[win8] Hoe partie (C:) verkleinen, (D:) vergroten?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twerk
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 15:11
Ik loop tegen een probleempje aan. Ik heb een nieuwe laptop met een 256GB ssd.

Er zijn 2 parties

- OS (C:) met 95,3 GB (80,1 vrij)
- Data (D:) met 127GB (127GB vrij)

127gb is voor mij op korte termijn genoeg maar ik verwacht op termijn meer nodig te hebben. Ik heb een grote muziek bibliotheek(115GB) en wil alles op mijn laptop hebben staan en de komende tijd vooruit kunnen.

Hoe kan ik laten we zeggen 30gb - 40gb van (C:) naar (D:) krijgen zonder de ssd opnieuw te formateren en geklooi met een nieuwe windows instalatie?

Ik heb al met windows discmanager en EaseUS partion manager lopen klooien maar hiermee kreeg ik het niet voor elkaar.
Ik hoop dat iemand me kan vertellen hoe ik dit het beste kan aanpakken.

alvast bedankt _/-\o_ .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

C verkleinen vanuit de windows discmanager, en d vergroten met de verkregen "niet toegewezen ruimte".

Er vanuit gaande dat C en D naast elkaar zitten zonder (verborgen) recovery of andere partitie er tussen.

Afbeeldingslocatie: https://technet.microsoft.com/dd494658.shrink.jpg(en-us).jpg

[ Voor 22% gewijzigd door Verwijderd op 23-08-2015 20:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Je kan een partitie niet 'naar links' verlengen (oftewel: verlengen met sectoren die voor de eerste oorspronkelijke sector liggen). De enige manier om dit te doen is met een andere tool zoals bijv. Acronis Disk Director.

Een andere optie is om je D schijf leeg te halen (haal wel je data eraf :) ), je C schijf te verkleinen, D te verwijderen, D opnieuw aanmaken (maar dan groter), data terug plaatsen.

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reepje
  • Registratie: Juni 2010
  • Niet online
Aomei partition assistant doet dat gewoon voor je.

Er is altijd wel een kans dat het fout gaat, dus maak eerst een backup/image..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Glashelder schreef op zondag 23 augustus 2015 @ 20:27:
Je kan een partitie niet 'naar links' verlengen (oftewel: verlengen met sectoren die voor de eerste oorspronkelijke sector liggen). De enige manier om dit te doen is met een andere tool zoals bijv. Acronis Disk Director.
Je hebt gelijk, niet aan gedacht. :+
Een andere optie is om je D schijf leeg te halen (haal wel je data eraf :) ), je C schijf te verkleinen, D te verwijderen, D opnieuw aanmaken (maar dan groter), data terug plaatsen.
Dit is inderdaad de snelste optie, zeker als er nog weinig te backuppen is op D. Dus hopen dat die muziek er nog niet op staat.. ;)

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 23-08-2015 20:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twerk
Reepje schreef op zondag 23 augustus 2015 @ 20:32:
Aomei partition assistant doet dat gewoon voor je.

Er is altijd wel een kans dat het fout gaat, dus maak eerst een backup/image..
Ik heb het geprobeerd maar heb gelijk een blue screen te pakken 8)7

Foutcode: 0xc0000225

Is dit een goede manier om te herstellen want ik heb geen windows CD meegeleverd gekregen.

https://neosmart.net/wiki..._Easy_Recovery_Essentials

Afbeeldingslocatie: https://itsolutionsblog.net/content/uploads/IMAG0541.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reepje
  • Registratie: Juni 2010
  • Niet online
Gebruik dan beter de herstel partitie die vast wel op de laptop staat?

Verder, waarom wil je 2 partities. Neem er 1. Net zo makkelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 22:00

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

2 partities is juist handig. Als je Windows naar de knoppen is, kan je die zonder verlies van data opnieuw erop zetten. Zou je alles in 1 partitie smijten, dan moet je bij een volledig onbereikbare Windows installatie de schijf eerst in een andere computer hangen of via andere media starten, een backup maken en dan pas Windows opnieuw installeren. Effectief ben je met het laatste toch al snel een paar uur langer bezig, afhankelijk van de hoeveelheid data.

Commandline FTW | Tweakt met mate

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brahiewahiewa
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-09-2022

Brahiewahiewa

boelkloedig

Hero of Time schreef op zondag 23 augustus 2015 @ 22:44:
2 partities is juist handig. Als je Windows naar de knoppen is, kan je die zonder verlies van data opnieuw erop zetten. Zou je alles in 1 partitie smijten, dan moet je bij een volledig onbereikbare Windows installatie de schijf eerst in een andere computer hangen of via andere media starten, een backup maken en dan pas Windows opnieuw installeren. Effectief ben je met het laatste toch al snel een paar uur langer bezig, afhankelijk van de hoeveelheid data.
Als je wacht met het maken van een backup tot je OS onbereikbaar is, doe je sowieso iets verkeerd, natuurlijk

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Brahiewahiewa schreef op maandag 24 augustus 2015 @ 13:03:
[...]

Als je wacht met het maken van een backup tot je OS onbereikbaar is, doe je sowieso iets verkeerd, natuurlijk
Je backup wordt niet live bijgehouden, dus de tijd die je hebt besteed tussen de twee backup momenten ben je dan wel mooi kwijt. Kan net de foto's van de geboorte of verjaardag van je kleine zijn. Gewoon uitgaande van een worst-case scenario wil je gewoon liever niet dat alles op 1 partitie staat. Het behoed je er ook voor dat de schijf volloopt en Windows helemaal niet meer kan starten omdat er geen ruimte meer is. Daar schijnt Windows niet echt tegen te kunnen. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Killah_Priest
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 17:19
Hero of Time schreef op zondag 23 augustus 2015 @ 22:44:
Sinds Windows 2000 is dit niet meer aan de orde, bij een reinstall wordt de data gewoon behouden (behalve programfiles, programdata), User profiles (althans de data) blijft behouden en Windows wordt in Windows.old neergezet.

Ik zie anno 2015 (en 10 jaar geleden al) in de meeste gevallen het nut niet in van meerdere partities aanmaken.
Overigens heb ik ook een collega welke hier een handje van had op servers : het gevolg is meerdere servers waarbij bv de data partitie vol is gelopen waarbij de windows partitie nog 30GB vrije ruimt heeft

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

En juist in die laatste situatie, als alles op C: stond, zou je bij een reboot een systeem hebben dat niet meer kan starten vanwege ruimtegebrek. Ik geef die collega groot gelijk! Dat hij de data partitie niet groot genoeg heeft gemaakt is gewoon pech, maar je kon er iig nog prima bij.

Overigens prefereer ik altijd een format bij een nieuwe installatie. Ik heb geen idee welke troep er nog over blijft en met een virus (die in je profiel danwel andere plek op C: zit) moet je het hoe dan ook doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twerk
Ik heb het uiteindelijk opgelost met een clean install duurde allemaal veel minder lang dan ik had verwacht en de laptop was toch nieuw dus er stond nog geen data op. Al met al is het allemaal gelukt.

Bedankt allemaal!!
Pagina: 1