingen over gehoord. Ik gebruik zelf een Steelseries 6GV2 i.c.m. Sharkoon Fireglider, maar die combinatie is iets buiten budget voor bij je systeem op dit moment. De Sharkoon Fireglider zou ik overigens ook niet aanraden, ik ben zelf ook op zoek naar een andere muis. Voortaan probeer ik Sharkoon zoveel mogelijk te vermijden.
Case ook overgenomen al twijfel ik nog of ik de windowed version wil van 5 euro duurder. Volgens mij zitten er dezelfde features op maar het ziet er wat leuker uit. Is het het waard?
Ga je de case op je bureau zetten of staat ie toch ergens onder een tafel? Als je voor het eerste antwoord kiest, zou ik een case met window nemen. Anders maakt het niet veel uit; als vrienden een blik willen werpen in mijn kast, is de kap er met twee makkelijke schroefjes zo af. Voor de rest zijn de specificaties inderdaad gelijk.
BenQ monitor ook toegevoegd al moet ik zeggen dat de response tijd van 6ms wel kut is bij gamen, mij lijkt hoe sneller hoe beter. Overigens heb ik ook geen ervaring met een A-MVA panel, liever IPS met 5ms.
Een IPS-alternatief zou de Acer G246HYL kunnen zijn. Door een leuke aanbieding (denk ik?) bij 4AllShop is deze monitor iets goedkoper dan die je zelf in je lijst had staan. Het verschil tussen 5 en 6 ms ga je overigens echt niet merken. Misschien wanneer je een pro-gamer bent die van snelle FPS-spellen zoals CS:GO houdt, dat je misschien nét die extra snelheid kan gebruiken. Ervan uitgaande dat je dat niet bent, zou ik voor een mooi IPS-scherm gaan, ongeacht of deze 5 of 6ms is. De kleuren en kijkhoeken zijn de grote voordelen en ik verwacht dat je daar meer aan hebt dan een scherm welke 1ms sneller is.

Review: I7 6700K - 32GB RAM - Titan X 12GB - 512GB SSD Gebruikersreview - Acer Predator G6-710 Titan X NL review door DaLucovic

• Johannes77
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 01-12 13:48
Misschien kan je wat meer budget vrij maken door je laptop niet te vervangen door een Chromebook, maar juist je huidige laptop te upgraden met een ssd. Nieuwe installatie van Windows10 er op en hij kan er voorlopig weer tegen aan. Voor 85 Euro heb je een 250 GB SSD op je deurmat, en heb je meteen 250 Euro extra budget, en hij is dan echt heel veel sneller dan bijna alle Chromebooks (op de Pixel van Google na). Dan is je budget voor je desktop snel zo veel ruimer dat je ook die SSD in je desktop kan

https://www.youtube.com/watch?v=nn2FB1P_Mn8

• MK_
  • Registratie: November 2013
  • Niet online

MK_

Sneller dan het licht :)

^^Dat was ik dus ook net aan het denken. HDD's worden in verloop van tijd alsmaar trager hoe voller ze geraken. Een SSD zorgt er zelfs voor dat hij sneller is als nieuw! Voor minder als 100 euro dubbel en dwars waard, 2x zoveel kostende Chromebook's zijn niet eens half zo snel.

12x SunPower X21-350-BLK @ Solar Edge SE3680H (4200Wp) | Dell Inspiron 15 7559 | OnePlus 9 Pro Stellar Black 12/256GB | Xbox Series X | LPG powered

• Powrskin
  • Registratie: November 2005
  • Niet online
120gb ssd zou ik niet meer doen, is te snel vol met de spellen van tegenwoordig.
die paar tientjes extra geven een hoop plezier extra

moederbord zou ik goedkoper doen. geen overklokbare processor, 1x videokaart en m2 zal je denk ik toch niet snel gebruiken, anders koop je die nu al wel. daarbij is dit een nutteloos m2 moederbord is niet snel genoeg en is pci-e 2 niet samen bruikbaar met m2, want draait dan op x2 en dat is voor een videokaart te weinig. m2 is leuk maar dan wel op minimaal een z97 moederbord.

qua gamen zal een 290 (niet met stock koeler :p) nog wel een grote stap zijn. misschien zoals vaker bedacht via vraag en aanbod. 7950/70 280/380 etc is ook leuk, maar 60fps 1080p kan dan niet meer op de hoogste settings.

