Hoe lang backups bewaren?

Pagina: 1
Acties:
  • 2.051 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eric_1993
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 26-04 18:41
Beste forumleden, ik zal mij voorstellen: Ik ben Eric 22 jaar, en ben nog nieuw op het forum.

Ik heb ook gelijk een vraag en zou graag wat adviezen kunnen gebruiken.

Ik heb een MyCloud NAS gekocht en zou graag van mijn 2 desktop pc's en 1 laptop dagelijks backups willen maken. Ik ga elke week 1 full backup en daarna elke dag differentiële backups tot aan de nieuwe week, en dan weer full backup, differentiële backup etc..

Maar wat ik nog niet weet is, hoelang zal ik de gemaakte backups bewaren? Alle backups worden naar de Cloud gebackupt en daar wordt alle verwijderde bestanden 30 dagen bewaard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EnerQi
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 10:57
Waar voel jij je veilig bij? Zo lang bewaar je de backups ;)

Maak aub ook een off-site backup (externe HD die niet standaard aangesloten is) zodat een cryptovirus niet ook je backup "pakt'

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Nu online

D4NG3R

kiwi

:)

Het ligt nogal aan het type back-up wat je maakt en op hoeveel plekken deze word opgeslagen. Maak je bijv gebruik van full back-ups, incremental back-ups of differential back-ups? (Om de 3 populairste op te noemen).

Neem trouwens even een kijkje in Thematopic: Backups

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sky Lynx
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 27-04 03:27
Ik denk dat D4NG3R en EnerQi de belangrijkste punten al hebben opgenoemd. Verder: je geeft aan dat alle verwijderde bestanden 30 dagen worden bewaard.

Ik ga er dus vanuit dat je bestaande backups (die je niet hebt verwijderd) in de cloud onbeperkt houdbaar blijven, niet? De backups die worden aangemaakt door jou blijven doorgaan totdat jouw ruimte in de cloud vol is. En waarschijnlijk zal er een systeem zijn waarbij dan de oudste backup wordt verwijderd zodra je weer een nieuwe backup upload. Klopt dit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Onbekend
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 13:07

Onbekend

...

Stel dat je een bestand hebt verwijderd en je komt er pas na 3 maanden achter, bijvoorbeeld vakantiefoto's of bestanden van jaarlijkse activiteiten, dan wil je die van de backup terug kunnen halen. Dus 1 week is niet voldoende. Ook bestanden waar achteraf een virus in blijkt te zitten moet je ver genoeg terug kunnen halen om deze virusvrij te kunnen openen.

Zoals hierboven al is gezegd moet je een backup los van jouw netwerk kunnen bewaren, en het liefst in een ander pand zodat je bij diefstal en brand en waterschade toch nog ergens anders een backup terug kunt toveren.

Zelf maak ik alleen volledige backups op losse harde schijven en bewaar de volgende:
5 jaar oud,
4 jaar oud,
3 jaar oud,
2 jaar oud,
1 jaar oud,
9 maanden oud,
6 maanden oud,
3 maanden oud.

(Over een nog kortere tijd kopieer ik bestanden naar een andere pc in de buurt om zo hd-crashes snel te kunnen herstellen. De kans dat we hier diefstal of brand hebben is een stuk kleiner dan de kans op een hd-crash.)

Speel ook Balls Connect en Repeat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eric_1993
Ik ga elke week 1 full backup maken en dan elke dag differentiële backups. De backup word op mijn NAS bewaard en in de cloud. In de cloud worden verwijderde bestanden ook nog is 30 dagen bewaard.

Het gaat om een backup van 25 GB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eric_1993
Sky Lynx schreef op zaterdag 22 augustus 2015 @ 15:38:
Ik denk dat D4NG3R en EnerQi de belangrijkste punten al hebben opgenoemd. Verder: je geeft aan dat alle verwijderde bestanden 30 dagen worden bewaard.

Ik ga er dus vanuit dat je bestaande backups (die je niet hebt verwijderd) in de cloud onbeperkt houdbaar blijven, niet? De backups die worden aangemaakt door jou blijven doorgaan totdat jouw ruimte in de cloud vol is. En waarschijnlijk zal er een systeem zijn waarbij dan de oudste backup wordt verwijderd zodra je weer een nieuwe backup upload. Klopt dit?
Dat klopt, ik heb onbeperkt opslag in de cloud dus kwar opslagruimte is er geen gebrek aan.

En klopt, ik ga de Bitreplica programma gebruiken, maar daarin moet ik dus instellen na hoeveel backup's, de laatste full backup wordt verwijderd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sky Lynx
Eric_1993 schreef op zaterdag 22 augustus 2015 @ 16:18:
[...]

Dat klopt, ik heb onbeperkt opslag in de cloud dus kwar opslagruimte is er geen gebrek aan.

