3840x2160@60Hz, DP 1.2 naar HDMI 2.0

Pagina: 1
Acties:

• robbert
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 28-01 20:27
Ik ben bezig met een samenstellen van een HTPC om een "ultra HDTV" aan te sturen. Mijn TV heeft echter enkel HDMI 2.0 aansluitingen en geen displayport aansluitingen, waartegen er vrijwel geen videokaarten zijn die HDMI 2.0 ondersteunen.

Heeft iemand een idee of converters van DP 1.2 naar HDMI 2.0 bestaan en inderdaad 3840x2160@60Hz aan kunnen sturen?

Een alternatieve optie is een van de nieuwe Geforce kaarten te kopen, bijvoorbeeld een GTX-950, die wel HDMI 2.0 ondersteund. Echter, is zo'n kaart behoorlijk overkill (qua prijs) gezien ik de PC niet beoog te gebruiken om te gamen. Daarnaast zou ik een behoorlijk grote behuizing nodig hebben vanwege de form factor en het vermogen van (en dus voeding nodig voor) zo'n kaart.

Ik ben er volledig van bewust dat er nog nauwelijks 3840x2160@60Hz content is, maar om dubbele upsampling te verkomen (van 720p of 24Hz materiaal) en te zorgen dat de desktop ook soepel werkt, stuur ik liever geen 3840x2160@30Hz of 1920x1080@60Hz naar de TV.

Ondersteuning voor HDCP interesseert me niet, ik gebruik Debian waardoor content met HDCP vrijwel inherent niet gaat werken.

[ Voor 7% gewijzigd door robbert op 24-08-2015 13:43 ]

• robbert
*Schop*

Niemand hier die zijn TV op 3840x2160 via een PC aanstuurt?

Verwijderd

Bedoel je zoiets als dit: www.amazon.com/Belkin-Dis...er-Supports/dp/B001NIEHIO

Werkt dus niet, te snel gekeken :'(

[ Voor 19% gewijzigd door Verwijderd op 25-08-2015 19:33 . Reden: Link verwijst naar niet werkende adapter ]

• robbert
Ja, maar dan een die werkt. De reacties om Amazon zijn als volgt:
This adapter is falsely advertised. It doesn't support HDMI 2.0 .... It doesn't even support HDMI 1.4 ... Max resolution I can get out of it is 1080p...
en
Very little research is needed to verify that this cable only supports 1080p. This does not support HDMI 2.0 and cannot run 4k displays.

Verwijderd

robbert schreef op dinsdag 25 augustus 2015 @ 19:29:
[...]

Ja, maar dan een die werkt. De reacties om Amazon zijn als volgt:

[...]

en

[...]
Ja, dat is wel handig, ik had niet echt uitgebreid gekeken 8)

• Switchie
  • Registratie: April 2009
  • Niet online

Switchie

Mr. Evil Genius

Ik denk dat hier staat wat je zoekt:
http://www.ebay.nl/sch/i....hdmi+1+4+cable&_sacat=293

'Future proof' (de; v) Verschijnsel waarbij men een dure aankoop rechtvaardigt door innovatie te negeren

• Donderstraaltje
  • Registratie: Januari 2010
  • Niet online
Heb er ook naar gekeken en er zijn wel mogelijkheden al, alleen geen goedkope pci-e kaarten nog.

Er zijn nu oplossingen zoals deze;
http://www.bit-tech.net/h.../03/computex-2015-day-2/6
Deze itx heb ik zitten bekijken en overwegen, kan 4k@60fps.
Voor mij is dit geen optie vanwege de case layout.

Nu met skylake zullen er wel meer opties komen, alleen er is zo weinig over te vinden dat het goed mogelijk is dat bestaande bordjes het al kunnen zonder dat het er staat. Mijn advies zou zijn wacht eens op de h170 die gebruikelijker zijn voor htpc's en kijk eens waarmee ze adverteren.

Als je _nu_ wat moet hebben kun je iig die asrock nemen als optie, gegeven dat je nog een hele htpc moet bouwen en geen hardware meeneemt van een oude setup.

• hardware-lover
  • Registratie: Augustus 2005
  • Niet online

hardware-lover

verder kijken dan ......

Er is een adapter aangekondigd op de laatste CES van dit jaar maar volgens mij is deze op dit moment nog niet te koop? http://www.bizlinktech.co...Type=100&CId=1&Id=158&R=1

Afbeeldingslocatie: http://www.macitynet.it/wp-content/uploads/2015/01/AdaHDMI5.jpg

[ Voor 31% gewijzigd door hardware-lover op 25-08-2015 20:01 ]

Testing, one, two ...

• robbert
Donderstraaltje schreef op dinsdag 25 augustus 2015 @ 19:40:
Er zijn nu oplossingen zoals deze;
http://www.bit-tech.net/h.../03/computex-2015-day-2/6
Deze itx heb ik zitten bekijken en overwegen, kan 4k@60fps.
Voor mij is dit geen optie vanwege de case layout.
Is die in NL te krijgen dan?

Bedankt voor de referentie in ieder geval! Ik dacht dat Skylake geen HDMI 2.0 ondersteuning zou hebben, maar lees nu op Wikipedia: "HDMI 2.0 (4K@60 Hz) is only supported on motherboards equipped with Intel’s Alpine Ridge Thunderbolt controller."

