Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kaalus
  • Registratie: Januari 2010
  • Niet online
Goed, eens een topic over materie waar ik wat minder in thuis ben. Normaal doe ik plug&play met switches en routers en als er gigabit verbinding is dan zit het goed, maar nu wil ik iets meer. Weet alleen niet 100% waar ik voor moet gaan en wat de zin en onzin is van bepaalde zaken.

Ik zoek een?
Managed gigabit switch met minimaal 8 poorten

Wat is je budget?
Rond de €100, minder is altijd mooi natuurlijk :+ Iets duurder mag ook wel, maar bij 120 ligt wel de grens.

Heb je bepaalde (merk)voorkeuren?
Voorkeur gaat uit naar HP i.v.m. garantie, kwaliteit en integratie met andere HP spullen. Andere merken en voorstellen zijn uiteraard meer dan welkom, daar is dit topic voor. De switch moet fanless zijn, hij zal 24/7 aanstaan in een slaapkamer. Rack mountable heeft sterk de voorkeur maar hoeft niet

Specificeer het systeem en de omgeving waarin je het product gaat gebruiken.?
Heb momenteel een 8 poorts gigabit switch zonder uplink met daarachter een 5 poorts 100mbit switch. De eerste switch bediend mijn dekstop, laptop, server en de 5 poort switch. De 5 poort switch heeft 2 desktops en een printer eraan gekoppeld.

De eerste 8 poorts wil ik vervangen voor een managed switch, om meer controle te hebben over het netwerk. Ook wil ik misschien een VLAN gaan maken met daarin de management poort van mijn server. een uplink poort zou handig zijn zodat ik een extra poort over heb voor clients en de scheiding tussen uplink en client dan ook netter is. Mits ik een goede 16 poort switch kan vinden gaat de 5 poorts weg, anders blijft deze erachter hangen.

Twijfel momenteel zelf tussen deze :
pricewatch: HP Procurve 1620-8G L2 Switch (8 x 10/100/1000Base-T, Webmanage, Fanless)

En deze switch :
pricewatch: HP Procurve 1920-8G L3 Switch (8 x 1000Base-T en 2 x 1000Base SFP)

Beide zijn fanless, alleen de 1920 is een L3 switch en bied meer managing opties. Ook heeft deze een uplink poort en SFP poorten, al zijn die laatste niet nodig.

Deze switch pricewatch: TP-Link TL-SG1016DE heb ik ook bekenen maar lijkt me minder, met name op de managed functies.

Waar ik vooral mee zit is of een L3 switch de meerprijs waard is? Heb nu gewoon L2 switches en zoals in de intro vermeld, als het werkt werkt het :P De HP's zijn in elk geval rackmountable met de meegeleverde beugels en hebben levenslange garantie. De 1620 is toch behoorlijk goedkoper, dus het verschil tussen L2 en L3 moet wel aantoonbaar zijn om 30% meer te betalen. Graag hoor ik jullie meningen en input over deze en andere switches :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Wat wil je er uiteindelijk mee bereiken? Wat wil qua netwerk als eindresultaat hebben? Is het experimenteren met managed switches om ervaringen op te doen of wil je gewoon een bepaald doel behalen?

Want praktisch gezien zijn twee 8 poort gigabit switches voldoende voor jouw situatie lijkt mij.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kaalus
  • Niet online
Om te experimenteren met switches heb ik al 2 24 poorts 3com switches liggen, alleen die maken een gigantisch lawaai.
Wil uiteindelijk eventueel 1 of 2 VLAN's maken voor mijn server en/of het netwerk achter de 2e switch. Ook poort duplicatie kan soms wenselijk zijn, en loop detectie is zeer welkom omdat ik niet de enige ben die van het netwerk gebruikt maakt. Een uplink poort kan handig zijn om net een poort meer beschikbaar te hebben.
Het is dus vooral om op de toekomst gericht te zijn en de betrouwbaarheid van het netwerk te verhogen. De huidige switches hangen nog wel eens, met name de 8 poort.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mel33
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 14:04
Je beantwoord je vraag eigenlijk zelf al, kijkend naar de toekomst zou ik voor L3 managed gaan

Ik ben zo blij dat de pen en de som nog steeds machtiger zijn dan het zwaard. ringo-remasterd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Dan is die TP-Link toch voldoende? VLAN's en link aggregation. Toekomst gericht zijn is leuk maar puur duurdere hardware kopen omdat je het ooit nodig denkt te hebben is natuurlijk zonde. Zeker als je niet weet wat je in de toekomst nodig gaat hebben.

Als je je netwerk even uittekent is dat wellicht het makkelijkst om advies te geven. Want vooralsnog zie ik eigenlijk niet in wat je met een managed switch zou moeten.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kaalus
  • Niet online
Hier een overzichtje van het netwerk:
C++: 3
1
2
3
4
5
Router --> Switch1 ------
              |         |
         Desktops      Switch 2 -------
                        |             |
                        Desktops       Printer

Het netwerk begint steeds groter te worden, en ik wil bepaalde PC's in VLAN's gaan zetten. Dit ook i.v.m. de server en de printer in het netwerk, mogelijk komen die in 1 VLAN met de 2e poort van de server in het VLAN met de andere PC's. Vandaar dat ik graag wil gaan voor een managed switch. Ook kan ik dan makkelijk zien welke poorten er in gebruik zijn, het verkeer dat eroverheen gaat enz.

