raar geluid bij spelen spellen

Pagina: 1
Acties:

• ralisalith
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 15-08-2025
Goedendag,

Allereerst weet ik niet of dit het correcte forum is. Indien deze niet in het correcte forum staat hoop ik dat een mod hem kan verplaatsen.

Een week geleden heb ik een nieuwe pc samengesteld en in elkaar gezet. De pc bestaat uit de volgende onderdelen:

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5-4460 Boxed€ 177,95€ 177,95
1ASRock B85M Pro4€ 62,95€ 62,95
1MSI Radeon R9 390 8GB Gaming€ 355,-€ 355,-
1Seagate Desktop HDD ST1000DM003, 1TB€ 47,95€ 47,95
1NZXT S340 Colour Edition Zwart/Rood€ 72,90€ 72,90
1Corsair Vengeance LP CML8GX3M2A1600C9€ 48,-€ 48,-
1Antec VPF Series 450W€ 52,01€ 52,01
1Crucial BX100 250GB€ 82,95€ 82,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 899,71

De pc is gebouwd als game pc en deed het de eerste week goed. Diverse games gespeeld zonder problemen. Echter hoorde ik gisteren ineens een raar geluid tijdens het spelen van een spel (diablo 3 in dit geval). Het klonk als een soort krakend geluid en ik kon niet direct verklaren waar het vandaan kwam. Het hield weer op nadat ik het spel afsloot. Daarna nog een aantal spellen geprobeerd maar overal hetzelfde. Zodra ik het spel opstart begon het geluid (tenzij de fps erg laag bleef) en bij alt tab naar windows of het spel afsloot was het geluid ook weer weg.

Nu dacht ik eerst dat het de videokaart was maar dit is volgens mij niet zo. Tenminste, als ik middels msi afterburner de koeling harder laat draaien hoor ik verder geen raar geluid. Luisterend leek het geluid ook meer uit de voeding te komen. Deze heb ik dan ook even uit de kast gehaald om wat beter te kunnen luisteren of het probleem hieruit komt. En dat lijkt inderdaad hiervandaan te komen maar zeker weten doe ik dit niet.

Ter verduidelijking heb ik even een filmpje gemaakt waarin je het geluid hoort tijdens een game. Daarbij heb ik tussendoor ook even alt-tab naar windows gedaan om te laten horen hoe het dan klinkt.

Mijn vraag, is dit inderdaad de voeding of zie ik toch nog iets anders over het hoofd. Komt dit doordat de voeding niet krachtig genoeg is voor de videokaart? En is hier ook iets aan te doen? Er zit uiteraard nog garantie op de voeding dus ik kan hem altijd nog terugsturen.

Ik hoop dat een van jullie mij kan helpen dit probleem op te lossen.

Alvast bedankt voor de hulp!

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 23:16

br00ky

Moderator Harde Waren
Dit lijkt coilwhine/brakke fan. Valt onder garantie, dus het beste is die omruilen. Vermogen heeft die voldoende, dus je hoeft geen andere aan te schaffen (al zijn de kabels natuurlijk niet moeders mooiste in een case met window).

• ralisalith
Allereerst bedankt voor je reactie br00ky. N.a.v. jouw reactie en mijn eigen vermoeden heb ik de voeding vandaag verwisseld voor een nieuw exemplaar. Echter is hetzelfde probleem er nog steeds en heb ik nog steeds het gekke geluid tijdens het starten van een spel. Opvallend daarbij is dat het verlagen van fps/ het inschakelen van vsync ook direct effect heeft op het geluid.

Iemand anders wellicht nog een idee wellicht waardoor dit geluid ontstaat?

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 00:35

D4NG3R

kiwi

:)

Dit lijkt mij inderdaad Coilwhine, al helemaal als je aangeeft dat het bij lage(re) framerates niet voorkomt. Het probleem is echter dat zowel de GPU als PSU dit kunnen veroorzaken, dan helpt het inwisselen van 1 niet echt.

Wat voor framerates gaat het eigenlijk over? Sommige mensen vinden het namelijk nodig om games op 200+ FPS te spelen, niet alleen onnodig qua framerate maar ook extra belasting voor je GPU. ;)

[ Voor 9% gewijzigd door D4NG3R op 25-08-2015 22:23 ]

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

• ralisalith
Ik begin het geluid zachtjes te horen rond de 30fps. Hoe hoger ik hem vervolgens laat gaan, hoe harder het geluid wordt.