Draadloos internet valt vaak op random momenten weg

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Devoque
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 21-07-2022
Hey!

Bij mijn vriendin thuis valt het internet vaak weg. Nu heb ik een poging ondernomen in uitvinden waarom dit gebeurd maar ik kom er niet achter.. Het probleem zit bij alle apparaten die draadloos verbonden zijn met het netwerk. Alle bekabelde apparaten blijven wel gewoon verbonden op moment dat het wegvalt.

Er hangt boven 1 signaal versterker die ervoor zorgt dat op de bovenverdieping ook een sterk genoeg netwerk aanwezig is deze opereert op kanaal 9. Nu heb ik de router op een ander kanaal gezet en dit leek even goed te gaan maar het is sinds vandaag weer vrolijk aan het uitvallen.

Ze hebben via telfort een glasvezel abbo en wonen in een vrijstaand huis, last van andere netwerken heb je dus niet.

Iemand enig idee hoe ik zou kunnen uitvogelen wat er precies aan de hand is en hoe dit op te lossen is?

Ruben

Edit: Zelf dacht ik eraan om, als een dergelijk programma bestaat, met een programma een scan te doen die kijkt wat er precies gebeurd op moment dat de wifi wegvalt? Op die manier kan ik dan in ieder geval zien wat er precies gebeurd want op moment is dat een groot raadsel.

[ Voor 14% gewijzigd door Devoque op 23-08-2015 17:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Nu online

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Om te beginnen: je bewijst in je vierde zin dat je eerste zin onzin is. Het internet valt zeer duidelijk niet weg, het gaat alleen om het draadloze netwerk. Dat is even iets anders :o

Aangezien we nog steeds geen betrouwbaar werkende glazen bol hebben zou het erg veel helpen als je even wat info zou toevoegen:

Eerst WiFi-netwerken duidelijk benoemen:
- Wat voor router/AP hebben ze beneden staan (exacte typenr, alleen "standaard Telfort" zegt misschien de Telfort helpdesk wat maar de rest van ons weinig)?
- Wat is "1 signaal versterker"? - dat is alvast iets wat niet bestaat bij WiFi, dus waarschijnlijk bedoel je iets anders. Ook hier exacte merk/type. En hoe is het op de router/AP aangesloten?
- Je noemt wat over kanalen veranderen, maar muv kanaal 9 boven niets. Waar stond de router/AP beneden op, en waar staat het nu op?
- Kunnen de genoemde apparaten naast 2.4GHz ook op 5GHz draaien? En zo ja, op welk kanaal staan ze elk ingesteld
- Als er sprake is van verschillende banden (2.4GHz en 5GHz), ga na met welke de clients verbonden zijn. Als ze allemaal met 2.4GHz verbinden, probeer het ook eens met 5GHz.

Dan de fysieke situatie:
- Beschrijf het huis eens.
-- Hoeveel verdiepingen?
-- Wanneer en waarmee is het gebouwd? Hebben we het over 300 jaar oude enkelsteens bakstenen muren met houten vloeren, of gebouwd in laatste 5 jaar met dik gewapend beton aan alle kanten?
-- Hoe zit het met isolatie? Vooral thermisch ondervloerisolatie (van dat zilveren/gouden spul onder laminaat) is volkomen funest voor WiFi-doorgifte. HR++-glas houdt ook alles tegen (al heb je daar doorgaans binnenhuis minder last van, sterker nog, het houdt interferentie tegen).
-- Hoe zit het met de buurt? >500m van dichtstbijzijndste huis, of in vooroorlogse binnenstedelijke buurt met andere appartementen aan vier kanten en <50m tot de volgende rij huizen?
-- Waar staan de router/AP en die "signaal versterker" exact in het huis. Wat zit er qua muren en vloeren exact tussenin?
- En waar gebruiken de gebruikers exact de apparaten?

