Tijdens een benchmark test (3D Mark, Unigine Heaven) valt mijn volledige systeem uit wanneer de test al enige tijd aan de gang is. Ik heb al in de event viewer van Windows gekeken, maar daar wordt enkel vermeld dat de pc is uitgevallen en geeft verder geen reden aan.
Nu heb ik een ASUS H87-PLUS moederbord en deze heeft een powersurge beveiliging en wanneer de pc weer op start, geeft deze aan dat de pc is uitgegaan omdat er een powersurge gedetecteerd is.
Echter, wanneer ik rondkijk lees ik dat ook de PSU de schuldige kan zijn.
Mijn vraag is of er een manier is om uit te sluiten welke van de twee nu de schuldige is.
Ik gebruik mijn pc voornamelijk om 3D modellen te ontwerpen en te renderen en wanneer ik tijd over heb game ik wel eens. Volgens http://powersupplycalculator.net/ moet mijn PSU ruim voldoende zijn, maar is dat in de praktijk ook zo?
Onderdelen zijn overigens (nog) niet overclocked.
Mijn specs:
PSU Zalman ZM600-HP (600 watt)
MOBO ASUS H87-PLUS
GPU INNO3D GTX 980ti ICHILL X4
CPU i7 4770K
SSD Crucial BX100 250 GB
SSD Crucial BX100 500 GB
SSD Samsung 840 EVO 120 GB
HD 1TB Seagate 7200 RPM
1e Monitor 1920 x 1080 resolutie
2e Monitor 1366 x 768 resolutie
ISKU/FX Multicolor gaming Keyboard
Trust GTX 25 Muis
Wacom Intuos Pro Tablet
Nu heb ik een ASUS H87-PLUS moederbord en deze heeft een powersurge beveiliging en wanneer de pc weer op start, geeft deze aan dat de pc is uitgegaan omdat er een powersurge gedetecteerd is.
Echter, wanneer ik rondkijk lees ik dat ook de PSU de schuldige kan zijn.
Mijn vraag is of er een manier is om uit te sluiten welke van de twee nu de schuldige is.
Ik gebruik mijn pc voornamelijk om 3D modellen te ontwerpen en te renderen en wanneer ik tijd over heb game ik wel eens. Volgens http://powersupplycalculator.net/ moet mijn PSU ruim voldoende zijn, maar is dat in de praktijk ook zo?
Onderdelen zijn overigens (nog) niet overclocked.
Mijn specs:
PSU Zalman ZM600-HP (600 watt)
MOBO ASUS H87-PLUS
GPU INNO3D GTX 980ti ICHILL X4
CPU i7 4770K
SSD Crucial BX100 250 GB
SSD Crucial BX100 500 GB
SSD Samsung 840 EVO 120 GB
HD 1TB Seagate 7200 RPM
1e Monitor 1920 x 1080 resolutie
2e Monitor 1366 x 768 resolutie
ISKU/FX Multicolor gaming Keyboard