PC valt uit tijdens benchmark, wie is de schuldige?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Tijdens een benchmark test (3D Mark, Unigine Heaven) valt mijn volledige systeem uit wanneer de test al enige tijd aan de gang is. Ik heb al in de event viewer van Windows gekeken, maar daar wordt enkel vermeld dat de pc is uitgevallen en geeft verder geen reden aan.
Nu heb ik een ASUS H87-PLUS moederbord en deze heeft een powersurge beveiliging en wanneer de pc weer op start, geeft deze aan dat de pc is uitgegaan omdat er een powersurge gedetecteerd is.
Echter, wanneer ik rondkijk lees ik dat ook de PSU de schuldige kan zijn.
Mijn vraag is of er een manier is om uit te sluiten welke van de twee nu de schuldige is.
Ik gebruik mijn pc voornamelijk om 3D modellen te ontwerpen en te renderen en wanneer ik tijd over heb game ik wel eens. Volgens http://powersupplycalculator.net/ moet mijn PSU ruim voldoende zijn, maar is dat in de praktijk ook zo?
Onderdelen zijn overigens (nog) niet overclocked.

Mijn specs:
PSU Zalman ZM600-HP (600 watt)
MOBO ASUS H87-PLUS
GPU INNO3D GTX 980ti ICHILL X4
CPU i7 4770K
SSD Crucial BX100 250 GB
SSD Crucial BX100 500 GB
SSD Samsung 840 EVO 120 GB
HD 1TB Seagate 7200 RPM
1e Monitor 1920 x 1080 resolutie
2e Monitor 1366 x 768 resolutie
ISKU/FX Multicolor gaming Keyboard
Trust GTX 25 Muis
Wacom Intuos Pro Tablet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mijnenveger
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 03-09 18:25

Mijnenveger

Veegt mijnen

Ik denk persoonlijk dat het je PSU is. Hoe oud is je PSU? Ik zie namelijk dat die niet meer te koop is en verkocht werd sinds 2006. Hij moet minimaal 2 jaar oud zijn.
Ik zou een andere PSU proberen als je die toevallig hebt liggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SinergyX
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 01:33

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

Ik ga mee met Mijnenveger, hoewel 600w genoeg zou moeten zijn, kan hij door ouderdom geen stabiele lijn meer geven en zal je moederbord op een powersurge beveiliging schieten. Je zou misschien nog de overige 3 schijven los kunnen halen, misschien dat het dan net wel gaat.

Ik zie trouwens dat je moederbord wel onboard ondersteund, geen idee of een 4770k onboard video heeft, als je zonder videokaart kan draaien, zou je je moederbord wel kunnen uitsluiten.

Nog 1 keertje.. het is SinergyX, niet SynergyX
Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Helaas heb ik alleen nog een PSU liggen van 350 watt (of zoiets in die richting) dus ik zal echt een nieuwe moeten aanschaffen om e.e.a. uit te sluiten. Ik heb hem exact twee jaar geleden nieuw aangeschaft, maar kan gerust al langer bij die winkel op de plank gelegen hebben.
Dat wordt dus shoppen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
SinergyX schreef op maandag 24 augustus 2015 @ 13:33:
Ik ga mee met Mijnenveger, hoewel 600w genoeg zou moeten zijn, kan hij door ouderdom geen stabiele lijn meer geven en zal je moederbord op een powersurge beveiliging schieten. Je zou misschien nog de overige 3 schijven los kunnen halen, misschien dat het dan net wel gaat.

Ik zie trouwens dat je moederbord wel onboard ondersteund, geen idee of een 4770k onboard video heeft, als je zonder videokaart kan draaien, zou je je moederbord wel kunnen uitsluiten.
Dat werkt inderdaad allemaal prima wat de CPU en moederbord betreft. Ik zal eens rondkijken naar een geschikte 750 of 800 watt voeding.
Bedankt voor het meedenken en ik laat nog even weten of ik hierna mijn benchmarks wel kan afmaken!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mel33
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 23:47
Kan je niet iets afwijkend's ontdekken met hwinfo over je voltages in idle en onder load?