En klopt, ik ga de Bitreplica programma gebruiken, maar daarin moet ik dus instellen na hoeveel backup's, de laatste full backup wordt verwijderd.
Als je onbeperkt opslag hebt, dan lijkt het me wel duidelijk: oude backups gewoon nooit verwijderen :)

En als je er toch een bepaalde grens aan wilt stellen, dan is het schema dat Onbekend hanteert een uitstekend uitgangspunt. Stel jezelf de vraag wat de kans is dat je een essentieel bestand of document nog nodig hebt uit een (x) jaar oude backup (bv. een 5 jaar oude backup) die je niet kunt vinden in een (x-1) jaar oude backup (in dit voorbeeld de 4 jaar oude backup in je cloud). Als je dat antwoord voor jezelf kunt formuleren, dan heb je denk ik ook het antwoord op je vraag ten aanzien van het instellen van Bitreplica.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eric_1993
Dank jullie wel, ik denk dat ik de backups hooguit 1 a 2 maanden ga bewaren. Heb even gecheckt en de kans is heel klein dat ik een document van 3 jaar terug nodig heb ;)

Zijn er verder nadelen aan het differentiële backup? Lees namelijk dat vele voor incrementele backup kiezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sky Lynx
In plaats van een heel verhaal te tikken, denk ik dat dit overzicht van Acronis een goede uitleg geeft van de vergelijking tussen beide.

Ik denk dat de meeste Tweakers voor incremental backups zullen gaan omdat dit sneller is en je dit dus vaker kunt doen zonder teveel tijd te verliezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eric_1993
Okeee duidelijk :).

Hebben jullie ook advies m.b.t hoevaak ik full backups zal maken? Ik twijfel tussen 1x per week of 1x per maand full backup.

Ik maak elke week een backup van alle 3 iphones hier thuis en af en toe wijzigt er wel een bestand. Maar verder wijzigt er niet zoveel..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Onbekend
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 13:07

Onbekend

...

Eric_1993 schreef op zondag 23 augustus 2015 @ 11:35:
Hebben jullie ook advies m.b.t hoevaak ik full backups zal maken? Ik twijfel tussen 1x per week of 1x per maand full backup.
Hoeveel werk wil je hebben als je de data moet herstellen?
Test het terugzetten willekeurige bestanden eens, en vergelijk het eens of de tijd die je er voor nodig had reëel was.

Speel ook Balls Connect en Repeat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eric_1993
Ik wil eigenlijk zo min mogelijk werk hebben bij het terug zetten, dat is ook 1 van de reden dat ik voor diffirientele backup heb gekozen :p

Dus moet ik de full backup wekelijks draaien als ik weinig werk wil?

[ Voor 20% gewijzigd door Eric_1993 op 23-08-2015 12:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sky Lynx
Eric_1993 schreef op zondag 23 augustus 2015 @ 12:05:
Ik wil eigenlijk zo min mogelijk werk hebben bij het terug zetten, dat is ook 1 van de reden dat ik voor diffirientele backup heb gekozen :p

Dus moet ik de full backup wekelijks draaien als ik weinig werk wil?
Een wekelijkse backup lijkt me standaardpraktijk onder de meeste Tweakers. Ook hier geldt: hoeveel wijzigt er qua bestanden in een week ten opzichte van in een maand? De afweging die je voor jezelf moet maken is of je het je kunt veroorloven om max. een week aan wijzigingen te verliezen (zondag de 1ste backup gemaakt en zaterdag de 11de gaat de boel kapot) of max. een maand (zondag de 1ste backup gemaakt en dinsdag de 31ste gaat de boel kapot). Als je dat kunt inschatten voor jouw situatie, dan heb je het antwoord op hoe vaak je de backup moet draaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eric_1993
Sky Lynx schreef op dinsdag 01 september 2015 @ 12:18:
[...]

Een wekelijkse backup lijkt me standaardpraktijk onder de meeste Tweakers. Ook hier geldt: hoeveel wijzigt er qua bestanden in een week ten opzichte van in een maand? De afweging die je voor jezelf moet maken is of je het je kunt veroorloven om max. een week aan wijzigingen te verliezen (zondag de 1ste backup gemaakt en zaterdag de 11de gaat de boel kapot) of max. een maand (zondag de 1ste backup gemaakt en dinsdag de 31ste gaat de boel kapot). Als je dat kunt inschatten voor jouw situatie, dan heb je het antwoord op hoe vaak je de backup moet draaien.
Er wijzigt elke dag wel minimaal 1 bestand, maar dat zijn wel belangrijke bestanden. Dus ik zal gewoon wekelijks een full backup maken, en dan daartussen incrementele.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Waarom überhaupt primair vertrouwen op ingeplande backups? Tegenwoordig zijn de mogelijkheden tot realtime backups eindeloos. Zeker met kleine bestanden zoals foto's en documenten zou ik niet weten waarom je X tijd zou wachten tot het uitvoeren van een backup. Zodra je een nieuwe versie opslaat maak je direct een backup.

Stel dat je dagelijks backups maakt. Je werkt uren aan een bestand en door een foutje verwijder je alles en sla je hem op. Uren werk kwijt omdat je incrementele backup pas 's nachts zou draaien.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iisschots
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 11-04 11:24
Thematopic: Backups

Wellicht is het beter het daar verder te bespreken :)

Hackerspace in Friesland | www.frack.nl | Bezig met opzetten, help mee!

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.