Raid 1+0 instellen in externe harddisk case

Pagina: 1
Acties:

• MasteRoDisastr
  • Registratie: Juli 2007
  • Niet online
Goedenavond iedereen,

Ik had niet verwacht dat ik vandaag een hulptopic zou starten, maar hier ben ik dan. Mogelijk dat dit echt een domme vraag is, maar ik heb met Google/Youtube/Fabrikant website geen succes gehad. Heb het idee dat mijn product niet veel wordt gebruikt. |:(

Intro:

Onlangs een Icy Box IB-RD3640SU3 harddisk enclosure gekocht. Heeft plaats voor 4 schijven en ondersteunt meerdere RAID opties waaronder RAID 10 (1+0). Om nou eindelijk eens van mijn opslagprobleem af te zijn en gestructureerd mijn data 'veilig' te hebben.

Om hier lekker mee aan de slag te gaan heb ik 4x WD RED 4TB NAS schijven gekocht. Deze netjes geïnstalleerd en volgens de (zeer) summiere handleiding geïnstalleerd:

http://icybox.de/products...-rd3640_quick_install.pdf

De laatste stap gaat hem even om: "Power on the product and complete the setting inside Disk management of your computer system."

Ik heb hem via de externe knoppen op RAID 10 gezet. De schijven erin gedaan en opgestart. Via USB 3.0 aangesloten. Windows ziet in disk management de 4 schijven. Deze heb ik vervolgens geïnitialiseerd als GPT schijven.

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/7vBtBeO.png

Probleem:

Maar nu loop ik vast. Hoe maak ik gebruik van de ingebouwde RAID 10 controller en kan ik het met volume aan de slag? Of hoe start ik in ieder geval het build-proces?

Momenteel staan het moederbord op AHCI modus en niet RAID. Maakt dit uit om de ingebouwde RAID controller van de Icy Box te kunnen gebruiken? Dit is na jaren weer mijn eerste ervaring met RAID en de eerste met RAID 10.

Het lijkt mij om de een of andere reden onlogisch om dit via Windows 7 in te stellen, maar ik vergis mij waarschijnlijk. Wie kan mij een duwtje in de goede richting geven?

Alvast hartelijk bedankt.

[ Voor 0% gewijzigd door MasteRoDisastr op 22-08-2015 22:18 . Reden: Typo ]

Verwijderd

For RAID mode setup, users need to press and HOLD the RAID button at the front for 3 seconds until the LEDs are flashing. Press again for changing the RAID mode
Heb je dat gedaan?

• MasteRoDisastr
  • Niet online
Yup, hij staat nu netjes op RAID 10 te branden.

Na enig peins en denkwerk vraag ik me af of het mogelijk wel via Windows/moederbord moet. Echter, dan lijkt me niet dat je de kist zo mee kan nemen en op een andere computer aansluiten. In verband met verschil in RAID controller etc. Of vergis ik mij hierin?

Ik vraag me nu af of er überhaupt wel een RAID controller in zit of dat hij allemaal maar het gebruik van RAID via USB en eSata ondersteund..

EDIT: Ik heb het 'probleem' blijkbaar opgelost. Opnieuw de RAID 10 aangezet. Uit- en weer aangezet. Windows 7 herkende het nu als een RAID10 USB device. Hierdoor werden de 4 schijven 1 grote drive in Windows 7. Formatteren en nu werkt het. Geen idee waarom het de eerste keer niet lukte, maar erg blij dat het nu werkt.

[ Voor 21% gewijzigd door MasteRoDisastr op 22-08-2015 23:08 . Reden: Oplossing ]

• justahuman
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 08-01 22:58
en je hebt de knop aan de achterkant ook ingedrukt?

"After selecting the RAID mode you want, press and hold the confirmation button at the rear panel until the device shuts down."

• MasteRoDisastr
  • Niet online
Klopt, dit gedaan. Niet duidelijk waarom de eerste keer het geen effect had. Tweede keer wel. Heb nu 1 groot volume van 7,27TB. Hij is nu braaf mijn data aan het opeten.

