Samsung 850 evo ssd haalt geen max snelheid

Pagina: 1
Acties:

• popsterk
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 07-09-2021
Hallo,

Ik heb gisteren een Samsung 850 EVO 250GB SSD aangeschaft voor mijn pc. Aangezien ik wist dat hier geen sata kabel bij wordt geleverd heb ik er een SATA3 (6GBps) kabel bij gehaald. Ik heb de schijf aangesloten aan mijn moederbord en een aantal snelheidstests gedaan (waaronder een programma die bij de ssd geleverd wordt).

Tot mijn verbazing haalt de schijf maar 182MB/s read en 156 MB/s write. Terwijl dit 540MB/s read en 520MB/s write moet zijn.

Weet iemand hoe dit probleem opgelost kan worden?

Bij voorbaat dank en met vriendelijke groeten.

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 16:34

D4NG3R

kiwi

:)

Allereerst: 'SATA3' kabels bestaan niet, ze gebruiken allemaal dezelfde. Dan komt nu de vragenlijst:

SATA mode staat op AHCI en niet op IDE/RAID oid?
De SSD is geupdate met de nieuwste firmware?
De rest van je systeem is geupdate met de nieuwste drivers?
Waar bestaat de rest van het systeem uit?
Op wat voor SATA poort is de SSD aangesloten?

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

• underworld202
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 29-12-2023
Heb je misschien wat meer bruikbare info, zoals je systeem specs?

• popsterk
Systeem specs:

760GA-P43 (FX), socket AM3+ moederbord
AMD fx-6300 cpu
Msi nvidia gtx 660 gpu
B600, 600 Watt voeding
En dus de Samsung 850 evo SSD 250GB

In mijn moederbord zitten 6 SATA2 poorten en 2 SATA3 poorten. 6 zijn er zwart en 2 wit dus ik ga er vanuit dat de witten SATA3 zijn. Hier heb ik hem ook in zitten. Verder heb ik al mijn firmware wel geupdate.

Waar kan ik zien waar de SATA mode op staat en hoe zou ik die kunnen veranderen?

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Die 6Gbpspoorten zitten op een ASMedia-controller, hoewel die niet zo heel erg crap zijn als andere 3rdparty controllers, zou ik 'm toch gewoon aansluiten op de controller van de chipset (een van je 3Gbpspoorten dus).

• D4NG3R

D4NG3R

kiwi

Wat een edit had moeten zijn werd een nieuwe post. Zie hieronder. :F

[ Voor 77% gewijzigd door D4NG3R op 22-08-2015 14:43 ]

• D4NG3R

D4NG3R

kiwi

popsterk schreef op zaterdag 22 augustus 2015 @ 14:38:
Verder heb ik al mijn firmware wel geupdate.
Ook die van je SSD?
http://www.samsung.com/gl...ml/support/downloads.html
Waar kan ik zien waar de SATA mode op staat en hoe zou ik die kunnen veranderen?
In de BIOS, je zal ook even een wijziging moeten doorvoeren in Windows indien deze nog niet op AHCI staat, maar hier moet je gewoon even op googlen. (AHCI windows *naam/nummertje*)

• Umbrah
  • Laatst online: 15:56

Umbrah

The Incredible MapMan

Eens met Terw_Dan: sluit ze aan op de 3GBPS poorten van je moederbord... de hoeveelheid gezeik is een stuk minder, en je IOPS (daar koop je een SSD voor...) zal wat hoger zijn, ondanks dat je jezelf beperkt op 300mbyte/sec (de 600-poorten op je moederbord zullen misschien 420 of meer halen, maar simpel gezegd: de hoeveelheid gezeik en de verlaging van de IOPS is het gewoon niet waard). Je dient je OS tevens op de SSD in AHCI modus te installeren. Het helpt trouwens ook als je verteld >HOE< je getest hebt. Windows file copy toevallig?

• popsterk
D4NG3R schreef op zaterdag 22 augustus 2015 @ 14:42:
[...]

Ook die van je SSD?
http://www.samsung.com/gl...ml/support/downloads.html

[...]

In de BIOS, je zal ook even een wijziging moeten doorvoeren in Windows indien deze nog niet op AHCI staat, maar hier moet je gewoon even op googlen. (AHCI windows *naam/nummertje*)
Op deze site staat alleen software tot EVO840, ik heb 850. Kan verder online ook geen firmware vinden voor de 850.

• popsterk
Umbrah schreef op zaterdag 22 augustus 2015 @ 14:44:
Eens met Terw_Dan: sluit ze aan op de 3GBPS poorten van je moederbord... de hoeveelheid gezeik is een stuk minder, en je IOPS (daar koop je een SSD voor...) zal wat hoger zijn, ondanks dat je jezelf beperkt op 300mbyte/sec (de 600-poorten op je moederbord zullen misschien 420 of meer halen, maar simpel gezegd: de hoeveelheid gezeik en de verlaging van de IOPS is het gewoon niet waard). Je dient je OS tevens op de SSD in AHCI modus te installeren. Het helpt trouwens ook als je verteld >HOE< je getest hebt. Windows file copy toevallig?
Ik heb inderdaad mijn windows gecloned op mijn ssd met de bijgeleverde software. Misschien dat een clean install toch beter was?

• popsterk
Als ik de SATA mode verander naar AHCI start mijn pc niet meer fatsoenlijk op. Dan kom ik bij een soort beginscherm van windows waarin ik de taal van mijn toetsenbord moet kiezen, terwijl mijn toetsenbord en muis op dat moment niet bruikbaar zijn. Snap er ondertussen niks meer van.

