[Mac mini 2011] Hoe opslag uitbreiden bij gebruik als HTPC?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Coldbullet
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 00:03

Coldbullet

ps4: Coldbullet_NL

Topicstarter
hallo,

ik heb mij mac mini 2011 al een tijdje en werkt super! als htpc samen met plex.
nu heb ik intern al 2 hdd van 1 tb er in zitten. nu raakt dit steeds weer vol en wil ik kijken of ik er externe hdd er aan kan hangen via het netwerk. dit hoeft niet perse een nas te zijn. er zit nu 2 hdd in en wil vanwege de snelheid er misschien 1 ssd inzetten voor osx en de programmas niet voor de films. die staan gewoon op een hdd en dat is snel genoeg. echter een nas heb ik gehad en merkte dat ik daarin tegen vertraging aan kwam door het netwerkt omdat alles via de router moet en ja heb de nieuwste router van apple mac mini was toen der tijd bedraad verbonden en de nas ook. de nas was wel een 100 mb/sec. mac mini en router afstand is 5m zonder dat er iets van muren tussen staan alleen de bankstel.
ik heb nog een losse schijf liggen en als ik die aansluit per usb permanent gaat hij na x aantal minuten in slaap stand en krijg ik die alleen aan als hij uit en aan gezet word. nu wil ik alles netjes weggewerkt hebben en staat alleen de mac mini in het zicht. hoeveel opslag zoek ik totaal? meer dan 2 tb dat heb ik nu en is te weinig.

misschien alemaal dubbel en komt het wel weer neer op een nas. maar wil kijken of het ook goedkoper kan..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iAbdel
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 09-04 08:07
upgraden naar 2x 2TB of naar een NAS..

Welke versie/model/type van router heb je? de nieuwste routers van Apple hebben allen een 1gb poort waarschijnlijk heb jij ene met een 100mb

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Coldbullet

Coldbullet

Topicstarter
ik heb die inmiddels met de ac en time capsule die ik ook echt alleen als backup van de imac gebruik
de nas die ik had was netgeer wnr4000 die was straat en heb eik alleen domme schijven nodig downloaden doet de imac/mac mini

[ Voor 38% gewijzigd door Coldbullet op 24-08-2015 13:22 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Lijkt mij dat je gewoon een goede NAS wilt hebben waar je al je media op neer kan zetten. Vervolgens enkel een SSD in je Mac Mini en dan alles over de kabel streamen. Wireless streamen kan in principe ook maar kan meer bufferingsproblemen opleveren.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Coldbullet

Coldbullet

Topicstarter
en die buffer problemen had ik toen dus met me toenmalige router cisco e4200v2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hoedje
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 21:47
Coldbullet, we verwachten op GoT wat eigen inzet. Qua informatie is je TS ok, maar qua leesbaarheid is het echt een drama. Probeer wat meer interpunctie en vooral hoofdletters te gebruiken :). Ook heb ik je titel iets verduidelijkt: "[Mac mini 2011] Hoe opslag uitbreiden bij gebruik als HTPC?".

"If you get up in the morning and think the future is going to be better, it is a bright day. Otherwise, it's not."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pjotr
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 07-09 10:17

Pjotr

Altijd van je af snijden

Coldbullet schreef op maandag 24 augustus 2015 @ 11:59:
ik heb nog een losse schijf liggen en als ik die aansluit per usb permanent gaat hij na x aantal minuten in slaap stand en krijg ik die alleen aan als hij uit en aan gezet word.
De schijven in je NAS gaan na zekere tijd ook 'slapen' dus dat issue zul je op een andere manier moeten oplossen. Ik heb zelf geen problemen met toegang tot de USB schijf aan mijn Mac mini. Kijk eens naar de power saving settings in OS X.

Het goedkoopste is en blijft een flinke USB schijf.
pricewatch: Intenso Memory Center 3.5" USB 3.0 4TB Zwart

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Coldbullet

Coldbullet

Topicstarter
ja dat is zeker een flinke schijf... en de nas die gaan altijd weer uit slaapstand zodra je er data van gaat vragen.
in de instellingen van energie.. ja tuurlijk nooit aan gedacht hahaaha heb het al gevonden denk ik 8)7

[ Voor 30% gewijzigd door Coldbullet op 24-08-2015 17:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henry_01
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 07-10 16:34
Een NAS zou ik persoonlijk niet doen, verbruikt alleen maar extra stroom.
Ook externe hdd's zijn niet ideaal want het 2011 model heeft geen usb 3.
Persoonlijk zou ik kiezen voor een thunderbolt behuizing en die vol met schijven steken.
De WD My Thunderbolt Duo is een zeer goede, voor meer schijven kijk je beter naar Drobo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Die paar watt die een NAS verbruikt... redelijk verwaarloosbaar. En je NAS laat de schijven natuurlijk direct spinnen zodra je hem benadert, hooguit een paar seconden wachten.