De TP-Link zou moeten voldoen, maar gezien mijn ervaring met spullen van ze is het voornamelijk bedoeld voor consumer en niet zozeer prosumer of enterprise. Bovendien heeft de HP levenslange garantie, en voor die 2 punten wil ik best wat meer betalen :) Je zou natuurlijk ook kunne zeggen dat ik licht HP Fanboy ben O-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• analog_
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Koop de 1620 als je degelijk goedkoper wilt, met de 1920 kan je bijvoorbeeld backups via CLI scripten wat niet kan met web-managed only. Toevallig gisteren mee bezig geweest op een 1810.

[ Voor 15% gewijzigd door analog_ op 23-08-2015 15:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Je bent toch een consumer en geen enterprise omgeving? Een paar desktopjes afscheiden van elkaar zou ik niet bepaald enterprise willen noemen. Natuurlijk kan je prima HP kopen maar voor je wensen is die TP-Link prima. Al snap ik nog steeds het nut niet van al je plannen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• donderdraak
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 09-07-2017
pricewatch: TP-Link TL-SG108E

Rond de 35 euro voor een managed switch met 8 poortjes.
Als je in het tweakers coupon topic kijkt dan is er mogelijk iemand jarig die zijn mycom of Dixons tegoedbon deelt en kan je nog 5 euro ofz erbij krijgen. Je kunt er dan zelfs 2 kopen voor het bedrag wat je in gedachten had.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kaalus
  • Niet online
Tsurany schreef op zondag 23 augustus 2015 @ 15:52:
Je bent toch een consumer en geen enterprise omgeving? Een paar desktopjes afscheiden van elkaar zou ik niet bepaald enterprise willen noemen.
Klopt, maar Enterprise spul heeft vaak wat langer garantie, support en is vaak ook betrouwbaarder. Of mijn doeleinden echt enterprise zijn, tja... Niet echt in elk geval, maar ik wil hem zeker een jaar of 5 gebruiken en dan is het misschien wel fijn een switch te hebben die voldoet.
donderdraak schreef op zondag 23 augustus 2015 @ 15:58:
pricewatch: TP-Link TL-SG108E

Rond de 35 euro voor een managed switch met 8 poortjes.
Als je in het tweakers coupon topic kijkt dan is er mogelijk iemand jarig die zijn mycom of Dixons tegoedbon deelt en kan je nog 5 euro ofz erbij krijgen. Je kunt er dan zelfs 2 kopen voor het bedrag wat je in gedachten had.
Die zou eventueel toereikend kunnen zijn, maar heeft geen webpage of CLI dus helaas valt die af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Die TP-Link zal het geen vijf jaar volhouden? Het is een apparaat zonder mechanische componenten met zeer simpele techniek. Maar als je zo vast zit op HP dan koop je die toch? Volgens mij heb je je keuze al gemaakt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• lazybones
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 00:02
Ik vertrouw net zoals de TS meer op de kwaliteit van HP switches. Nooit gezeik mee, lifetime garantie. TP-Link producten vaak genoeg defect zien gaan.

Verder nog wat kleine verschillen: de HP switch heeft meer switching capaciteit (48Gbps vs. 32Gbps) en verbruikt minder stroom (7W vs. 13W) en de HP kent wel trunking, de TP-Link niet (wel beide LACP maar dat is niet hetzelfde).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RedDashGuy
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 02-09 10:26
Ik weet niet of je er van uit moet gaan dat je een product als dit vijf jaar gaat gebruiken. Naar mijn mening zal de gemiddelde tweaker over vijf jaar geen genoegen meer nemen met 1Gbps :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kaalus
  • Niet online
Tsurany schreef op zondag 23 augustus 2015 @ 22:17:
Die TP-Link zal het geen vijf jaar volhouden? Het is een apparaat zonder mechanische componenten met zeer simpele techniek. Maar als je zo vast zit op HP dan koop je die toch? Volgens mij heb je je keuze al gemaakt.
De initiele keuze heb ik inderdaad al gemaakt, mijn voorkeur gaat uit zoals in de TS staat naar de HP. Maar dat wil niet zeggen dat dat ook daadwerkelijk de beste keus is, vandaar ook dit topic ;)
lazybones schreef op zondag 23 augustus 2015 @ 22:28:
Ik vertrouw net zoals de TS meer op de kwaliteit van HP switches. Nooit gezeik mee, lifetime garantie. TP-Link producten vaak genoeg defect zien gaan.

Verder nog wat kleine verschillen: de HP switch heeft meer switching capaciteit (48Gbps vs. 32Gbps) en verbruikt minder stroom (7W vs. 13W) en de HP kent wel trunking, de TP-Link niet (wel beide LACP maar dat is niet hetzelfde).
Om bovenstaande reden dacht ik dus primair aan een van de genoemde HP modellen. Met name op het punt van ondersteuning en garantie wat nou eenmaal moeilijk meetbaar is.

De 48Gbp/s haalt volgens mij alleen de grotere modellen binnen die serie, de 8 poorts zitten rond de 20Gbp/s.
RedDashGuy schreef op zondag 23 augustus 2015 @ 22:40:
Ik weet niet of je er van uit moet gaan dat je een product als dit vijf jaar gaat gebruiken. Naar mijn mening zal de gemiddelde tweaker over vijf jaar geen genoegen meer nemen met 1Gbps :)
Klopt, maar als de nu aangekochte switch dan nog netjes draait kun je hem altijd ergens achter hangen waar snelheid minder belangrijk is :)
Pagina: 1