Acties:
  • 0 Henk 'm!

• markvandelouw
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 03-09 13:56

markvandelouw

Het kan hoogstens fout gaan

Topicstarter
Voor mijn werk als Graficus/Videobewerker/Ontwikkelaar ben ik bezig met het opstellen van een workstation, met upgrade-mogelijkheden in de toekomst, denk aan dual/quad SLI opstellingen, meer geheugen e.t.c.

Hiervoor heb ik al een klein lijstje opgesteld, een aantal onderdelen heb ik nog over van mijn huidige systeem en wil ik in de toekomst nog upgraden/vervangen.

De onderdelen die ik nog heb liggen:
OnderdeelNaam
VoedingCooler Master Silent Pro Gold 1000W
VideokaartEVGA 660GTX FTW
HarddiskWD RE 1TB
CaseCoolermaster Stacker 830

De videokaart is tijdelijk om wat geld te besparen/vrij te maken voor de belangrijke componenten. Deze wordt uiteraard op een later tijdstip vervangen met een wat moderner model.

De case die ik nog heb van mijn eerste zelfbouw pc (2008), ik heb mijn twijfels of het gekozen moederbord hier wel in gaat passen, en de CPU-koeler wordt al helemaal een ramp. Mochten er betere alternatieven zijn, hoor ik dat erg graag :)

De harddisk wil ik in gaan zetten voor de opslag van bijvoorbeeld browserdownloads en niet belangrijke data.

De volgende onderdelen heb ik in gedachte voor de nieuwe build:
OnderdeelNaamPrijs
CPUIntel Core i7-5930K Boxed608e
MoBoAsus X99-E WS481e
CPU KoelingNoctua NH-D1587e
GeheugenCorsair Vengeance LPX (32GB)299e
Storage: OS/SoftwareIntel 750 SSD (PCI-e 400GB)402e
Storage: Games/WerkbestandenSamsung 850 EVO (250GB)202e
Totaal +-2.000e

Voor de build heb ik een budget van max 2500e staan.

Waarom denk ik de volgende onderdelen nodig te hebben?

De CPU heb ik gekozen omdat deze beschikt over 40pci lanes, dat is ideal in dit moederbord, zeerzeker met de mogelijkheden die je in het PCI-E gedeelte hebt, denk aan toekomstige upgrades naar 10Gb-ethernet, Capturecards, extra GPU’s e.t.c.

Het Moederbord heb ik gekozen vanwege Workstation-grade componenten te hebben, en zoals hierboven genoemd, de mogelijkheid tot uitbereiden. Daarnaast vind ik het prettig om op een later stadium (wanneer noodzakelijk) meer RAM toe te voegen.
Ook wordt ik erg vrolijk van de Rear-I/O, 10X USB 3.0, ideal voor de stapel randapparatuur.

CPU Koeling, ik ben een erge fanboy van Noctua, alle overige systeemen/servers in het huis ( en kantoor) zitten er vol mee. Daarnaast werd ik erg vrolijk van de koelresultaten van tweakers.
Geluidsproductie kan ik niet wakker van liggen, zit 9/10 keer met een headphone te werken.

Het geheugen, het gekozen Corsair setje is naast retesnel ook Low Profile (denk aan de CPU-koeler). Het setje bestaat uit 4 dimms, in de toekomst is dit te upgraden naar 64GB door nog zo’n setje toe te voegen.

Storage. Grote kans dat dit enorme overkill is, maar als boot/software “schijf” wil ik gebruik gaan maken van een Intel 750 SSD.
Zo nu en dan houd ik van een lekker potje gamen, daarvoor wil ik een losse “Schijf” plaatsen, een Samsung 850 EVO, vanwaar een SSD? Momenteel heb ik mijn games op een WD RE staan, bij grote games als Battlefield 4 en GTA 5 zit ik een aardige tijd te wachten, houd ik niet zo van..
Voor de Rommel/algemene bestanden wil ik de WD RE gaan inzetten, dat voldoet prima.

Hiermee denk ik een aardige setup te hebben, zeker om een mooie tijd mee te kunnen werken.

Graag jullie advies of deze build nog wat dingentjes mist. En graag hoor ik of de CPU koeler wel de beste oplossing is, zeker omdat ik een enorme Noctua fanboy ben. Ook hoor ik graag van jullie of in de oude case de moderne spullen gaan passen, ik kom er zelf namelijk niet uit.. Mocht dat niet zo zijn, sta ik open voor advies/alternatieven.

Mijn dank is groots!

Mark