Bedankt voor het meedenken! Blijkbaar zat ik te moeilijk te denken.

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22:25

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Maak voor de zekerheid even een screenshotje van hoe je drives er nu uitzien (net als in je eerste). Kunnen we dr ff nar kijken en weet je ook meteen zeker dat je de goede RAID gepakt hebt :)

Overigens: ik neem aan dat je copy/paste gebruikt en geen cut/paste he? Snap dat je het wilt verplaatsen, maar die data wil je niet voor niks veiligstellen. Dus dan wil je niet halverwege met een issue je paste kwijtraken ;)
Protip: robocopy :)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

• MasteRoDisastr
  • Niet online
Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/VuXIhyi.png

Ik kan hier niet echt uit opmaken dat hij in RAID 10 staat. Echter kreeg ik vanuit Windows bij het opnieuw opstarten wel de melding dat het een USB RAID10 device was.

Inderdaad, voordat alles er op staat blijf ik lekker copyen. De schijven welke nu deze data bevatten ga ik niet meteen ergens anders voor gebruiken, dus blijven als backup achter. Ik wilde alleen graag eindelijk 1 plek waar alles staat en automatisch wordt gekopieerd. Uiteraard komt er wel extra data bij aangezien de 'oude' schijven bijna geheel vol zijn. Maar als het met een weekje ofzo gewoon blijft werken, ga ik er van uit dat het goed zit.

Wel kwam ik tot de ontdekking dat als de behuizing stuk gaat ik alsnog alle gegevens kwijt ben. Of is het dan alsnog op één of andere manier terug te halen?

• WouterG
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 21:46

WouterG

Dit is geen ondertitel

Altijd zorgen voor een externe backup als data belangrijk voor je is.

Een virus, blikseminslag, brand, defecte voeding of controller kunnen alsnog je data om zeep helpen.

[ Voor 42% gewijzigd door WouterG op 23-08-2015 02:23 ]

• MasteRoDisastr
  • Niet online
Is dat overigens met RAID1 nog anders omdat het niet striped is? Of geldt daarbij hetzelfde als de RAID controller om zeep is, je kan zwaaien naar je gegevens?

• DarkSide
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 22:10

DarkSide

theres no place like ::1

als je raid controller om zeep is, is het lastig om nog bij je data te komen.
Kans is dat een nieuwe controller je raid setup kan importeren en dat je dan weer bij je data kan.
Maar heb ook gezien dat een controller weigert en een initialisatie wilt doen alvorens hij de HDD;s herkent.
En initialiseren is het schonen van de HDD's dus data weg.

Raid setups zijn mooi om defecte HDD's op te vangen. Maar zijn geen backup oplossing.
Corrupte bestanden worden nl gewoon genegeerd en worden in je Raid 1 setup gekopieerd naar je "backup disks".
Als data echt belangrijk is zorg dan voor backups die ook versioning ondersteunen en het liefst natuurlijk offsite.

There are 10 kinds of people in this world..... Those who know binary. And those who don't.

• MasteRoDisastr
  • Niet online
Ja, het lijkt lastig te zijn om het echt goed te doen, zonder veel geld uit te geven. Kwestie van wat het je waard is denk ik. Het gaat mij voornamelijk om een eigen bibliotheek aan series, films, muziek en persoonlijke bestanden zoals familiefoto's en dergelijke. Maar ik denk dat ik samen met de Icy Box en m'n andere losse harde schijven wel een aardig eind kom op deze manier. :)

• stresstak
  • Registratie: April 2006
  • Niet online
Ik heb een ICY box voor twee schijven en gebruik de 4TB schijven beide als single. Wat ik nodig vind om te laten spiegelen doet mijn backupprogramma wel voor me. Het Raid0 of Raid 1 verhaal kreeg ik niet echt vloeiend werkend en heb om risico's en gedoe te voorkomen toen maar besloten om voor Single te gaan.

Wisselen tussen eSata op de ene pc en usb3 op de andere pc wilde ook kuren geven waardoor ik in eerste instantie overnieuw kon beginnen met kopieren. Verder is het een leuk ding.
Pagina: 1