Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Hey Tweakers ik zit met een probleem. Ik zal binnenkort genoodzaakt moeten beginnen aan een project. En hierbij zal gefilmt moeten worden. Alle filmpjes zullen tutorials zijn die uitgelegd worden door een persoon die staat voor een whiteboard. Nou heb ik lang lopen zoeken naar een geschikte camera om mee te filmen, maar kan ik er zelf niet uit komen. Hopelijk kan iemand mij helpen hiermee. Ik ben de topics langs gegaan en heb mijn vraag daar niet gevonden.

Wat ik wil is:

Zo mooi mogelijk 1080p video, crisp.
Externe microfoon.
Belichting voor in de kamer/studiotje.
Statief.

Mijn budget:

+/- 2000 euro

De kijker moet niet het gevoel krijgen dat het maar 2000 euro gekost heeft. Hopelijk kan iemand mij hierbij helpen.

AbKhal :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OmeJoyo
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 23:01

OmeJoyo

This is me

Wat heb je dan wel gevonden wat niet voldoet? of waarvan je denkt dat het niet voldoet? Ik denk dat hier binnen de kortste tijd een lijst met meer dan 40 camera's kunnen staan die voldoen afgaande op je topic-start, maar blijkbaar heb je meer wensen waar we niets van weten. Noem eens een paar camera's en de reden waarom jij vind/denkt dat die niet geschikt zijn :)

Never attribute to malice what can be adequately explained by stupidity

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Balance
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 02-09 08:50
Ik doe eens een gooi :).

Je hebt maar één lens met vaste brandpuntsafstand nodig, want ik neem aan dat de camera altijd op dezelfde afstand van het whiteboard staat en deze even groot blijft. Autofocus is ook helemaal niet nodig want je stelt gewoon 1 keer manuel scherp op het whiteboard.

Mijn voorstel: Neem een Sony Alpha 6000. Deze neemt 1080p video in 24, 25, 30, 50 en 60fps op in de uitstekende 50Mb/s XAVC-S codec. Ook bied hij een microfoon ingang voor een externe microfoon.

Vervolgens doe je hier een van de uitstekende en extreem lichtsterke Samyang Optics T1.5 Cinema lenzen bij, en je hebt een uitstekende set-up. Als je de mogelijke afstanden van de camera tot het whiteboard, en het formaat van het whiteboard + persoon (liefst diagonaal, maar breedte of hoogte mag ook) kunnen wij een handige brandpuntsafstand aanraden.

Qua microfoons zijn er twee opties: Een shotgun microfoon op de camera zelf (zoals Røde VideoMic Pro) of een microfoon op de persoon die uitlegt zelf. Het eerste is makkelijker maar het tweede gaat beter geluid opleveren.

Voeg hier nog nog een simpel statiefje aan toe (kijk eens op Amazon ofzo) en haal ergens een of twee lichtbakken vandaan (Google ook eens de basics van belichting) en je hebt een prachtige set-up.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tobiasvs
  • Registratie: Februari 2010
  • Niet online

tobiasvs

Tobias

Licht is hierbij veruit het belangrijkste om het "duur" te laten lijken, een studio-setup zoals je nu beschrijft is qua cameragear niet de meest veeleisende om goede kwaliteit video op te nemen. Ga eerst zoeken naar standaard studiolichtsetups: keylight, fill light en hairlight is een goed startpunt. Wellicht moet je dan nog extra licht op het whiteboard zetten. Wel even oppassen met grootte van het licht en hoek t.o.v. je whiteboard, om reflecties te voorkomen.

Zoek je een videocamera die slowmotion op kan nemen? Zo nee: dan voldoet elke moderne spiegelreflex- of MILC-camera van tegenwoordig wel. Wat misschien wel handig is, is om voor twee camera's te kiezen: één waarbij de presentator en whiteboard samen in beeld staan, en de ander waarbij de camera is ingezoomd op het whiteboard. Als je van plan bent uitvoerige kleurcorrectie te gaan toepassen, dan zijn hoge bitrates en log profiles van toepassing, maar zo te horen wordt het project je opgelegd dus het lijkt me dat je er niet meer tijd aan wil besteden dan strikt noodzakelijk. Correct me if I'm wrong :)

Indien je genoeg licht hebt, dan is een lichtsterke cinemalens niet eens per se nodig. Wel moet 'ie gewoon scherp zijn, maar ook dat hoeft niet extreem te zijn: 1080p vraagt echt niet zo veel van je lens als een 24 megapixel foto. Stabilisatie is ook niet vereist in je lens als je vanaf statief gaat filmen.

Wel zou ik niet het goedkoopste statief nemen van €20. Daarbij geldt echt dat goedkoop vaak duurkoop is. Ga liever één prijscategorie hoger zitten, dan weet je zeker dat je video altijd stabiel is.

Qua geluid: ik zou voor een microfoon gaan die op je presentator is vastgeclipt. Dat heet een lavalier mic (kort gezegd lav mic). Die zijn draadloos te verkrijgen (o.a. van Sennheiser, goed maar duur), of je kiest voor een bedrade microfoon i.c.m. een losse audio-recorder. Dat levert je (mits voldoende kwaliteit microfoon) vaak betere geluidskwaliteit op.

Canon | Fujifilm | www.tobiasvanstijn.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

De beste mics voor dit soort dingen zijn headworn.

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Universal Creations
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 01:59
Heel aardig van iedereen om meteen met -tig tips en oplossingen te komen, maar laat de TS eerst eens wat meer aandacht besteden aan zijn eigen onderzoek

Sony A7R III | Sigma MC-11 | Sigma 50mm f/1.4 Art | Sigma 135mm f/1.8 Art
Zeiss 21mm f/2.8 | Minolta Rokkor 58mm f/1.2 | Godox V860II

Pagina: 1