Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 4rthur Dent
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 14-05 09:13
Hallo,
Ik ben er een tiental jaar te laat mee, maar heeft er iemand ervaring met het ombouwen van een F16 FLCS en TQS joystick naar USB?

Een week geleden heb ik Elite: Dangerous gekocht op Steam, maar met mijn Sidewinder Precision Pro lukt het niet echt. Mouse en keyboard combo ligt me ook niet.
Was even van plan om een Saitek X52 of Warthog aan te kopen, maar heb dus nog een oude - en weinig gebruikte - Thrustmaster flight en throttle stick liggen die misschien nog kunnen dienen. Destijds veel geld voor neergeteld en het is zonde om deze stick geen tweede kans te geven.
Helaas zijn de topics die ik op internet vond wat oud om nog relevante info te geven.

Een populaire manier voor ombouwen was de Bob Church Digital Stickworks, maar deze chips zijn al lang niet meer te vinden.
Compleet rewiren van de stick in combinatie met Arduino of andere microcontroller lijkt ook mogelijk.
Gameport2USB zou kunnen werken....

Is er iemand die hier ervaring mee heeft, of me op het goede pad kan zetten?
Alvast bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tazzman
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 08-09 11:52

tazzman

a real boardmonkey

Een beetje laat maar ik zit nu met hetzelfde probleem. :)

Ik heb zelf een Thrustmaster FLCS en TQS, wel met SWF22Pro chip mod, en na een kleine 8-9 jaar van afwezigheid wil ik toch weer flight sims gaan spelen. (Falcon 4.0 BMS in mijn geval.)

De SWF22 chips maken het programmeren via FoxTwo makkelijker maar het is en blijft een analoge HOTAS dus die chips hoef je niet naar te zoeken.

Het grootste euvel is het complete gebrek aan gameport (DB15) ondersteuning vanaf Windows 7. Volgens mij had Vista (32-bit) nog wel ondersteuning voor de gameport interface, met de laatste update van begin 2009 maar voor de 64-bits versie van Vista heb ik die niet meer gevonden. Windows 7 en hoger ondersteunen helemaal geen gameport interfaces meer.

Een een DB15 naar USB converter gaat niet werken. Deze zetten simuleren een simpele HID-joystick maar sturen maar een paar kanelen door naar de USB poort. Als simpele joystick zal je FLCS dan wel werken maar de signalen van de andere assen voor je TQS zullen niet worden doorgegeven.

Ik heb hier en daar wel wat "project pages" gevonden van mensen die hun FLCS/TQS willen ombouwen naar USB maar het blijft vallen en opstaan, en dan meestal wel het laatste. Je moet zowiezo denken aan de complete printplaten van beide halen en daar met heel veel solderen een compleet nieuw binnenwerk in elkaar gaan zitten draaien.

Nu ben ik niet vies van een beetje solderen maar helaas kan ik ook geen kant en klare kits vinden.
Dus ik denk dat het dan wel een andere HOTAS moet gaan worden :/

Tenzij jij wellicht een oplossing gevonden hebt?

Update:

De Manhattan Game Port to USB adapter schijnt wel te moeten kunnen werken. Hij is wel duurder dan "generic" adapters maar onder de features wordt expliciet aangegeven dat Thrustmaster HOTAS systemen wel ondersteund worden door een aparte "modus"? Op bepaalde fora wordt ook aangegeven door gebruikers dat ze o.a. de F22Pro met TQS wel werkend hebben onder Windows 7 m.b.v. deze adapter?

http://manhattan-products.com/usb-game-port-adapter
Compatible with Thrustmaster FCS, CH Flightstick Pro, 2-4 Axes/4-Function and 2 Axes/8-Function controllers
Four-mode switch selections
Mode 1: TM-FCS compatible controllers
Mode 2: CH FLIGHTSTICK PRO compatible controllers
Mode 3: 2-4 Axes/4 button compatible controllers
Mode 4: 2 Axes/8 button compatible controllers

[ Voor 20% gewijzigd door tazzman op 14-02-2017 02:06 ]

Het nieuwe speelgoed: een Saab 9-3 Aero (absoluut, helemaal en compleet fantastisch....)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jolly-joker
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 18-04-2024
Hallo
Ik weet niet of het je al gelukt is om de joystick on te bouwen. Maar het is mij gelukt met de BU0838a van Leobodnar.com
Werkt perfect ...heb evt wel foto's hoe het geworden is. Mijn stick is de flcs16 van TM.
Mvg Eeltje Straatsma