Van 60 naar 15fps in 5 minuten

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nyltje
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 26-09 22:26
Als eerste ik wist niet waar dit topic thuishoorde, excuus als het verkeerd staat.

Ik heb een vervelend probleem bij m'n games.

Ik heb als ik m'n pc opstart lekkere 50/60fps bij m'n games, opeens crasht de game (ik hoor nog wel dat ik m'n muis over het menu beweegt en ik kan op esc klikken en dan hoor ik de game verder gegaan) en heb ik, als ik de game weer opstart, rond de 15fps. Zelfde instellingen.

Internet zei de volgende dingen:
Videokaart driver compleet verwijderden en opnieuw installeren
Andere virusscanner
Dit heb ik ook gedaan, ik heb 3 verschillende virusscanners gehad.

Ik heb het bij alle games die ik op m'n pc heb bijvoorbeeld:
Sniper Elite V2
Gta V
The Elder Scrolls Skyrim
Far Cry 4
The Witcher 3

Temp Gpu tijdens het gamen: 65 max.
Temp Cpu: Maximum is ongeveer wat hij draaide in games, minimum is steeds als hij idle was.
Cpu Temp stress test: Geen idee wat het verschil is tussen package en Cpu 0
Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/Ul8lb9r.png
Stress test programma: Prime95
Sensors programma: HWiNFO64
Tijdens Gta V 15fps:
Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/xhA4YLB.png
Tijdens Gta V 50fps:
Ik krijg 'm niet meer op 50fps, ik heb m'n pc een uur uit gelaten. Als ik 50fps dan zal ik het snel meten.

Cpu: AMD Athlon(tm) X4 750K Quad Core
Gpu: EVGA Gt 740 SSC 4GB
Ram: 8gb
Moederboord: MSI MS-7721

Iemand enig idee wat het is en wat ik kan doen?

[ Voor 37% gewijzigd door Nyltje op 23-08-2015 13:43 . Reden: Games toegevoegd, PC Stats, Cpu Temp ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xudonax
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 23-09 09:25
Je kunt met CoreTemp de temperatuur van je CPU in de gaten houden. Verder, wat zijn de specs van je PC?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nyltje
Ik zal morgen m'n temp van m'n Cpu meten. (zit nu niet op pc)

Cpu: AMD Athlon(tm) X4 750K Quad Core
Gpu: EVGA Gt 740 SSC 4GB
Ram: 8gb
Moederboord: MSI MS-7721

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RGAT
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online
Sowieso is een GT740 niet erg goed voor games zoals GTA V en Far Cry 4, Sniper Elite is een stuk lichter maar het is allemaal net wel net niet met een GT740...
Gebruik dus ook even een tooltje zoals GPU-Z en dan in het tabje 'sensors' even kijken hoe warm je GPU wordt en hoe hoog de load op de GPU ligt, als de temps allemaal goed zijn maar de load naar 100% schiet zodra je nog maar 15FPS hebt is dat ook al duidelijk :)

Fixing things to the breaking point...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

RGAT schreef op zondag 23 augustus 2015 @ 04:16:
Sowieso is een GT740 niet erg goed voor games zoals GTA V en Far Cry 4, Sniper Elite is een stuk lichter maar het is allemaal net wel net niet met een GT740...
Dat verhaal gaat natuurlijk niet op als het eerst allemaal wel soepel loopt :)

[ Voor 27% gewijzigd door Verwijderd op 23-08-2015 04:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RGAT
  • Niet online
Verwijderd schreef op zondag 23 augustus 2015 @ 04:24:
[...]

Dat verhaal gaat natuurlijk niet op als het eerst allemaal wel soepel loopt :)
Dat de kaart niet snel genoeg is of te warm wordt? Dat je dat vanaf hier kan zien dat beide niet het geval zijn, kwaliteits glazen bol >:)
Verder zegt TS niet na hoeveel tijd de FPS inzakt, kan net zo goed na het laden van de game zijn oid ;)
Move along people nothing to see here...
Moet leren lezen...