Nu we het erover hebben, de clients:
- Geef een overzicht van de clients in het huis. Van belang is vooral type (telefoon, tablet, laptop, anders (namelijk...)), besturingssysteem (Android, iOS, MacOS, Windows, anders (namelijk...)) en als het even kan WiFi-chip erin. Is dat teveel gevraagd, dan in ieder geval per client of het naast 2.4GHz ook 5GHz ondersteunt.
- Valt de netwerkverbinding altijd op alle clients tegelijk uit, of hebben sommige apparaten soms wel verbinding en andere niet? Als het altijd dezelfde zijn, welke dan? Steeds verschillende? - is er iets mbt locatie in huis te zeggen?
- Voorzover de "signaal versterker" een eigen WiFi-netwerk uitzendt, ga per client na met welk van de twee (router/AP beneden, "signaal versterker" boven) verbonden wordt.

Tenslotte de RF-omstandigheden in de lucht:

Je wilt twee dingen achterhalen:
1) hoe sterk zijn de signalen van je eigen router/AP beneden en dat geval boven op verschillende locaties in huis.
2) een indicatie krijgen van hoe druk het is met andere netwerken. Let wel dat storing van veel meer dan WiFi-netwerken kan komen en dat je met een reguliere WiFi-adapter alleen andere netwerken kunt zien. Dus alles wat je zo ziet moet je met enorme korrel zout nemen. Dan nog, met tientallen netwerken die erg sterk binnenkomen is het veilig om uit te gaan van sterke interferentie.

Hier is het jammer dat je niets noemt over devices/OS, want (muv iOS) kun je altijd wel een eind komen met apps, maar wat het handigste is verschilt per platform :o

Voor een Windows (Vista/7/8/10 etc) laptop loop je tegen een typisch Windows-probleem aan, namelijk nagenoeg geen bruikbare info in de reguliere Windows GUI en geen standaard-UI voor drivers die je meer vertellen. Oplossing is CLI gebruiken. cmd.exe opstarten dus en dan commando invoeren.

Beide stukken info die je wilt achterhalen kun je krijgen met:
code:
1
netsh wlan show networks mode=bssid

Dit geeft je een overzicht van alle WiFi-netwerken in de lucht, incl welk kanaal ze staan en hoe sterk (in procenten helaas ipv gewoon dBm :X ) ze binnenkomen.

Dit wil je op een aantal locaties in huis draaien met je meest capabele laptop (iig een dualband-geval). Dan kun je sterkte van je eigen signalen zien, en een feeling krijgen voor hoeveelheid zooi. Snap je het niet, dan is het gewoon text, dus kun je simpelweg copy/pasten hier ipv te kloten met screenshots oid.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Devoque
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 21-07-2022
Holy! Allereerst sorry voor de weinige informatie, had er niet aan gedacht / geen idee dat al van dat soort dingen nodig zou hebben! Ik ga proberen zoveel ik weet te beantwoorden, wat ik niet weet zou ik even aan m'n schoonvader moeten vragen / moeten uitzoeken als ik daar weer ben.

Wifi-netwerken
- Het telfort modem betreft een Genexis CORE Advanced, maar een Linksys EA2700 verzorgt het internet
- De wifi range extender betreft een TL-WA850RE van TPLink deze hangt boven en is draadloos met het wifi netwerk verbonden.
- De router stond op automatisch kiezen van een kanaal en staat nu op kanaal 1.
- De router kan 2.4 en 5 uitzenden de extender alleen 2.4 (dit netwerk extend hij dan ook)
- De meeste apparaten zijn met 2.4 Ghz verbonden, m'n schoonvader had 5 Ghz niet aanstaan, de apparaten in huis die deze frequentie ondersteunen zitten er nu op maar ook daar is last van uitval.

Fysiek
- Het huis is een vrijstaande villa met 2 verdiepingen, vrij nieuw. Grootste deel gewoon bakstenen.
- Van de vloerisolatie weet ik helaas niks, wel zit in de badkamer boven + een gedeelte van de gang vloerverwarming. De ramen hebben energielabel A geloof ik maar meer weet ik ook niet..
- Een stukje verderop staat nog een villa en heel soms kan ik op m'n mac het wifinetwerk van de bewoners daar zien maar das dan heel zwak
- De router staat in de meterkast beneden en die extender staat boven, het signaal moet door de vloer van de bovenverdieping en hooguit 2 muren naar de versterker.
- De apparaten worden vooral boven en in de woonkamer gebruikt, Door meer dan 2 muren zal het signaal ook moeten. De extender als nieuw punt meegerekend.

