Hallo,
Dit jaar begin ik met mijn studie, hiervoor moet ik een laptop aanschaffen. Zelf heb ik nooit een laptop gehad, ik heb altijd een krachtige desktop gebruikt. Hierdoor heb ik niet veel ervaring met laptops en heb ik jullie hulp nodig bij het uitzoeken van een goede laptop.
Wat ga je met je laptop doen?
Deze laptop gaat gebruikt worden voor de studie Natuur- en Sterrenkunde. De laptop moet in ieder geval op Windows draaien, het liefst Windows 8.1. Ubuntu zal ik ook installeren op de laptop.
Naast de studie zou ik deze laptop graag gebruiken voor het snel analyseren en verwerken van enkele (tientallen) gigabytes aan data. Ook wil ik op deze laptop 3D kunnen modelleren, bijvoorbeeld met Blender of soortgelijke programma's.
Mijn universiteit stelt in ieder geval de volgende eisen aan de laptop:
- Dualband 2.4GHz/5GHz netwerkkaart
- USB-poort
- 4 GB RAM geheugen
Zelf heb ik daarbij nog deze eisen aan de laptop:
- IPS Mat (liefst 1080p) ongeveer 15.6 inch scherm
- Snel opstarten en afsluiten
- WiFi a, ac, b, g, n
( - heel graag DVD+/-RW DL)
Daarnaast zou het een plus zijn als de laptop games goed af kan spelen, maar dit is geen vereiste.
Wat is je budget?
Mijn budget is zo rond de 900, 1100 euro.
Ben je van plan je laptop veel mee te nemen?
Deze laptop zal elke dag meegenomen worden. Hij zal voor de universiteit gebruikt gaan worden.
Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren
Graag producten met Windows.
Zelf heb ik de volgende twee laptops gevonden:
1. Asus N551JB-CN030H
Grote pluspunten van deze Asus:
- Goede CPU, i7-4720HQ
- Zowel SSD als HDD
- DVD+/-RW DL
- Intel RealSense 3D Camera
Grote minpunten van deze Asus:
- Zwakke videokaart, GF GT940M
2. Acer Aspire V15 Nitro VN7-591G-77YZ
Grote pluspunten van deze Acer:
- Goede CPU, i7-4720HQ (zelfde als Asus)
- Goede videokaart, GTX 860M
Grote minunten van deze Acer:
- Geen DVD+/-RW DL
- Slechts HDMI als video-uit
- Alleen HDD
Kortom, als de Asus N551JB-CN030H een GTX 860M zou hebben, net als de Acer Aspire V15 Nitro VN7-591G-77YZ, zou de Asus perfect zijn. Helaas is deze Asus dus niet perfect.
Bij de reviews van de Asus N551JB-CN030H heeft iemand geschreven dat hij slechts 2 uur meegaat op een volle accu: pricewatch: Asus N551JB-CN030H. Nu heeft deze zelfde reviewer het over het spelen van GTA V. Ik kan mij voorstellen dat de accu nogal snel leeg is als non-stop GTA V gespeeld wordt. Op internet kan ik niet veel informatie vinden over de accuduur van de Asus. Ik vind vooral informatie over andere N551 versies van deze laptop. Hoe lang zou deze laptop echt meegaan op een volle accu, bij 'normaal' gebruik tijdens de colleges?
Wat is jullie mening hierover? Aangezien het enige probleem bij de Asus de zwakke videokaart (en misschien de accu) is, is een sterke videokaart echt nodig als rekening wordt gehouden met mijn eisen aan de laptop (dataverwerking, studie, 3D modelleren, misschien hier en daar een game)? Of zou de GF GT940M genoeg zijn?
Hartstikke bedankt!
Jangus.
Dit jaar begin ik met mijn studie, hiervoor moet ik een laptop aanschaffen. Zelf heb ik nooit een laptop gehad, ik heb altijd een krachtige desktop gebruikt. Hierdoor heb ik niet veel ervaring met laptops en heb ik jullie hulp nodig bij het uitzoeken van een goede laptop.
Wat ga je met je laptop doen?
Deze laptop gaat gebruikt worden voor de studie Natuur- en Sterrenkunde. De laptop moet in ieder geval op Windows draaien, het liefst Windows 8.1. Ubuntu zal ik ook installeren op de laptop.
Naast de studie zou ik deze laptop graag gebruiken voor het snel analyseren en verwerken van enkele (tientallen) gigabytes aan data. Ook wil ik op deze laptop 3D kunnen modelleren, bijvoorbeeld met Blender of soortgelijke programma's.
Mijn universiteit stelt in ieder geval de volgende eisen aan de laptop:
- Dualband 2.4GHz/5GHz netwerkkaart
- USB-poort
- 4 GB RAM geheugen
Zelf heb ik daarbij nog deze eisen aan de laptop:
- IPS Mat (liefst 1080p) ongeveer 15.6 inch scherm
- Snel opstarten en afsluiten
- WiFi a, ac, b, g, n
( - heel graag DVD+/-RW DL)
Daarnaast zou het een plus zijn als de laptop games goed af kan spelen, maar dit is geen vereiste.
Wat is je budget?
Mijn budget is zo rond de 900, 1100 euro.
Ben je van plan je laptop veel mee te nemen?
Deze laptop zal elke dag meegenomen worden. Hij zal voor de universiteit gebruikt gaan worden.
Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren
Graag producten met Windows.
Zelf heb ik de volgende twee laptops gevonden:
1. Asus N551JB-CN030H
Grote pluspunten van deze Asus:
- Goede CPU, i7-4720HQ
- Zowel SSD als HDD
- DVD+/-RW DL
- Intel RealSense 3D Camera
Grote minpunten van deze Asus:
- Zwakke videokaart, GF GT940M
2. Acer Aspire V15 Nitro VN7-591G-77YZ
Grote pluspunten van deze Acer:
- Goede CPU, i7-4720HQ (zelfde als Asus)
- Goede videokaart, GTX 860M
Grote minunten van deze Acer:
- Geen DVD+/-RW DL
- Slechts HDMI als video-uit
- Alleen HDD
Kortom, als de Asus N551JB-CN030H een GTX 860M zou hebben, net als de Acer Aspire V15 Nitro VN7-591G-77YZ, zou de Asus perfect zijn. Helaas is deze Asus dus niet perfect.
Bij de reviews van de Asus N551JB-CN030H heeft iemand geschreven dat hij slechts 2 uur meegaat op een volle accu: pricewatch: Asus N551JB-CN030H. Nu heeft deze zelfde reviewer het over het spelen van GTA V. Ik kan mij voorstellen dat de accu nogal snel leeg is als non-stop GTA V gespeeld wordt. Op internet kan ik niet veel informatie vinden over de accuduur van de Asus. Ik vind vooral informatie over andere N551 versies van deze laptop. Hoe lang zou deze laptop echt meegaan op een volle accu, bij 'normaal' gebruik tijdens de colleges?
Wat is jullie mening hierover? Aangezien het enige probleem bij de Asus de zwakke videokaart (en misschien de accu) is, is een sterke videokaart echt nodig als rekening wordt gehouden met mijn eisen aan de laptop (dataverwerking, studie, 3D modelleren, misschien hier en daar een game)? Of zou de GF GT940M genoeg zijn?
Hartstikke bedankt!
Jangus.
[ Voor 0% gewijzigd door Verwijderd op 22-08-2015 21:05 . Reden: fix in schermresolutie ]