Windows 10 Update: aanbevolen updates worden niet geïnstal

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ariekanari
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 05-10 21:04
Ik ziet met een probleempje/irritatie m.b.t. tot aanbevolen updates. Deze worden niet geïnstalleerd door Windows 10 Pro x64.

Eset Smart Security 8 meldt dat er systeemupdates beschikbaar zijn. Alle reguliere updates worden keurig door Windows Updates geïnstalleerd maar optionele updates niet.
Windows Update meldt na afloop van het zoeken naar nieuwe updates telkens dat het systeem up-to-date is.

In mijn geval zijn de optionele updates drivers en worden niet geïnstalleerd.
  • Intel - Other hardware - Intel Management Engine Interface
  • Microsoft driver update for HP PSC 1310.
Instellingen van Windows Update
  • installatie updates: automatisch
  • updates uitstellen: nee
M.i. zouden met deze instellingen dus alle updates, w.o. ook optionele automatisch geïnstalleerd moeten worden.

Daarnaast heb via apparaatbeheer de stuurprogramma's proberen bij te werken. Ook dan wordt er gemeld dat er geen nieuwere stuurprogramma's beschikbaar zijn.

Afbeeldingslocatie: http://static.afbeeldinguploaden.nl/1508/117928/0hqji07c.png Afbeeldingslocatie: http://static.afbeeldinguploaden.nl/1508/117925/glg4NK7h.png
Afbeeldingslocatie: http://static.afbeeldinguploaden.nl/1508/117927/Dt5Qoxr6.png

[ Voor 8% gewijzigd door ariekanari op 22-08-2015 12:56 ]

Xbox Live: BicycleTiger34 TrueAchievements

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reepje
  • Registratie: Juni 2010
  • Niet online
Dan maakt het programma dat je die update aanbeveelt, een fout. In dit geval dus Eset. Op zich is dat niet heel erg verwonderlijk.
Waarschijnlijk een niet -compatible driver. Dan kan je wel handmatig proberen te instaleren, maar dat loopt dan uiteraard fout.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Dat probleem liep ik ook tegenaan, met Silverlight, ook in Windows 10 Pro x64.

Standaard wordt in elke Windows editie Silverlight niet aangeboden als update, tenzij je de updater instelt om andere MS software ook bij te werken, dan verschijnt Silverlight wél als beschikbare update .... maar niet in W10. Terwijl ESET wel aangaf dat die beschikbaar was.

Silverlight met de hand geïnstalleerd en ESET geeft geen melding meer.

De oorzaak waarom de Windows updater die niet weergaf heb ik niet weten te vinden.

edit: En ja, het vinkje is aanwezig. :P

[ Voor 15% gewijzigd door Raven op 22-08-2015 16:03 ]

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ariekanari
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 05-10 21:04
Reepje schreef op zaterdag 22 augustus 2015 @ 13:12:
Dan maakt het programma dat je die update aanbeveelt, een fout. In dit geval dus Eset. Op zich is dat niet heel erg verwonderlijk.
Waarschijnlijk een niet -compatible driver. Dan kan je wel handmatig proberen te instaleren, maar dat loopt dan uiteraard fout.
Dacht ik ook maar er is vast ook iets anders aan de hand.

Het probleem van de Intel drivers is inmiddels opgelost.
  1. de W10 drivers gedownload vanaf de website van de moederbordfabrikant (Gigabyte);Intel INF installation;Intel Management Engine Interface.
  2. de Intel drivers geïnstalleerd en de computer na elke installatie opnieuw opestart.
Nadien gaf Eset nog steeds dezelfde melding weer.
In apparaatbeheer was te zien dat beide Inteldrivers waren geïnstalleerd en correct werkten.
Zodra ik op stuurprogramma bijwerken klikte werd de Intel MEI driver wel bijgewerkt naar de laatste versie.
Van 11.0.0.1156 (fabrikant) naar 11.0.0.1157 (Microsoft Update servers). De melding van Eset klopte dus er was een nieuwere update beschikbaar.

Ik vermoed dat Eset het huidige versienummer vergelijkt met de meest recente zonder rekening te houden met de Windowsversie (W8 of W10) en de melding geeft dat een update beschikbaar is.
Mogelijk beschouwt/herkent Microsoft Update het oude versienummer als een Windows 8 driver en legt geen 'link' naar de geüpdate driver voor Windows 10 en biedt geen update aan omdat de geïnstalleerde versie de meest recente is voor Windows 8.
Drivers van Windows 8 werken in principe probleemloos onder Windows 10. Veel drivers zijn bij de upgrade van Windows 8 naar Windows 10 niet geüpdate.
Bij sommige drivers moet de gebruiker kennelijk eerst handmatig een 'Windows 10' driver installeren voordat Microsoft Update de driver als een W10-variant herkent en updates zal aanbieden.

Voor de HP driver zal waarschijnlijk hetzelfde probleem spelen.

Xbox Live: BicycleTiger34 TrueAchievements