lenovo zhaoyang k27 upgraden. Mogelijk of niet?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Amsterdamn
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 29-09 23:38
Hoi, ik heb niet echt veel verstand van laptops maar ik heb een klein probleem.

Sinds kort is mijn laptop best traag geworden (geen idee waarom), en ik had wat rond gezocht. Na lang zoeken kwam ik tot conclusie dat mijn fysiekgeheugen best laag was.. Dus ik dacht meteen aan RAM sticks kopen, maar ik heb alleen geen idee of dat in mijn laptop kan. Kan iemand mij helpen? Ik wil graag m'n huidige laptop upgraden maar ik weet alleen niet hoe :'(.

Hieronder zoveel mogelijk info over m'n laptop.

Afbeeldingslocatie: http://puu.sh/jLt8G/93e40237a4.png
Afbeeldingslocatie: http://puu.sh/jLtcs/0021fb4f3a.png
Afbeeldingslocatie: http://puu.sh/jLth7/1f1f51869f.png <-- Heb alleen google chrome en Skype open staan en het vreet al 75% van mn RAM op :/

Alle hulp wordt zeer gewaardeerd.

[ Voor 193% gewijzigd door Amsterdamn op 23-08-2015 17:16 . Reden: - edit. ]

"Dont believe everything you read on the Internet just because there's a picture with a quote next to it." - Abraham Licoln, 1904.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 09:20
Hamzie schreef op zondag 23 augustus 2015 @ 13:30:
Heb alleen google chrome en Skype open staan en het vreet al 75% van mn RAM op :/
Dan sluit je chrome af, probleem opgelost :) Maar je zult in ieder geval een 64bit Windows moeten gaan installeren indien je van al je huidige of eventueel extra geheugen gebruik wilt maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 04-07 16:30
Ja, die RAM aanduiding klopt dus voor geen zak. Je moet kijken naar "Fysiek Geheugen (MB)" en dan "Beschikbaar". Dat is hoe het zit. Daarnaast wil je zo min mogelijk RAM 'vrij' of 'ongebruikt' hebben, dat is namelijk RAM waar je niks aan hebt.

Waarschijnlijk heb je nog geen SSD. Zonder SSD is het leven zuur. Koop dus een SSD en gooi je harde schijf uit het raam.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Umbrah
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 11:01

Umbrah

The Incredible MapMan

Chrome vreet inderdaat nogal veel, daar staat het om bekend! Verder is dit een 32-bit OS, dus meer geheugen toevoegen is nutteloos. Je zult sowieso een 100% verse nieuwe installatie moeten nemen. Mijn advies zou zijn om te upgraden naar Windows 10 32-bit (zodat de licentie OK is), en dan met medium creation tool een 64-bit installer voor Win10 te maken (wat sowieso een sneller OS is).

Qua upgrades, tsja, 4gig is weinig, maar niet bepaald onacceptabel voor wat surf gedrag. Echter start even CPU-Z om te kijken wát voor geheugen je hebt, en óf je uberhaupt vrije slots hebt. Dit soort beestjes hebben echter juist enorm veel baat bij SSD's; want laptop schijfjes zijn ook niet bijster snel.

Wat doe je nog meer met de laptop? We weten bijvoorbeeld niks over je videokaart...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rvanpruissen
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 07-12-2024

rvanpruissen

rePear.it

Volgens mij heb je geen dedicated videokaart (Intel HD3000) op deze laptop dus neem ik aan dat je geen gamer bent en geen video bewerkt. Deze videokaart is niet te vervangen en geheugen heb je in dat geval ook meer dan voldoende.

Conclusie:
- Harde schijf vervangen door SSD (HDD eventueel in caddy in optical bay) --> Wereld van verschil!
- 64 Bit OS installeren. Windows 7 of 10, maakt waarschijnlik weinig uit.
- Nieuwe Chrome (v45) installeren. Gebruikt een stuk minder geheugen en is wat sneller.
- Zorg dat je eventuele bloatware van de fabrikant er af gooit.

Dit is een redelijk eenvoudige aanpassing, die je waarschijnlijk zelf kunt doen. Succes ermee!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rvanpruissen

rvanpruissen

rePear.it

johnkeates schreef op zaterdag 29 augustus 2015 @ 17:32:
...Daarnaast wil je zo min mogelijk RAM 'vrij' of 'ongebruikt' hebben, dat is namelijk RAM waar je niks aan hebt. ...
Dit is waar als je alle programma's open hebt staan die je wilt gebruiken, maar niet als je alleen Skype en Chrome open hebt staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 04-07 16:30
rvanpruissen schreef op woensdag 09 september 2015 @ 08:48:
[...]

Dit is waar als je alle programma's open hebt staan die je wilt gebruiken, maar niet als je alleen Skype en Chrome open hebt staan.
Onzin. Je weet duidelijk te weinig om deel te nemen aan deze discussie :p De SuperFetcher, FS cache, page cache enz. vergeet je voor het gemak even om maar wat te noemen. En shared objects die semi-persistent in cache blijven om dat ze door nagenoeg alles gebruikt worden, die zal je bijvoorbeeld ook zo lang mogelijk geladen willen houden.

RAM is al heel lang niet een simpel dingetje wat 'gebruikt wordt' door dingen die je zelf als gebruiker aan klikt. Sure, globaal wordt nog steeds uitgelegd dat RAM slechts gebruikt wordt om code van de opslag naar toe te kopiëren, om daarna uit te voeren, maar dat is zo'n versimpeld en incompleet beeld dat je er eigenlijk geen conclusies aan kan knopen binnen een modern OS.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rvanpruissen

rvanpruissen

rePear.it

Ok, je weet hier duidelijk meer over dan ik John, dank voor het korte college. Echter... :) Het is niet per definitie zo dat je niks hebt aan de vrije ram, je kunt immers niet alles fetchen, cachen, etc. Wat je denk ik bedoelde is dat het niet altijd erg is als al je geheugen wordt gebruikt? Correct me if i'm wrong...
Pagina: 1