Ik zie nu zelfs dat z170 moederborden met HDMI 2.0 beginnen te verschijnen op de pricewatch. Ze zijn enkel nog idioot duur, en socket 1151 CPU's dito. Maar dit zal binnenkort wel omlaag gaan.
hardware-lover schreef op dinsdag 25 augustus 2015 @ 19:46:
Er is een adapter aangekondigd op de laatste CES van dit jaar maar volgens mij is deze op dit moment nog niet te koop? http://www.bizlinktech.co...Type=100&CId=1&Id=158&R=1

[afbeelding]
Interessant. Hopelijk werken deze wel, in tegenstelling tot alle verkeerd geadverteerde converters die in omloop zijn. Het lijkt erop dat ik nog net een paar maanden te vroeg ben.

[ Voor 21% gewijzigd door robbert op 25-08-2015 21:03 ]

• Donderstraaltje
  • Registratie: Januari 2010
  • Niet online
Als je de reviews op amazon over die adapter nu leest is het maar matig positief; ze doen wel 4k@60fps maar zijn gelimiteerd op chroma 4:2:0 ipv 4:4:4 wat voor mij juist weer de belangrijkste reden is om over te willen met ter tijd op hdmi 2.0! Zou dus toch naar een skylake oplossing uitkijken.

• bartheijt
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 06-01 15:24
Ik heb momenteel ook dit probleem. Mijn laptop heeft een DP++ 1.2 die in principe 4k @ 60 Hz moet kunnen doorsturen. Mijn monitor (TV) Samsung 40ju6400k heeft HDMI 2.0 aansluitingen ook geschikt voor 4k @ 60 Hz.

De bottleneck is de convertor kabel, DP 1.2 naar HDMI 2.0.De Bizlink kabel lijkt de uitkomst maar heeft iemand nu al een werkende oplossing?

Op een ander forum kwam ik een chipmaker tegen die claimt een DP 1.2 naar HDMI 2.0 chip te maken. Dus er is hoop!

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Ik ben hiervoor ook tijden op zoek geweest naar een oplossing maar volgens mij zijn ze er gewoon niet. Uiteindelijk heb ik maar gewoon een GTX-950 aangeschaft. Zo extreem groot is hij trouwens niet.

En veel stroom slurpen doet hij ook niet als je niet aan het gamen bent..

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

• Milmoor
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 17:19

Milmoor

Footsteps and pictures.

AMD heeft aangekondigd dat ze er komen. Hun huidige videokaarten hebben alleen displayport, dus ze moeten wel.

Zie hier: Sp3ci3s8472 in "CJ's AMD Radeon Info & Nieuwsdiscussietopic - Deel 132"

[ Voor 33% gewijzigd door Milmoor op 01-10-2015 22:22 . Reden: Link toegevoegd ]

Rekeningrijden is onvermijdelijk, uitstel is struisvogelpolitiek.

• Vage_Karel
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 25-10-2025
Dp en hdmi 2 werken op een verschillende manier en zal een converter denk ik nooit wat worden.
Ik gebruik Dp met r9 290 crossfire op een Panasonic tx-50ax800 4k@60fps.

Als ik op hdmi 1.4 schakel is de verminderde beeld kwaliteit aanzienlijk en de muis aanwijzer wordt behoorlijk laggie.

Ik zou dus voor een andere videokaart gaan en die converter links laten liggen.

Verwijderd

Vage_Karel schreef op donderdag 01 oktober 2015 @ 22:55:
Dp en hdmi 2 werken op een verschillende manier en zal een converter denk ik nooit wat worden.
Ik gebruik Dp met r9 290 crossfire op een Panasonic tx-50ax800 4k@60fps.

Als ik op hdmi 1.4 schakel is de verminderde beeld kwaliteit aanzienlijk en de muis aanwijzer wordt behoorlijk laggie.

Ik zou dus voor een andere videokaart gaan en die converter links laten liggen.
Onzin, converter kan gewoon prima werken.
Waardoor jou muis raar aanvoelt, is omdat hdmi 1.4 in 30 hz is.
Dat is ook het hele punt. Er zijn al zat adapters die 30hz zijn, we zijn op zoek naar een adapter die 60hz doet.

Ik zit hier ook al heel erg lang op te wachten. Ze moeten komen binnenkort. Maar dat hoor ik nu ook al 2-3 maanden, misschien wel langer.
:-(

[ Voor 13% gewijzigd door Verwijderd op 02-10-2015 00:17 ]

• Vage_Karel
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 25-10-2025
Verwijderd schreef op vrijdag 02 oktober 2015 @ 00:12:
[...]

Onzin, converter kan gewoon prima werken.
Waardoor jou muis raar aanvoelt, is omdat hdmi 1.4 in 30 hz is.
Dat is ook het hele punt. Er zijn al zat adapters die 30hz zijn, we zijn op zoek naar een adapter die 60hz doet.

Ik zit hier ook al heel erg lang op te wachten. Ze moeten komen binnenkort. Maar dat hoor ik nu ook al 2-3 maanden, misschien wel langer.
:-(
Succes met de converter.

Ik zou voor 4k@60fps gaan met 4:4:4 chroma op displayport 1.2 of hdmi 2.0 dat ziet er fantastisch uit.

Displayport 1.3 is er nu ook.

• M2M
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 14:19

M2M

medicijnman

Zo'n chippie moet behoorlijk veel data verwerken met 4k@60hz. Ik hoop dat zon converter dan ook betaalbaar blijft anders zit je alsnog vast aa een losse videokaart

-_-

Pagina: 1