[ Voor 8% gewijzigd door RGAT op 23-08-2015 05:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

RGAT schreef op zondag 23 augustus 2015 @ 04:32:
Dat de kaart niet snel genoeg is of te warm wordt? Dat je dat vanaf hier kan zien dat beide niet het geval zijn, kwaliteits glazen bol >:)
Verder zegt TS niet na hoeveel tijd de FPS inzakt, kan net zo goed na het laden van de game zijn oid ;)
Blijkbaar heb je de TS niet goed gelezen, want zijn relaas laat weinig aan de fantasie over:
Ik heb als ik m'n pc opstart lekkere 50/60fps bij m'n games, opeens crasht de game (ik hoor nog wel dat ik m'n muis over het menu beweegt en ik kan op esc klikken en dan hoor ik de game verder gegaan) en heb ik, als ik de game weer opstart, rond de 15fps. Zelfde instellingen.
Spellen draaien eerst soepel, lopen dan vast, waarna hetzelfde spel op dezelfde instellingen niet meer vooruit te branden is. Van dat de hardware te traag zou zijn kan dus eigenlijk geen sprake zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RGAT
  • Niet online
Verwijderd schreef op zondag 23 augustus 2015 @ 04:38:
[...]

Blijkbaar heb je de TS niet goed gelezen, want zijn relaas laat weinig aan de fantasie over:

[...]

Spellen draaien eerst soepel, lopen dan vast, waarna hetzelfde spel op dezelfde instellingen niet meer vooruit te branden is. Van dat de hardware te traag zou zijn kan dus eigenlijk geen sprake zijn.
Zie nu overigens dat de GPU temp wel in de TS staat, is die er stiekem bij gezet of heb ik er compleet overheen gelezen?... (zal het tweede wel zijn...)
Zie nog meer wat ik niet had gezien... Move along nothing to see here people..... |:(

Overigens zie ik dat TS tot zeer recent nog de stock koeler gebruikte (neem aan nog steeds), zo'n alluminium blokje wat de koelcapaciteit van een natte krant heeft (thanks AMD), dan toch de CPU temps...

[ Voor 20% gewijzigd door RGAT op 23-08-2015 05:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seal64
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 08:22
Dit doet denken aan een trucje dat AMD in ieder geval wel uithaalt – als de driver detecteert dat hij eruit klapt, dan zal hij proberen om zichzelf te reanimeren om zo in ieder geval een BSOD te voorkomen. Het idee daarachter is dat je dan openstaande documenten en zo nog op kunt slaan en dan op gecontroleerde wijze de PC opnieuw kunt starten. Dat houdt ook in dat hij niet altijd met alle toeters en bellen terugkomt, maar vaak een soort van “limping home” modus gebruikt.

Ik neem aan dat nVidia een soortgelijke mogelijkheid kent. Misschien dat er ergens toch een incompatibility tussen driver en OS zit (ik heb meer mensen gehoord over videodrivers onder Win10) maar dat is koffiedik kijken natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nyltje
Maximum is ongeveer wat hij draaide in games, minimum is steeds als hij idle was.

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/Ul8lb9r.png

Tijdens Gta V 15fps:
Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/xhA4YLB.png

Tijdens Gta V 50fps:
Ik krijg 'm niet meer op 50fps, ik heb m'n pc een uur uit gelaten. Als ik 50fps dan zal ik het snel meten.

*hoofdpost aangepast

[ Voor 11% gewijzigd door Nyltje op 23-08-2015 13:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mel33
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 01-10 03:35
Tegen de 100 graden is voor een cpu wel hoog!, en cpu 0 package betekent, de temp sensor die direct op/bij de cpu zit, en dan alle core's bij elkaar; vervang je koelpasta of neem ook nog een betere cpu koeler.