Nukezone FTW

• GeneralX
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 10:18
Precies wat de drie Tweakers hierboven zeggen! In de 7 jaar oude laptop van mn pa met ouwe dualcore heb ik de SSD uit de link van Johannes77 gezet. Dat ding heeft een ouwe SATA-150 aansluiting, dus die bottlenecked de SSD enorm, maar zelfs dan presteert die laptop enorm veel beter in kantoortaken, zelfs vergeleken met een dikke 6-core gamebak waar slechts een traditionele harde schijf inzit. Ik zou dus kiezen om je Chromebook plan achterwege te laten en in je huidige laptop en je aankomende desktop de Crucial BX100 van 250GB te steken.
Als je namelijk de spellen niet op een SSD kunt zetten vanwege ruimtegebrek (lees: omdat je bezuinigd hebt...) dan merk je er in games helemaal niks meer van. In feite is de investering dan helemaal voor niets geweest. Ik zou je dan ook zeker aanraden om het advies van Johannes77 e.a. op te volgen, ook aangaande de Chromebook/laptop. Het is zelfs op een 7 jaar oude dualcore nog heel fijn werken als er eenmaal een SSD inzit.

[ Voor 15% gewijzigd door GeneralX op 25-08-2015 01:18 ]

• DaLucovic
GeneralX schreef op dinsdag 25 augustus 2015 @ 01:13:
Als je namelijk de spellen niet op een SSD kunt zetten vanwege ruimtegebrek (lees: omdat je bezuinigd hebt...) dan merk je er in games helemaal niks meer van. In feite is de investering dan helemaal voor niets geweest.
Ik wil wel even een nuance aanbrengen; in games ga je het verschil tussen een HDD en een SSD alleen merken in de laadtijden, niet in de fps of kwaliteit van de game. Om dan te zeggen dat de investering helemaal voor niets is geweest, vind ik wat overtrokken.

Overigens snap ik de tweakers boven me, maar een Chromebook is niet te vergelijken met een laptop + SSD, misschien als je er een lichte Linux-distributie opzet. Chrome OS werkt nou eenmaal heel prettig en is licht. Misschien dat je kunt kijken naar een tweedehands Chromebook of een goedkoper model om meer budget voor de PC vrij te maken.

• GeneralX
DaLucovic schreef op dinsdag 25 augustus 2015 @ 08:49:
[...]

Ik wil wel even een nuance aanbrengen; in games ga je het verschil tussen een HDD en een SSD alleen merken in de laadtijden
Precies dit. Uiteraard zullen alleen de laadtijden verkort worden, maar daar heb je bij games nou eenmaal heel veel van. Laden van maps, openen van inventories, gebouwen binnentreden, nieuw spelgebied binnen lopen, de wereld opnieuw laden nadat je bent gestorven, al die dingen gaan veel en veel sneller. Er zijn eigenlijk maar 2 andere toepassingen met zoveel ´laad´tijden en dat zijn audio- en videobewerking. Dat zijn imho de sterke punten van SSDs. Ik las in de topicstart niet dat de PC gebruikt zo worden voor bewerken van beeld of geluid en ik denk ook dat het budget daar wel heel krap voor is.

Mbt Chromebooks: als je inderdaad heel graag op ChromeOS wilt werken dan heb je natuurlijk geen keus, in alle andere gevallen neig ik naar een laptop+SSD. Sterker nog, als er in die laptop inderdaad een i7 zit, dan zou ik zeggen: koop een caddy en SSD en je ouwe laptop is voor 100 euro weer helemaal opgeknapt (tenzij de accu helemaal dood is en je per se op de accu wilt of moet werken).

• Dark-Mist
Allereerst heb ik de IPS monitor direct gekocht door de aanbieding, deze kon ik dus echt niet laten liggen :P Ook heb ik een 256GB SSD toegevoegd omdat iedereen het eigenlijk aanraadt (dank GeneralX en Johannes77 voor de argumenten).

De aanschaf van de Chromebook is een weloverwogen keuze en staat vast. De desbetreffende i7 is er eentje van de eerste generatie en is aan het overlijden.

Moederbord is vervangen door een Z97 Anniversary, is dit een slimme keuze?
En is de videokaart overkill, of is er momenteel een echte best bang for buck te krijgen? (mag ook duurder uitvallen evt.)

Al met al ben ik op de volgende build uitgekomen. Mochten er nog op of aanmerkingen zijn dan hoor ik het graag!

