Ligt het aan mij? Nieuwe laptop, bloatware en geen bruik PiD

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sanscorp
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 05-10 07:31
Ik beschouw mijzelf als bovengemiddeld pc gebruiker, maar zeker niet als expert.

Je koopt in de winkel een nieuwe laptop, win 8 voor geïnstalleerd. Tegenwoordig nergens meer een productkey te vinden, dus eerst de verplichte installatieprocedure door. Daarna de sleutel extracten met een tooltje.

Dat allemaal omdat er een 500 gb hdd in zit, waarvan plm. nog 150 gb vrij. De rest is recovery en bloatware.

Eerste wat ik dus wil doen is een verse installatie, maar wel legitiem.

MS heeft een mooie download tool waarmee je de iso kan downloaden, ik voer de sleutel in en krijg direct te zien dat deze niet geschikt is.

Dus om hem toch maar te kunnen downloaden (overigens gaat het om dezelfde versie als al op de laptop stond) een willekeurige sleutel op internet gezocht en zo alsnog de iso gedownload, met de gedachten dat ik hem ook met die sleutel wel kon installeren en later met de officiële sleutel kon activeren.

Niets was minder waar, en uiteindelijk heb ik via de eerste de beste torrent site dus maar een "hulpmiddel" moeten downloaden omdat ik het na bijna 5 uur kloten helemaal zat was...

Ligt het nu aan mij? Zie ik iets over het hoofd? Of maken ze het tegenwoordig gewoon onmogelijk om een verse installatie te doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Croga
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 11:16

Croga

The Unreasonable Man

Het eerste wat je over het hoofd ziet is dat de key in de UEFI zit. Je hoeft hem dus helemaal niet te extracten met een tooltje.
Het tweede wat je over het hoofd ziet is dat de key voor een OEM versie is en de legitieme download een volledige versie is. De key gaat dus niet werken op de installatie CD die je hebt.
Het derde wat je over het hoofd ziet is dat er in Win8 geen recovery meer is. Dat is onderdeel van de installatie.
Het vierde wat je over het hoofd ziet is dat de bloatware verdwijnt als je simpelweg Windows "reset".

Wat je gedaan hebt goldt vroeger maar is sterk achterhaald. Wat je tegenwoordig doet is de installatie doorlopen, Windows een "refresh" geven en dan via control panel alles verwijderen wat je niet wilt. Als je dan van 500GB minder dan 450GB vrij hebt is er iets mis met je nieuwe aankoop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sanscorp
Eerlijk is eerlijk, UEFI is nieuw voor mij, niet op ingelezen en om van USB te kunnen booten heb ik de BIOS dus ook op enhanched gezet.

Wat ik weet (en dat is inderdaad van lang geleden) is wanneer je software verwijderd, je er een vervuild register aan over houd.

Het was toch echt zo dat de schijf helemaal vol zat. Sowieso wil ik de laptop van een SSD voorzien dus dan was ik vanzelf tegen dit probleem aangelopen (nu ga ik weer uit van wat ik weet, pre windows 8).

Wat kan ik nu het beste doen dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Croga
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 11:16

Croga

The Unreasonable Man

Als je de recovery partitie verwijdert hebt niet zo heel erg veel meer denk ik.... Daar zat je mogelijkheid om de media te maken die je nodig hebt voor een zinvolle installatie. Ik weet niet welk merk de laptop is maar wellicht kun je heb lief aan kijken en hopen dat ze je de installatie media los kunnen leveren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 09:43

D4NG3R

kiwi

:)

De key zit inderdaad in de UEFI (De opvolger van BIOS) gebakken en zal onder normale omstandigheden opgemerkt worden door de Windows installer. That is als je de juiste OEM ISO gebruikt welke soms moeilijk te vinden kan zijn..

Neem eens contact op met de fabrikant van je laptop, vaak kan je hier refresh/installatie media kopen voor een relatief zachte prijs. €15 is natuurlijk weinig geld om je OS weer legaal te krijgen, al had het gratis kunnen zijn als je je wat beter in had gelezen.