[ Voor 29% gewijzigd door Mel33 op 23-08-2015 13:57 ]

Ik ben zo blij dat de pen en de som nog steeds machtiger zijn dan het zwaard. ringo-remasterd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Meet eens je CPU snelheid van start tot einde, kan best zijn dat de CPU begint te throttelen omdat hij tegen zijn warmte limiet loopt.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nyltje
Wat bedoel je met snelheid? Ik heb bij het programma waarmee ik de temperatuur meet een aantal dingen:
Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/3hNdo3D.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

In dit geval de Core Clock, kijk of die daalt wanneer je last krijgt van de vertragingen. Dat zou namelijk aangeven dat je CPU zichzelf gaat beschermen tegen de te hoge temperaturen.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nyltje
Ik heb gekeken, maar ik krijg 'm niet meer op 50/60fps. Had gegamed op 15fps, hij bleef het zelfde. (lijkt me logisch)

Ik zet maar eens m'n pc uit en ik hoop dat hij over een uur heel even een vloeiende game kan geven en dat ik het kan meten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dekar
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 01-10 21:55
Nyltje schreef op zondag 23 augustus 2015 @ 13:40:
Maximum is ongeveer wat hij draaide in games, minimum is steeds als hij idle was.

[afbeelding]

Tijdens Gta V 15fps:
[afbeelding]

Tijdens Gta V 50fps:

*hoofdpost aangepast
Je CPU wordt veel te heet. Die mag maximaal maar 70-75 graden worden. Neem kast met betere airflow en/of een betere CPU koeler. Ik zou er echt wat aan doen want met die temps is de CPU zo naar de kloten.

[ Voor 4% gewijzigd door Dekar op 23-08-2015 15:19 ]

EKBuilds.nl - Op maat gemaakte PC's

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nyltje
Er kunnen alleen lage cpu's in m'n kast, ik heb deze pc zo kant en klaar op een site gekocht, dat hoort dan toch niet te kunnen gebeuren? Ik had hem zelfs in maart terug gestuurd omdat hij niet meer opstarten. (Gpu en moederboord vervangen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

De temperaturen klopt geen bal van. Probeer eens uit te lezen met een ander programma?
Een minimum temperatuur van 14c of zelfs 8c is behoorlijk onmogelijk met deze temperaturen.
En de andere temperaturen zijn veel en veel te hoog. Dat kan misschien kloppen, en dan heb je je probleem gevonden.
Ook zie ik constant temperaturen van de processor, maar niet van de videokaart.

Wanneer is de pc voor het laatst schoongemaakt, en koelpasta vervangen?

Ook vind ik het vreemd dat je 50fps haalt met een 740.
Dat lijkt me behoorlijk moeilijk. Welke resolutie speel je?
Het kan zijn dat je aan het begin 50 fps haalt, omdat er nog niets gebeurt, en zodra je gaat bewegen, de videokaart echt aan het werk moet.

[ Voor 47% gewijzigd door Verwijderd op 23-08-2015 16:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ardjee
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 30-09 10:40
Als je core votage echt 1.4 volt is zou het mij niets verbazen als je CPU aan het throttlen slaat, ook zijn je temps erg vreemd (AMD cpu's schijnen wel vaker vaag te doen met temperaturen)

Zit je CPU koeler er wel lekker op? Heb je je pc geoverclocked? Zo ja, zet die terug op stock speeds! Ik heb zo'n vermoeden dat je overclock niet helemaal lekker is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ardjee schreef op zondag 23 augustus 2015 @ 16:18:
Als je core votage echt 1.4 volt is zou het mij niets verbazen als je CPU aan het throttlen slaat, ook zijn je temps erg vreemd (AMD cpu's schijnen wel vaker vaag te doen met temperaturen)

Zit je CPU koeler er wel lekker op? Heb je je pc geoverclocked? Zo ja, zet die terug op stock speeds! Ik heb zo'n vermoeden dat je overclock niet helemaal lekker is.
Schijnt redelijk normaal te zijn:
http://www.cpu-world.com/...lon%20II%20X4%20750K.html
De amd processors zijn niet zo zuinig, en hebben iets meer voltage nodig.
En aan de kloksnelheden te zien, is hij niet overclocked.