#ProductPrijsSubtotaal
1ASRock Z97 Anniversary€ 78,95€ 78,95
1Cooler Master N300 (KWN1, windowed)€ 36,95€ 36,95
1Crucial BX100 250GB€ 82,95€ 82,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 812,41

EDIT: wat meer onderzoek gedaan naar een videokaart, ben de volgende tegen gekomen:
pricewatch: EVGA GeForce GTX 960 4GB FTW ACX 2.0+
pricewatch: Sapphire R9 270X 4GB GDDR5 OC DUAL-X Boost Lite Retail
pricewatch: Asus STRIX-GTX960-DC2OC-4GD5
pricewatch: Sapphire Radeon R9 380 4GB Nitro

Welke is de beste optie?

[ Voor 7% gewijzigd door Dark-Mist op 25-08-2015 17:13 ]

Verwijderd

Moederbord is geen goede keuze. Dit is een budget overklokbordje met een mindere netwerk- en geluidchip. Neem een pricewatch: ASRock Fatal1ty B85 Killer, ziet er beter uit en is nog iets goedkoper ook.

• DaLucovic
GeneralX schreef op dinsdag 25 augustus 2015 @ 15:31:
[...]

Precies dit. Uiteraard zullen alleen de laadtijden verkort worden, maar daar heb je bij games nou eenmaal heel veel van. Laden van maps, openen van inventories, gebouwen binnentreden, nieuw spelgebied binnen lopen, de wereld opnieuw laden nadat je bent gestorven, al die dingen gaan veel en veel sneller. Er zijn eigenlijk maar 2 andere toepassingen met zoveel ´laad´tijden en dat zijn audio- en videobewerking. Dat zijn imho de sterke punten van SSDs. Ik las in de topicstart niet dat de PC gebruikt zo worden voor bewerken van beeld of geluid en ik denk ook dat het budget daar wel heel krap voor is.
Als je Windows (of welke ander OS dan ook) op de SSD installeert, merk je dit ook wel degelijk. Sowieso gaat opstarten stukken sneller, maar ook in verkenner (bij Windows dan) is er duidelijk een positief verschil t.o.v. HDD. Je zou bij wijze van spreken een 32GB SSD erin kunnen zetten alleen voor Windows en dan is het meestal al de moeite waard, op basis van mijn ervaringen dan. Verder zou ik nooit voor een 32GB SSD gaan, daar niet van. :+

Een SSD is in ieder geval meer dan laadtijden in games/photoshop/videobewerkingsprogramma's verkorten.
Dark-Mist schreef op dinsdag 25 augustus 2015 @ 17:07:

Al met al ben ik op de volgende build uitgekomen. Mochten er nog op of aanmerkingen zijn dan hoor ik het graag!

[Tabel met gekozen systeem]

EDIT: wat meer onderzoek gedaan naar een videokaart, ben de volgende tegen gekomen:

Welke is de beste optie?
Voor de meeste bang for buck zou ik voor de R9 380 4GB gaan. Deze is krachtiger dan de GTX960 en leuk geprijsd. Op je moederbord na, zoals ACB2401 al zei, is het een heel leuk systeem waar je veel plezier van gaat hebben. ;)

• thomasbosch
  • Registratie: Juli 2015
  • Nu online
Hoi

Vind dit een erg mooi systeem alleen is de ssd heel belangrijk in deze build daardoor valt hij buiten budget graag wat advies