Ik ben zo blij dat de pen en de som nog steeds machtiger zijn dan het zwaard. ringo-remasterd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Dat is ook een idee, ik zal zo eens wat software erbij zoeken om hiernaar te kijken!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mel33
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 23:47
Verwijderd schreef op maandag 24 augustus 2015 @ 13:41:
Dat is ook een idee, ik zal zo eens wat software erbij zoeken om hiernaar te kijken!
Deze benchmark (occt) heeft een uitgebreid temp/voltage menu en leuke tests, voor cpu en gpu en voeding http://www.ocbase.com/download.php?fileext=exe

[ Voor 7% gewijzigd door Mel33 op 24-08-2015 14:39 ]

Ik ben zo blij dat de pen en de som nog steeds machtiger zijn dan het zwaard. ringo-remasterd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Registratie: November 2007
  • Niet online
Verwijderd schreef op maandag 24 augustus 2015 @ 13:37:
[...]

Dat werkt inderdaad allemaal prima wat de CPU en moederbord betreft. Ik zal eens rondkijken naar een geschikte 750 of 800 watt voeding.
Liever niet, bij voedingen gaat het om de kwaliteit. Dus kies voor een high-end voeding van bijvoorbeeld 450W. Veel mensen zijn namelijk in de veronderstelling dat het beter is om zoveel mogelijk nutteloos vermogen te hebben en komen dan uit op een matige overdreven voeding. Of zelfs een hele slechte 750W/800W voeding uit welke niet eens 250W stabiel kan leveren en welke ook nog eens een grote kans heeft dat die de andere onderdelen sloopt als die meer dan die 250W moet leveren.
Verwijderd schreef op maandag 24 augustus 2015 @ 13:21:
Nu heb ik een ASUS H87-PLUS moederbord en deze heeft een powersurge beveiliging en wanneer de pc weer op start, geeft deze aan dat de pc is uitgegaan omdat er een powersurge gedetecteerd is.
Echter, wanneer ik rondkijk lees ik dat ook de PSU de schuldige kan zijn.

PSU Zalman ZM600-HP (600 watt)
Ik zou er vanuit gaan dat het de voeding is. De kwaliteit en levensduur van deze voeding is niet echt goed. Is normaal bij deze voeding dat de condensators gaan lekken na enkele jaren gebruik en een gevaarlijk hoge ripple spanning doorgeven aan de rest van de PC.

Bitfenix Whisper 450W review
[PSU] Voeding advies en info
AMD Nieuwsdiscussie
AMD Radeon Info en Nieuwsdiscussietopic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Testje gedaan met de power supply, hierbij de resultaten

https://www.dropbox.com/s/gfxk1p3vsr7o7rt/12-39.zip?dl=0

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Niet online
Het is simpelweg onmogelijk om de voeding te testen met software, aan deze test heb je dan ook niks.
Zo kun je een voeding testen: productreview: Cooler Master B600 ver.2 review door -The_Mask- (en dit is dan een vrij korte test en het minimale waar die uit moet bestaan)

Wat je wel kan doen is de voeding uit de PC halen en hem openen en alle condensators controleren en eventueel foto's daarvan maken en hier plaatsen.

[ Voor 33% gewijzigd door -The_Mask- op 25-08-2015 13:08 ]

AMD Nieuwsdiscussie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Zo'n lab hebben we helaas niet bij de hand!
Nu ben ik erg benieuwd wat jij onder een high end voeding vindt vallen? :)
Vrienden van mij blijven hameren dat ik een 1000 watt voeding moet hebben voor de GTX 980ti.
Ik krijg zoveel tips en info dat het mij even voor de ogen duizelt. Nu las ik ergens dat deze kaart bijna 40 ampere vraagt en dat ik daar ook nog rekening mee moet houden...en daarnaast heb je nog weer bronze, silver, gold etc. certificeringen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeroenneman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 03-05-2024

Jeroenneman

Pre-order/Early Acces: Nee!