• D4NG3R

D4NG3R

kiwi

popsterk schreef op zaterdag 22 augustus 2015 @ 15:02:
Als ik de SATA mode verander naar AHCI start mijn pc niet meer fatsoenlijk op. Dan kom ik bij een soort beginscherm van windows waarin ik de taal van mijn toetsenbord moet kiezen, terwijl mijn toetsenbord en muis op dat moment niet bruikbaar zijn. Snap er ondertussen niks meer van.
D4NG3R schreef op zaterdag 22 augustus 2015 @ 14:42:

• rikadoo
  • Registratie: Oktober 2007
  • Niet online
Pc booten op IDE, dan dit uitvoeren:

http://bourlas.alloenablo...and-vista-without-format/

vervolgens IDE naar AHCI omzetten. Dan zou het moeten werken :)

AMD Ryzen 7 5900x | Custom WC | ASUS ROG Strix X570-E Gaming | 32GB Corsair DDR4-3600MHz | Samsung 970 nvme 1TB | Samsung 860 EVO 2TB | AMD RX 6900XT 16GB | 1x Asus RoG XG27AQDMG | 1x LG UltraGear 27GL850

• popsterk
rikadoo schreef op zaterdag 22 augustus 2015 @ 16:38:
Pc booten op IDE, dan dit uitvoeren:

http://bourlas.alloenablo...and-vista-without-format/

vervolgens IDE naar AHCI omzetten. Dan zou het moeten werken :)
Ik heb Windows10 en ik kan de onderdelen niet vinden die ik moet gebruiken
(HKEY_LOCAL_MACHINE\System\CurrentControlSet\Services\IastorV (In case you have the intel drivers)
HKEY_LOCAL_MACHINE\System\CurrentControlSet\Services\Msahci Staan niet in de lijst)

Ik ben van plan om nu een clean windows install te doen. Zal dit mijn boot direct op AHCI zetten?

• LiquidSmoke
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 12-01 00:28
popsterk schreef op zaterdag 22 augustus 2015 @ 19:28:
[...]

(HKEY_LOCAL_MACHINE\System\CurrentControlSet\Services\IastorV (In case you have the intel drivers)
HKEY_LOCAL_MACHINE\System\CurrentControlSet\Services\Msahci Staan niet in de lijst)

Ik ben van plan om nu een clean windows install te doen. Zal dit mijn boot direct op AHCI zetten?
Yup, op AHCI zetten en dan de setup starten vanaf disc/stick whatever.

Maar eerst een backup maken van je belangrijke files natuurlijk :)

• rikadoo
  • Registratie: Oktober 2007
  • Niet online
popsterk schreef op zaterdag 22 augustus 2015 @ 19:28:
[...]

Oke, dan zal dit in windows 10 een andere plek staan. Je moet eerst de bios optie op AHCI zetten als je dan windows gaat installeren, staat alles goed :)

AMD Ryzen 7 5900x | Custom WC | ASUS ROG Strix X570-E Gaming | 32GB Corsair DDR4-3600MHz | Samsung 970 nvme 1TB | Samsung 860 EVO 2TB | AMD RX 6900XT 16GB | 1x Asus RoG XG27AQDMG | 1x LG UltraGear 27GL850

• D4NG3R

D4NG3R

kiwi

• popsterk
Ik heb mijn sata nu op AHCI staan door deze pagina!: https://pricklytech.wordp...after-installing-windows/

Zoals jullie hebben aangeraden zit mijn SATA kabel nu in een SATA2 poort en niet in een SATA3 poort.

De SSD firmware is up-to-date.

Ik haal nu 279MB/s Read en 251MB/s write. Al veel meer dan net! Maar nog steeds niet hoe het moet zijn.

Ik heb nog geen clean windows install gedaan, zal dit ook nog helpen? Of hoe krijg ik hem op maximum performance?

• D4NG3R

D4NG3R

kiwi

De performance die je daar neerzet is ongeveer wat je moet verwachten van SATA2. Waarmee test je trouwens? Een rondje CrystalDiskMark word bij veel benchmarks en reviews gebruikt.

Houd er rekening mee dat de rauwe snelheid geen drol uitmaakt bij een SSD, het gaat om de lage accesstime en de sequential prestaties.

• popsterk
Ik test met Samsung Magician, een programma die bij de SSD is geleverd. Als dat ongeveer de gemiddelde snelheid is van SATA2, waarom raden jullie dan geen SATA3 aan? gewoon een vraagje ;)

Ik ga zo alsnog windows clean installen en dan ben ik wel tevreden met het resultaat wat ik nu behaal. Tenzij iemand nog tips heeft om de snelheid te verhogen, laat ik het hierbij! :)

Bedankt voor al jullie hulp!

• D4NG3R

D4NG3R

kiwi

Omdat die SATA3 poort word aangestuurd door een 3rd party chip welke misschien wel voor betere rauwe snelheid zorgt maar voor mindere prestaties in de gebieden waar je juist een voordeel uit haalt.

Een herinstallatie van Windows gaat hier trouwens niet of nauwelijks invloed op hebben.

• popsterk
Oke bedankt voor de duidelijkheid!

Ik ben hier van op de hoogte maar was sowieso al van plan om dit uit te voeren. :)

• Umbrah
  • Laatst online: 15:56

Umbrah

The Incredible MapMan

Yup, je performance zal niet beter worden. Verkijk je overigens niet op MB/sec; dat is lang niet alles. Start maar eens een crystaldisk-je, en je zult zien dat de scores bij random reads al helemaal niet naar de 100mb/sec gaan... ga dat eens op een mechanische harddisk doen, en je zult op de 1mbyte/sec of iets in die trend uitkomen. Een SSD wint snelheid door lage seektimes te hebben. Die seektimes zijn echter ook afhankelijk van je controller, en je S-ATA3 controller is gewoon een vertrager hier in. Een SSD koop je niet voor de mbyte/sec, maar voor de IOPS.
Pagina: 1