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 23-08-2015 16:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nyltje
Ik krijg m'n games niet meer op 60fps. Ik heb 'm nog eens met de stofzuiger uitgezogen en het scheelt ongeveer 5 graden. Ik heb m'n cpu zeker niet overclocked, wel m'n gpu. (alleen tijdens het gamen) Tijdens de testen van net overclock ik m'n gpu niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RGAT
  • Niet online
Als je aan het gamen bent, raak dan eens (heel voorzichtig) het alumium koelblokje wat op je cpu zit aan.
Als het echt 100+ graden is niet aanraken maar alleen al in de buurt komen en dan moet je merken dat het bloedheet is, maar als het vrij koud is en je het dus aan kan raken zonder dat het pijn doet zit de koeler er gewoon niet goed op (of zitten de sensors er flink naast).
(Disclaimer: dus niet direct je vingers erin steken en dan met brandwonden je volgende bericht typen ;) )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Nyltje schreef op zondag 23 augustus 2015 @ 17:06:
Ik krijg m'n games niet meer op 60fps. Ik heb 'm nog eens met de stofzuiger uitgezogen en het scheelt ongeveer 5 graden. Ik heb m'n cpu zeker niet overclocked, wel m'n gpu. (alleen tijdens het gamen) Tijdens de testen van net overclock ik m'n gpu niet.
Geef ook eens antwoord op de andere vragen.
Die temperatuur zegt niets, want er klopt niets van de temperaturen die jij hier geeft.

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 23-08-2015 17:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nyltje
Net met normale fps gespeeld, dit zijn de resultaten van 5 a 10 minuten spelen:
Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/xtkOcjv.png

Ik vind het nogal eng om dat blok aan te raken, wil geen risico nemen, maar als ik m'n vinger er heel dichtbij houdt voel ik weinig tot geen warmte.

Ik weet niet of het er goed op zit, er beweegt niets. Ik heb deze pc kant en klaar gekocht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Als je er niets aan wilt doen, moet je teruggaan naar de winkel waar hij vandaan komt.
Voor de zoveelste keer, dat programma zegt niets, want de temperaturen zijn raar, en klopt niets van. Kan je 3x hetzelfde laten zien, maar daar heeft niemand wat aan.
Maar als je er niets aan wilt doen, heeft dit toch allemaal geen zin, want een oplossing gaat er dan toch niet komen.
En haal die overclock van je gpu af, en het overclockprogramma van de pc af. Dat kan heel goed het probleem zijn. Weet je uberhaupt wel hoe overclocken werkt?
Het is heel veel testen om te zorgen dat het goed is. Ik heb zo het vermoeden dat dat hier niet gebeurd is.

[ Voor 45% gewijzigd door Verwijderd op 23-08-2015 17:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JaapN
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 10:29
Ik hoop voor je dat de temperaturen niet kloppen aangezien ik zelf slechte ervaringen heb gehad met de temperatuur sensoren op AMD Processoren (860k, 760k, FX8320, FX6300, FX4300, Phenom II X6 1050T)
Als ze wel kloppen heb je te maken met Thermal Throttling. Wat de CPU dan in principe doet is als de temperatuur te hoog wordt gaat hij zichzelf downclocken om de temperatuur te verlagen, maar met dit komt dus ook het FPS verlies. (alhoewel dit meestal voorkomt bij smallformfactor PC's en laptops)

Wat ook nog een optie is, dat de koeler niet goed bevestigd zit. Dit geval heb ik zelf ook meegemaakt toen mijn FX6300 last had van oververhitting, bleek de koeler simpelweg niet strak genoeg te zitten. Als het kan, probeer die dan aan te draaien (mits het geen stock koeler is, aangezien die van AMD altijd wel strak ziten).