Groet thomas

• GeneralX
Met betrekking tot je voeding: de 450W Antec is kwalitatief beter dan de 650W Cooler Master die nu in je wenslijst staat. Wat me ook nog opviel: de behuizing die je gekozen hebt, heeft geen stoffilter voor de intake ventilatoren. Mocht je dat wel willen, is de goedkoopste optie een CM Silencio 452
Verwijderd schreef op dinsdag 25 augustus 2015 @ 18:09:
Moederbord is geen goede keuze. Dit is een budget overklokbordje met een mindere netwerk- en geluidchip. Neem een pricewatch: ASRock Fatal1ty B85 Killer, ziet er beter uit en is nog iets goedkoper ook.
Dat is inderdaad al een verbetering, die Z97 is te goedkoop, maar het kan nog wel beter. Voor praktisch dezelfde prijs heb je ook een Gigabyte G1.Sniper B6.
Deze had je in je lijst staan en die moet je er laten staan. Hij past binnen je budget, en:
I.t.t. de ASRock heeft het bordje van Gigabyte wel een M2 slot en dual BIOS, daarbij heeft het ook een betere stroomvoorziening. De ASRock heeft 6 fasen die door de CPU en geheugencontroller gedeeld worden, de Gigabyte op het eerste gezicht 9 in een 6+2+1 configuratie. Daar krijgt de geheugencontroller dus zn eigen fases. Meer fases betekent dat er per fase minder stroom gevraagd wordt, wat de levensduur ten goede komt.
Gigabyte gebruikt net als ASRock een ALC1150 chip voor het geluid. Bij Gigabyte hebben ze echter netjes gouden connectors geplaatst tegen oxidatie. Ook lijkt het alsof aandacht gespendeerd is aan het scheiden van de voeding van het audio deel van de rest van het bord. Daarbij moet ik wel zeggen dat je er een USB2.0 poort aan de achterkant voor inlevert bij het Gigabyte bordje. Dat je nu geen M2 gebruikt, wil niet zeggen dat dat in de toekomst niet zal gebeuren. Zolang je dat niet doet, blijft de PCIe 2.0 x16 poort gewoon op x4 werken. Pas na inpluggen van een M2 kaart zal hij terug springen naar x2 modus.

Wat ik je ten zeerste af raad, is het plaatsen van een tweede videokaart. Dan zit je vast aan CrossfireX en dat moet je niet willen. Redenen: je kunt de nieuwste spellen niet spelen zonder heel veel te tweaken aan je drivers (custom Crossfire profielen) en zelfs dan heb je vaak last van micro stuttering, flickering en lage frame rates (soms presteren enkele kaarten beter) omdat AMD de drivers nog niet heeft geüpdate. Daarbij komt dat de prestaties nooit netjes meeschalen met het aantal GPU's, zelfs in het meest optimale scenario. Tevens produceer je een heleboel meer warmte en bovendien is de 450W voeding dan ongeschikt. Je zou nu kunnen kiezen voor een zwaardere voeding, maar een kwaliteitsvoeding past niet in het budget. Eventueel zou je die kunnen aanschaffen wanneer je een tweede videokaart koopt en de oude voeding verkopen (als iemand dat al wil kopen), maar dan kun je net zo goed het extra geld uitgeven aan de nieuwste generatie GPU die dan verkrijgbaar is en je oude videokaart verkopen. Vaak zijn de prestaties van de nieuwste serie veel beter dan die van een crossfire opstelling van een oudere serie.
En zelfs als je toch voor crossfire zou kiezen dan is het moederbord van ASRock nog een bottleneck, want PCIe 2.0 x4 is eigenlijk net te weinig voor een videokaart. dus dan moet je ook voor een duur Z97 bord kiezen. Dan ga je nu ver boven budget, of gooi je in de toekomst geld weg.
DaLucovic schreef op dinsdag 25 augustus 2015 @ 19:49:
[...]

Als je Windows (of welke ander OS dan ook) op de SSD installeert, merk je dit ook wel degelijk. Sowieso gaat opstarten stukken sneller, maar ook in verkenner (bij Windows dan) is er duidelijk een positief verschil t.o.v. HDD. Je zou bij wijze van spreken een 32GB SSD erin kunnen zetten alleen voor Windows en dan is het meestal al de moeite waard, op basis van mijn ervaringen dan. Verder zou ik nooit voor een 32GB SSD gaan, daar niet van. :+

Een SSD is in ieder geval meer dan laadtijden in games/photoshop/videobewerkingsprogramma's verkorten.

Voor de meeste bang for buck zou ik voor de R9 380 4GB gaan. Deze is krachtiger dan de GTX960 en leuk geprijsd. Op je moederbord na, zoals ACB2401 al zei, is het een heel leuk systeem waar je veel plezier van gaat hebben. ;)
Wederom heeft DaLudovic gelijk wat betreft de SSD. Uiteraard heeft het OS er ook voordelen van, ik was wat kort door de bocht door te stellen dat je een slechte investering deed als je spellen er niet op stonden. Maar je mist toch wel een hoop als je dat niet doet. De nuancering was terecht, maar 250GB blijft de betere keuze, het past toch wel in het budget.
Wat videokaarten betreft: de 380 Nitro presteert doorgaans beter dan de duurdere GTX960's. Ik ben het dus eens met DaLudovic: kies de 380.