Die buffer problemen zullen wel erg makkelijk op te lossen zijn, kwestie van goed configureren.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pjotr

Pjotr

Altijd van je af snijden

Henry_01 schreef op maandag 24 augustus 2015 @ 20:07:
Ook externe hdd's zijn niet ideaal want het 2011 model heeft geen usb 3. Persoonlijk zou ik kiezen voor een thunderbolt behuizing ...
Je hebt gelijk (mbt slechts USB 2 in de Mac mini 2011).
Een Thunderbolt oplossing wordt wel meteen een stuk duurder.
pricewatch: LaCie d2 Thunderbolt 2 6TB Zilver

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• supersnathan94
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 06-10 23:59
Dat hoeft niet per se Pjotr. Heb laatste little big disk 2TB bij afuture op de kop kunnen tikken voor €150. Twee 2,5" schijfjes in raid die vele malen sneller zijn dan je van een Nas kan verwachten. Deze wil ik op de duur uitbreiden naar 2x2TB samsung schijven.

Thunderbolt storage is in aanschaf een fiks bedrag, maar het is wua snelheid zo veel beter dan een nas (die overigens ook niet goedkoop zijn).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Coldbullet

Coldbullet

Topicstarter
danku dank voor de reacties. idd denkt dat het mooiste is om toch een nas te pakken. nu zag ik deze en kan tot 12 tb pricewatch: Synology DiskStation DS214se
wat zou hier de beste prijs/kwaliteit verhouding zijn? wil namelijk in de mac mini waarschijnlijk een ssd gaan zetten zodat hij weer wat rapper is. en dan de andere hdd max storage met 2.5 schijfje wat mogelijk is en de rest op een nas. 1 nadeel. de mac mini is nu verbonden via wifi 5 GHz en om deze met een draadtje te verbinden is niet mogelijk nu bij de tv. dit omdat ik zonder een tv meubel werk en de mac mini op de subwoofer staat. de 2 netwerk kabels die er liggen worden gebruikt voor de sataliet decoder hdmi over utp zodat deze mooi uit het zicht is weggewerkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Coldbullet

Coldbullet

Topicstarter
de grote vraag is als htpc ga ik de voordeel van een ssd merken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pjotr

Pjotr

Altijd van je af snijden

Een SSD merk je vooral aan het veel sneller opstarten van OS X en de programma's. Zodra je een film gaan streamen maakt het geen bal uit of die film van een harde schijf of een SSD komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Coffee
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 06-10 22:10

Coffee

Coffee

Pjotr schreef op zaterdag 29 augustus 2015 @ 15:37:
Een SSD merk je vooral aan het veel sneller opstarten van OS X en de programma's. Zodra je een film gaan streamen maakt het geen bal uit of die film van een harde schijf of een SSD komt.
Tenzij dit een ongecomprimeerde 4k video is :O, maar ja. Of de MM2011 dat aankan...

Ik zou gaan voor een NAS of externe HDD. Dit omdat het uitbreiden van een Mac Mini erg lastig is. Ik heb zelf mijn mac mini uitgebreid met een ssd... Het duurde niet lang (door ervaring met knutsellen aan apparaten), maar het was wel erg lastig! Je hebt bijvoorbeeld custom gereedschap (via Ifixit) nodig om het apparaat uit elkaar te halen.

EV3 +A LR, HA Yellow, Prusa Mini+, ERGA08EAV3H7 & EHBH08EF6V

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Coldbullet

Coldbullet

Topicstarter
gereedschap is het probleem niet, heb in deze Mac mini al een extra hdd geplaatst van 1tb en de originele ook vervangen naar 1 van 1 tb, nu zag ik in de pricewatch dat er tegenwoordig hdd van 2tb zijn met in de 2.5inch modellen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jantje112
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 06-10 19:35
ik heb aan mijn nuc, die ik ook als htpc en downloadbak gebruik gewoon een 2.5 externe disc zitten. Werkt prima. Eventueel met een wat langere usb kabel kun je dat ding ook nog wel uit zicht zetten of ergens onder de kast schuiven.
Pagina: 1