Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb na 12 jaar supportrol vervuld te hebben me via een jaar programmeeropleiding ingewerkt als it-consultant. Toch merk ik dat interessant loon en interessante projecten vooral aan mijn neus voorbij gaan en om mijn niveau op te krikken heb ik een aantal jaar informatica gestudeerd aan de Open Universiteit.
Als it-consultant heb ik met success een aantal projecten gedaan waarin ik development deed maar als het wat rustiger werd en ik wat lang op de bank belandde werd ik richting application support 'geduwd' om niet langer op de bank te blijven zitten. Ik wil echter vooruit en heb het gevoel te lang stil te staan.
Mijn WO informatica helpt me ook niet veel vooruit omdat ik na enkele jaren 42 van de 180 ECTS heb afgewerkt met mooi resultaat maar aan dit tempo duurt het nog denk ik een dikke 6 jaar voor ik resultaat behaal. En dan nog heb ik een academische bachelor waarvan eigenlijk de opleiding niet echt af is en dan zou ik er een master aan breien maar dan zijn we weer wat jaren verder. Het is een hele langzame weg waarbij ik per afgelegde cursus eigenlijk weinig meerwaarde zie in mijn praktijk als it-consultant. Versta me niet verkeerd het is allemaal best wel interessant maar discrete wiskunde, model driven development en computerarchitectuur heeft voor mijn werkgever en zijn klanten weinig nut.
Dus dacht ik er aan om me een HBO opleiding aan te meten waarbij ik praktische zaken leer zoals asp.net MVC, hibernate, android apps development, enz en daarvan krijg ik tijdens mijn studie ook al creditbewijzen.
Ik heb al vaak gedacht om dat op eigen tempo bij te leren naast werk en WO maar daar ontbreekt het mij aan tijd en dan heb ik nog geen studiebewijs.
Nu komt dan uiteindelijk de vraag: ik studeer 25 uur per WO studiepunt (is het gemiddelde) en haal hiermee ongeveer 80%. Wat zou een reëel aantal uur studietijd zijn voor 1 HBO studiepunt?
Rekening houdende met het feit dat HBO eenvoudiger zou moeten zijn dan WO zou ik denkden dat ik minder studietijd zou moeten besteden op tot een resultaat te komen van rond de 80%?
Reden dat ik dit vraag is om een schatting te kunnen maken over hoe lang ik voor mijn resterende 130 SP (ik zou ongeveer 50 SP vrijstelling kunnen krijgen) zou doen?
Is er nog iemand die van WO naar HBO ging en wat zijn de grote verschillen? Of iemand die het omgekeerde heeft gedaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Ik heb HBO en WO informatica en ben niet significant meer tijd kwijt geweest voor WO dan HBO. Dit omdat je meer op intelligentie kunt doen ipv op doe-werk.

HBOis gewoon meer domme opdrachten geweest voor mijn gevoel, waarbij WO minder maar lastigere/slimmere opdrachten is. Dat laatste was voor mij een stuk fijner.

Tel daarbij op dat mi een HBO sneller veroudert qua kennis dan een WO en je snapt wel wat ik je zou adviseren.

i3 + moederbord + geheugen kopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StevenK
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 28-09 18:05
Niet. doen. Gewoon je WO afmaken.

Was advocaat maar vindt het juridische nog steeds leuk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• defiant
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online

defiant

Moderator General Chat
Als het simpelweg gaat om een baan als developer is het een misschien beter om te solliciteren naar zo'n functie buiten je huidige werkgever, dan loop je ook geen kans meer om op support rollen te worden gezet.

Qua studie, als je WO aankan als niveau sluit ik me aan bij de rest en zou ik het gewoon afmaken indien je zolang gemotiveerd kan blijven, het is zonde om halverwege te stranden.

"When I am weaker than you I ask you for freedom because that is according to your principles; when I am stronger than you I take away your freedom because that is according to my principles"- Frank Herbert

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
De motivatie hoog houden bij WO is soms moeilijk moet ik toegeven. Sommige vakken zijn echt langdradig en vaak vraag ik me af wat ik er ooit mee ben. Maar datzelfde kan ik me ook bij HBO afvragen denk ik. Wat ook nog meespeelt is de prijs. OU kost me nog 9000€ ongeveer en HBO 3000€. Ik vraag me af of ik dat verschil van 6000€ ooit goedmaak op salaris. Misschien moet ik inderdaad eens bij werkgevers gaan solliciteren en misschien kan ik de WO opleiding volgen met opleidingsbudget.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Uhh stel dat je nog 30 jaar werkt, dan is dat 200E/jaar (ex rente) en dus 18E in de maand. Dat verschil haal je er zelfs met rente makkelijk uit.

i3 + moederbord + geheugen kopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ANdrode
  • Registratie: Februari 2003
  • Niet online
defiant schreef op zaterdag 22 augustus 2015 @ 22:17:
Qua studie, als je WO aankan als niveau sluit ik me aan bij de rest en zou ik het gewoon afmaken indien je zolang gemotiveerd kan blijven, het is zonde om halverwege te stranden.
En de vakken die niet direct toepasbaar zijn leveren kennis op die lang houdbaar is. Dezelfde vakken krijg je op het HBO niet (op niveau; met de wiskunde).

Om te leren programmeren en direct in te stromen in een programmeur functie is HBO geschikter. Maar een Coursera certified course over bijvoorbeeld C# is misschien relevanter als je de baan wilt hebben.

Het is jouw keuze, maar WO geeft meer groeimogelijkheden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mawlana
  • Registratie: Juli 2002
  • Nu online
Bij een deeltijdopleiding moet je rekenen op +/- 20 uur per week aan studielast (incl. dagje/avondje school per week). Dan heb je na 4 jaar je hbo-papiertje...

Op het hbo zit je vaak met groepsopdrachten en is de kans groot dat je je gaat ergeren aan andere groepsleden. Ik weet niet hoe dat werkt bij een hbo via een onderwijsinstelling zoals LOI/NCOI/NHA en dergelijke.

Ik heb een tijdje geleden een topic geopend over een soortgelijke situatie, maar dan omgekeerd: deeltijd hbo valt tegen en wil studeren aan de OU. ;) Hbo vind ik saai.
Pagina: 1