Clients
- Deze betreffen veelal mobiele telefoons, een aantal iphones (de 4s en 6), en dan nog wat samsung telefoons welke modellen precies weet ik niet.
- Dan nog 3 laptops welke merken weet ik niet, ze ondersteunen wel geen van allen 5Ghz en daarop staan W8 en 2x W7.
- Voor zover ik weet valt het altijd op alle clients uit hier durf ik wel van uit te gaan
- De versterker zend een eigen wifi-signaal uit. De laptop van m'n vriendin zit hierop en de andere apparaten boven. Deze heb ik pas daar neer gezet omdat het signaal zo zwak was boven. Maar ook hierop blijft het signaal uitvallen.

RF-omstandigheden
- Het signaal van de router zelf is op de benedenverdieping overal sterk maar boven vrij zwak, vandaar de extender daardoor is het ook over de gehele bovenverdieping sterk!
- Andere wifinetwerken zijn er dus niet behalve heel soms heel zwak die van de buren. Verder storing zou ik moeten uitzoeken.

Ik zelf heb dus een macbook en voor de rest zijn het windows laptops. Ik zal binnenkort is het huis doorgaan met m'n laptop!

Alvast bedank voor de hulp, hoop dat je met deze info meer kan dan mijn karige beginpost!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Nu online

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Devoque schreef op zondag 23 augustus 2015 @ 22:11:
Holy! Allereerst sorry voor de weinige informatie, had er niet aan gedacht / geen idee dat al van dat soort dingen nodig zou hebben! Ik ga proberen zoveel ik weet te beantwoorden, wat ik niet weet zou ik even aan m'n schoonvader moeten vragen / moeten uitzoeken als ik daar weer ben.
Proficiat voor de info die je nu al hebt weten uit te vogelen. Hier kunnen we wel wat mee :)
Wifi-netwerken
- Het telfort modem betreft een Genexis CORE Advanced, maar een Linksys EA2700 verzorgt het internet
- De wifi range extender betreft een TL-WA850RE van TPLink deze hangt boven en is draadloos met het wifi netwerk verbonden.
- De router stond op automatisch kiezen van een kanaal en staat nu op kanaal 1.
- De router kan 2.4 en 5 uitzenden de extender alleen 2.4 (dit netwerk extend hij dan ook)
- De meeste apparaten zijn met 2.4 Ghz verbonden, m'n schoonvader had 5 Ghz niet aanstaan, de apparaten in huis die deze frequentie ondersteunen zitten er nu op maar ook daar is last van uitval.
Laatste opmerking is heel belangrijk: probleem manifesteert zich tegelijk op 2.4GHz en 5GHz. Dat sluit interferentie en repeater-problemen nagenoeg geheel uit en wijst sterk naar de router/AP.
Fysiek
- Het huis is een vrijstaande villa met 2 verdiepingen, vrij nieuw. Grootste deel gewoon bakstenen.
- Van de vloerisolatie weet ik helaas niks, wel zit in de badkamer boven + een gedeelte van de gang vloerverwarming. De ramen hebben energielabel A geloof ik maar meer weet ik ook niet..
Als de repeater enigszins functioneert heb je binnenhuis niet teveel demping.
- Een stukje verderop staat nog een villa en heel soms kan ik op m'n mac het wifinetwerk van de bewoners daar zien maar das dan heel zwak
Dat is opmerkelijk rustig. Wederom, geen andere netwerken zien is geen garantie op geen interferentie, maar icm de constatering dat 2.4GHz en 5GHz gelijk geraakt worden maakt het erg onwaarschijnlijk dat je van buitenaf verstoord wordt.
- De router staat in de meterkast beneden en die extender staat boven, het signaal moet door de vloer van de bovenverdieping en hooguit 2 muren naar de versterker.
Noem het geen "versterker", het is nu een repeater puur en simpel, dus iets wat minimaal helft bandbreedte opoffert voor maximaal verdubbelen van bereik. Eigenlijk totaal ongeschikt binnenhuis, want het doet niets tegen demping door muren en vloeren...
- De apparaten worden vooral boven en in de woonkamer gebruikt, Door meer dan 2 muren zal het signaal ook moeten. De extender als nieuw punt meegerekend.
Verre van optimaal, maar ws niet oorzaak van je problemen.
Clients
[...]