Naast dat is het een pre-build, dus ik zou terug gaan naar de winkel of zelf een aftermarket koeler kopen. voor 2-3 tientjes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Als die grafiek klopt, klokt hij niet terug. Kijk maar naar de cpu ratio. Minimum staat op 37,(wat ook raar is) als hij throttelde zou dat veel en veel lager zijn.

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 23-08-2015 17:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RGAT
  • Niet online
Naja als je niet graag in de pc komt is er helaas weinig aan te doen dan terug naar de winkel, het is geen software probleem wat je op kan lossen zonder de pc zelf aan te raken zeg maar :)
Tenzij je een handig neefje oid hebt zal je toch weer naar de winkel moeten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nyltje
Verwijderd schreef op zondag 23 augustus 2015 @ 17:32:
Als je er niets aan wilt doen, moet je teruggaan naar de winkel waar hij vandaan komt.
Voor de zoveelste keer, dat programma zegt niets, want de temperaturen zijn raar, en klopt niets van. Kan je 3x hetzelfde laten zien, maar daar heeft niemand wat aan.
Maar als je er niets aan wilt doen, heeft dit toch allemaal geen zin, want een oplossing gaat er dan toch niet komen.
En haal die overclock van je gpu af, en het overclockprogramma van de pc af. Dat kan heel goed het probleem zijn. Weet je uberhaupt wel hoe overclocken werkt?
Het is heel veel testen om te zorgen dat het goed is. Ik heb zo het vermoeden dat dat hier niet gebeurd is.
Nee ik heb veel getest met Valley Benchmark, heb temperaturen en glitches in de gaten gehouden. Werkt allemaal prima.

Ik heb net een uur gegamed en ik heb geen problemen.

Trouwens van dat plaatje, iemand vroeg over de cpu snelheid.
Na een uur gamen:
http://i.imgur.com/H32IZuB.png
RGAT schreef op zondag 23 augustus 2015 @ 17:41:
Naja als je niet graag in de pc komt is er helaas weinig aan te doen dan terug naar de winkel, het is geen software probleem wat je op kan lossen zonder de pc zelf aan te raken zeg maar :)
Tenzij je een handig neefje oid hebt zal je toch weer naar de winkel moeten.
Nja ik heb nog nooit een pc gebouwd, maar ik kom weleens in de pc. Ik raak alleen liever dat blokje van m'n cpu koeler niet aan voor het geval hij heet is. :)

[ Voor 81% gewijzigd door Nyltje op 23-08-2015 18:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nokiaan958GB
  • Registratie: Augustus 2008
  • Niet online
Nyltje schreef op zondag 23 augustus 2015 @ 17:31:
.........

Ik weet niet of het er goed op zit, er beweegt niets. Ik heb deze pc kant en klaar gekocht.
Bedoel je dat er geen ventilator op de CPU zit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nyltje
nokiaan958GB schreef op zondag 23 augustus 2015 @ 20:14:
[...]

Bedoel je dat er geen ventilator op de CPU zit?
Nee ik bedoel dat als ik een zachtjes duw dat er niks beweegt, er zit wel een ventilator op, gwn de stock cooler van AMD.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mel33
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 01-10 03:35
Draai eens occt http://www.ocbase.com/download.php?fileext=exe en dan de gpu benchmark en let dan eens op je temps (die staan dan in je beeld, links) Kies ook de directx versie die je wil draaien

Throttled het dan ook?

Ik ben zo blij dat de pen en de som nog steeds machtiger zijn dan het zwaard. ringo-remasterd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BM
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 12:53

BM

Moderator Spielerij
Dit topic past beter in SPV, ik zal 'm even voor je verplaatsen.

Xbox
Even the dark has a silver lining | I'm all you can imagine times infinity, times three

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nyltje
Ik speelde een game met 60fps en de videokaart temperatuur van max. 60 graden Celsius. Tot ik opeens 20fps kreeg. Ik keek bij Msi Afterburner en ik zag dat er dit gebeurde:

Memory clock 1097 -> 324
VRAM gebruik 1047 -> 324
Pagina: 1