EDIT: ik kwam op dit lijstje uit, waarbij ik de duurdere behuizing met stoffilters heb gekozen. Als je bij de N300 blijft, kom je 30 euro goedkoper uit.
#ProductPrijsSubtotaal
1Gigabyte G1.Sniper B6€ 82,95€ 82,95
1Cooler Master Silencio 452€ 59,80€ 59,80
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 839,26

Afhankelijk van waar je bestelt, is het mogelijk dat er andere 380's zijn die iets goedkoper uitpakken. In dat geval is de XFX Double Dissipation ook een goede optie. Let wel op dat die geen analoge aansluiting heeft, i.t.t. de Sapphire. (DVI-I is om te zetten naar VGA, dat kan soms handig zijn voor oudere monitors/beamers)

[ Voor 38% gewijzigd door GeneralX op 26-08-2015 05:06 ]

• change1001
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 20-11 13:12
Dark-Mist schreef op dinsdag 25 augustus 2015 @ 17:07:
Allereerst heb ik de IPS monitor direct gekocht door de aanbieding, deze kon ik dus echt niet laten liggen :P Ook heb ik een 256GB SSD toegevoegd omdat iedereen het eigenlijk aanraadt (dank GeneralX en Johannes77 voor de argumenten).

De aanschaf van de Chromebook is een weloverwogen keuze en staat vast. De desbetreffende i7 is er eentje van de eerste generatie en is aan het overlijden.

Moederbord is vervangen door een Z97 Anniversary, is dit een slimme keuze?
En is de videokaart overkill, of is er momenteel een echte best bang for buck te krijgen? (mag ook duurder uitvallen evt.)

#ProductPrijsSubtotaal
1ASRock Z97 Anniversary€ 78,95€ 78,95
1Cooler Master N300 (KWN1, windowed)€ 36,95€ 36,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 812,41

Welke is de beste optie?
Welke monitor en welke aanbieding? Benieuwd :D .

• DaLucovic
change1001 schreef op donderdag 27 augustus 2015 @ 19:21:
[...]

Welke monitor en welke aanbieding? Benieuwd :D .
DaLucovic schreef op maandag 24 augustus 2015 @ 17:34:

[...]

Een IPS-alternatief zou de Acer G246HYL kunnen zijn. Door een leuke aanbieding (denk ik?) bij 4AllShop is deze monitor iets goedkoper dan die je zelf in je lijst had staan. Het verschil tussen 5 en 6 ms ga je overigens echt niet merken. Misschien wanneer je een pro-gamer bent die van snelle FPS-spellen zoals CS:GO houdt, dat je misschien nét die extra snelheid kan gebruiken. Ervan uitgaande dat je dat niet bent, zou ik voor een mooi IPS-scherm gaan, ongeacht of deze 5 of 6ms is. De kleuren en kijkhoeken zijn de grote voordelen en ik verwacht dat je daar meer aan hebt dan een scherm welke 1ms sneller is.
;)

• change1001
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 20-11 13:12
Sorry helemaal over het hoofd gezien :F :D

• Dark-Mist
Dank allen voor de reacties en het meedenken voor mijn systeem. Ik ben tot de volgende lijst gekomen met een tijdelijk Windows 7 erop.

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5-4460 Boxed€ 178,50€ 178,50
1Gigabyte G1.Sniper B6€ 81,95€ 81,95
1Sapphire Radeon R9 380 4GB Nitro€ 215,95€ 215,95
1Seagate Desktop HDD ST1000DM003, 1TB€ 45,07€ 45,07
1Cooler Master Silencio 452€ 67,95€ 67,95
2Acer G246HYL Zwart€ 149,-€ 298,-
1Crucial Ballistix Tactical BLT2C8G3D1608ET3LX0CEU€ 88,-€ 88,-
1Samsung SH-224DB Zwart€ 14,42€ 14,42
1Antec VPF Series 550W€ 60,-€ 60,-
1Crucial BX100 250GB€ 80,95€ 80,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.130,79

Het blijkt een waar gamemonster te zijn en speelt alle spellen op ultra :+ Tenminste degene uit het volgende lijstje:

- Planetside 2
- GTA IV / GTA V
- The Elder Scrolls Online
- League of Legends
- Rocket League
- Assassins Creed IV: Black Flag

Topic mag bij dezen geclosed worden :)
Pagina: 1