Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Vandaag mijn nieuwe Asus UX303 ontvangen. Toch zit ik nog met een vraag wat betreft de accu.

Is het beter om de accu altijd aan het stopcontact te leggen of is het beter voor de accu om hem tot 100% op te laden en vervolgens leeg te laten lopen en bij +- 10% weer op te laden?
Ik ga mijn laptop vooral voor mijn HBO studie gebruiken en hoewel ik vaak momenten heb dat ik hem kan opladen (school, thuis) ga ik hem ook gebruiken op plaatsen waar dit niet mogelijk is (trein).

Ik weet dat dit nogal een veelgestelde vraag is, maar ik kon er op tweakers niet echt een duidelijk topic over vinden. Bovendien lopen de meningen op internet erg uiteen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Galinsky
  • Registratie: Oktober 2013
  • Niet online

Galinsky

--------->

Zelf heb ik persoonlijk geleerd om de accu vol te laden en dan helemaal leeg te laten gaan voordat ik hem weer oplaad. Tegenwoordig maakt dit niet meer zoveel uit. Ik zelf probeer dit nog wel na te streven maar als het niet lukt dan laad ik hem gewoon op wanneer het nodig is.

Wat ik ook doe is wanneer ik de laptop thuis gebruik om accu goed te houden is accu helemaal leeg laten gaan accu eruit halen en alleen op de adapter werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweakG5
  • Registratie: April 2010
  • Nu online
Het beste kan je hem gewoon altijd aan de adapter leggen en 1x per week ongeveer de accu even helemaal leeg te laten lopen. Nieuwe accu's hebben geen 'memory-effect' dus het maakt niet uit als je hem tot bijvoorbeeld 70% laat leeglopen en vervolgens oplaad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Galinsky schreef op maandag 24 augustus 2015 @ 13:33:

Wat ik ook doe is wanneer ik de laptop thuis gebruik om accu goed te houden is accu helemaal leeg laten gaan accu eruit halen en alleen op de adapter werken.
Bedankt voor je reactie.

Je hebt het over het eruit halen van de batterij je legt hem vervolgens aan de kabel leggen. Is dit noodzakelijk? Ik zou dit namelijk zelf niet zo snel doen. Ik ben niet zo'n held op dit gebied waardoor ik bang ben dat ik iets verkeerd zou doen (en mijn garantie verloren gaat). Sleutelen aan m'n laptop is toch een beetje tricky voor mij, haha.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
tweakG5 schreef op maandag 24 augustus 2015 @ 13:36:
Het beste kan je hem gewoon altijd aan de adapter leggen en 1x per week ongeveer de accu even helemaal leeg te laten lopen. Nieuwe accu's hebben geen 'memory-effect' dus het maakt niet uit als je hem tot bijvoorbeeld 70% laat leeglopen en vervolgens oplaad.
Dank voor je reactie.

Bedoel je dat ik de accu eruit moet halen? Of met de accu erin altijd aan de lader leggen en 1x per week leeg laten lopen?
tweakG5 schreef op maandag 24 augustus 2015 @ 13:36:
Nieuwe accu's hebben geen 'memory-effect' dus het maakt niet uit als je hem tot bijvoorbeeld 70% laat leeglopen en vervolgens oplaad.
Bedoel je dat het voor het behouden van de kwaliteit van de accu niet uitmaakt of je hem laat leeglopen tot 70% of tot 10% bijvoorbeeld?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweakG5
  • Nu online
Verwijderd schreef op maandag 24 augustus 2015 @ 13:44:
[...]

Dank voor je reactie.

Bedoel je dat ik de accu eruit moet halen? Of met de accu erin altijd aan de lader leggen en 1x per week leeg laten lopen?

[...]

Bedoel je dat het voor het behouden van de kwaliteit van de accu niet uitmaakt of je hem laat leeglopen tot 70% of tot 10% bijvoorbeeld?
De accu kun je gewoon laten zitten.

Het maakt inderdaad niet veel meer uit of je hem tot 10 of 70% laat leeglopen. Ik hou, misschien vanuit principe, wel aan om het in ieder geval 1x per week helemaal te ontladen, dus onder de 20%.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
tweakG5 schreef op maandag 24 augustus 2015 @ 13:46:
[...]

De accu kun je gewoon laten zitten.

Het maakt inderdaad niet veel meer uit of je hem tot 10 of 70% laat leeglopen. Ik hou, misschien vanuit principe, wel aan om het in ieder geval 1x per week helemaal te ontladen, dus onder de 20%.
Prima.
Dat 1x per week ontladen zal ik inderdaad doen. Ik heb namelijk gelezen dat je accu 'lui' kan worden als je hem altijd aan de oplader legt, al weet ik niet of dit waar is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Psycho_Mantis
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 14:04

Psycho_Mantis

Wow. So Amaze.

Volgens mij kan je beter gewoon je laptop gewoon lekker gebruiken en je niet druk maken om de accu.
Na 4 jaar zal hij toch minder presteren.

1 keer per maand leeg laten lopen is meer dan zat. En meestal gebeurd dat al onbewust.

En je kan hem prima met accu erin aan de lader hangen, ook al is de batterij al vol. En gelukkig maar, anders hadden de Macbook eigenaren toch mooi een probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xudonax
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 13:38
Galinsky schreef op maandag 24 augustus 2015 @ 13:33:Wat ik ook doe is wanneer ik de laptop thuis gebruik om accu goed te houden is accu helemaal leeg laten gaan accu eruit halen en alleen op de adapter werken.
Hopelijk heeft jouw accu daar een beveiliging voor, of is het geen lithium gebasseerde accu. Dat vinden ze namelijk héél erg niet leuk. Sterker nog, als zo'n accu helemaal leeg is, is hij in principe kapot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemcoDelft
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 03-05 10:30
tweakG5 schreef op maandag 24 augustus 2015 @ 13:46:
Dat is zeker niet het beste voor de accu. Bewaren bij grofweg 40-60% lading is ideaal voor de accu. Maar gaat het om je accu, of om het gebruik van het apparaat? Ik zou hem gewoon gebruiken hoe het uitkomt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweakG5
  • Nu online
RemcoDelft schreef op maandag 24 augustus 2015 @ 16:34:
[...]

Dat is zeker niet het beste voor de accu. Bewaren bij grofweg 40-60% lading is ideaal voor de accu. Maar gaat het om je accu, of om het gebruik van het apparaat? Ik zou hem gewoon gebruiken hoe het uitkomt.
Hij vraag om tijdens het gebruik, niet om lang te bewaren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 16:25
Werken tussen de ~30-~70% geeft de langste levensduur, in ideale testcondities. Sommige laptops bieden speciale energiepofielen in de bios die dit kunnen optimaliseren. Als ze dan altijd aan het net zitten laden ze niet op tot 100%. Je verliest wel een hoop accutijd met dergelijk profiel. En het opladen gaat niet op zijn snelst.

Naar mijn mening kun je de accu beter gewoon gebruiken, en na twee jaar een nieuwe kopen. Het blijft immers een verbruiksartikel.
Pagina: 1