Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeKoetsier
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 09-08 23:51
Hey,

voor filmen gebruik ik mijn Sony Alpha 58, helaas heb ik een irritant gegeven waar ik maar niet uit kom. Het is hier redelijk terug te zien bij een video van iemand anders: YouTube: SONY A58 VIDEO TEST FILMLOOK FULL HD 1080p GRADED

Bij 48 seconde verschuift de focus en vervolgens zie je de kleuren minder verzadigen. Hier heb ik erg veel last van als ik natuur(groene)-shots doe. Zodra de focus verder ligt verdwijnt er veel saturatie uit de kleuren.
Ik heb sinds kort ook een handy-cam erbij en deze houdt de kleuren veel voller wanneer de focus verder is. Nu erger ik me dus aan de 'washed-out' kleuren van mijn DSLR wanneer ik niet macro film. Is hier een mouw aan te passen/optie die ik vergeet uit te proberen op de camera zelf? 8)7

EDIT: even twee foto's ter ondersteuning.
Met zonnige omstandigheden is het nog veel meer.
Afbeeldingslocatie: http://i61.tinypic.com/2usd3r7.png
Afbeeldingslocatie: http://i61.tinypic.com/10wr51s.png

[ Voor 11% gewijzigd door DeKoetsier op 24-08-2015 09:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ventieldopje
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 27-09 12:02

Ventieldopje

I'm not your pal, mate!

Wat zijn je instellingen? Als ik het zo zie lijkt het een witbalans issue, als je die vast zet zou je dit probleem niet meer moeten hebben :)

www.maartendeboer.net
1D X | 5Ds | Zeiss Milvus 25, 50, 85 f/1.4 | Zeiss Otus 55 f/1.4 | Canon 200 f/1.8 | Canon 200 f/2 | Canon 300 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeKoetsier
Witbalans had ik vastgezet op verschillende standen, maar dat verhelpt het niet helaas.
Diafragma/iso/shutter op vaste stand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ventieldopje

Ventieldopje

I'm not your pal, mate!

Vreemd, iets gaat er toch nog wel een beetje automagisch want het lijkt ook in het filmpje echt alsof de witbalans koeler wordt. Heb je de kleurtemperatuur ook al op custom gehad met een vast aantal kelvin? Zie handleiding: http://www.manualslib.com...-A58.html?page=139#manual.

Test het maar eens met een neutraal grijs object en vergelijk dan eens de kleur (met een color picker) op verschillende focus afstanden. Als de kleur afwijkt (warmer of kouder) dan is er toch iets met de witbalans aan de hand.

www.maartendeboer.net
1D X | 5Ds | Zeiss Milvus 25, 50, 85 f/1.4 | Zeiss Otus 55 f/1.4 | Canon 200 f/1.8 | Canon 200 f/2 | Canon 300 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeKoetsier
Ik ga dat zo doen. Dacht dat als ik de kleurbalans op 'bewolkt' etc zet, dat dat volledig vastzetten is.
Bedankt in ieder geval al voor het meedenken, tof!

Maar het vreemde is, dat als ik op een vlak met relatief gelijke kleur, bijvoorbeeld het bosje of een stuk hout de focus verschuif, dan zie ik het 'grijzere' focus gedeelte ook gewoon over het vlak heen bewegen. Dus daar waar focus is, is het meer 'washed out'. (zie foto's hieronder, waar ik de focus verschuif en het hout vergrijst waar de focus is)

Bij de eerste screenshot zit de focus iets verder (rechtboven in het hout)
Bij de tweede screenshot zit de focus meer naar onderen. De grijsheid is precies waar ik de focus zet. :X

Afbeeldingslocatie: http://i59.tinypic.com/2jdeu0z.png
Afbeeldingslocatie: http://i58.tinypic.com/zyf4up.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Universal Creations
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 21:56
Out of focus is sowieso altijd wat washed out. Een handycam heeft een enorme scherptediepte waardoor dit effect veel minder duidelijk is.

Sony A7R III | Sigma MC-11 | Sigma 50mm f/1.4 Art | Sigma 135mm f/1.8 Art
Zeiss 21mm f/2.8 | Minolta Rokkor 58mm f/1.2 | Godox V860II

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeKoetsier
Je bedoeld juist: in de focus = washed out?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Universal Creations
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 21:56
Ik doelde eigenlijk ergens anders op. Niet de kleuren die bleek worden, maar dat "highlights" opgeblazen worden, waardoor ze dus uitsmeren. Dus als jij wat lichtere delen op de achtergrond hebt, worden deze meer uitgesmeerd en krijg je een soort licht vlak op de achtergrond. Maar goed, ik heb er nooit een echte test mee gedaan. Ik zou in mijn archief moeten gaan spitten of ik een vergelijking met eigen lenzen heb.

Sony A7R III | Sigma MC-11 | Sigma 50mm f/1.4 Art | Sigma 135mm f/1.8 Art
Zeiss 21mm f/2.8 | Minolta Rokkor 58mm f/1.2 | Godox V860II

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Het is me bij mijn camera ook wel eens opgevallen dat kleuren soms wat veranderen wanneer je de focus verlegd.
Maar kon dat nu na allerlei standen en instellingen te proberen alleen reproduceren door de witbalans op automatisch te zetten..

EOS 550D
canon 17-55 f2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeKoetsier
Heren, erg bedankt zover.

Ik zal me er dus blijkbaar bij neer moeten leggen... tenzij ik iets fout heb, wat ik hoop. Als ik witbelans op custom zet: bijv. 5500 kelvin, dan is witbalans toch gewoon vastgezet. Ik kan verder niks automatisch meer vinden onder de knoppen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ventieldopje

Ventieldopje

I'm not your pal, mate!

Hmm, het enige dat ik me dan nog kan bedenken is dat er met het filmen interpolatie toegepast wordt. Om bandbreedte te besparen krijgen de out of focus delen (die minder detail bevatten) wat minder prioriteit en dus ook minder kwaliteit. Lijkt me dat dan de kleuren ook wat in elkaar over gaan lopen. Iets wat je met die boomstam goed ziet, daar heeft het OOF deel een beetje de kleur van het mos.

Nou ja, helemaal verklaren kan ik het niet. Het blijft raar :) Om te filmen zijn Canon DSLR's vaak wat beter, maar aan dat advies heb je weinig aan denk ik.

www.maartendeboer.net

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeKoetsier
Haha, enigszins ;) Bedankt voor je verklaring, of poging tot in ieder geval! Klein beetje miskoop en enigszins balen, maar goed. Op naar wat beters voor de toekomst! ;)
Pagina: 1