Dezelfde fout bijna gemaakt bij een Asus laptop hier in huis, gelukkig slikte die de DVD welke bij mijn eigen laptop was geleverd. :')
sanscorp schreef op maandag 24 augustus 2015 @ 06:32:
Wat ik weet (en dat is inderdaad van lang geleden) is wanneer je software verwijderd, je er een vervuild register aan over houd.
Vervuilde registers zijn alweer een ding uit het XP tijdperk, de performanceimpact is zo laag dat je hier niks van gaat merken. Tooltjes die je register opruimen doen op een fatsoenlijke installatie vaak meer kwaad dan goed, genoeg settings van programmas en games in rook op zien gaan bij anderen die daarvoor altijd zweerde bij bijv CCleaner. _O-

[ Voor 32% gewijzigd door D4NG3R op 24-08-2015 07:01 ]

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Morrisson
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 08-01-2021
Er is een tooltje van Janek2012, The Ultimate PID checker.
Voer je key in en alle relevante informatie zie je in één oogopslag.
Download de juiste Windows, voor laptops is dat of Core of Single Language. (Vaak)
Fresh install, drivers installeren die niet automatisch zijn geïnstalleerd and ready to go.
Ik had hetzelfde probleem en heb het zo opgelost!
Succes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sanscorp
Ik heb inderdaad gekeken naar een pid checker, en daar kwam alleen uit dat het een core versie zou zijn.

Heb aannames gedaan dat het allemaal nog gelijk aan voorheen was, nu heb ik weer wat geleerd ;)

Zal lenovo een bericht sturen maar in de tussentijd ook de aangerade pid checker bekijken en de juiste iso zoeken.

Goed om te lezen dat ik niet de enige ben trouwens, haha.

Bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dav1d
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
Download ergens "nl_windows_8.1_with_update_x64_dvd_6051479.iso".
Dit is de meest recente Nederlandse ISO van MSDN.
SHA1: 00B1B0C90FEB1012ADB90EAFBF9C3D8D3F04612A
Dav1d schreef op woensdag 20 augustus 2014 @ 09:34:
Bij nieuwe laptops zit een OEM-licentie voor Windows 8.1 Core in de UEFI.
Je hebt gewoon de door mij eerder genoemde "multiple editions" iso van MSDN nodig:
Windows 8.1 with Update (multiple editions) (x64) - DVD (Dutch)
Genoeg alternatieve downloadbronnen te vinden bij het Googlen op de bestandsnaam.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 11:09
Ik kan me overigens niet voorstellen dat er van een 500GB schijf af-fabriek slechts 150GB vrij is.

Als wel dan zou ik nooit meer van die fabrikant kopen!

Check mijn V&A ads: https://tweakers.net/aanbod/user/9258/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sanscorp
X64, denk niet dat de sleutel er geschikt voor is, moet nog kijken want weer druk aan het werk geweest.

De partitie was na enkele updates echt nog maar 163gb vrij, dus tja ik weet ook niet wat er allemaal op stond. Ben altijd al van de schone installaties geweest maar kennelijk moet het toch anders tegenwoordig. Zal me er eens op inlezen maar kom in ieder geval waar ik zijn moet na de tips hier.

Er waren overigens een stuk of 7 partities aangemaakt, alles tijdens de installatie verwijderd en samengevoegd, nooit eerder een recovery partitie gebruikt en dacht hem nu ook niet nodig te hebben, vandaar.

Ik "verdiep" mij vaak pas weer als ik een eigen desktop binnen mijn budget samen ga stellen en ga dan pas lezen over de laatste hw en sw.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dav1d
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
Sleutel is niet gebonden aan x86 of x64. Maar uiteraard is er ook een x86 ISO.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sanscorp
Uitstekend, dan ga ik uiteraard voor de x64 versie i.v.m. de upgrade van het werkgeheugen.

Nogmaals bedankt ;)
Pagina: 1