Verwijderd schreef op dinsdag 25 augustus 2015 @ 13:57:
Zo'n lab hebben we helaas niet bij de hand!
Vrienden van mij blijven hameren dat ik een 1000 watt voeding moet hebben voor de GTX 980ti.
Ik krijg zoveel tips en info dat het mij even voor de ogen duizelt. Nu las ik ergens dat deze kaart bijna 40 ampere vraagt en dat ik daar ook nog rekening mee moet houden...en daarnaast heb je nog weer bronze, silver, gold etc. certificeringen...
Met jouw setup is 600 Watt ruim voldoende, als je er maar een goede uitzoekt. Meer dan 700 Watt is echt puur overkill.

| Old Faithful | i7 920 @ (3,3Ghz) / X58 UD4P / GTX960 (1,550Mhz) / CM 690 | NOVA | i5 6600K (4,4Ghz) / Z170 Pro Gaming / GTX 960 (1,500Mhz) / NZXT S340

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Niet online
Verwijderd schreef op dinsdag 25 augustus 2015 @ 13:57:
Die zijn er op zich heel veel. Maar een 200 euro of meer kostende high-end voeding van Andyson, Delta, AcBel, Etasis, Flextronics, Impervio of Zippy is ook niet perse nodig. Om er een paar te noemen welke de meeste mensen nog nooit van gehoort zullen hebben. :p

Een leuke mainstream voeding is ook prima.

De Zalman is alleen een voeding gemaakt door FSP en gebaseerd op het Epsilon platform. Het Epsilon platform staat bekend om de vrij hoge ripple en niet hele goede performance. Condensators aan de secondaire kant van de voeding moeten dit weg filteren, nu zijn deze condensator in jouw voeding van niet al te beste kwaliteit en daarnaast worden ze ook nog slecht gekoeld o.a. omdat ze verstopt zitten onder veel draden. Dit zorgt ervoor dat de toch al niet hele lange levensduur van condensators nog veel meer beperkt worden. Als de condensators dan stuk zijn zie je dat vaak doordat ze gaan lekken, of bol gaan staan. In zo'n geval doen ze hun werkt totaal niet en kunnen ze de ripple die de voeding produceert niet meer wegfilteren. In zo'n geval wordt de gevaarlijk hoge ripple doorgegeven aan de rest van de onderdelen en dat is echt niet goed, daar gaan ze stuk van. ;)
Je kan het verbruik van een GTX 980 Ti gewoon opzoeken.
Zie bijvoorbeeld TechPowerUp welke heel precies het verbruik van de videokaart alleen kan meten:
http://www.techpowerup.co...i_Super_JetStream/28.html

Daar komen ze op 277W max voor die GTX 980 Ti en dat is ongeveer 23 ampère.

Met een goede 1000W voeding kun je dan ook gemakkelijk drie GTX 980 Ti kaarten van stroomvoorzien, plus andere onderdelen met overkloks.

AMD Nieuwsdiscussie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Super, bedankt voor alle info iedereen!
The Mask, ik ben je voedings topic ook even door gaan kijken en het was behoorlijk leerzaam.
Ben verbaasd dat men in mijn omgeving het blijft houden bij een voeding van minimaal 1000 watt.
Zoals ik alles nu zo lees, is dat echt overkill.
Ik het absoluut geen reden om 3 gtx 980ti's in sli te gaan zetten, hooguit een keer 2 in de verre toekomst.
Zoals het er nu uitziet ga ik voor de pricewatch: be quiet! Pure Power L8 730W CM

EDIT
Keuze gemaakt, bedankt allen!

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 25-08-2015 18:28 ]

Pagina: 1