Toon posts:

[Macbook Pro Retina] CPU 92 graden, hoe verlagen?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Beste allemaal,

De CPU van mijn MBPr (late 2013) is 92,2 graden bij een gebruik van 200%. Heb 8 kernen, dus heb nog wel even te gaan. Dit gebeurt met name bij live video-opnames die direct ingeladen worden. Ik maak mij een beetje zorgen. Ik heb Mini Usage gedownload om eea naar boven te halen aan cijfers.

PRAM reset heb ik gedaan (wellicht ligt het daar aan).

Ik heb wel onlangs een flinke regenbui overleeft. Maar ondanks dat de laptop nat was, werkt alles nog helemaal prima zonder dat ik er iets merk wat betreft prestaties. Enige wat ik nu wél heb, is een Macbook waar je een ei op kunt bakken.

MBPr 15' late 2013
OS X 10.10.4

Is er iets makkelijks wat ik kan doen, of wordt dat toch een tripje naar de Genius bar?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Donstil
  • Registratie: Maart 2006
  • Niet online
Verwijderd schreef op zondag 23 augustus 2015 @ 23:23:
Beste allemaal,

De CPU van mijn MBPr (late 2013) is 92,2 graden bij een gebruik van 200%. Heb 8 kernen, dus heb nog wel even te gaan. Dit gebeurt met name bij live video-opnames die direct ingeladen worden. Ik maak mij een beetje zorgen. Ik heb Mini Usage gedownload om eea naar boven te halen aan cijfers.

PRAM reset heb ik gedaan (wellicht ligt het daar aan).

Ik heb wel onlangs een flinke regenbui overleeft. Maar ondanks dat de laptop nat was, werkt alles nog helemaal prima zonder dat ik er iets merk wat betreft prestaties. Enige wat ik nu wél heb, is een Macbook waar je een ei op kunt bakken.

MBPr 15' late 2013

Is er iets makkelijks wat ik kan doen, of wordt dat toch een tripje naar de Genius bar?
Deze modellen worden onder volle belasting warm. dat is niet vreemd.
Als de CPU onder volle belasting rond de 90 graden (celsius) blijft is dit niet erg, ervan uitgaande dat je een standaard 15" Retina late 2013 hebt is deze uitgerust met een Intel 4850hq welke een TJUNCTION heeft van 100 graden celsius.

Wat wel regelmatig voorkomt is dat er stof tussen de Fan en het "koel blok" ophoopt en de machine hierdoor zijn warmte wat minder kwijt kan. Door de onderplaat te demonteren en de koelers er even af te halen ("koelblok" kan blijven zitten) los je dit met een luchtbus makkelijk op. Het is niet heel moeilijk maar je moet er een beetje handig voor zijn.

My thirsty wanted whiskey. But my hunger needed beans

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willaaam
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 28-09 23:52
Donstil schreef op zondag 23 augustus 2015 @ 23:51:
[...]

Deze modellen worden onder volle belasting warm. dat is niet vreemd.
Als de CPU onder volle belasting rond de 90 graden (celsius) blijft is dit niet erg, ervan uitgaande dat je een standaard 15" Retina late 2013 hebt is deze uitgerust met een Intel 4850hq welke een TJUNCTION heeft van 100 graden celsius.

Wat wel regelmatig voorkomt is dat er stof tussen de Fan en het "koel blok" ophoopt en de machine hierdoor zijn warmte wat minder kwijt kan. Door de onderplaat te demonteren en de koelers er even af te halen ("koelblok" kan blijven zitten) los je dit met een luchtbus makkelijk op. Het is niet heel moeilijk maar je moet er een beetje handig voor zijn.
QFT.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Donstil
  • Registratie: Maart 2006
  • Niet online
Nevermind was niet bekend met de QFT afkorting :)

[ Voor 16% gewijzigd door Donstil op 24-08-2015 00:06 ]

My thirsty wanted whiskey. But my hunger needed beans

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Gebruik van 200% huh? Berekend apple dat zo? :P
Koelpasta kan vaak ook een hele hoop schelen. Als je hem evt openhaalt, ook zeker even de koelpasta vervangen.

[ Voor 24% gewijzigd door Verwijderd op 24-08-2015 01:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Berekent de Apple idd. 100% is 1 core. Mijn MBPr wordt inderdaad wel vaker warm, want belast 'm flink. Maar zo heet als nu is echt een eerste keer. Garanties heb ik toch niet meer. Zal 'm van de week eens openschroeven en schoonmaken.

Op YT kom ik al wat figuren tegen die ook de pasta erop smeren. Ga me eens goed inlezen/kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Umbrah
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 23:17

Umbrah

The Incredible MapMan

Je hebt echter geen acht cores, maar vier cores met acht threads. Hyperthreading is niet een volwaardige core, het is niet echt een nette manier van berekenen.

Los hiervan, wát is precies late 2013? Je kan mogelijk nog aanspraak maken op garantie, zei het dat deze temperaturen moeten kunnen bij high end mobile i7's... het onderbuik gevoel is echter niet helemaal optimaal, en als het in het verleden niet zo was, dan zou het verholpen kunnen worden. Koelpasta/vilt-laagje tussen de cooler en de exhaust/dat soort zaken.

[ Voor 53% gewijzigd door Umbrah op 24-08-2015 07:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op maandag 24 augustus 2015 @ 07:01:
Berekent de Apple idd. 100% is 1 core. Mijn MBPr wordt inderdaad wel vaker warm, want belast 'm flink. Maar zo heet als nu is echt een eerste keer. Garanties heb ik toch niet meer. Zal 'm van de week eens openschroeven en schoonmaken.

Op YT kom ik al wat figuren tegen die ook de pasta erop smeren. Ga me eens goed inlezen/kijken.
Hm intessant, dat wist ik niet. wel handig eigenlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• indigo79
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online
Heb hetzelfde probleem gehad met een eind 2007 en een 2010 macbook pro. Gebruikte ze ook voor eindige-elementen-simulaties tot verschillende uren, waarbij de strook boven de functietoetsen onaanraakbaar heet werd. Beide laptops zijn na 15 tot 18 maanden voor rond de €1000 op herstelling geweest (als professioneel aangekocht, dus effectief geen 2 jaar garantie). Daarna de macbooks maar opgegeven voor mijn gebruik. Jammer, want hield wel van osx en design, maar het werd me zo wat duur.
Pagina: 1