Toon posts:

Crucial MX200 op Gigabyte GA-P55A-UD3 rev. 1 moederbord

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo allemaal,
Ik wil binnenkort een SSD in mijn PC gaan installeren.
Ik heb nog geen SSD en heb de afgelopen dagen een heleboel erover gelezen.
Mijn voorkeur gaat uit naar de Crucial MX200 250 GB.
Maar ik heb nog wat vragen.
Allereerst, dit is mijn PC nu:

Moederbord: Gigabyte GA-P55A-UD3 rev. 1 met laatste Bios F11
CPU: Intel Core I7 2,93 GHZ
Geheugen: 12 GB
Videokaart: Nvidia Geforce GT 640
HD: Samsung 103SJ 1TB - 7200 RPM

Er is een Sata 3 port op dit moederbord (van Marvell), maar ik begrijp uit wat ik hierover lees, dat deze niet goed en stabiel werkt.
Dus ik kan beter de nieuwe SSD installeren op de 2_0 port (Sata 2)
Zo wil ik het doen:
-De oude Samsung HD loskoppelen
-De nieuwe Crucial SSD aankopppelen op de 2_0 port
-Opstarten en in de Bios de mode op AHCI zetten en van DVD laten opstarten
-En dan vanaf de ISO van de DVD Windows 10 installeren.
-Daarna de 1TB Samsung HD weer aankoppelen en formatteren en gebruiken als opslagmedium

Mijn vragen zijn:
-Is de Crucial MX200 een goede keus? Ik wil o.a. graag gebruik maken van de powerloss security van deze SSD
-Omdat ik de Sata 3 niet kan gebruiken, werkt mijn syateem dan toch sneller door deze SSD?
-Is de installatie volgorde zo in orde?

Johanna

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Een MX200 is een prima SSD, maar zoals je zelf al zegt is het verstandig om 'm aan te sluiten op de 3Gbps-poort van je moederbord, de 6Gbpspoort op de Marvell heeft weliswaar een iets hogere doorvoersnelheid (als je geluk hebt), maar het beperkt met name de accesstime en IOPS van het ding, en dat is juist waar je je snelheid kunt halen.

Als je nu upgrade vanaf een mechanische HDD, dan zal het verschil gigantisch zijn, zelfs op een SATA 3Gbps-poort, omdat ruwe snelheid niet het enige is dat telt.

Verwijderd

Topicstarter
TERW_DAN schreef op zondag 23 augustus 2015 @ 14:17:
Een MX200 is een prima SSD, maar zoals je zelf al zegt is het verstandig om 'm aan te sluiten op de 3Gbps-poort van je moederbord, de 6Gbpspoort op de Marvell heeft weliswaar een iets hogere doorvoersnelheid (als je geluk hebt), maar het beperkt met name de accesstime en IOPS van het ding, en dat is juist waar je je snelheid kunt halen.

Als je nu upgrade vanaf een mechanische HDD, dan zal het verschil gigantisch zijn, zelfs op een SATA 3Gbps-poort, omdat ruwe snelheid niet het enige is dat telt.
Dank je. :)
En is de installatie volgorde zo ok? Geen extra andere instellingen in de Bios nodig?

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Installatievolgorde is prima, als je geen andere drives aangesloten hebt dan kan 't ook niet fout gaan.

De bootvolgorde zal dan waarschijnlijk ook automatisch goed staan in de bios, dat zou eventueel het enige zijn dat je nog aan moet passen, zodat hij altijd van de SSD opstart, en niet van de harde schijf.

Verwijderd

Topicstarter
TERW_DAN schreef op zondag 23 augustus 2015 @ 14:30:
Installatievolgorde is prima, als je geen andere drives aangesloten hebt dan kan 't ook niet fout gaan.

De bootvolgorde zal dan waarschijnlijk ook automatisch goed staan in de bios, dat zou eventueel het enige zijn dat je nog aan moet passen, zodat hij altijd van de SSD opstart, en niet van de harde schijf.
Ja dat was ik ook van plan, om mijn externe harde schijven en sowieso alle usb apparaten los te koppelen.
Bedankt! :)

• johanna52
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 27-08-2023
Ok het heeft even geduurd, maar van de week ga ik dus de Crucial MX200 installeren.
Ik heb toch nog een paar vragen.
Ik ga de Sata 2_0 port gebruiken, omdat de GSata ports (Sata 3) blijkbaar niet stabiel zijn.
Ik ga eerst mijn SDD installeren met mijn HDD losgekoppeld.
Maar ik vraag me af of mijn CD/DVD drive wel werkt in de AHCI mode?
Die was ik van plan om (later samen met mijn HDD) op Sata port 2_1 of eventueel 2_3 te zetten.
Voor de goede orde, Sata ports 1-6 zijn allemaal Sata 2.

En op dit moment staat mijn CD/DVD drive in de Bios op master en de HDD op slave.
Wordt dat automatisch aangepast als ik de SSD drive ga installeren of moet ik daar zelf ook nog wat doen?

Voor de duidelijkheid, hier is mijn moederbord: http://www.gigabyte.co.nl...uct-page.aspx?pid=3242#ov

Johanna

Verwijderd

johanna52 schreef op dinsdag 24 mei 2016 @ 19:43:

Maar ik vraag me af of mijn CD/DVD drive wel werkt in de AHCI mode?
Normaal gesproken is dit geen probleem.
En op dit moment staat mijn CD/DVD drive in de Bios op master en de HDD op slave.
SATA heeft geen master en slave meer, dat is iets uit de tijd van PATA.

• johanna52
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 27-08-2023
Bedankt! :)
Pagina: 1