- Voor zover ik weet valt het altijd op alle clients uit hier durf ik wel van uit te gaan
Ook heel duidelijke aanwijzing. Ligt dus niet aan type client, plaats in huis of wat dan ook. Enige gemeenschappelijke factor is die router/AP.
- De versterker zend een eigen wifi-signaal uit. De laptop van m'n vriendin zit hierop en de andere apparaten boven. Deze heb ik pas daar neer gezet omdat het signaal zo zwak was boven. Maar ook hierop blijft het signaal uitvallen.
Volgens mij ben je hier slordig met je definities. Volgens alles wat je beschreven hebt tot nu toe zou de repeater signaal van de router kwijt moeten raken, maar zou de laptop van je vriendin wel gewoon signaal van de repeater moeten houden. Helaas zou ze hier weinig mee kunnen, want geen verbinding met router, maar wel gewoon signaal :o
RF-omstandigheden
- Het signaal van de router zelf is op de benedenverdieping overal sterk maar boven vrij zwak, vandaar de extender daardoor is het ook over de gehele bovenverdieping sterk!
- Andere wifinetwerken zijn er dus niet behalve heel soms heel zwak die van de buren. Verder storing zou ik moeten uitzoeken.

Ik zelf heb dus een macbook en voor de rest zijn het windows laptops. Ik zal binnenkort is het huis doorgaan met m'n laptop!
Die MacBook kan een stuk handiger zijn dan de Windows laptops:

1) Apple heeft erg goede WiFi-implementaties, dus goede chips en goede antennes.
2) MacOS heeft een veel makkelijkere tool in de CLI voor signaalsterkte eigen netwerk:
http://osxdaily.com/2007/...nd-line-wireless-utility/

Eerst die ln - s doen, daarna gewoon airport -I op iedere locatie en je krijgt netjes link rate en signaalsterkte (niet in gare percentages maar gewoon in dBm) op iedere plek van het netwerk waar je mee verbonden bent :)
Alvast bedank voor de hulp, hoop dat je met deze info meer kan dan mijn karige beginpost!
Yep. Helder en duidelijk :)

Hamvraag: wat nu?

Hoofdverdachte is de router. Ooit (ten tijde van de WRT54G 2.0, dus bijna 10 jaar terug) stond Linksys te boek als een van de beste fabrikanten in de consumentenmarkt. Toen werden ze door Cisco overgenomen die daar geen spaantje van heel hield (letterlijk: de eerste Cisco-versie van de WRT54G 5.0 had 1/2 van de RAM en flash van de 2.0-4.0 :X ) en ze vooral gebruikte als upsellargument voor hun duurder profi-spul. Ondertussen heeft Cisco er ook geen zin meer in en is Linksys doorverkocht aan Belkin. Ik had daar goede hoop voor, maar ben afgelopen week met eerste resultaat daarvan, de Linksys E8350 geconfronteerd, en ben diep teleurgesteld. Hardwarematig prima, maar de firmware... uitermate slecht, tot en met daadwerkelijk niet aan EU regels voor WiFi-kanalen voldoend...

Maw m'n verwachtingen zijn niet bijzonder hoog. Maar dat wil niet zeggen dat het niet beter kan. De EA2700 stamt uit 2012 en sindsdien zijn verschillende firmwareupdates uitgebracht. De release notes zijn erg karig, ik lees er niets in terug over grootschalige WiFi-drops, maar als je nog nooit de firmware geupdate hebt lijkt dat me eerste stap. Meest recente firmware stamt uit oktober 2014, en dat lijkt een vrij major release te zijn tov de voorgaande versies.

Firmware vind je hier:
http://www.linksys.com/nl/support-article?articleNum=148364

Draai je al op 1.1.40? Of helpt het upgraden niet? Dan wordt het tijd om te kijken of een andere router niet beter werkt. Ik zou aanraden om eerst iets anders te lenen en daarmee (al is het een low-end prutding) te testen of specifiek deze drops weg zijn. Zo ja is het duidelijk: je hebt een andere router nodig. Heb je met een andere router exact zelfde drops, dan wordt het interessant en moeten we dieper in de rest van je antwoorden duiken... maar goed, een ding tegelijk, begin maar met die firmware.

Oslik blyat! Oslik!