• DonRoger
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 06-11 00:30
Hallo!

Ik zit op het moment te zoeken naar een nieuwe lens voor mijn A6000, alleen weet ik niet of de 18105 een goede keuze is. Het leek me wel een aardige lens voor die prijs ( en ook omdat het en G-lens is :P ).

Had net eventjes gekeken, en mijn 'mm usage' piekt erg op 30mm en 80mm.

Ik wil er max. 600 euro aan besteden, anders begint het echt te duur worden :9 Verder is 't belangrijk dat het scherpe foto's maakt van een hoge kwaliteit maar dat spreekt voor zich.

Nu bezit ik over de A6000 kitlens en een 55-210m lens van Sony.

Verwijderd

Het is zo te zien geen verkeerde lens. Maar het blijft wat dat betreft wel een zoom met redelijk wat zoom range dit heeft zo zijn nadelen. Als ik zo wat reviews bekijk is de lens scherp maar mist wat scherpte in de hoeken als je richting de 105mm gaat. Ook is de lens vrij groot maar als dat geen probleem voor je is dan zou het mogelijk een prima keuze zijn.

Wat dat betreft is het ook een Power Zoom lens en daar moet je van houden. Ik zelf vind dat niets bij fotografie omdat je het zoomen overlaat aan een elektromotortje en vind ik zelf nooit echt precies genoeg. Heb altijd last van dat je er net iets voorbij gaat en dan weer terug probeert te gaan en nooit echt op de juiste plek uitkomt. Maar als jij dat ook geen probleem vind kan het een prima keus zijn.

Lees ook een wat reviews:
https://www.ephotozine.co...z-g-oss-lens-review-24056
http://slrgear.com/reviews/showproduct.php/product/1637

• roefderoever
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 06-10 20:37
Ik denk dat de 18-105 een prima lens is, vooral als je veelal in JPEG fotografeert. Hij heeft behoorlijk veel last van vervorming, dus als je RAW schiet zul je die moeten corrigeren (kan vrij makkelijk met een lensprofiel in Lightroom). In JPEG doet de camera dat alvast voor je. Hij is wel vrij groot en vrij zwaar, en zoals eerder genoemd is Power Zoom niet voor iedereen prettig. Wel wen je daar vrij snel aan.

Overigens kun je voor 600 euro met een beetje zoeken ook wel een tweedehands Zeiss 16-70mm vinden. Die is nog wel een stapje mooier / beter, minder vervorming, kleiner en iets scherper. Hij is de nieuwprijs van 1000 euro misschien niet helemaal waard, maar voor 600 euro is het een superkoop. Ik heb daar met veel plezier mee gefotografeerd op mijn A6000, vooral de kleuren en contrast van die lens zijn super. Op mijn blog heb ik er een review over geschreven.

Blogger op www.RicksReviews.org